Gå til innhold

Kompleks ptsd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dumt å uttale seg om noe du ikke kan noe om. Særskilt når det kommer til såpass alvorlig diagnose. Mest sannsynlig så skriver du det kun for å provosere. Noen ganger bør man kanskje tenke seg litt om. 

Kriteriene er på ingen måte uspesifikk, behandling finnes selv om man har langt igjen, og uansett kptsd, andre diagnoser eller helt frisk har man ansvar for eget liv. 

Anonymkode: b2f4e...542

Settes diagnose pga historikk eller pga symptomer? Isåfall hva er symptomene ? Leste noen her inne en gang som skrev at det var samme som for ME symmtomer, så jeg skulle gjerne visst mer om det 

Anonymkode: 55e75...cf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 17.30):

Alt er kptsd. 

Anonymkode: c6d9a...a55

Helt riktig. Dem som faktisk har ptsd av ymse årsaker holder kjeft om det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Settes diagnose pga historikk eller pga symptomer? Isåfall hva er symptomene ? Leste noen her inne en gang som skrev at det var samme som for ME symmtomer, så jeg skulle gjerne visst mer om det 

Symptomer og historikk. 

Det kan være noen likheter ja. Men også mange ulike symptomer. Er enkelt å skille da ME pasienter ikke vil ha klassiske symptomer på kptsd som flashbacks, mareritt, relasjonsvansker, dissosiasjon, triggere etc. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Begge deler.

Diagnosekriteriene for PTSD (posttraumatisk stresslidelse) er basert på at personen har opplevd en svært skremmende eller livstruende hendelse, og at symptomene har vart i mer enn én måned. 

Diagnosen settes av lege eller psykolog, og vurderes ut fra følgende hovedgrupper av symptomer: 

1. Gjenopplevelse (intrusjon): Påtrengende minner, mareritt eller såkalte "flashbacks" (en sterk følelse av at hendelsen skjer igjen her og nå).

2. Unngåelse: Bevisst unngåelse av tanker, følelser, personer, steder eller situasjoner som minner om traumet.

3. Negative endringer i humør og tanker: Dette kan inkludere skyldfølelse, tap av interesse for vanlige aktiviteter, eller en generell følelse av nummenhet.

4. Hyperaktivering og beredskap: Kroppen forblir i alarmberedskap. Dette gir symptomer som søvnproblemer, irritabilitet, konsentrasjonsvansker, skvettenhet og hyperårvåkenhet. 

I tillegg til symptomene kreves det at plagene fører til betydelig nedsatt funksjonsevne i hverdagen. 

Kompleks PTSD (K-PTSD)
For langvarige eller gjentatte traumer (f.eks. langvarig mishandling), kan diagnosen kompleks PTSD være mer dekkende. Den inkluderer alle hovedsymptomene over, i tillegg til store vansker med emosjonsregulering, opplevd verdiløshet, og relasjonelle problemer. 

Det er tre hovedkjennetegn ved PTSD:

• Gjennopplevelse av det som har skjedd i form av påtrengende minner, flashbacks og/eller mareritt.
  • Unngåelse av det som minner om den traumatiske hendelsen.
  • En vedvarende oppfattelse av fare og kjenne at kroppen er i beredskap

Ved kompleks PTSD har man i tillegg til de tre hovedkjennetegnene på PTSD, noen tilleggssymptomer:

PTSD er en psykisk traume- og angstlidelse utløst av sjokkartede hendelser, preget av flashbacks og frykt. ME derimot er en kronisk, fysisk nevrologisk sykdom som gir ekstrem utmattelse og forverres kraftig av selv små anstrengelser.

Anonymkode: 50229...0ca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er ikke like symptomer som ME. Mange sykdommer har jo såklart overlappende symptomer, men kptsd og ME har selvsagt ikke helt like symptomer. 

Anonymkode: 3d174...fc6

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Symptomer og historikk. 

Det kan være noen likheter ja. Men også mange ulike symptomer. Er enkelt å skille da ME pasienter ikke vil ha klassiske symptomer på kptsd som flashbacks, mareritt, relasjonsvansker, dissosiasjon, triggere etc. 

Ok takk. Jeg har aldri hatt relasjonsvansker eller noen av de andre symptomene der, men etter at jeg fikk ME (som godt voksen), så har jeg fått dissosiasjonslignende symptomer og så mye kognngive vansker og er helt rar at jeg ikke klarer være normal ift andre eller følelser og sliter med å huske og føle noe som helst. Men da er det kanskie på grunn av alvorligheten i ME, eller at jeg har fått traumereaksjon nå som har brutt ut? Har en del vanskelige ting som har skjedd de siste årene 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk kptsd pga mamma, og jeg er veteran i Forsvaret. Det sier litt.

Du må for gudt skyld holde deg i jobb. Det er fristedet ditt.

Anonymkode: 62bfe...6ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

At kompleks ptsd og ME har samme symptomer? Altså. Det stemmer jo ikke. 

Anonymkode: 60360...6ef

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ok takk. Jeg har aldri hatt relasjonsvansker eller noen av de andre symptomene der, men etter at jeg fikk ME (som godt voksen), så har jeg fått dissosiasjonslignende symptomer og så mye kognngive vansker og er helt rar at jeg ikke klarer være normal ift andre eller følelser og sliter med å huske og føle noe som helst. Men da er det kanskie på grunn av alvorligheten i ME, eller at jeg har fått traumereaksjon nå som har brutt ut? Har en del vanskelige ting som har skjedd de siste årene 

Men hva er målet ditt egentlig? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Man får på ingen måte kptsd pga sykdom eller vanskelig ting. 

Kptsd kommer oftes av langvarig og alvorlige traumer I oppveksten når hjernen er under utvikling. Slik som grov vold, overgrep, grov omsorgssvikt etc. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man får på ingen måte kptsd pga sykdom eller vanskelig ting. 

Kptsd kommer oftes av langvarig og alvorlige traumer I oppveksten når hjernen er under utvikling. Slik som grov vold, overgrep, grov omsorgssvikt etc. 

Ok skjønner :) men kan symptomene på kptsd komme i senere tid som voksen? At det «bryter ut»?  Man kan kanskje få andre type traume reaksjoner av traumer man opplever da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er nok ganske ulike symptomer på disse diagnosene. Selvfølgelig kan en ha begge deler slik en kan ha ADHD og depresjon f.eks men symptomene er fremdeles ulike.

Ved PTSD/KPTSD så har en et kronisk alarmberedskap og "traumesvar" i nervesystemet (fight, flight, freeze, fawn flop)

Ved ME har en et defekt energiproduksjon i cellene og immunologisk ubalanse

Ved PTSD/KPTSD er det emosjonelle triggere og påminnelse om traume/t/er som skaper kræsj 

Ved ME er det en fysisk eller fysisk aktivitet som skaper kræsj.

Ved PTSD/KPTSD et kjernesymtomene gjennopplevelse/flashbacks, unngåelse adferd, hypervaktsomhet, dissosiasjon, relasjonsvansker, identitetsvansker i form av et ødelagt selvfølelse/en grunnleggende skade på identiteten, selvet og selvfølelsen.

Ved ME er kjernesymtomene fysisk utmattelse, influensa følelse, svimmelhet 

Behandling for KPTSD er stabilisering, regulere nervesystemet, opparbeide trygge relasjoner, bearbeiding av traumeminner, EMDR, grensebygging, samtaleterapi, skaper nye speilnevroner

Behandling for ME er aktivitetsavpassing og symptomlindring.

Hos mennesker med KPTSD pumper binyrene ut store mengder adrenalin og noradrenalin. Dette skyldes at hjernens alarmsentral altså amygdala sender konstante feilsignaler om at det er fare på ferde. Kroppen er i en kontinuerlig tilstand av hypervaktsomhet, klar til å kjempe/ flykte/ overgi seg.
Hos personer med ME kan de også oppleve "adrenalinkick" (ofte følelsen av å være wired but tired – kjempeaktivert, men totalt utslitt), men dette skyldes mer en generell feilregulering i det autonome nervesystemet i stående stilling, snarere enn en konstant, traumedrevet alarmtilstand i hjernen. Det generelle basistrykket av adrenalin er som regel lavere enn ved KPTSD.

I tillegg til hormoner så er det også noe forskning gjort på feltet ang hvordan dissosiasjon og  kan sees på FMRI.

Ved flashback: fMRI-bildene viste at hjernen lyste opp i emosjonelle områder som Amygdala, mens Brocas område (hjernens språksenter) ble helt mørkt. Det var det fysiske beviset på at under en flashback mister man evnen til å sette ord på ting, fordi hjernen opplever at traumet skjer akkurat nå.

20260519_185212.thumb.jpg.c8442623eba086ddc74c29f9ac90eb99.jpg

Ved dissosiasjon skjer det motsatte. Hos de pasientene som reagerte med å koble helt ut (dissosiere), så de det motsatte mønsteret på skjermen: de prefrontale områdene lyste voldsomt opp for å dempe og "skru av" Amygdala helt.

20260519_185403.thumb.jpg.6516d6d18144d0fd8fa15b14e1708776.jpg

(Bilder fra boken "kroppen holder regnskap" av Bessel van der Kolk)

Klassiske flashbacks og dissosiasjon regnes ikke som en del av de medisinske diagnosekriteriene for ME, det gjør det derimot for PTSD/KPTSD. Ved Kompleks PTSD er dissosiasjon enda mer utbredt. Selv om det heller ikke der er et formelt krav at man må ha konstant derealisasjon, er evnen til å regulere følelser så hardt rammet at kronisk nummenhet, "shutdown" og dissosiasjon i hverdagen blir en av de primære måtene nervesystemet overlever på.

Anonymkode: 50229...0ca

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ok skjønner :) men kan symptomene på kptsd komme i senere tid som voksen? At det «bryter ut»?  Man kan kanskje få andre type traume reaksjoner av traumer man opplever da.

For min del har symptomene alltid vært det. Det var ikke slik at jeg plutselig begynte å reagere og tilpasse meg rundt mamma.

Igjen, hva er du ute etter? En oppskrift på hvordan du får diagnosen? Be om henvisning så blir du utredet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nei, de vil alltid være der i ulik grad. 

Vil anbefale deg å utredes hvis du har hatt en traumatisk oppvekst og store plager relatert til det. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er slett ikke vanskelig å finne diagnostiske kriterier for kptsd hvis du søker på internett altså. Det høres litt ut som at du ønsker deg denne diagnosen og jeg kan ikke fatte hvorfor. 

Anonymkode: 60360...6ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvsagt ser man på både historikk og symptomer. Og hva har ME saken å gjøre?

Anonymkode: c396b...a43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå har det blitt forklart veldig tydelig hva kompleks PTSD er for noe,så hva med å bare akseptere at NEI du har ikke det.

Anonymkode: c396b...a43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...