Amy71 Skrevet 19. mai #21 Skrevet 19. mai Blir mye dobbeljobb på den som jobber turnus. Hvis man har fri en formiddag så gjør man som regel unna mye husarbeid, handler mat, prepper middag osv. Mange menn gjør mindre hjemme fordi kona gjør unna husarbeid før seinvaktene. Man kommer hjem kanskje kl 23 på kvelden, er vanskelig å legge seg direkte etter jobb. Men så må man opp kanskje 5.30 for at dagvakt følger som regel etter en kveldsvakt. Hvis du jobber i helsevesenet og har nattevaktshelg så er det vanskelig å få sove nok når du har små barn. Så er man i koma en uke etter nattevaktshelg. Er vanskelig å rekke og følge opp barna når de går på skolen med lekser og aktiviteter. Og ikke minst, måtte jobbe jul og påske og ofte mange røde dager når barna har fri. Da skulle jeg heller prøve å organisere uken hjemme. Preppe måltider på søndag, lørdag eller søndag er en med barna og den andre tar husvasken. Man kan ha hver sine oppgaver, feks en står for mathandling og en vasker klær. Har man 2 bad kan man stå for å vaske hvert sitt bad. Når man har små barn som er i seng i 19-tiden så rekker man og trene, gå tur, omgås med partneren osv.
AnonymBruker Skrevet 19. mai #22 Skrevet 19. mai Amy71 skrev (2 minutter siden): Blir mye dobbeljobb på den som jobber turnus. Hvis man har fri en formiddag så gjør man som regel unna mye husarbeid, handler mat, prepper middag osv. Mange menn gjør mindre hjemme fordi kona gjør unna husarbeid før seinvaktene. Man kommer hjem kanskje kl 23 på kvelden, er vanskelig å legge seg direkte etter jobb. Men så må man opp kanskje 5.30 for at dagvakt følger som regel etter en kveldsvakt. Hvis du jobber i helsevesenet og har nattevaktshelg så er det vanskelig å få sove nok når du har små barn. Så er man i koma en uke etter nattevaktshelg. Er vanskelig å rekke og følge opp barna når de går på skolen med lekser og aktiviteter. Og ikke minst, måtte jobbe jul og påske og ofte mange røde dager når barna har fri. Da skulle jeg heller prøve å organisere uken hjemme. Preppe måltider på søndag, lørdag eller søndag er en med barna og den andre tar husvasken. Man kan ha hver sine oppgaver, feks en står for mathandling og en vasker klær. Har man 2 bad kan man stå for å vaske hvert sitt bad. Når man har små barn som er i seng i 19-tiden så rekker man og trene, gå tur, omgås med partneren osv. Hvorfor må den i turnus gjøre alt dette? Hvorfor kan ikke den som jobber normaltid bidra? Jeg har jobbet turnus hele mitt voksne liv, jeg har fri i dag. Så jeg har luka litt ute, nå skal jeg slappe av med en serie og potetgull før ungene er hjemme fra skolen og aktivitetene begynner. Den som jobber turnus skal ikke gjøre mer enn den andre. Når man har nattevaktshelg så må jo den som ikke har nattevakt ta barna? Vi var to i turnus og ungene var oppe tidlig. Den som ikke hadde nattevakt den tok ungene slik at den andre kunne sove og da mener jeg la den andre sove i fred. Ut å leke, finne på noe med venner ol. Her jobbet vi motsatt helg når barna var små, den som hadde fri tok ungene da. Ingen i turnus bør jobbe dobbelt. Anonymkode: b2e28...78b 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai #23 Skrevet 19. mai Jobber turnus i 30 år og kunne aldri ha klart å jobbe 8-16. Med turnusjobb fikk jeg alenetid, kunne ha late morgener når barna var små, de fikk seg en fridag fra bhg hver 14 dag og hadde mulighet til å treffe venninner for kaffe eller ha en dag hvor jeg kunne bake 12 brød før jobb. Mannen i huset har alltid hatt 8-16 jobb med fleksitid og mulighet for hjemmekontor. Joda, bakdelen er de røde dagene, man kommer ikke utenom De. Hos oss har vi årsturnus, så jeg har de siste 10 årene hatt 1 år å »forberede» meg og mentalt innstille meg på at slik er det. Turnusene er blitt atskillig bedre de siste 8-10 årene med fokus på lite brudd og jevn fordeling, de var atskillig verre og lite fokus på de før i tiden. Anonymkode: 0b159...130 2
Amy71 Skrevet 19. mai #24 Skrevet 19. mai (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor må den i turnus gjøre alt dette? Hvorfor kan ikke den som jobber normaltid bidra? Jeg har jobbet turnus hele mitt voksne liv, jeg har fri i dag. Så jeg har luka litt ute, nå skal jeg slappe av med en serie og potetgull før ungene er hjemme fra skolen og aktivitetene begynner. Den som jobber turnus skal ikke gjøre mer enn den andre. Når man har nattevaktshelg så må jo den som ikke har nattevakt ta barna? Vi var to i turnus og ungene var oppe tidlig. Den som ikke hadde nattevakt den tok ungene slik at den andre kunne sove og da mener jeg la den andre sove i fred. Ut å leke, finne på noe med venner ol. Her jobbet vi motsatt helg når barna var små, den som hadde fri tok ungene da. Ingen i turnus bør jobbe dobbelt. Anonymkode: b2e28...78b Enig i det. Jeg oppfattet at hennes argument var å frigjøre kveldene fra husarbeid. Dvs hun har tenkt å gjøre det når hun har fri fra jobb. Idealistisk skal det være som du sier men virkeligheten er annerledes for mange. Barna er sjelden borte fra kl 08-16 når noen har nattevakter i helga. Vanskelig å holde en 1- og 3-åring stille så lenge så mor får sove. Endret 19. mai av Amy71
AnonymBruker Skrevet 19. mai #25 Skrevet 19. mai Amy71 skrev (1 time siden): Enig i det. Jeg oppfattet at hennes argument var å frigjøre kveldene fra husarbeid. Dvs hun har tenkt å gjøre det når hun har fri fra jobb. Idealistisk skal det være som du sier men virkeligheten er annerledes for mange. Barna er sjelden borte fra kl 08-16 når noen har nattevakter i helga. Vanskelig å holde en 1- og 3-åring stille så lenge så mor får sove. Hvorfor skal man sove til 16? Aldri gjort ved nattevakter og jeg jobber rundt 80 timer natt når ungene var små. Og man kan fint finne på noe med barn så de er borte til mor står opp, det har jeg og far gjort i alle år. Vi har 3 barn, alle fått mens vi begge jobbet turnus. Så finnes det propper for å dempe lyd. Turnus problematiserer voldsomt, når det egentlig er en fin ting med små barn. Ja, noen ganger bakte jeg, noen ganger vasket jeg. Det var etter hva jeg hadde lyst og overskudd til og ikke av plikt. Jeg fikk ikke ut av innlegget til ts at hun skulle stå for alt, men at hun kanskje følte hun fikk bedre tid. Anonymkode: b2e28...78b 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #26 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor skal man sove til 16? Aldri gjort ved nattevakter og jeg jobber rundt 80 timer natt når ungene var små. Og man kan fint finne på noe med barn så de er borte til mor står opp, det har jeg og far gjort i alle år. Vi har 3 barn, alle fått mens vi begge jobbet turnus. Så finnes det propper for å dempe lyd. Turnus problematiserer voldsomt, når det egentlig er en fin ting med små barn. Ja, noen ganger bakte jeg, noen ganger vasket jeg. Det var etter hva jeg hadde lyst og overskudd til og ikke av plikt. Jeg fikk ikke ut av innlegget til ts at hun skulle stå for alt, men at hun kanskje følte hun fikk bedre tid. Anonymkode: b2e28...78b Ja jeg har aldri ment at jeg skal gjøre alt. Hvem som tar ansvar for hva må jo diskuteres så vi har en plan. Men da kan jeg jo faktisk få tid til å bake, ordne med klær osv uten å ha to barn hengene i beina. Og jeg får bedre tid til å gjøre det jeg selv kunne tenke meg å gjøre. Anonymkode: 662a4...5fd 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #27 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor må den i turnus gjøre alt dette? Hvorfor kan ikke den som jobber normaltid bidra? Jeg har jobbet turnus hele mitt voksne liv, jeg har fri i dag. Så jeg har luka litt ute, nå skal jeg slappe av med en serie og potetgull før ungene er hjemme fra skolen og aktivitetene begynner. Den som jobber turnus skal ikke gjøre mer enn den andre. Når man har nattevaktshelg så må jo den som ikke har nattevakt ta barna? Vi var to i turnus og ungene var oppe tidlig. Den som ikke hadde nattevakt den tok ungene slik at den andre kunne sove og da mener jeg la den andre sove i fred. Ut å leke, finne på noe med venner ol. Her jobbet vi motsatt helg når barna var små, den som hadde fri tok ungene da. Ingen i turnus bør jobbe dobbelt. Anonymkode: b2e28...78b Men det blir ofte slik likevel. Spesielt om en har flere barn, små barn eller barn som krever litt. Er ts på senvakt må sannsynligvis far hente i barnehagen rett etter jobb, lage middag mens han ser til ungene, sørge for matro, aktivisere de, legge de osv. Ikke alle barn klarer å leke for seg selv uten tilsyn (alder osv), spiser pent eller sovner raskt uten problemer. Så kommer da ts hjem ca 2230+. Da er nok ungene sovnet. Her måtte jeg klargjøre middag før jeg gikk på jobb. De kunne varme opp og jeg tok med en porsjon på jobb. Det var kaos når jeg kom hjem. Rot fra barna og oppvask. Far var sliten da det gikk i ett fra jobb, hente og hjem og være med barna. Våknet barna tidlig tok jeg de og leverte på morgenen. Men da trengte jeg ofte å hvile litt før senvakt for ikke å være dautrøtt. Det er lettere å få gjort ting hjemme uten stress om begge er hjemme på ettermiddagene. Man kan bytte på hvem som.er med barna og hvem som gjør ærend/husarbeid osv. Her MÅTTE jeg bytte jobb, for ting fungerte overhodet ikke på hjemmebane. Jeg fikk lite søvn mellom sen og dagvakter, far nådde akkurat barnehagen med null margin (kunne ikke spille på meg), far måtte ofte si nei til overtid, møter osv (noe som ikke er positivt mtp forfremmelse) osv. Far måtte omtrent be på sine knær for å sørge for å ha fri i ferier barna måtte være hjemme og jeg ikke fikk fri. Jeg gikk også glipp av mange helligdager. Fikk aldri fri en hel påske eller jul. Jobbet jeg ikke julaften, jobbet jeg hvert fall 1. Juledag. Jobber jeg påsken jobbet jeg enten påskeaften og 1. Påskedag, eller skjærtorsdag, langfredag og 2. Påskedag. Aldri mulighet til å reise bort. Anonymkode: 6b452...0b8 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #28 Skrevet 19. mai For å trives med turnus må du nok like å ha fri "når andre ikke har det", du må se mulighetene i en friformiddag eller en fridag. Du kan sove lenge, treffe venninner, gjøre noe for deg selv. Prisen er jo å miste tid i helger, ettermiddager og noen helligdager. Jeg har jobbet mye i underholdningsbransjen, der er det en en selvfølge å jobbe på ettermiddager,og i helger men folk er ofte veldig glade i jobbene sine og identifiserer seg med dem. Det er en del av gamet. Anonymkode: 1e2b7...74d 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #29 Skrevet 19. mai Tror det spørs hvordan type du er! Jeg er elsker å jobbe turnus med barn, får helt klaustrofobi av å tenke på at jeg skal ha en dagjobb! Jeg får gjort masse på dagtid og er med barna mine når de er hjemme. Da trenger jeg ikke vaske, lage middag, og annet husarbeid når de er hjemme. Mer kvalitetstid. Ja man mister noen kvelder her og der, men får alt i alt mer tid. Nå anbefaler jeg at hvis du skal jobbe turnus, gå litt redusert. Jeg tjener bedre i en 80% turnus enn en 100% dagstilling. Så det gir meg også mer tid. Nå har vi også ønsketurnus så jeg ønsker meg fri på barna sine bursdager, planleggingsdager, langhelger og jobber jo ikke hver jul og påske! Folk som ikke jobber turnus trenger du ikke å høre på, men som jeg sier at du må være typen til å like at det ikke er like mye rutiner f.eks. Anonymkode: ee544...ec6
AnonymBruker Skrevet 19. mai #30 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): For å trives med turnus må du nok like å ha fri "når andre ikke har det", du må se mulighetene i en friformiddag eller en fridag. Du kan sove lenge, treffe venninner, gjøre noe for deg selv. Prisen er jo å miste tid i helger, ettermiddager og noen helligdager. Jeg har jobbet mye i underholdningsbransjen, der er det en en selvfølge å jobbe på ettermiddager,og i helger men folk er ofte veldig glade i jobbene sine og identifiserer seg med dem. Det er en del av gamet. Anonymkode: 1e2b7...74d Det siste du skriver har nok mye å si om man skal takle en jobb med andre arbeidstider over tid. Dessverre er typisk kvinnejobber ofte jobber med mye press, stress, krevende hverdag, krevende turnuser, underbemanning, fysisk og psykisk belastning osv. Man blir sliten fysisk og psykisk og har mindre å gi hjemme. Det er vanskelig å legge fra seg jobben når man egentlig ønsker å identifisere seg med jobben, men ikke lenger makter. Anonymkode: 6b452...0b8 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #31 Skrevet 19. mai Jobber ikke turnus, det ble etter mange år for hardt for meg, og jeg endte opp med uføretrygd. Hvis jeg kunne valgt igjen så hadde jeg aldri valgt samme yrke. Jeg er utdannet og jobbet som hjelpepleier. Vi måtte alltid jobbe noe av helligdagene og når andre hadde fri, eks påsken, der måtte vi enten jobbe første eller andre delen av påsken, samme med jul, så som familie så hadde vi ikke langfri sammen, og jeg gikk glipp av veldig mye tid med barnet mitt i jul og påske, og siden jeg måtte jobbe noe i de høytidene så var det vanskelig og lage tradisjoner da siden det var vanskelig å følge opp de tradisjonene med jobbingen min. En annen ting var at de dagene man måtte jobbe i eks jul og påske, så hadde man også ansvarsvakter siden man hadde utdanning og kompetansen. Alt det ansvaret man hadde i tillegg til tunge stell gjorde at man var helt skutt de timene man fikk hjemme, også gikk det noen dager på å komme seg i ettertid også. Anonymkode: c028a...8a1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #32 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): For å trives med turnus må du nok like å ha fri "når andre ikke har det", du må se mulighetene i en friformiddag eller en fridag. Du kan sove lenge, treffe venninner, gjøre noe for deg selv. Prisen er jo å miste tid i helger, ettermiddager og noen helligdager. Jeg har jobbet mye i underholdningsbransjen, der er det en en selvfølge å jobbe på ettermiddager,og i helger men folk er ofte veldig glade i jobbene sine og identifiserer seg med dem. Det er en del av gamet. Anonymkode: 1e2b7...74d Man må også like å jobbe når alle andre har fri. Anonymkode: c028a...8a1 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai #33 Skrevet 20. mai Jeg gikk fra dagjobb og tilbake til turnus etter vi fikk barn. Søkte dagjobben fordi "alle" sa det var bedre mtp jul og påske osv osv - men livet er da jammen meg mer enn jul og påske. Ja, man mister enkelte helligdager, men man vinner også mye mer ro og harmoni i hverdagen synes jeg. Før kveldsvakt og fridager får jeg en lang, fin morgen med ungene. Deretter får jeg vaska klær, rydda huset og kanskje forberedt middag til ettermiddagen for å hjelpe mannen litt. Jeg kan følge til lege, tannlege, helsestasjon uten å måtte stresse med å skaffe meg fri. Vi har aldri brukt opp sykt-barn-dagene, fordi jeg kan ha dem hjemme flere dager uten å bruke de. Jeg ukeshandler i fred og ro, noe som sparer oss mye penger i forhold til å løpe på butikken hver ettermiddag etter jobb 😅 Minste barnet er i barnehagen fra 10-15 flere ganger i uka, og eldste slipper SFO. Det er kjempedeilig. Ja, noen år går man glipp av 17. mai. Men det er mange flere vanlige onsdager enn det er 17. mai i løpet av et år, så vi har valgt å trives i hverdagen - siden det er mest av den. Det viktigste her er jo at jeg har en mann som absolutt ser fordelen av disse tingene. Flere av kollegaene mine har menn som kun syter og klager for at de må være barnevakt noen kvelder og helger og syns det er veldig synd på dem. Det hadde jeg ikke orket, en sånn beslutning må være en familiebeslutning hvor begge foreldre er enige Anonymkode: 1e068...5bb 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai #34 Skrevet 20. mai ^ meg over: kan også legge til planleggingdager!! Disse faller støtt og stadig på fri- eller senvaktsdager og er derav sjelden noe problem 🫶🏼 Anonymkode: 1e068...5bb 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #35 Skrevet 20. mai Jeg jobber turnus og har 2 barn på 2 år og akkurat blitt 4. Han har kontorjobb med flexitid. Kjernetid 09-15. Når han leverer starter han på jobb 8.30-09 er sted. Avhengig av hjemmekontor eller ikke. Jobber da til 15. Noen ganger 15.30. Jeg jobber 100% og starter 7-14.30 eller 14-21.30. jobber hver 4 helg, da med 10 timer lørdag og søndag. Jeg hadde hver 3 helg før og aldri igjen. Vi har det veldig fint slik det er nå. Han har hjemmekontor inntill 2 dager pr uke og jeg har 2 senvakter pr uke i snitt. Jeg har aldri noe hast med levering i bhg. Vi er i bhg til 09 fordi da har begge ungene det best når jeg har senvakt. Dette fordi de reagerte negativt når de kom i allerede etablert aktivitet. Kl 09 kommer de perfekt inn til start av noe. Har jeg fri, pleier jeg å være hjemme og ha " hjemmedag" med en eller begge. Mammatid med de kaller jeg det. Spesielt de 2 dagene før arbeidshelg pleier jeg å bruke med ungene. Jeg slutter såpass tidlig, at jeg er i bhg til 15.00. hjemme til 15.30-16.00, avhengig av hvor lang tid ungene bruker på å gå hjem. Jeg jobber ca 15 min med buss unna. Bor rett ved bhg. Innen den tid har mannen rukket hjem og begynt på middag. Har jeg fri/senvakt er det jeg som lager middag mest mulig klart, dette fordi jeg selv skal ha middagen med meg. Han sier at jobbehelgene mine er slitsomt, men da senker han forventningene. Huset ser ut som et ras med leker og ting overalt. Klesvask blir ikke tatt. Det er er ok. Det er kun en helg i mnd også. Ellers sier han at han synes det er en god løsning sånn som det er nå. Han bidrar masse med klesvask, middag, handling og andre gjøremål. Vi pusser opp også. For meg er det litt sårt når jeg er vekke jul/nyttår og påske, men i år f eks.. valgte jeg bort penger på rød dag. Vi har helligdag avtale, der du kan velge løsning som passer deg best av 3 alternativer. I år valgte jeg å bare jobbe halvparten av av mine rød dager i mars/april/mai. Det vil si at jeg taper de rød tilleggene.. men jeg får min grunnlønn med alt annet inkludert. Jeg vurderer å gå ned til 75-85 % stilling. Men det er fortsatt like mange senvakter og helg, men innimellom mer fri i perioder. Anonymkode: 18b0b...f84 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #36 Skrevet 20. mai Jeg syntes det er fantastisk! Jobber dog en kombinasjon av langvakter og ordinære vakter, men mest langvakter. Har av og til opp mot en uke turnusfri. Samboer jobber borte, 1:2 ordning. Har klart å klaffe det slik at han er hjemme når jeg jobber helg. Er dog avhengig av barnevakt noen ettermiddager i mnd når samboer er på jobb, kanskje 2-3 ganger I måneden. Men det pleier å gå veldig fint, har to besteforeldre som stiller opp, og om det ikke lar seg gjøre er det lett å bytte vakt med noen. Syntes det er fint å ha mye fri, spesielt den uken jeg er alene, fordi jeg da kan ha barna hjemme/kortere dager i barnehagen. Ha middag klar og ha gjort alt av husarbeid slik at vi kan ha kvalitetstid☺️ Samboer er også hjemme 2 uker i slengen, og da er det ingen problem mtp barnevakt. Anonymkode: 7d313...a10 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #37 Skrevet 20. mai Kjenner jeg blir så utrolig delt. Jeg luftet med samboer at hvis det blir til at jeg starter med rurnusjobb så blir det jo mer alene på han på ettermiddag og hver 3. helg. Virket ikke som han så noe problem med det. Han er en veldig tilstedeværende far, så er jo ikke stor bekymring der akkurat. Er vel helt den følelsen av at dette kan bli mer komfortabelt for meg, men på bekostning av at det blir mer ansvar på han til tider. Anonymkode: 662a4...5fd
AnonymBruker Skrevet 22. mai #38 Skrevet 22. mai Jeg er sykepleier, jobber natt. Jeg kan jobbe natt til tirsdag, onsdag, torsdag og fredag ene uken, så fri fra fredag til fredag, jobber 4 vaker, så fri i 7 vakter. Jeg har mye fri, og er et nattmenneske, men merker det blir tyngre og tyngre og snu døgnet igjen. Jeg er 43, gift og har tre barn. Jeg var så sliten etter jobbing 17 mai helgen + være med i tog osv at 18 mai så sov jeg fra jeg kom hjem fra jobben kl 08, stod opp og hentet barna, Så sovnet jeg på sofaen igjen, far lagde middag og la de og jeg våknet kl 06 dagen etterpå. Nesten sovet i 2 timer, og var enda sliten, la meg tidlig den dagen. Det er en påkjenning for kroppen å jobbe turnus, samt økt risiko for brystkreft. Ikke gjør det om du ikke ønsker det sterkt. Anonymkode: 8ffcd...7f6 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #39 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 18.5.2026 den 16.12): Dere som jobber turnus og har barn og mann. Hvordan er hverdagen deres? Jeg vurderer å søke på stilling med turnusarbeid og jobb hver 3. helg, går da fra en 8-15.30 kontorjobb. samboer har kontorjobb, og barna er 1,5 og 3,5 år. Er logistikken vanskelig? Får dere kanskje gjort mer siden man kansje har mer tid hjemme i perioder? Anonymkode: 662a4...5fd Jeg har bodd med en mann som jobbet turnus, og det var det absolutte mareritt. Aldri mer, noensinne. Han hadde alltid en unnskyldning for å slippe unna alt hele tiden. Og mitt liv ble låst rundt hans plan, alltid jeg som måtte være fleksibel. Anonymkode: 4ee99...92e 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #40 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 19.5.2026 den 21.45): Man må også like å jobbe når alle andre har fri. Anonymkode: c028a...8a1 Ja det sier seg jo selv. Du må rett og slett trives med å ha fri på dagen når andre jobber og går på jobb på ettermiddag eller i helgen når andre er hjemme. Du må trives med å ikke ha en åtte til fire jobb. Det er ikke alle mennesker som gjør det. Anonymkode: 1e2b7...74d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå