AnonymBruker Skrevet 19. mai #41 Skrevet 19. mai Våre har ikke hatt det og aldri følt behov, men skal sies at jeg lekte med tanken på gps-tag da eldste barnet begynte å gå til skolen alene. Jeg gjorde ikke det, og det var heller aldri behov. Med andre- og tredjemann var jeg langt mindre bekymra. Vi snakker om planer for dagen før de drar på skolen, og så avtaler vi. Er det ikke gjort en avtale på forhånd, skal barnet hjem først. Her hjemme har vi en telefon for å ringe med (som en hustlf) om ingen er hjemme og de vil ut og leke eller annet. Vi har løse avtaler også "kan jeg bli med X hjem i dag, om det passer for X?" eller ganske enkelt "leke ute om N, J eller A kan". Da vet jeg at barnet enten er hjemme, ute og leker med noen i nærområdet her/der/skolen, eller hos X. De snakker også med hverandre ved behov, så søsken kan videresende beskjeder til oss. Barna fikk ordinært armbåndsur siste året i barnehagen, så de fikk trening i å lære klokka og holde tida. Ingen av dem var gode til det de første årene, men kanskje ditt barn er. Ene barnet går i 5. nå og er en racer på klokka og å holde tida, 2. klassingen er i læringsfasen og det ser lovende ut. Det eldste barnet på 12... Haha. Det trenger vi ikke snakke om 😂 Hva er tid liksom... Jeg mener det ikke er behov. Om du er bekymra for hvor barnet er, så skaff en gps-tag av noe slag og legg i jakka, sekken eller hvor du føler er best. Jeg har venner som har gitt Xplora til barna, med varierende meninger hvorvidt det er nødvendig, men en ting de alle sier; batteriet er noe herk. Anonymkode: 0f26a...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #42 Skrevet 19. mai Kommer an på hvordan dere bor? Min førsteklassing har ikke klokke, men vurderer om hun skal få det nå. Vi bor i et blokk-område med en stor, skjermet innergård, det er også gangvei hele veien til skolen. Men dørene til oppgangene er låst og krever fysisk nøkkel for å komme inn fra innsiden av gården, som er ganske upraktisk om hun vil være ute med venner om vi ikke er ute samtidig. Jeg heller mot at hun kan få klokke hun kan ringe med heller enn husnøkkel eller taste-telefon, det er enklere å ta med seg rundt. Anonymkode: fc108...bd2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #43 Skrevet 19. mai Kjøpte til førsteklassingen, den lå i sekken mens han var på skolen, han glemte å starte den når de sluttet. Vi glemte den bort og ladet den så å si ikke. Det var det mest bortkasta vi har kjøpt. Han fikk min gamle telefon der han kunne ringe og FaceTime nærmeste familie og tro meg den ble aldri glemt eller gikk tom for batteri. Anonymkode: 14cbe...a67 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #44 Skrevet 19. mai Min 2.klassing har hatt xplora klokke siden siste året i barnehagen. Det er helt gull og totalt livsnødvendig for oss! Han er en selvstendig type som har gått små turer på egenhånd i nabolaget siden 5 års alder. Nå går han selv til og fra skole og trening. Vi sysn det er meget betryggende å vite hvor han er, og at han kan få tak i oss om det trengs. Vi lader klokken ca annen hver dag, det er da virkelig ikke noe problem. Anonymkode: 65cbc...bb2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #45 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi lader klokken ca annen hver dag, det er da virkelig ikke noe problem. Anonymkode: 65cbc...bb2 ... Mens vår går tom for batteri mens den lader... 😂 Holder ikke en hel dag en gang, og tar vi den ikke av lading tidsnok blir den tom for batteri før bruk. På natta hører vi den gå tom for batteri for da lager den en lyd før den slår seg av. Thank you, xplora. 👌 Anonymkode: 01b02...dc1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #46 Skrevet 19. mai Hensatt skrev (20 timer siden): Stakkars barn. Skal en 12-åring virkelig måtte bli overvåket 24/7 og ha null frihet? her har vår 14 åring på sporingen "hvor er" med appen på Iphone. Null stress. Hun ser hvor vi er til en hver tid også. Anonymkode: 55e53...3a7 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #47 Skrevet 19. mai Ingen av våre tre barn har hatt det. Yngste er nå 7 år, og vi ser ikke behovet. Avtaler med foreldre om barnet er på besøk hos andre, og avtaler et klokkeslett han skal gå hjem eller blir hentet. Syns jeg ser en trend at de barna som har hatt klokke er mindre forsiktig med hvor de går, hvor langt og sier ikke ifra. De er nok vant til at mamma og pappa følger med på GPS, og finner de og henter de hvor som helst… Anonymkode: 5786a...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #48 Skrevet 19. mai Har et barn som skal begynne på skolen nå. Jeg har ikke kjøpt klokke eller noe ennå, jeg vurderte det, men ser ikke behovet helt ennå. Jeg er heller ikke helt fremmed for at han får en slik klokke, kan være greit om ham begynner å bli med folk hjem fra skolen. Jeg har heller ingenting imot at kommunikasjonen går gjennom foreldre, jeg sender gjerne melding til Petter sin mor og forteller at han er hos oss. Ingen av førskolebarna i barnehagen har klokke heller. Anonymkode: bbff4...d52 1
Hensatt Skrevet 19. mai #49 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Masse frihet under ansvar. Vi avtaler tid når han skal være hjemme og om han ikke er hjemme til akkurat avtalt tid venter jeg til han ringer. Jeg går altså ikke inn på klokken og sjekker. Nå er våre mellom 8-11 og de ønsker at vi alltid vet hvor de er. For den handler det om trygghet. Folk må gjerne ha forskjellige meninger, men vi som familie liker det sånn og enige. Så da spiller det egentlig fint lite hva andre måtte mene og tenke om det 🤗 Anonymkode: 6e0a5...09a Om det spiller fint lite hva andre mener er det jo ikke nødvendig å kommentere heller...det går vel begge veier 😉 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #50 Skrevet 19. mai Min 7-åring har en smartklokke fra ZTE. Den er vi veldig fornøyd med; gps-lokasjen er god og hun kan ringe vennene sine eller meg og far. Det er en trygghet for meg, for hun går til og fra skolen selv, ofte i følge med venner, og på den måten kan hun få tak i meg eller far når hun ønsker eller trenger det. Da hun fikk sin til jul i fjor, var hun blant de aller siste som ikke hadde hverken telefon eller klokke - og hun var den eneste jenta igjen som ikke hadde. Jeg vil si det slik; nei - det er kanskje ikke en nødvendighet for barnet ditt med egen smartklokke - men du risikerer at barnet ditt havner litt utenfor det sosiale. Mitt barn bruker som sagt klokka si til å ringe venner på fritiden, og da avtaler de alt fra spilling på kvelden til og møtes før skolestart neste dag for å slå følge. Anonymkode: c981a...2ac 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #51 Skrevet 19. mai Knappetelefon er ubrukelig om sommeren når barna ikke har klær med svære nok lommer å ha dem i. Om det er nødvendig kommer litt an på omgivelsene. Her ringer de hverandre og avtaler å møtes og ingen klokke, ingen lekeavtale så klokke er nødvendig her. Jeg har spurt om hvorfor de ikke bare avtaler når de er ferdige på skolen eller ringer på hos hverandre men det er visst uaktuelt. Anonymkode: e1df0...1e4
AnonymBruker Skrevet 19. mai #52 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Syns jeg ser en trend at de barna som har hatt klokke er mindre forsiktig med hvor de går, hvor langt og sier ikke ifra. De er nok vant til at mamma og pappa følger med på GPS, og finner de og henter de hvor som helst… Anonymkode: 5786a...3ff Det er sikkert tilfelle, men jeg vil absolutt si det er en god ting. De ringer hjem om de har rota seg bort så forklarer vi veien hjem. Læring i det også. Anonymkode: e1df0...1e4
AnonymBruker Skrevet 19. mai #53 Skrevet 19. mai Startet i tredje klasse. Greit å ringe venner og ringe hjem hvis man sykler til trening. Har ikke behov for å ha den med på skole. Anonymkode: 6d296...d57
AnonymBruker Skrevet 20. mai #54 Skrevet 20. mai Hensatt skrev (10 timer siden): Om det spiller fint lite hva andre mener er det jo ikke nødvendig å kommentere heller...det går vel begge veier 😉 Ikke når noen mener vi overvåker barna våre nei. Å ha gps er ikke å overvåke. Å overvåke er å hele tiden følge med på noen hele dagen. Vi går ikke inn på klokken og leter opp kartet for å se akkurat hvor de til enhver tid. Akkurat som verken jeg eller mannen overvåker hverandre selv om vi har delt lokasjonen vår med hverandre. Anonymkode: 6e0a5...09a 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #55 Skrevet 20. mai Vår eldste går i første klasse, tror det kun er en håndfull barn på hele trinnet som har klokke. Og ingen har mobil. Vi har vurdert å kjøpe klokke til 7års dagen siden han ønsker å gå hjem fra sfo alene etter sommeren. Greit at han har mulighet til å kontakte oss hvis det er noe Anonymkode: d26f9...2b1
Rks Skrevet 20. mai #56 Skrevet 20. mai Har tre unger som ikke har hatt smartklokke, men analog klokke. Har fungert helt fint ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #57 Skrevet 20. mai Ikkje kjøp før barnet "må" ha det. Ingen grunn til å kjøpe viss ikkje barnet vil ha. Anonymkode: 7f713...f2f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #58 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kjøpte til førsteklassingen, den lå i sekken mens han var på skolen, han glemte å starte den når de sluttet. Vi glemte den bort og ladet den så å si ikke. Det var det mest bortkasta vi har kjøpt. Han fikk min gamle telefon der han kunne ringe og FaceTime nærmeste familie og tro meg den ble aldri glemt eller gikk tom for batteri. Anonymkode: 14cbe...a67 Det skal ikke vere nødvendig å starte klokka. Man kan bruke skulemodus. Men klokka lever litt sitt eige liv da, det har eg erfart. Den er ikkje 100% pålitelig og det er vel omtrent 50-50 om eg kjem gjennom på første forsøk. Må lade ofte ja. Anonymkode: 7f713...f2f
AnonymBruker Skrevet 20. mai #59 Skrevet 20. mai Vår har det. Sporingen er elendig, så den bruker vi ikke. Men det er fint at hun kan ringe oss etter skoletid for å høre om hun kan besøke eller få besøk av x eller y. Slike lekeavtaler planlegges gjerne i løpet av skoledagen, og når vi først har kommet hjem er det kanskje for sent å sette i gang med besøk. Vi har ikke venner eller andre familiemedlemmer enn oss foreldre som kontakter, så det er kun for å gi beskjed om ev. endringer i planer for ettermiddagen. Anonymkode: 3afc2...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #60 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vår har det. Sporingen er elendig, så den bruker vi ikke. Men det er fint at hun kan ringe oss etter skoletid for å høre om hun kan besøke eller få besøk av x eller y. Slike lekeavtaler planlegges gjerne i løpet av skoledagen, og når vi først har kommet hjem er det kanskje for sent å sette i gang med besøk. Vi har ikke venner eller andre familiemedlemmer enn oss foreldre som kontakter, så det er kun for å gi beskjed om ev. endringer i planer for ettermiddagen. Anonymkode: 3afc2...a2f Ja, her også. Anonymkode: 7f713...f2f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå