Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så den som jobber like mye som den andre, skal ha mer å gjøre fordi den er på jobb når den andre sover?  Logisk? 
Mest sannsynlig har barna godt av at det er en med turnus, og den som jobber normaltid slipper ofte stresset med å levere eller hente etter barnehagen. 

Anonymkode: b2e28...78b

Det kommer jo helt an på den konkrete turnusen, og antall barn og alder mm. 

Anonymkode: 19453...bd5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så dine barn legges aldri? Vi hadde søvn problemer med det ene barnet vårt i 5 år, likevel hadde både jeg og far egentid etter 19 på kvelden. 

Jo. Jeg kritiserer ikke, bare prøver å forstå. Alt går jo, men det er forskjell. Alle har vel egentid etter barna er lagt. Men de med turnus har egentid innimellom på dagtid i tillegg. Det har ikke den som jobber 8-16. Skal man bytte til turnusjobb så må man jo avtale hvordan ting blir og det må være greit for den andre forelderen å ta seg av alt med barn og hjem noen ettermiddager/ kvelder innimellom. 

Anonymkode: 6216c...dde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, man har like mye fri. Men den med 8-16 jobb har ikke noe egentid, mens den med turnus har. Sikkert deilig for den med masse egentid, men da må den andre forelderen trives med å være med barna alene og ta den jobben. Og da er det vel kjekt at noe husarbeid blir gjort før det?

Det må jo foreldrene avtale med hverandre, så den med 8-16 også får seg pauser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det må jo foreldrene avtale med hverandre, så den med 8-16 også får seg pauser. 

Jepp. Men til å begynne med så kommenterte jeg en som sa at turnus er positivt fordi man får så mye egentid. Men det er jo mye mer til ligningen enn dét. Og som du sier må man være flink til å samarbeide og gjøre avtaler.

AnonymBruker
Skrevet

Den som jobber vanlig kontortid får aldri fri fra familielivet. Barna er alltid hjemme når den forelderen er hjemme. Den som jobber turnus har fri på dagtid når barna er i barnehage eller skole. 

Alle snakker om hvor kjipt det er å måtte jobbe 17. Mai, påske, pinse, jul og nyttår. Det er ganske kjipt å måtte være den som arrangerer dette alene for barna også. 

I tillegg må den som jobber kontortid tilpasse sosial og karrierekalenderen etter turnusforelderen. Lønningspils, konferanser, kurs, 40-årsdag må man si nei til. Turnusforelderen kan alltid lene seg på den som alltid er tilstede. 

Anonymkode: 8773d...72a

Det kommer vel helt an på turnusen? Om en har langfri i turnusen kan det jo være perfekt tid for den andre forelderen å dra på konferanse ol. I tillegg bytter folk vakter i turnus. I 8-16 er det ingen å bytte tid med. 

AnonymBruker
Skrevet

Livet blir ekstremt monotont av å jobbe 8-16 og man har aldri noe tid for seg selv. Det er helt nydelig å jobbe turnus. Kan jobbe 70-80% i stedet for 100% og tjene det samme, kan ofte ha roligere morgener, får alenetid på dagtid, kan gjøre unna husarbeid i fred og ro på dagen osv. 

Anonymkode: 666c8...7eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så dine barn legges aldri? Vi hadde søvn problemer med det ene barnet vårt i 5 år, likevel hadde både jeg og far egentid etter 19 på kvelden. 

Mine barn er 6 og snart 9. Klokka 19 har vi ikke engang startet med legging. Den eldste sovner ofte ikke før 21:30. Vi legger oss 22-22:30. Blir ikke akkurat mye egentid 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kommer vel helt an på turnusen? Om en har langfri i turnusen kan det jo være perfekt tid for den andre forelderen å dra på konferanse ol. I tillegg bytter folk vakter i turnus. I 8-16 er det ingen å bytte tid med. 

Hva er det som skjer mellom 8-16 som turnusforelderen ikke kan gjøre fordi den andre forelderen er på jobb? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det som skjer mellom 8-16 som turnusforelderen ikke kan gjøre fordi den andre forelderen er på jobb? 

Hva mener du med "hva er det som skjer"? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener du med "hva er det som skjer"? 

Hvilke ulemper påfører det turnusarbeideren at partneren jobber fra 8-16? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilke ulemper påfører det turnusarbeideren at partneren jobber fra 8-16? 

Turnusarbeideren må bruke av sine fridager til å ta hovedansvaret for barna. Gjerne da ta ungene ut av huset slik at 8-16-forelderen også kan sove ut etc.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes turnus var gull når ungene var små. Kunne levere de senere i bhg. innimellom, slippe SFO hver dag. Altså flere morgener i hverdagen med litt mindre stress. Fikk tid til å fikse litt i hjemmet eller handle og gjøre andre ærender. 
Klart innimellom kjipt å jobbe helg og 17 mai, jul osv, men likevel mange fordeler, og man jobber ikke 17 mai hvert år...Har man kveldsvakt og noe viktig skjer på skole eller noe annet man gjerne vil få med seg så var det sjeldent noe problem å bytte vakt.
om du har en normalt betalt jobb nå og ikke over snitt, kunne du kanskje klart å gå ned til 80-90% også da du vil få litt ekstra ved kveld og helge tillegg som kanskje kan utgjøre de siste prosentene slik at du kan få ennå litt mer tid med barna, og evt jobbet litt ekstra ved behov. Jeg har aldri jobbet 100% fast, men har jo da heller aldri lagt til oss veldig dyre vaner og har ikke ekstremt dyrt hus osv. 

Anonymkode: 54a53...d1e

AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (2 minutter siden):

Turnusarbeideren må bruke av sine fridager til å ta hovedansvaret for barna. Gjerne da ta ungene ut av huset slik at 8-16-forelderen også kan sove ut etc.

Det er vel en selvfølge for de fleste at noe av fritiden går til familie og hus uansett hva slags arbeidstider man har? Den som jobber på dagtid har hovedansvaret for barna når turnusarbeideren er på jobb og må ta ungene ut av huset slik at turnusarbeideren kan sove ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager mat til min mann og barna til de kommer hjem fra jobb, det minimerer stresset til mannen når han kommer hjem. Jeg gjør som oftest 80 % av husarbeidet inne på dagen, meeenn jeg tar også en -t0 timer til meg selv eller sove litt lenger fordi det gjør meg til en bedre mamma/kone og jeg jobber mer effektivt. Mannen min er kjempe glad for turnusordningen da vi fungerer bedre som familie. Han ser godene, men det handler om at jeg er flink til å avlaste han de ettermiddagene/ helgene han er alene. Han tar også muligheten til å besøke foreldrene sine eller gjøre andre ting når jeg ikke er der. I tillegg så har jeg hvert av barna hjemme annen hver uke + en dag sammen. Slik at jeg får skikkelig kvalitetstid med de uten at vi stresser. Vi koser oss skikkelig ved at vi enten er hjemme eller eventyr. 
min mann ser i hvert fall ikke noe negativt med dette, men nå har han jobbet vaktordning før og gjør det delevis nå(men bare hver tiende Helg). Vi har derfor en helt annne forståelse for hverandre enn gubber som sitter å klager i hjørne. Det handler om å gi å ta. Jeg tar lgså mest av det tredje skiftet, derfor er det supert at jeg får frigjort tid til å fikse ting mens han er på jobb. Vi er et team som jobber mot ett felles mål: oss og hvordan vi har det som familie. Og ts: bare prøv og se om det er noe for dere. Hvis ikke det er noe, ingen skam å snu. For meg er dette redningen for å ikke bli gal i familielivet. Da jeg ofte trenger tid til å utføre oppgaver for familien alene uten stress rundt meg 

Anonymkode: ee544...ec6

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn er 6 og snart 9. Klokka 19 har vi ikke engang startet med legging. Den eldste sovner ofte ikke før 21:30. Vi legger oss 22-22:30. Blir ikke akkurat mye egentid 

Hvorfor legger en seg på 9 år 22.30 på hverdager? Til og med min 18 åring legger seg før dette for å komme seg på skolen å lære. Foreslår tidligere leggetid, en på 9 bør egentlig legge seg 20.15. 
Vi har alltid hatt døgnrytme på barna våre, det har vi fått igjen på i tenårene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel en selvfølge for de fleste at noe av fritiden går til familie og hus uansett hva slags arbeidstider man har? Den som jobber på dagtid har hovedansvaret for barna når turnusarbeideren er på jobb og må ta ungene ut av huset slik at turnusarbeideren kan sove ut. 

Jeg svarte på spørsmålet ditt som inneholdt en påstand jeg ikke var helt enig i. 

Men altså, selv om turnus regnes som ugunstig og derfor lønnes høyere, betyr det ikke at de som jobber turnus + partner oppfatter turnus som en ulempe. Har inntrykk av at særlig mange kvinner, men også en god del menn, har blikk for å fikse ærender på måter som gjør alle fornøyde - eller sier fra om ting ikke fungerer for dem. 

Andre familier må kanskje forholde seg til lang reisevei, pendling, overtid i perioder, krevende verv på fritida osv. Venninna mi sier at hun skiller seg hvis mannen hun har 2 barn med, tar seg bedre betalt jobb med bare litt økt reisevei. Hun har allerede redusert til 80 % stilling fordi en av dem må kunne være der for barna (yngste er 6 og slutter i bhg til sommeren) og har tvunget fram å få trene på senter, uten unger. De har viltre barn som har maur i ræva.  Mens andre synes det er chill selv om ektefellen jobber på sjøen eller i olja, de liker kanskje å savne hverandre og synes "aleine"livet med (stille) unger er bare herlig. Så ulike er vi som mennesker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner også mange. Veldig mange som endte opp uten barn, veldig mange som slutta og fikk en normal jobb da de fikk barn. Og så har du de som bor med foreldrene/svigerforeldrene i generasjonsbolig for å ha den hjelpen de trenger. Men de fleste slutter - hvertfall når barna nærmer seg skolealder. Ellers får de masse masse hjelp fra familie.

Det er ikke noen dans på roser å være utøvende kunstner og ha barn.

Anonymkode: c3ab9...aca

Det er et litt mer ukonvensjonelt liv ja. Men de barna som vokser opp i familier med skuespiller og musikerforeldre får og mange fordeler. Og totalt sett ofte mer tid med foreldrene siden de gjerne har mye fri også. 

Anonymkode: 1e2b7...74d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Prisen faller på samboer som må ta alt hjemme fordi partner ikke gjør unna jobben sin når barna er opptatt uansett. Egentid er noe man delvis valgte bort for en lang periode den dagen man bestemte seg for å få barn. 

Jeg er ikke enig i dette. I min familie har min jobb som frilanser og såkalt turnusarbeider og ført til at barna har hatt korte dager, sen barnehagestart og mye tid med foreldre på dagen og lange ferier. 

Anonymkode: 1e2b7...74d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...