AnonymBruker Skrevet 18. mai #1 Skrevet 18. mai Er det noen her med barn som ikke har Xploraklokke? Føler at absolutt alle har dette. Vår seksåring begynner på skole etter sommeren og jeg er veldig i tvil om vi egentlig trenger det? Synes det er noe fint med å lære og ta ansvar, følge beskjeder, si hvor man går osv. Ser vennene hans går med det, men enn så lenge har vi ikke sett behovet her hos oss. Deres tanker, og for og imot? Anonymkode: 603ad...709
AnonymBruker Skrevet 18. mai #2 Skrevet 18. mai Når skolen begynner kan det være greit å ha noe å kontakte foreldrene sine med. Vi har ikke veldig god erfaring med Xplora klokken for den viste stadig feil gps. Lyden var også ganske dårlig og batteriet gikk fort tomt. Vi valgte derfor å kjøpe en smarttelefon for rundt 1000 lappen. Vi kjøpte Android hvor vi har foreldrekontroll via Family link, så hun får ikke lastet ned noe uten min tillatelse, samtidig som vi har stengt av Google og nettsider foruten én godkjent nettside. Det fungerer veldig godt for oss. Da får hun sendt meldinger, ringt, har WhatsApp og tatt bilder hun har også fått Vipps nå to år senere. Anonymkode: 58475...36e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #3 Skrevet 18. mai Vi elsker Smartklokke. Vi vet hvor barna er til enhver tid. De kan ringe oss og hverandre. Og vi slipper at de har tilgang til sosiale medier. Her skal være ha det inntil de starter på ungdomsskolen. Anonymkode: 6e0a5...09a 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #4 Skrevet 18. mai Det er mange som plasserer en sånn airtag i sekken/jakka/skoen istedenfor å ha telefon eller klokke. Selv valgte vi en annen type klokke til barnet vårt, etter ei mislykka runde med xplora. Tror den er veldig hypa, men er absolutt ikke eneste alternativet. Veldig greit å kunne ringe ham hjem eller se hvor han er. Ikke minst at han kan få tak i oss hvis det skulle skje noe. Ikke skjedd enda, men jeg føler verden er ganske farlig der ute. Airtag er et godt alternativ da. Anonymkode: f8e07...c04
AnonymBruker Skrevet 18. mai #5 Skrevet 18. mai Våre har hatt fra de begynte på skolen, mest av to årsaker; de er iblant alene hjemme en time eller to, og at vi bord et stykke unna sentrum. Hvis de vil ut og sykle med venner en ettermiddag må de kjøres og hentes, de kan ikke bare sykle hjem på egenhånd… Anonymkode: 03891...579
AnonymBruker Skrevet 18. mai #6 Skrevet 18. mai Jeg har ikke barn selv ennå, men dette har vært et tema som har blitt snakket om sammen med venner. Mitt barn, når den tid kommer skal få en klokke/telefon der barnet kan kontakte mor og far. AirTag er også noe betryggende, men dette er noe jeg selv ville hatt som et "tillegg". Mitt barn skal alltid få ha muligheten til å kontakte meg dersom det skulle være noe, og ha muligheten til å snakke høyt ute med "MAMMA ELLER PAPPA". Det er nok av gale mennesker der ute, så mitt barn skal få lov til å ringe meg uansett anledning. Anonymkode: 26f63...e7e 1
mommyaka Skrevet 18. mai #7 Skrevet 18. mai Vi har en gps klokke til 500 kroner...fin å ringe med..men gps suger. Xplora klokken er bedre på gps Nå bruker hun mobilen og Google
AnonymBruker Skrevet 18. mai #8 Skrevet 18. mai Vi har en førsteklassing. Hverken han eller noen av de han går med til og fra skolen har det. Har ikke sett behovet. En av de han går med har en AirTag i sekken. De går alene til og fra skolen. Anonymkode: 1b1d7...965 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai #9 Skrevet 18. mai Har andreklassing og vårt barn er det eneste i klassen som ikke har smartklokke. Anonymkode: 899c7...dbc
Hensatt Skrevet 18. mai #10 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi elsker Smartklokke. Vi vet hvor barna er til enhver tid. De kan ringe oss og hverandre. Og vi slipper at de har tilgang til sosiale medier. Her skal være ha det inntil de starter på ungdomsskolen. Anonymkode: 6e0a5...09a Stakkars barn. Skal en 12-åring virkelig måtte bli overvåket 24/7 og ha null frihet? 11 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai #12 Skrevet 18. mai Nei de må ikke. Våres hadde ikke og de fikk heler ikke tlf før de var 9 år. Vi hadde hjemme mobil. Og vi ser og det at våres var mye flinkere til å holde beskjeder osv en de som fikk tlf tidlig. Våres fikk ikke lov å ha tlf med på skolen før de starter på ungdomsskolen. Og de er nå 20 og 21 år. Ser det og at de bruker mye mindre tlf tim sosiale medier osv som andre i sin alder. Anonymkode: ccbb1...d5a 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai #13 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noen her med barn som ikke har Xploraklokke? Føler at absolutt alle har dette. Vår seksåring begynner på skole etter sommeren og jeg er veldig i tvil om vi egentlig trenger det? Synes det er noe fint med å lære og ta ansvar, følge beskjeder, si hvor man går osv. Ser vennene hans går med det, men enn så lenge har vi ikke sett behovet her hos oss. Deres tanker, og for og imot? Anonymkode: 603ad...709 Vær så snill og putt ringeklokke på ungen din. De fleste i gata her har klokke (også min unge) men de som ikke har går og spør meg om hva klokka er, om jeg kan ringe eller sende sms til mamma/pappa, og foreldrene SMSer meg med «er Trine hos dere? Kan du sende henne hjem?» Jeg har nabounger innom her hver dag. Jeg foretrekker at foreldrene kan kontakte ungen sin direkte i stedet for gjennom meg. Jeg er faktisk opptatt med å kutte opp vannmelon og gi vann og tørke opp søl på do og trøste den som snubla i trappa og megle mellom to andre. Hilsen forelderen som setter pris på teknologi. Anonymkode: 8c461...2a2 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #14 Skrevet 19. mai Trenger absolutt ikke explora klokke! Vi har tre barn (2., 4., og 6. klasse), ingen har hatt eller kommer til å få smartklokke. De klarer seg helt fint uten🙌🏻 Anonymkode: 3294f...08b 1
NoaideBiehtar Skrevet 19. mai #15 Skrevet 19. mai Xplora er veldig dårlig. Vi har greid oss uten i første klasse, ikke et savn i det hele tatt. Men på et tidspunkt må barnet kunne ringe oss, når det skal få være litt alene hjemme, så ila 2 klasse skaffer vi nok en enkel telefon av noe slag. Storebror fikk også i andre klasse. Han fikk Xplora men den er ubrukelig. 😅 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #16 Skrevet 19. mai Vi har " fast-camping". Sønnen vår fikk xplora sommeren før 1. klasse og vi har kun brukt den der. Genial når de farter rundt på campingen med over 600 vogner og tilhørende barn 😅. Mannen min har hjemmekontor og er alltid tilgjengelig, så her ligger den i en skuff. Anonymkode: d62f1...298
AnonymBruker Skrevet 19. mai #17 Skrevet 19. mai Ingen av mine har hatt. Vi har hatt en telefon, uten tilgang på å laste ned apper og stengt wifi, som fra 1.klasse lå hjemme på kjøkkenbenken så de kunne ringe meg etter skolen (nesten litt som fasttelefonen mange vokste opp med). Har ikke hatt noen grunn til å "overvåke" ungene når de er ute. De har hatt vanlige klokker og lært seg å passe tiden, og å komme hjem når de skal. Anonymkode: 27725...c3b 2
Snok1 Skrevet 19. mai #18 Skrevet 19. mai Hensatt skrev (8 timer siden): Stakkars barn. Skal en 12-åring virkelig måtte bli overvåket 24/7 og ha null frihet? Korrekt! Barn som blir overvåket hele barndommen ender opp som voksne som overvåker sin partner. Bern har rett på frihet og personvern. 5 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #19 Skrevet 19. mai Hensatt skrev (8 timer siden): Stakkars barn. Skal en 12-åring virkelig måtte bli overvåket 24/7 og ha null frihet? Ja 👀 Jeg stirrer på klokken hele tiden fordi jeg trenger FULL kontroll. MOHAHAHAHA! Nei, ærlig talt. Vi vet hvor ungen er. Han sier alltid ifra når han drar fra skolen, hvor han skal og hvem han er med. GPS er en ekstra trygghet for både han og oss, på lik linje som jeg og mannen har "Find Hub". Vi kan se hverandre live, men det brukes kun til å se an hvor han er når han er på vei hjem mht å beregne logistikk hjemme med barn, fritidsaktiviteter, middag etc. Han liker å vite hvor jeg er om jeg er ute på byen sent på natten, iallefall fra byen og hjem. Er forskjell på å bruke GPS som overvåkning kontra trygghet. Vi er en veldig åpen familie som prater om alt og som ikke har hemmeligheter for hverandre. Har man et sykelig behov for å overvåke, følge med konstant og nærmest spionere å familien, da er det på tide å ta noen grep. Jeg har bedre å gjøre enn å nistirre på familien. Så spennende liv lever de ikke 🐒😅 Anonymkode: 6e0a5...09a 1
Hensatt Skrevet 19. mai #20 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja 👀 Jeg stirrer på klokken hele tiden fordi jeg trenger FULL kontroll. MOHAHAHAHA! Nei, ærlig talt. Vi vet hvor ungen er. Han sier alltid ifra når han drar fra skolen, hvor han skal og hvem han er med. GPS er en ekstra trygghet for både han og oss, på lik linje som jeg og mannen har "Find Hub". Vi kan se hverandre live, men det brukes kun til å se an hvor han er når han er på vei hjem mht å beregne logistikk hjemme med barn, fritidsaktiviteter, middag etc. Han liker å vite hvor jeg er om jeg er ute på byen sent på natten, iallefall fra byen og hjem. Er forskjell på å bruke GPS som overvåkning kontra trygghet. Vi er en veldig åpen familie som prater om alt og som ikke har hemmeligheter for hverandre. Har man et sykelig behov for å overvåke, følge med konstant og nærmest spionere å familien, da er det på tide å ta noen grep. Jeg har bedre å gjøre enn å nistirre på familien. Så spennende liv lever de ikke 🐒😅 Anonymkode: 6e0a5...09a Det du beskriver her er jo nettopp ren overvåking. Null frihet. 8 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå