Gå til innhold

Peneste bunaden?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Grønn Bardu og Målselvbunad er den jeg synes er finest 😍

Anonymkode: 9dfe4...066

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker Hardanger spesielt godt, og Åmlibunaden når den har litt mer interessante farger på oppluten enn klassisk rød. Liker også alle telemarksbunadene så fremt de er holdt i tradisjonelle mørke farger. Beltestakken er utrolig vakker i mørke, dempede, tradisjonelle farger, men jeg får gruff av de trendy, glam versjonene av den, med lys lilla, rosa eller blå palett, som man finner på influensere og oversminka osloberter med langt krølltanghår.  Da blir det barbiebunad. Så beltestakken er både den vakreste og den styggeste…

Anonymkode: 19f18...5d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TableLamp skrev (8 timer siden):

Ikke for å være bunadspoliti, kun av nyskjerrighet: har du røtter derifra?

Ikke for å være rettskrivingspoliti: hvorfor skriver du nysgjerrighet slik?

Anonymkode: d7c81...621

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oslo bunaden ❤️

Anonymkode: dfb8d...da2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hardangerbunad og betlestakk fra Telemark. 

Anonymkode: 46ef1...607

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min favoritt er blå nordlandsbunad. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oslo bunaden ❤️

Anonymkode: dfb8d...da2

Oslobunaden. Ikke noen grunn til å dele opp ordet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Hardangerbunad er den absolutt vakreste bunaden i Norge. 

Anonymkode: 76635...578

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tromsbunad! Med gul vest. 

Anonymkode: 95802...a9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg liker Hardanger spesielt godt, og Åmlibunaden når den har litt mer interessante farger på oppluten enn klassisk rød. Liker også alle telemarksbunadene så fremt de er holdt i tradisjonelle mørke farger. Beltestakken er utrolig vakker i mørke, dempede, tradisjonelle farger, men jeg får gruff av de trendy, glam versjonene av den, med lys lilla, rosa eller blå palett, som man finner på influensere og oversminka osloberter med langt krølltanghår.  Da blir det barbiebunad. Så beltestakken er både den vakreste og den styggeste…

Veldig enig med deg. Beltestakken i tradisjonelle farger er nydelig, men i lilla, rosa eller lyseblå er helt grusomt. Barbie-bunad, ja... 

Jeg synes Hardanger-bunaden er finest.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange fine her og der rundt omkring i landet, men liker aller best bunader fra Hordaland som Hardanger, Voss, Os, Fusa, Fana. 

Anonymkode: 3aaea...492

AnonymBruker
Skrevet

Blå hardangerbunad 🤩

Anonymkode: d0b6f...ea4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Øst Telemark pga de komplekse varasjonene, fargene og historien. Jeg har ingen tilhørighet da, og kan ikke bruke den.

Anonymkode: 1c847...e81

Veldig enig! Jeg er så heldig at jeg har arvet to varianter av den fra mormor og gammeltante.

Anonymkode: 3a05a...8eb

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes så utrolig mange flotte bunader. Selv er jeg veldig glad i min Hardangerbunad og synes den er veldig fin. 
Samtidig synes jeg en av de fineste tingene ved å feire 17. mai her jeg bor nå er at her har folk så mange ulike bunader. Der jeg vokste opp hadde vel ca 90% av alle damer og jr ter over konfirmasjonsalder på seg Hardangerbunad, pluss en del barn. De siste 10% hadde stort sett ikke bunad, noen få fra andre steder i landet. 

Anonymkode: f360c...e65

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det finnes så utrolig mange flotte bunader. Selv er jeg veldig glad i min Hardangerbunad og synes den er veldig fin. 
Samtidig synes jeg en av de fineste tingene ved å feire 17. mai her jeg bor nå er at her har folk så mange ulike bunader. Der jeg vokste opp hadde vel ca 90% av alle damer og jr ter over konfirmasjonsalder på seg Hardangerbunad, pluss en del barn. De siste 10% hadde stort sett ikke bunad, noen få fra andre steder i landet. 

Haugesund?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Haugesund?

Haugesund vil jeg tro det er større variasjon? Måtte google bilder fra 17. mai i Haugesund og ser jo at det er mye hardangerbunader der også. Men der finner i det minste noen Andre innimellom. Nei, dette er i Hardanger. Derfor veldig naturlig at alle har Hardangerbunad. Det er også lite tilflytting, heller mer fraflytting, derfor lite tilflyttere med andre bunader. 

AnonymBruker
Skrevet

Hardanger vinterbunad og Os bunad med grønt liv synes jeg er de fineste ☺️

Anonymkode: c1257...fe5

Skrevet

Den mørkeblå Oslobunaden, syns jeg er utrolig vakker. 

Har selv Østfoldbunaden og skulle gjerne hatt en annen.. 

AnonymBruker
Skrevet

Sunnmørsbunaden syns jeg er aller finest!❤️ Liker godt fargene!

Anonymkode: 87f32...2e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...