Lillibetha Skrevet 20. mai #61 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (På 19.5.2026 den 7.43): Kan ikke ungene klokka? Er ikke det selvsagt at barn lærer seg klokken før de begynner i første klasse? De har vel ikke klokke da?
AnonymBruker Skrevet 20. mai #62 Skrevet 20. mai Mine har det og jeg elsker det! De ringer og spør om de kan gå til noen, jeg ringer de når de skal hjem. De føler mye større frihet når ikke alt må gå gjennom foreldre. De ringer også mye hverandre for å si hvor de er, om den andre vil bli med etc. Føler de har mye mer sitt eget liv etter klokkene. Anonymkode: 79eb0...4ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #63 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mine har det og jeg elsker det! De ringer og spør om de kan gå til noen, jeg ringer de når de skal hjem. De føler mye større frihet når ikke alt må gå gjennom foreldre. De ringer også mye hverandre for å si hvor de er, om den andre vil bli med etc. Føler de har mye mer sitt eget liv etter klokkene. Anonymkode: 79eb0...4ab Ja, dette ser vi og. De ringer om de kan bli med noen hjem eller ta med noen hjem. De ringer til hverandre og kan avtale seg imellom når de er ute. Anonymkode: 6e0a5...09a
AnonymBruker Skrevet 20. mai #64 Skrevet 20. mai Vår 2.klassing har ikke smartklokke. Føler det bare blir en falsk trygghet. Synes også det er rart når helt fremmede barn fra skolen kommer på besøk og vi ikke vet hvem foreldrene er. Men de har sluppet barnet løs og de har smartklokke. Virker som foreldrene ikke bryr seg om hvor barna er og hva de gjør på. Anonymkode: e7d35...8ec 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #65 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ja, dette ser vi og. De ringer om de kan bli med noen hjem eller ta med noen hjem. De ringer til hverandre og kan avtale seg imellom når de er ute. Anonymkode: 6e0a5...09a Dette gjør mine barn uten klokke? De går og ringer på til hverandre, eller avtaler å bli med hjem etter skolen. Litt som vi gjorde selv da vi var små. Anonymkode: 8d603...a97 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #66 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (På 19.5.2026 den 7.43): Kan ikke ungene klokka? Er ikke det selvsagt at barn lærer seg klokken før de begynner i første klasse? Anonymkode: 872c0...8c0 Det forventes ikke at de kan klokka før de er i 4. klasse her vi bor. Altså, at de først da begynner å lære klokka på skolen. De begynner så basic at det er åpenbart veldig få som kan klokka i det hele tatt. Synes det er sent å lære så basic greier, og foreldre bør bli langt flinkere til å øve på klokka på hjemmebane før 4. klasse. Men likevel, så vet jeg ikke om vi foreldre bør forvente så veldig mye mer av barna, selv med øving. Det sier jeg til tross for at jeg kunne klokka vel og bra før jeg begynte på skolen selv, men jeg hadde ganske enkelt "hodet for det" og læringsarena ble annerledes ettersom jeg var mye mer overlatt til meg selv enn dagens barn, og derfor mer avhengig av å kunne klokka. Dette skrev jeg tidligere i tråden: "Barna fikk ordinært armbåndsur siste året i barnehagen, så de fikk trening i å lære klokka og holde tida. Ingen av dem var gode til det de første årene, men kanskje ditt barn er. Ene barnet går i 5. nå og er en racer på klokka og å holde tida, 2. klassingen er i læringsfasen og det ser lovende ut. Det eldste barnet på 12... Haha. Det trenger vi ikke snakke om 😂 Hva er tid liksom..." Vi har øvd mye på klokka med alle tre, men læringskurva har vært ulike for å si det sånn. Og så er det som jeg sa, at læringsarena og behov er annerledes enn da jeg (og kanskje du også) var barn. Ser det er mange barn i mellomste sin klasse (5.) som ikke engang kan bruke knytesko fordi de ikke kan knytte skolissene! Bare sånn for å vise til hva man kan forvente av dagens barn (eller foreldre, sånn egentlig). Ble en spennende bursdag på bowlinga for et par uker siden hvor jeg måtte knytte sjokkerende mange sko 😅 Borrelås-sko over hele linja. Beklager avsporing. Anonymkode: 0f26a...dc4
Faytastic Skrevet 20. mai #67 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (På 18.5.2026 den 21.10): Er det noen her med barn som ikke har Xploraklokke? Føler at absolutt alle har dette. Vår seksåring begynner på skole etter sommeren og jeg er veldig i tvil om vi egentlig trenger det? Synes det er noe fint med å lære og ta ansvar, følge beskjeder, si hvor man går osv. Ser vennene hans går med det, men enn så lenge har vi ikke sett behovet her hos oss. Deres tanker, og for og imot? Anonymkode: 603ad...709 Hold igjen så lenge dere kan. Stol på hva dere trenger og ikke. Ikke følg alle andre. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai #68 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette gjør mine barn uten klokke? De går og ringer på til hverandre, eller avtaler å bli med hjem etter skolen. Litt som vi gjorde selv da vi var små. Anonymkode: 8d603...a97 Er mye lettere å finne hverandre og samle større gjenger når de kan ringe til hverandre. Området her er ganske stort og det er mange populære steder å leke. Anonymkode: 6e0a5...09a 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai #69 Skrevet 20. mai Hvis dere ikke ser behovet, så tenker jeg at det bare er fint å lære å holde seg til beskjeder og avtaler😊 Her hadde ikke det ene barnet og det gikk veldig bra. Yngste har dysleksi (sliter med klokka, vanskelig å holde avtale om), språkvansker (vansker med å ta i mot og prosessere muntlig beskjeder) og litt distré og impulsiv (ADHD), så da har Smartklokke vært veldig greit. Når det er sagt så er det både lettvint og en trygghet for foreldre med GPS og mulighet for kommunikasjon. Så dette er nok ofte noen foreldre velger for sin egen del uten at egentlig barnet trenger det. Og ja det er jo dumt å frata barna ansvaret å forholde seg til avtaler. Anonymkode: 5f5f9...6aa 2
NoaideBiehtar Skrevet 20. mai #70 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette gjør mine barn uten klokke? De går og ringer på til hverandre, eller avtaler å bli med hjem etter skolen. Litt som vi gjorde selv da vi var små. Anonymkode: 8d603...a97 Da jeg var liten ringte vi jo hjem via fasttelefon for å si at vi hadde dratt til X på besøk. Nå som folk har individuelle telefoner er det mer naturlig at barna ringer med egen telefon. Min erfaring er at barna fortsatt ringer på hos hverandre, men de går ikke 1 km for å ringe på hos noen uten å først ha ringt. Det gjorde ikke jeg som liten heller, da ringte jeg på fasttelefonen først. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er mye lettere å finne hverandre og samle større gjenger når de kan ringe til hverandre. Området her er ganske stort og det er mange populære steder å leke. Anonymkode: 6e0a5...09a Dette ser jeg også. Barna leker i mye større flokker enn det som var vanlig da jeg var liten, fordi de nå kan være to stykker på fotballbanen som finner ut av de vil ringe alle guttene i klassen. Det er jo helt uaktuelt å springe rundt og ringe på hos alle innenfor en radius på 2 km. 😅 Så det er mye positivt med telefonene også, og man må ta med i betraktningen at folk ikke har fasttelefon lengre.
AnonymBruker Skrevet 20. mai #71 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er mye lettere å finne hverandre og samle større gjenger når de kan ringe til hverandre. Området her er ganske stort og det er mange populære steder å leke. Anonymkode: 6e0a5...09a Samme her, og når det er så enkelt å samle mange ved å ringe dem så gidder de ikke kontakte resten siden de uansett er mange. Anonymkode: e1df0...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #72 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ikke når noen mener vi overvåker barna våre nei. Å ha gps er ikke å overvåke. Å overvåke er å hele tiden følge med på noen hele dagen. Vi går ikke inn på klokken og leter opp kartet for å se akkurat hvor de til enhver tid. Akkurat som verken jeg eller mannen overvåker hverandre selv om vi har delt lokasjonen vår med hverandre. Anonymkode: 6e0a5...09a Å ha mulighet til å se hvor noen er til enhver tid er overvåking. Man kan jo også spore hvor de har vært, så den dataen sitter du og tilbyderen med for all fremtid. Anonymkode: 6fb41...9d9 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai #73 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Å ha mulighet til å se hvor noen er til enhver tid er overvåking. Man kan jo også spore hvor de har vært, så den dataen sitter du og tilbyderen med for all fremtid. Anonymkode: 6fb41...9d9 Nja, jeg vil ikke kalle det "overvåking" om alle parter er enige, ønsker å ha delt lokasjon og alle føler det som en ekstra trygghet. For meg handler overvåking og "stalking" om kontroll over noen. Anonymkode: 6e0a5...09a 1
Mandagsunge Skrevet 20. mai #74 Skrevet 20. mai Eg og alle eg gjekk på skulen med overlevde til vaksen alder utan radiomerking og walkie-talkie, så eg satsar på at avkommet her i garden heller ikkje treng overvakningsklokke.
mommyaka Skrevet 20. mai #75 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Å ha mulighet til å se hvor noen er til enhver tid er overvåking. Man kan jo også spore hvor de har vært, så den dataen sitter du og tilbyderen med for all fremtid. Anonymkode: 6fb41...9d9 Når man er enig ser jeg ikke problemet...og nei ingen av oss sitter og stirrer på telefonen 24 timer i døgnet. Mannen min vet at jeg kan se hvor han er heb hele tiden..han kan se meg...vi kan se sønnen vår og sønnen vores oss..vi kan følge med eller finne ut..men ingen av oss sitter og overvåker.. herregud hvem har tid til det i dag 🤣
AnonymBruker Skrevet 20. mai #76 Skrevet 20. mai Vi har ikke smartklokke til vår andreklassing. Vi har kort vei til skolen, det blir logget når de kommer til SFO og når de går. Mange av vennene hennes har, men vi har sagt at det ikke er behov for det. Noen ganger bruker hun lang tid hjem og vi lurer på hvor hun er, men det er trening for henne og oss at vi ikke konstant har kontroll på henne og at hun lærer selvstendighet. Tenker det er fint at hun kan virre litt og utforske og så må vi være litt tålmodige og anerkjenne at et småbarn leker litt på veien eller blir med en venn hjem ( da blir vi kontaktet av foreldrene). Vi har også en «hustelefon» som hun kan ringe oss på, for synes det er greit at hun kan nå oss og vi henne ved behov, har også nøkkel slik at hun komme seg inn. Så om hun lurer på om hun kan gå til venner eller vi blir forsinket, så kan vi snakkes på telefonen. Litt back to the 80’ her altså.😁 Synes det er greit å ha en måte å kontaktes på (det hadde vi jo før fasttelefonen forsvant), men synes det er unødvendig med konstant tilgjengelighet. Nå drar hun til venner og får et klokkeslett hun skal komme hjem, det går fint. For oss er det viktig at hun lærer å holde avtaler, får lov til å finne på ting vi ikke vet, ha noen hemmeligheter uten vi konstant har kontroll på henne, har vært en omvei og mestrer å ikke ha oss tilgjengelig konstant. Men om hun ringer svarer vi selvfølgelig alltid. Anonymkode: 0036a...8f5
AnonymBruker Skrevet 21. mai #77 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 20.5.2026 den 14.13): Dette gjør mine barn uten klokke? De går og ringer på til hverandre, eller avtaler å bli med hjem etter skolen. Litt som vi gjorde selv da vi var små. Anonymkode: 8d603...a97 Vi bor i et nabolag uten klassekamerater. Så besøk innebærer ganske mye trasking. Ønsker ikke at mitt barn skal vase rundt i byen dersom det ikke er noen hjemme der hun ringer på. I tillegg avtales det som regel på skolen og ikke i forveien. Jeg synes det er fint å slippe å måtte være planleggingsmellomledd og spørre vennene hennes sine foreldre om det passer at ungen min kommer på besøk. Med klokken ringer eget barn egen forelder. Anonymkode: 3afc2...a2f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå