Gå til innhold

Kompleks ptsd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fin forklaring, takk. Men det er litt mer nyansert ift ME , ME har også store problemer med adrenalin og slikt også liggende . Kan ha dissosiative lignende symptomer og det er overhodet ikke bare fysisk aktivitet som skaper symptomer og kræsj. Så syns mye virker ganske likt. Symptom messig 

Anonymkode: 55e75...cf1

Skreiv aldri at ME ikke har adrenalin (jeg skreiv derimoten del om at det har også ME), men det kan faktisk ikke sammenlignes med PTSD. Ved PTSD har en vesentlig mer, konstant, hele tiden. (Du må gjerne spørre en lege om du mener jeg farer med tull, det er jo klart at en har målt stressnivået og funket vesentlig ulikheter) det er ikke noe jeg finner på og drar ut av den tynne luften.  Klart at mange sykdommer ligner på hverandre men når årsaken til hvorfor sykdommen skjer i utgangspunktet, når vi allerede der snakker om store ulikheter så er det nok ikke snakk om at ME og PTSD er like sykdommer med like sykdommstrykk. 

Anonymkode: 50229...0ca

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skreiv aldri at ME ikke har adrenalin (jeg skreiv derimoten del om at det har også ME), men det kan faktisk ikke sammenlignes med PTSD. Ved PTSD har en vesentlig mer, konstant, hele tiden. (Du må gjerne spørre en lege om du mener jeg farer med tull, det er jo klart at en har målt stressnivået og funket vesentlig ulikheter) det er ikke noe jeg finner på og drar ut av den tynne luften.  Klart at mange sykdommer ligner på hverandre men når årsaken til hvorfor sykdommen skjer i utgangspunktet, når vi allerede der snakker om store ulikheter så er det nok ikke snakk om at ME og PTSD er like sykdommer med like sykdommstrykk. 

Man kan bli stuck i ekstrem fight or flight pga ME. Det skjedde med meg etter jeg ble bedre. Fra sengeliggende til mild. Etter noen år på mild (opplevde mye vondt som følge av sykdommen) «eksploderte» nervesystemet. Har nok ikke kptsd, men ptsd og det er helt ille. Usikker om det er vanlig ptsd, men legen kalte det traumer. Jeg blir dårlig bare jeg får en sms av visse mennesker f.eks. Unngår folk og isolerer meg. Alle år jeg var for syk av ME drømte jeg om å være sosial, og nå som jeg kan ME-messig kan, kan jeg ikke pga traumer. 

Anonymkode: 3d174...fc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan bli stuck i ekstrem fight or flight pga ME. Det skjedde med meg etter jeg ble bedre. Fra sengeliggende til mild. Etter noen år på mild (opplevde mye vondt som følge av sykdommen) «eksploderte» nervesystemet. Har nok ikke kptsd, men ptsd og det er helt ille. Usikker om det er vanlig ptsd, men legen kalte det traumer. Jeg blir dårlig bare jeg får en sms av visse mennesker f.eks. Unngår folk og isolerer meg. Alle år jeg var for syk av ME drømte jeg om å være sosial, og nå som jeg kan ME-messig kan, kan jeg ikke pga traumer. 

Nei det er nok ikke helt likt. Hadde det vært helt likt hadde ME og PTSD hatt samme navn, og  vært samme sykdom.Det er ulike sykdommer som gir ulike symptomer.  En kan selvfølgelig ha både ME og PTSD slik en kan ha ADHD og depresjon men det er ulikt. Det kreves en ganske omfattende spørreskjema og utredning for å få ptsd, at legen din sier i en setning at du har traumer er nok ikke diagnosekriteriene for PTSD. Jeg tviler ikke på at du kan ha mye vondt, men en kan ha mye vondt uten å ha PTSD. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er nok ikke helt likt. Hadde det vært helt likt hadde ME og PTSD hatt samme navn, og  vært samme sykdom.Det er ulike sykdommer som gir ulike symptomer.  En kan selvfølgelig ha både ME og PTSD slik en kan ha ADHD og depresjon men det er ulikt. Det kreves en ganske omfattende spørreskjema og utredning for å få ptsd, at legen din sier i en setning at du har traumer er nok ikke diagnosekriteriene for PTSD. Jeg tviler ikke på at du kan ha mye vondt, men en kan ha mye vondt uten å ha PTSD. 

Selvsagt er ikke ME og ptsd likt. Jeg hadde ME i mange år uten traumer. Nå har jeg mild ME og traumer. Det er virkelig ikke det samme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres mer ut som angst, noe man ofte kan få fra traumer. Ptsd har langt fler symptomer. 

Anonymkode: b2f4e...542

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Høres mer ut som angst, noe man ofte kan få fra traumer. Ptsd har langt fler symptomer. 

Kan være, men jeg skrev ikke alle symptomer her.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at det adrenalin kjører da var pga ME og ikke traumene? 
jeg har alvorlig me og er helt ekstrem sånn stress modus og vært det siden jeg ble syk (da var jeg mildere). Og nettopp pga dette med at de sier at slikt ikke er så ekstremt ved ME men skuldes traumer lurer jeg jo på om det er det som spiller inn hos meg også og hva det evt har å si for behandling og hva man gjør med det. Når / hvis kroppen rent fysisk blir SÅ syk av traumer 

AnonymBruker
Skrevet

jeg har alvorlig me og er helt ekstrem sånn stress modus og vært det siden jeg ble syk (da var jeg mildere). Og nettopp pga dette med at de sier at slikt ikke er så ekstremt ved ME men skuldes traumer lurer jeg jo på om det er det som spiller inn hos meg også og hva det evt har å si for behandling og hva man gjør med det. Når / hvis kroppen rent fysisk blir SÅ syk av traumer 

Jeg hadde ikke traumer de første årene på mild grad. Var nok stuck i en fight or flight likevel. Sov knapt, gikk på adrenalin, men var mye sosial, jobbet litt og forsøkte å leve normalt selv om jeg var konstant påskrudd osv. Så ble alt bare verre og verre og så fikk jeg store, store traumer eller angst eller hva det er. Korthuset raste rett og slett.

AnonymBruker
Skrevet

Traumer betyr ikke automatisk PTSD. Faktisk er det som regel ikke PTSD.

Fight or flight er et fenomen som står seg godt alene og er ikke diagnosebetinget. Et overfall på gata vil feks aktivere fight og flight selv om du er helt diagnosefri.

Anonymkode: 62bfe...6ce

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Traumer betyr ikke automatisk PTSD. Faktisk er det som regel ikke PTSD.

Fight or flight er et fenomen som står seg godt alene og er ikke diagnosebetinget. Et overfall på gata vil feks aktivere fight og flight selv om du er helt diagnosefri.

Anonymkode: 62bfe...6ce

Er klar over det, som jeg skrev i innlegget over her var jeg stuck i fight or flight lenge (mange år på mild grad ME) før traumene kom. 

AnonymBruker
Skrevet
LePetitMerdeux skrev (På 17.5.2026 den 16.52):

Mistanker jeg har dette… Ble marinert i negativitet som barn, psykisk og fysisk vold av en manipulerende og empatiløs mor. Strever mye i dag, jeg klarere ikke oppføre meg normalt når jeg er i nærheten av henne, spenner meg konstant, klarer ikke si noe. Ser ned, klarer ikke møte blikket hennes. Jeg står i jobb, men strever meg følelser jeg ikke alltid klarer å styre, er helt venneløs… og det er min skyld, trekker meg bort fordi jeg forventer at de ikke liker meg når de blir kjent med meg. Orker ikke få stikk. Dårlig impulskontroll. Mye skyld og skamfølelse. Jeg har alltid trodd at ptsd skyltes mer voldsomme traumer, som krig, overgrep, men har nylig oppdaget det som heter kompleks ptsd. Jeg lurer - dere som har fått diagnosen, hva skyltes det. Hva har skjedd med dere, og hva slags symptomuttrykk har dere? 

Omsorgsvikt, fysisk og pyskisk. 

Snakk med lege/psykolog! Kom deg vekk fra din mor! Det er vanskelig, men tro neg du får det mye bedre uten!

Anonymkode: c01bf...703

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan være, men jeg skrev ikke alle symptomer her.

Men hvorfor får du det ikke utredet? Har man ubehandlet Ptsd vil det være ganske inngripende i hverdagen. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan kan du ha alvorlig me og sitte her å skrive og lese såpass mye? 

Det du gjør med det er å gå til legen, forklar symptomer og be om henvisning til utredning. Vil nå tro du er utredet for dette FØR du fikk en me diagnose? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor får du det ikke utredet? Har man ubehandlet Ptsd vil det være ganske inngripende i hverdagen. 

Jeg oppsøkte en lege, fikk beskjed at jeg trengte traumebehandling, så ble jeg veldig dårlig av noe annet -  fikk altså to nye kroniske sykdommer som avløste hverandre og har kjørt meg i knestående. Men planen er å søke hjelp. Er allerede ufør pga ME, så fikk jeg store plager og nye diagnoser.. så ting tar tid. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare jeg som er i tvil hva jeg har. Fordi så mye symptomer virker overlappende. Beklager avsporing 

Det er derfor man ikke diagnostiserer seg selv :) 

Anonymkode: 60360...6ef

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er derfor man ikke diagnostiserer seg selv :) 

Anonymkode: 60360...6ef

Har ME diagnose. Men blir fortsatt i tvil når man  leser at traume lidelser kan gi så ekstrem fysisk sykdom 😞

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan behandles kptsd/traumelidelse som gir seg utslag i alvorlig fysisk sykdom På denne måten? 

AnonymBruker
Skrevet
Sukkerogkanel skrev (13 minutter siden):

Hvordan behandles kptsd/traumelidelse som gir seg utslag i alvorlig fysisk sykdom På denne måten? 

En måte kan være kroppsorientert psykoterapi, (bottom-Up terapi, fra kroppen og opp til hjernen). Noe som kan gjøres hos f.eks psykomotorisk fysioterapeut.  En jobber med å trygge kroppen. Sensomotorisk psykoterapi er terapiformer utviklet spesifikt for å frigjøre det fysiske stresset som har satt seg i nervesystemet. Man jobber med å legge merke til fysiske fornemmelser, slippe ut oppdemmet forsvarsenergi (f.eks. gjennom skjelving eller dype utpust), og gradvis lære kroppen at faren er over.

Medisinsk og/eller biokjemi støtte som f.eks betablokkere som er adrenalin bremsene. Disse blokkerer effekten av adrenalin på kroppen. De senker pulsen, reduserer skvettenhet og stopper den fysiske ristingen og hjertebanken. Dette gir binyrene en hardt tiltrengt pause.

Siden kronisk stress gir langvarig betennelse i kroppen, kan legemidler eller kosttilskudd som demper inflammasjon og betennelse (f.eks. Omega-3, betennelsesdempende kosthold) være verdt å prøve for noen.

Kroppen klarer ikke å regulere stresshormoner hvis den ikke får REM-søvn. Å prioritere søvnbehandling (gjerne gjennom traumespesifikke metoder mot mareritt, som Imagery Rehearsal Therapy, eller milde, ikke-vanedannende medisiner) er helt kritisk for den fysiologiske helbredelsen. Jeg har selv jobbet tett sammen med psykomotorisk fysioterapeut med Imagery Rehearsal Therapy, dette har hjulpet meg masse. 

Ellers er vagusnerven, og stimulere denne viktig. Det å styrke det parasympatiske nervesystemet (bremsepedalen) gjøres primært ved å stimulere vagusnerven igjennom pust (lengre utpust enn innpust), kulde (ved øyeblikkelig og intens uro), gå barbeint i naturen, øremassasje som gir ganske god stimulering. Gurgling og humling som kan stimulere vagusnerven som går igjennom stemmebåndene. fed4494f15844bcf29d7a69db669d02b.thumb.jpg.22ae7f2f91abe10e6c77f199fceb8ce9.jpg

Trening må byttes ut med rolig, regulerende bevegelse (som traumesensitiv yoga, rolig gange eller lett tøyning) som ikke trigger det sympatiske nervesystemet. 

EFT tapping (Emotional Freedom Techniques) har hjulpet meg mye men vet også at det kan oppleves triggende for andre igjen. Her må en nesten bare prøve seg frem.

Men ting tar dessverre tid. Hvis binyrene er utslitte (lavt kortisol) og nervesystemet ruser (høyt adrenalin) så tar det tid før kroppen føler seg trygg.

Jeg har selv gått til psykomotorisk fysioterapeut i 5 år nå. Det er klart jeg er på en helt annen plass enn for 5 år siden, bare tanken på hvordan kroppen min var for 5 år siden kontra nå er helt absurd nesten. Men jeg har jobbet veldig mye sammen med fysioterapeut fysioterapeut. Vektdyne har jeg også hatt enormt utbytte av. Vagusnerve-tonen om den er høy (bra) eller lav (mindre bra) kan nå også måles på de nyere pulsklokkene og resultater fra for 5 år siden både hvilepuls og HRV er nesten ikke til å tro at kom fra samme person. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

En måte kan være kroppsorientert psykoterapi, (bottom-Up terapi, fra kroppen og opp til hjernen). Noe som kan gjøres hos f.eks psykomotorisk fysioterapeut.  En jobber med å trygge kroppen. Sensomotorisk psykoterapi er terapiformer utviklet spesifikt for å frigjøre det fysiske stresset som har satt seg i nervesystemet. Man jobber med å legge merke til fysiske fornemmelser, slippe ut oppdemmet forsvarsenergi (f.eks. gjennom skjelving eller dype utpust), og gradvis lære kroppen at faren er over.

Medisinsk og/eller biokjemi støtte som f.eks betablokkere som er adrenalin bremsene. Disse blokkerer effekten av adrenalin på kroppen. De senker pulsen, reduserer skvettenhet og stopper den fysiske ristingen og hjertebanken. Dette gir binyrene en hardt tiltrengt pause.

Siden kronisk stress gir langvarig betennelse i kroppen, kan legemidler eller kosttilskudd som demper inflammasjon og betennelse (f.eks. Omega-3, betennelsesdempende kosthold) være verdt å prøve for noen.

Kroppen klarer ikke å regulere stresshormoner hvis den ikke får REM-søvn. Å prioritere søvnbehandling (gjerne gjennom traumespesifikke metoder mot mareritt, som Imagery Rehearsal Therapy, eller milde, ikke-vanedannende medisiner) er helt kritisk for den fysiologiske helbredelsen. Jeg har selv jobbet tett sammen med psykomotorisk fysioterapeut med Imagery Rehearsal Therapy, dette har hjulpet meg masse. 

Ellers er vagusnerven, og stimulere denne viktig. Det å styrke det parasympatiske nervesystemet (bremsepedalen) gjøres primært ved å stimulere vagusnerven igjennom pust (lengre utpust enn innpust), kulde (ved øyeblikkelig og intens uro), gå barbeint i naturen, øremassasje som gir ganske god stimulering. Gurgling og humling som kan stimulere vagusnerven som går igjennom stemmebåndene. fed4494f15844bcf29d7a69db669d02b.thumb.jpg.22ae7f2f91abe10e6c77f199fceb8ce9.jpg

Trening må byttes ut med rolig, regulerende bevegelse (som traumesensitiv yoga, rolig gange eller lett tøyning) som ikke trigger det sympatiske nervesystemet. 

EFT tapping (Emotional Freedom Techniques) har hjulpet meg mye men vet også at det kan oppleves triggende for andre igjen. Her må en nesten bare prøve seg frem.

Men ting tar dessverre tid. Hvis binyrene er utslitte (lavt kortisol) og nervesystemet ruser (høyt adrenalin) så tar det tid før kroppen føler seg trygg.

Jeg har selv gått til psykomotorisk fysioterapeut i 5 år nå. Det er klart jeg er på en helt annen plass enn for 5 år siden, bare tanken på hvordan kroppen min var for 5 år siden kontra nå er helt absurd nesten. Men jeg har jobbet veldig mye sammen med fysioterapeut fysioterapeut. Vektdyne har jeg også hatt enormt utbytte av. Vagusnerve-tonen om den er høy (bra) eller lav (mindre bra) kan nå også måles på de nyere pulsklokkene og resultater fra for 5 år siden både hvilepuls og HRV er nesten ikke til å tro at kom fra samme person. 

Takk for svar! Så da jobber man mer med det fysiske egentlig da, og ikke terapi og måtte «behandle» traumene for å bli bedre av det som har satt seg slik fysisk? Slik jeg forstår deg?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Så da jobber man mer med det fysiske egentlig da, og ikke terapi og måtte «behandle» traumene for å bli bedre av det som har satt seg slik fysisk? Slik jeg forstår deg?

Ja takk begge deler er mitt svar til det. Når en har vondt i kroppen så må en få hele både kropp og sjel. Jeg skreiv også i innlegg #11 at jeg går til psykolog, har gått til psykolog siden 2018, har lært mange verdifulle verktøy hos hun, jeg har også gått traumekurs og har hatt god utbytte av bøker som "tilbake til nåtid" fea Modum Bad. Det er med andre ord ikke bare en magisk oppskrift (som å behandle kroppen), men en samlet smørbrødliste som gjør at jeg er mye bedre ifra KPTSD i dag. Det er kanskje uenigheter i fagmiljøet (men det tror jeg heller ikke), når jeg sier at KPTSD behandles ikke fra hode og opp, men ei heller fra halsen og ned. Hele kroppen har PTSD/KPTSD og hele kroppen må være med på laget i bedring. Mange blir også heller ikke 100 % frisk dessverre men for å få det så godt som en kan få det har jeg troen på en helhetlig tilnærming.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I 2026 er det ikke nok å ha PTSD. Man må ha KOMPLEKS PTSD 😅

Anonymkode: e00ee...823

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...