Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vær så snill og putt ringeklokke på ungen din. 
De fleste i gata her har klokke (også min unge) men de som ikke har går og spør meg om hva klokka er, om jeg kan ringe eller sende sms til mamma/pappa, og foreldrene SMSer meg med «er Trine hos dere? Kan du sende henne hjem?» 

Jeg har nabounger innom her hver dag. Jeg foretrekker at foreldrene kan kontakte ungen sin direkte i stedet for gjennom meg. Jeg er faktisk opptatt med å kutte opp vannmelon og gi vann og tørke opp søl på do og trøste den som snubla i trappa og megle mellom to andre. 

Hilsen forelderen som setter pris på teknologi. 

Anonymkode: 8c461...2a2

Mens jeg synes tapet av denne type kommunikasjon mellom foreldre og andre barn er den største ulempen med disse telefonene. Jeg syns bare det er fint å kommunisere direkte med foreldre, det ligger mye relasjonsbygging i det også. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (12 minutter siden):

Det du beskriver her er jo nettopp ren overvåking. Null frihet.

Enig. Det er helt sprøtt.

Og så lurer man på hvorfor mange ungdommer ikke evner å være selvstendig, ta ansvar, passe tide, organisere og planlegge selv

Anonymkode: 27725...c3b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vær så snill og putt ringeklokke på ungen din. 
De fleste i gata her har klokke (også min unge) men de som ikke har går og spør meg om hva klokka er, om jeg kan ringe eller sende sms til mamma/pappa, og foreldrene SMSer meg med «er Trine hos dere? Kan du sende henne hjem?» 

Jeg har nabounger innom her hver dag. Jeg foretrekker at foreldrene kan kontakte ungen sin direkte i stedet for gjennom meg. Jeg er faktisk opptatt med å kutte opp vannmelon og gi vann og tørke opp søl på do og trøste den som snubla i trappa og megle mellom to andre. 

Hilsen forelderen som setter pris på teknologi. 

Anonymkode: 8c461...2a2

Kan ikke ungene klokka?

Er ikke det selvsagt at barn lærer seg klokken før de begynner i første klasse?

Anonymkode: 872c0...8c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og så lurer man på hvorfor mange ungdommer ikke evner å være selvstendig, ta ansvar, passe tide, organisere og planlegge selv

Ser mange i dag ikke klarer. Fordi de er ikke vant til ansvar fordi foreldre overvåker hele tiden og kan følge med hvor de er osv. Og at de ska være tilgjengelig til en hver tid.

Ikke sunt etter min mening

Anonymkode: ccbb1...d5a

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg syntes det r noe litt skremmende med at "alle" barna skal ha klokke, og at foreldrene faktisk driver og sjekker hvor de er. Uansett om det er for "logistikk" eller annet. 

Det tar fra barna noe viktig føler jeg. Og det er opplæringen i å få beskjeder og holde avtaler/ tidspunkt. Jeg tenker også som en annen i tråden her, at den kommunikasjonen mellom foreldre er en viktig ting som gjør kommunikasjon enklere når det trengs som ungdommer. (Er Tuva hos dere, kan du sende hjem Petter osv. ) 

Ingen av mine barn har hatt annet enn analog klokke for å se tida. De sa ifra hvor de dro og fikk et tidspunkt de skulle være hjemme. (Til den og den vennen, til skolen for å leke, eller den friere "ut og leke". Da visste vi at de var i nabolaget etter skogen rundt) 

Som regel klarte de å passe tida, og av og til kom de for sent. Og det går faktisk helt fint det også. 

Og så lå det en telefon hjemme de kunne ringe med om det trengtes, dersom de var alene hjemme. 

Endret av Lidhun
Skrivefeil
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det noen her med barn som ikke har Xploraklokke? Føler at absolutt alle har dette. Vår seksåring begynner på skole etter sommeren og jeg er veldig i tvil om vi egentlig trenger det? Synes det er noe fint med å lære og ta ansvar, følge beskjeder, si hvor man går osv. 

Ser vennene hans går med det, men enn så lenge har vi ikke sett behovet her hos oss. Deres tanker, og for og imot?

Anonymkode: 603ad...709

Vår 9åring har ingenting. Har vurdert det nå som han er lengre ute alene, men igjen, han er aldri så langt unna at jeg ikke vet hvor han er, så det føles ikke nødvendig enda heller. Det eneste er kanskje at nå kan det være at han innimellom kommer hjem uten at det er noen hjemme, men da er vi bare 10-15 unna. Når jeg vet at det skjer så legger jeg igjen bare en lapp om hvor vi er og når jeg kommer hjem. 

Anonymkode: 3377f...768

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (9 timer siden):

Stakkars barn. Skal en 12-åring virkelig måtte bli overvåket 24/7 og ha null frihet?

Jeg har barneskolebarn med klokke. Jeg har tilgang på funksjonen gps, men må aktivt gå inn i kartet og oppdatere. Jeg sjekker det svært sjelden. Vi har klokken for å kunne ringe hverandre/sende korte meldinger og i nød kunne finne barnet hvis vi kommer bort fra hverandre. Yngste er et impulsivt barn som liker å teste grenser og jeg regner med å måtte sjekke gps på hen langt oftere enn eldste. 

Det hører med til historien at det i lokalavisen hvert eneste år er artikler om folk som har forsøkt å lokke barn inn i biler. Vi har naturligvis hatt "stranger danger" samtaler mange ganger, men det er en ekstra trygghet med klokken. 

Anonymkode: 864b3...12b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det noen her med barn som ikke har Xploraklokke? Føler at absolutt alle har dette. Vår seksåring begynner på skole etter sommeren og jeg er veldig i tvil om vi egentlig trenger det? Synes det er noe fint med å lære og ta ansvar, følge beskjeder, si hvor man går osv. 

Ser vennene hans går med det, men enn så lenge har vi ikke sett behovet her hos oss. Deres tanker, og for og imot?

Anonymkode: 603ad...709

Barna mine ble store før smartklokkene ble aktuelle, så har ikke direkte erfaring der.

Men jeg tenker at ei vanlig klokke som viser tiden bør være nok. Jeg synes, som deg, at det kan ha stor verdi at barna lærer å planlegge, lærer å møte på avtalt sted til avtalt tid og lærer å ha struktur på dagen. Forutsigbarhet.

Jeg tror ikke dagens trend med at lite planlegges og avtales på forhånd, men at man baserer seg på meldinger og tett kommunikasjon hvor det meste skjer på kort varsel. F.eks. hvis barnet besøker venner, så avtal et klokkeslett hvor barnet skal hjem/hentes. Det samme i forkant av besøket, avtalt møtetid og møtested på forhånd og følg det som er bestemt. Så bør barna også få litt frihet til å gjøre ting på egen hånd etter hvert. Jeg synes alt for mange foreldre er alt for tett på barna sine med nesten kontinuerlig kontakt, GPS-sporing og "overvåking". Gi barna tillit og frihet og lær dem å fortjene tilliten.

Anonymkode: 2784c...54a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om det står mellom klokke og mobil man "gjør" dum selv, så må jeg si gå for klokke. Fra "dum" mobil til full tilgang er ekstremt kort, som første eksempelet her - vipps allerede ved 8-9 år, hvorfor i all verden? 

Vårt barn har klokke siden vi bor sånn til at skulle hun løpt hjem hver gang hun drar et annet sted så hadde hun blitt utslitt. Barna farter mellom husene i hele området, en kilometer alle veier sånn ca, og vi bor i toppen av en bratt bakke. Nå som klokken er på reprasjon ringer vi rundt og leter etter henne hver kveld omtrent 🤪 Eller kjører rundt. Jeg har tatt en old school og stått ute og ropt på henne og sagt at det er middag også. Hehe. 

Anonymkode: bae89...a23

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg sjekker som regel ikke hvor barna er med klokken, da de ikke stikker så langt. Klokken er derimot en trygghet for mine barn, der de kan ringe meg om det er noe de lurer på eller noe skjer. Jeg syns en klokke er bedre enn en telefon for de minste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår går i 1.klasse og fikk det til jul. Vi syns det har vært fint med ringe-funksjonen nå som hun både går til og fra skolen alene. Nå kan hun ringe å spørre om å være med hverandre hjem osv. Men absolutt ikke et behov :) 

Anonymkode: ad091...e14

AnonymBruker
Skrevet

Syns også det er greit å ha mulighet til å ringe henne hvis jeg skulle sitte fast i trafikken og komme hjem senere enn avtalt siden vi ikke har noe hustelefon. Men det er først nå siste 2 mnd at hun har gått hjem selv, så var ikke aktuelt i starten av 1.klasse.

Anonymkode: ad091...e14

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte til jul i andre klasse. Hadde ikke behov i første klasse. Brukt minimalt. Kjekt på 17 mai etc med litt større barn som får løpe fritt. Brukes kun på typ tur til Tusenfryd, større arrangementer med kaos. 

Anonymkode: 47f7c...64b

• Liker 1
Skrevet

Vi ønsker ikke gps sporing på ungene, så her har de «knappetelefon». Ser det er mange på skole som velger det samme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (16 minutter siden):

Det du beskriver her er jo nettopp ren overvåking. Null frihet.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Masse frihet under ansvar.

Vi avtaler tid når han skal være hjemme og om han ikke er hjemme til akkurat avtalt tid venter jeg til han ringer.

Jeg går altså ikke inn på klokken og sjekker.

Nå er våre mellom 8-11 og de ønsker at vi alltid vet hvor de er. For den handler det om trygghet. 

Folk må gjerne ha forskjellige meninger, men vi som familie liker det sånn og enige. Så da spiller det egentlig fint lite hva andre måtte mene og tenke om det 🤗

Anonymkode: 6e0a5...09a

AnonymBruker
Skrevet

Vi har heller ikke klokke til ungene, og mobil får de ikke før de er større. Vi har en knappetelefon som er hjemme og er "hustelefon". 

Jeg synes det er er rart at når voksne beskriver sin egen barndom snakker de om endeløs frihet og at de var ute hele dagen og kun kom inn når det ble mørkt, men selv GPS-merker ungene og skal vite hvor de er til enhver tid. 

Anonymkode: 8d603...a97

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår har Xplora. Hun er 10 år. Hun er mye engstelig, og denne klokka har gjort at hun tør bevege seg litt lengre unna huset vår. Så her er det ingen overvåkning, heller omvendt, at klokka har gitt henne mer frihet, da hun tør mer. Vi ønsker ikke at hun skal ha telefon på en stund. Så det blir nok klokke ett par år til. 

Anonymkode: a0381...da7

• Liker 1
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (2 timer siden):

Mens jeg synes tapet av denne type kommunikasjon mellom foreldre og andre barn er den største ulempen med disse telefonene. Jeg syns bare det er fint å kommunisere direkte med foreldre, det ligger mye relasjonsbygging i det også. 

Veldig enig med deg, denne kommunikasjonen med både barn og foreldre syns jeg er 100 prosent uproblematisk, og ja det er mye av det her. Jeg er gladelig kommunikasjonssentral for alle barna som måtte ønske og trenge det. 

• Hjerte 2
Skrevet

Hvorfor tror folk at barn med gps at vi foreldre sitter og stirrer på mobilen og følger med hele tiden?

Jeg kan følge mi mann på Google maps..han kan følge med...vi kan følge vår sønn ..og sønn og følge oss.

Eks kam jeg se hvor mannen min..og lage / begynne på middag etter hvor han er

Datter 8 har gps klokke og hun har hat klokken siste 2 årene og på disse årene jR vi sett på gps 5-10 ganger , dette er da for hun skal hjem...men tar ikke telefonen og da vi hente henne.

Eller om hun har lagt klokken hos en venn el...

De har stor frihet, men vi bruker dette om noe skulle skje, om de sykler og faller...men vet ikke hvor de er( vet ikke gate navn et)  

Eller når vi er på ferie er dette gull... skulle hun bli borte i mengden...på campingplassen etc..så kan vi finne henne.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har andreklassing og ikke sett at noen av barna her har sånn klokke. Vi har null behov for det også. Vi lager klare avtaler, han har analog klokke på armen, og vi foreldre kommuniserer med hverandre om det er behov for det. 
Håper ingen begynner å kjøpe, og skaper et kunstig behov som absolutt ikke er der nå. 

Anonymkode: f111b...439

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...