AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #61 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, du misforstår. Jeg ønsker å bevare plagget i sin opprinnelige form. Det er norsk kultur. Anonymkode: adb99...7fb Den hadde jo koneskaut. Samme betydning. Anonymkode: b6d50...318
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #62 Skrevet 2 timer siden Jeg har på en måte ikke et problem med hijab til bunad, selv om jeg er enig i at den bør være nøytral og ikke brodert. Men jeg har et problem med hijab i selg selv. Hvis det "bare" var et religiøst plagg, så null problem. Hvis det "bare" var et skaut, javel, ok. Men jeg vet ikke om vi nordmenn egentlig forstår fullt ut hijabens rolle som et verktøy for undertrykkelse. Jeg begynner i hvertfall å revurdere mitt syn, og tenker jeg har vært naiv når jeg tenkte det er bare et skaut på linje med de tradisjoner vi hadde selv for bare noen generasjoner sider f.eks med skaut, eller at kvinner måtte dekke hodet i kirken. Anonymkode: 15b97...867 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #63 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nei, det har akkurat samme kulturelle betydning. Anonymkode: b6d50...318 Njet. Eg digger hijab til bunad og heier på damer som går med dette! Men det er likevel skilnad. Bunadsskautet var til for å vise at ein var gift, medan hijab er for å vise tilhøyrighet til ein religion. Så absolutt ikkje samme kulturelle betyding. Anonymkode: c9283...697
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #64 Skrevet 2 timer siden Thyra skrev (1 time siden): https://www.vg.no/nyheter/i/ExlmP3/rabia-musavi-jeg-beundret-alltid-dem-som-gikk-i-bunad Å, dette var fint å lese! Og rørande kor mange positive tilbakemeldingar ho har fått ❤️ Anonymkode: c9283...697 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #65 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er da ikke verre med broderi på hijaben enn mange av de andre grusomme hodeplagg som hører til bunader. Anonymkode: f85c0...1ca AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nettopp. Det å dekke til håret med skaut var jo vanlig på den tiden bunad ble konstruert. Så det er jo faktisk mer riktig å gå med hijab enn løst hår, hvis man skal se på det slik. Anonymkode: 1a525...992 I dag kan norske kvinner velge. Det kan ikke disse muslimske kvinnene. De MÅ dekke seg til slik norske kvinner måtte for 100 år siden. Anonymkode: 89603...3fc 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #66 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Den hadde jo koneskaut. Samme betydning. Anonymkode: b6d50...318 For 100 år siden. Ikke i dagens Norge. Anonymkode: 89603...3fc 1 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #67 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Den hadde jo koneskaut. Samme betydning. Anonymkode: b6d50...318 Ufattelig naivt å tro at skaut og hijab betyr det samme. Hijab er langt fra et uskyldig skaut. Anonymkode: 70ec4...d0b 4
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #68 Skrevet 1 time siden En brodert hijab er 10.000 ganger finere enn mange av de originale kysene og koneskauta til bunader og festdrakter. I dag lager folk sløyfer, hårband, hårbøyler, slips og halssløyfer. Folk strikker og lager bunader til unger, dukker, bikkjer, katter og hester. Da er det bare søtt og nusselig. Men så fort noen bærer en hijab med broderi på da er det full utrykning fra Bunadspolitiet 🚨 Anonymkode: 401d5...a14 1 1
Urwa Skrevet 1 time siden #69 Skrevet 1 time siden bitmog skrev (4 timer siden): Skal ha meg frabedt å sammenligne skaut og hijab, noe så forbanna respektløst. Ja for oss som bruker hijab.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #70 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En brodert hijab er 10.000 ganger finere enn mange av de originale kysene og koneskauta til bunader og festdrakter. I dag lager folk sløyfer, hårband, hårbøyler, slips og halssløyfer. Folk strikker og lager bunader til unger, dukker, bikkjer, katter og hester. Da er det bare søtt og nusselig. Men så fort noen bærer en hijab med broderi på da er det full utrykning fra Bunadspolitiet 🚨 Anonymkode: 401d5...a14 Hijab signaliserer kvinneundertrykking. Det vil mange gjerne få sortert bort. Hører ikke hjemme i Norge. Anonymkode: ee965...041 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #71 Skrevet 1 time siden visp skrev (4 timer siden): Snakk om å forherlige ting. Den viktigste grunnen til at folk går med bunad er materiell status. Nei. Det er ikke vanlig å bruke bunad for å vise materiell status. Kanskje noen gjør det, men det må være i noen spesielle omgangskretser. Bunad blir brukt uavhengig av økonomisk og sosial klasse. Jeg går med bunad fordi jeg hedrer slekta mi, norsk kultur, og hvor jeg kommer fra. Bunad betyr mye følelsesmessig. Har arvet to bunader. Den ene bunaden er over 100 år gammel, og den ser ganske ny ut. Bunader holder seg godt. Det er veldig hyggelig for meg å føre tradisjoner videre med å gå kledd i et plagg som en slektning har brukt. Det er også veldig praktisk å bruke bunad i bryllup, dåp og konfirmasjoner. Da slipper jeg å kjøpe kjoler til de anledningene. Alle jeg kjenner som har bunad føler det på samme måte som meg. Det er mange som er stolte av røttene sine. Anonymkode: 5f224...649
AnonymBruker Skrevet 45 minutter siden #72 Skrevet 45 minutter siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, du misforstår. Jeg ønsker å bevare plagget i sin opprinnelige form. Det er norsk kultur. Anonymkode: adb99...7fb Tipper du og meningsfellene dine ikke engang kjenner til bunadskategoriene, historien eller engang noe som helst rundt oprinnelsen til bunader. Oprinnelig form og norsk kultur meg midt bak, majoriteten av bunadene våre er knapt nok tørre bak øra ennå alders og historiemessig. Anonymkode: 5dce1...859
Lorieen Skrevet 28 minutter siden #73 Skrevet 28 minutter siden Jeg synes at om man skal gå i bunad, så får man bruke det tradisjonelle tilhørende hodeplagget, om det finnes. Vil man gå med hijab kan man velge fantasistakk eller en pen abaya.
AnonymBruker Skrevet 22 minutter siden #74 Skrevet 22 minutter siden Den dagen damer får lov å kombinere hijab og miniskjørt i Midt-Østen uten fare skal jeg helhjertet støtte hijab og bunad i Norge. Men hijab er politisk og burde dermed ikke brukes 17. mai like lite som parti-symboler. Anonymkode: 93771...d8d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå