Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei…jeg er så sliten. Jeg er LIS1 på et relativt lite sykehus. Jeg har bare jobbet her i snart 3 mnd men er allerede utslitt. Jobbhverdagen er preget av underbemanning, arbeidsoppgaver jeg føler jeg ikke mestrer, ting jeg skulle ha fått hjelp til får jeg ofte ikke hjelp til før om flere timer (mellomvakt/bakvakt er ofte i operasjon eller opptatt med andre ting), og enkelte av de er ordentlig frekke og nedlatende når man spør om noe. Pasientene er også ofte sur og klager på at ting tar for lang tid, og jeg skjønner de godt, enkelte blir sittende å vente i mange timer pga mangel på folk og at man ikke får konferert. 

Dette har ført til at jeg gruer meg til jobb hver dag, jeg har en klump i magen hver gang jeg skal ringe for å konferere en pasient fordi jeg vet aldri hva som møter meg og jeg er livredd for at noe en dag skal gå veldig galt mens jeg er på vakt, når jeg ikke får hjelpen jeg burde hatt.

Jeg har fortsatt 9 mnd igjen av LIS1 og vet helt ærlig ikke hvordan jeg skal overleve det. Klager til ledelsen har blitt sendt flere ganger, men tilstandene her blir bare verre og verre. Når jeg kommer hjem fra jobb er jeg så mentalt sliten at jeg ikke orker å vær sosial eller noe som helst egentlig. Noen som har tips til hva jeg kan gjør?

Anonymkode: bf49e...50e

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gammel lege her. 
Sluttet på sykehus for lenge siden, for å jobbe privat. Livet ble mye bedre da. 

Føler egentlig for å si til ungdommer at de ikke bør bli leger lengre (og ihvertfall ikke sykepleiere eller andre helsearbeidere). Det er pga måten sykehusene blir drevet nå. Det er sånn som du beskriver på de fleste sykehus nå, syns jeg. Kronisk underbemanning, alltid pengemangel / budsjett-underskudd, ikke ressurser til å lære opp nyansatte, og både leger og andre ansatte blir slitt i stykker. 

Alle sykehus går med underskudd. Systemet har vært rigget slik i lang tid. Bevilgningene til sykehus skrumper litt for hvert år. Det er egentlig uklokt å sikte seg inn mot en karriere til en arbeidsgiver som alltid vil gå i underskudd, uansett hvor hardt du og de andre jobber. Bør heller sikte på jobb i bedrifter som faktisk tjener penger. Hvis bedriften går med overskudd, er de snillere med sine ansatte. Sykehusene vil aldri bli det. 

Bare tull å klage til ledelsen, fordi mantraet i dag er at du skal være lojal mot systemet, og hvis du klager blir du sett på som illojal. 

Har ikke noe bedre råd enn hold ut (og hold kjeft ovenfor ledelsen) i 9 mnd til. 
Husk at som lege så fins det andre alternativer enn å slite seg ut på sykehus. 

Anonymkode: ee92f...ea8

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gammel lege her. 

Føler egentlig for å si til ungdommer at de ikke bør bli leger lengre (og ihvertfall ikke sykepleiere eller andre helsearbeidere). Det er pga måten sykehusene blir drevet nå. Det er sånn som du beskriver på de fleste sykehus nå, syns jeg. Kronisk underbemanning, alltid pengemangel / budsjett-underskudd, ikke ressurser til å lære opp nyansatte, og både leger og andre ansatte blir slitt i stykker. 

Alle sykehus går med underskudd. Systemet har vært rigget slik i lang tid. Bevilgningene til sykehus skrumper litt for hvert år. Det er egentlig uklokt å sikte seg inn mot en karriere til en arbeidsgiver som alltid vil gå i underskudd, uansett hvor hardt du og de andre jobber. Bør heller sikte på jobb i bedrifter som faktisk tjener penger. Hvis bedriften går med overskudd, er de snillere med sine ansatte. Sykehusene vil aldri bli det. 

Bare tull å klage til ledelsen, fordi mantraet i dag er at du skal være lojal mot systemet, og hvis du klager blir du sett på som illojal. 

Har ikke noe bedre råd enn hold ut (og hold kjeft ovenfor ledelsen) i 9 mnd til. 

Tusen takk for fin kommentar? Hvilke alternativer anbefaler du? Jeg har selv tenkt på å spesialisere meg innen radiologi, og forhåpentligvis kunne jobbe privat/frilans når jeg er ferdig.

ts

Skrevet

Jeg er bare medisinstudent, men føler med deg. Har hørt en del skrekkhistorier fra erfarne leger og media de siste årene, som #legermåleve. Har egentlig søkt på et annet studium nå - riktignok med mer usikre jobbutsikter, men betydelig bedre arbeidsvilkår for nyutdannede. Man må rett og slett være 200% på som fersk lege, både fysisk og emosjonelt, ellers går det ikke. 🫠

Anonymkode: a68bc...a3c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tusen takk for fin kommentar? Hvilke alternativer anbefaler du? Jeg har selv tenkt på å spesialisere meg innen radiologi, og forhåpentligvis kunne jobbe privat/frilans når jeg er ferdig.

ts

Radiologi er den spesialiteten som står mest i fare for å bli overtatt av AI. Det er veldig mye software som blir laget for å erstatte radiologer. 
Fortsatt uvisst hvor vellykket AI blir, men syns det er risky å starte utdanningsløp til det nå. 

Uansett hva du velger, sikt deg inn på noe som du enkelt kan gli over i det private med. Det er noen spesialiteter som «kun» kan jobbe på sykehus, f.eks en del kirurger, generelle indremedisinere. Mange av de gamle der føler seg låst nå, stuck i sykehus-systemet. 

• Liker 4
Skrevet

Er det ikke litt leit at unge idealistiske leger som har fått gratis utdanning anbefales å gå privat. Hvem mener du skal jobbe på sykehusene våre? 

Anonymkode: ca37d...5df

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke litt leit at unge idealistiske leger som har fått gratis utdanning anbefales å gå privat. Hvem mener du skal jobbe på sykehusene våre? 

Man har bare ett liv og det er for drøyt å kreve at noen skal slite vettet av seg på VGS, så 6 år med vanskelige studier for så å springe beina av seg på et sykehus. Jobb er jobb, det skal ikke være sånn at man knapt er i live etter at dagen er over. Finnes andre studier for flinke studenter som gir like bra lønn.

Anonymkode: 50725...ded

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Som sykepleier og iblant pasient er jeg så oppgitt over at folk har så liten tålmodighet med, spesielt yngre, leger. Bemanningen på norske sykehus er ikke slik at det står en mer erfaren lege over skulderen på den yngre, absolutt ingen kan alt og de aller aller fleste leger vil ta så gode vurderinger som mulig og da tar det tid iblant. Skulle ønske at folk skjønte at å sitte trygt på et sykehus og vente på at legen tar vurderinger, prioriteringer og veiledning faktisk ikke er så ille. Man får jo hjelp.

Dette svadaet mitt hjelper deg naturligvis ikke i det hele tatt, men jeg håper virkelig vi kan gjøre jobben(livet?) bedre for leger snart.

Anonymkode: 64955...d57

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sykehusene blir ledet av byråkrater - ikke leger. Det er byråkratene sin jobb å skaffe arbeidskraft til sykehusene - ikke min. Så lenge jeg har vært lege, over 20 år, syns jeg byråkratene har gjort sykehusene mindre og mindre attraktive som arbeidsplass. De spekulerer i at legers samvittighet ovenfor pasientene, skal gjøre at legene finner seg i all driten. 

Idealisme er for ungdommen. Mange vokser det av seg. Jeg tror at de legene som har det best med seg selv (og som tjener mest), er de som innerst inne gir faen.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er fullt forståelig at du er overveldet og sliten, men og du er ikke alene om å være det. Du har jobbet målrettet i så mange år for å komme dit du er i dag, og da bør ikke de 9 månedene som er igjen knekke deg. DU må finne ut hvordan du holder din balanse. Spis riktig, sov nok, lær av eldre kolleger hvordan du lar pasienter mentalt slippe taket, møt de fra kullet del erfaringer, øv på stressmestring f.eks. med trening og meditasjon, og snakk med tillitsvalgt for LIS1 på sykehuset ditt.

Anonymkode: fa357...1d8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gammel lege her. 

Jaaaa, KJEMPEIDE å få færre inn i helsevesenet, det er jo ikke som om vi har mangel på helsepersonell!  

Anonymkode: c0842...d57

Skrevet

Full støtte fra anestesisykepleier her. Hører jo ofte samtalene da det settes på høytaler under operasjon om det kommer spørsmål, noen ganger blir jeg sjokkert over måten LIS1 blir behandlet på. Du skal vite at det ofte blir kommentert etterpå til kirurgene at de kan være litt kjekkere. 

Anonymkode: 7c09f...34e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Spør om hjelp fra erfarne sykepleiere hvis legen ikke er tilgjengelig. Og prøv å holde ut de 9 mnd. Etterpå kan kanskje øre-nese-hals eller hudlege være noe?

Anonymkode: 56411...65b

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Hold ut. Vi trenger deg ❤️ 

Anonymkode: 08f4c...979

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sykehusene blir ledet av byråkrater - ikke leger. Det er byråkratene sin jobb å skaffe arbeidskraft til sykehusene - ikke min. Så lenge jeg har vært lege, over 20 år, syns jeg byråkratene har gjort sykehusene mindre og mindre attraktive som arbeidsplass. De spekulerer i at legers samvittighet ovenfor pasientene, skal gjøre at legene finner seg i all driten. 

Idealisme er for ungdommen. Mange vokser det av seg. Jeg tror at de legene som har det best med seg selv (og som tjener mest), er de som innerst inne gir faen.

Javel.

For de av oss som ikke er leger men potensielle pasienter så vil vi ha leger som bryr seg.

• Liker 2
Skrevet

Prat med noen ts. Du skal ikke gå rundt alene med dette. Hold ut. 

Anonymkode: f0e78...594

• Liker 2
Skrevet

Intensivsykepleier her! 
Du har valgt et sinnsykt tøft yrke og det er tøft for oss alle. Jeg vil også si at det blir bedre. Du blir mer robust, du lærer deg hva du må gi faen i og hva du trenger å bry deg om. Jobbet i akuttmottaket en lang periode og så hvordan mange av spl og eldre leger behandlet lis 1 og nye Spl. Jeg har sett lis 1 går entusiastisk inn i yrke til å forvandle seg til surr og mutte. Det er fælt, men du må gjøre deg fortjent. Når du har gjort det blir livet mye lettere. Du får mer respekt, folk er mer samarbeidsvillig. Husk at de som er frekke er drittlei systemet selv. Det er har Ingenting med deg å gjøre. Hold ut lis 1 også velger du noe som er litt roligere innen lege. Det finnes steder å overleve, du må bare finne de. Mange går jo også inn i administrere stillinger i legefirmer, departementer osv. du må ikke jobbe på sykehus. Jeg trives nå, men jeg var utslitt i mange år, men det er etter jeg ble sikker på selv, skjønte hvorfor folk var sure, og sette grenser for meg selv.  Hold ut du finner din plass, du må bare gjennom dette💖

Anonymkode: 0c75a...75e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kontakt Legeforeningen, de hjelper med studentvelferd og arbeidsforhold, inkludert fokus på stress, burnout og psykisk helse i studietiden.

Det er veldig synd at det skal være slik. Jeg tror ikke det er noen pasienter eller flok for øvrig, som har lyst til at leger er slitne og under konstant stress på jobb. Staten bruker våre skattepenger feil. 
Er enig med AB over her, at det finnes mer rolige jobber for deg om du vil. Legemiddelindustrien, offentlig forvaltning, forsikring eller bedriftslege feks. Jeg forstår jo at du må gjennom de ni måneder.

Anonymkode: 8a93c...074

• Hjerte 2
Skrevet

Det er tøft ja, men det handler like mye om at dagens ungdom som er nyutdannet har levd en ekstremt skjermet medhårstilværelse, og så går det i stå når de møter den virkelige verden. 

Anonymkode: 60f22...7a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er tøft ja, men det handler like mye om at dagens ungdom som er nyutdannet har levd en ekstremt skjermet medhårstilværelse, og så går det i stå når de møter den virkelige verden. 

Anonymkode: 60f22...7a0

Snakker du med overlegene kan de fortelle om like harde forhold og at de strevde de også. 

Anonymkode: 7c09f...34e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...