Gå til innhold

Hijab og bunad

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså hijab og bikini . 

Anonymkode: c7a68...405

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bunad er en identitetsbærer. Blir vannet ut når den inkorporeres med islam. 

Samme med det norske passet. Er ikke noe identitetsmarkør lenger når hvem som helst kan få det. Det er synd, men alle norske identitetsmarkører viskes ut litt etter litt. Så når folk fra andre deler av verden sier at nordmenn ikke har noen kultur, så har de faktisk rett. 

Anonymkode: 09d7c...167

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (24 minutter siden):

Det er det ikke

Jo det er det! 

Anonymkode: 12fba...ec1

AnonymBruker
Skrevet

Om det er et plagg som passer med hijab, så er det jo bunaden 🙂. Er mange bunader som har diverse hodeplagg. Bare at folk ikke bruker dem, fordi de ikke vil ha noe på hodet 

Hun er nydelig i bunaden sin ❤️

Heller er sort, nøytral hijab, enn alle de fargesprakende skjortene som har dukket opp. Men jeg er ikke bunadspoliti, så gidder ikke å kritisere folk aom bruker sånne heller.

Anonymkode: 97faa...4c8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal ha meg frabedt å sammenligne skaut og hijab, noe så forbanna respektløst.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Embrace, uten noen men.

AnonymBruker
Skrevet

Norge mister snart all sin identitet,man skal klusse og surre med alt.

Anonymkode: 66c1a...8d9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

For mange år siden var jeg på McDonalds i Jakarta, Indonesia. Noen av jentene som jobber der hadde hijab - med små "m" over hele hodeplagget. 

Syns det var litt rart, må jeg innrømme. Fastfood + hijab. 

Hijab + bunad - hva er problemet? Mange vokser opp mellom to kulturer og det er en fin måte å forene det på. Tenker jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nja, jeg er faktisk tilbøyelig til å synes at det er helt greit. Det handler om at verden er veldig annerledes enn da bunaden opprinnelig ble laget. Da var alle kristne, om de ville eller ikke (satt på spissen). Nå (som da) er bunad et symbol på tilhørighet og samhold, men det er flere religioner her. At muslimer skal kunne tilpasse hijaben sin slik at bunaden blir "komplett" for deres del må være en forbedring tenker jeg. Jeg eier ikke "reglene" for bunaden mer enn andre. Å tilpasse pga religion på denne måten er 100% bedre enn å endre skjortefargen. Kan nevne at jeg ikke ser problemer med å endre skjortefargen, annet enn at det er litt unødvendig mtp overkonsum.

Anonymkode: c9004...26b

Enig 👆

Folk bytter ikke ut religionen sin for å feire grunnloven vår. Det må være lov til å være muslim og norsk, den ene utelukker ikke det andre. Hun løste oppgaven på en veldig fin, respektfull måte.

Anonymkode: cb7f9...214

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er da ikke verre med broderi på hijaben enn mange av de andre grusomme hodeplagg som hører til bunader.

Anonymkode: f85c0...1ca

Jeg kan velge et stort sjal/skaut til min.

Vurderer bestille og ta det på som en hijab bare på trass 😅

Får ikke feira i år, men om så hadde skjedd hadde jeg brukt bunaden - og palestinaskjerf som hodeplagg. Sånn helt seriøst. Evt lite palestinaskjerf i halsen istedetfor silkeskjerfet som hører til. 

Bunad er ikke så voldsomt historisk langt bakover som vi skal ha det til.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Å kombinere et plagg som symboliserer frihet, løsrivelse, nasjonalromantikk, femininitet, stolthet med et plagg som symboliserer underkuelse og det stikk motsatte?

Hvorfor ikke... Gir jo totalt mening..

Anonymkode: a86d4...9e6

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å kombinere et plagg som symboliserer frihet, løsrivelse, nasjonalromantikk, femininitet, stolthet med et plagg som symboliserer underkuelse og det stikk motsatte?

Snakk om å forherlige ting. Den viktigste grunnen til at folk går med bunad er materiell status. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan får du femininitet til å bli det motsatte av hijab? Det er da ingen menn som bruker det.

Anonymkode: 1d0ff...9a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Der er jeg omvendt. De kan fucke opp deres egne plagg, men ikke andres. Gjør hva de enn vil med hijaben, men hold hijab unna bunaden.

Anonymkode: ee965...041

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der er jeg omvendt. De kan fucke opp deres egne plagg, men ikke andres. Gjør hva de enn vil med hijaben, men hold hijab unna bunaden.

Vedder på de hadde blitt fornærmet om vi ikke muslimer begynte å gå med hijab

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nå hennes bunad. 

• Liker 1
Skrevet

Synes det er fint, alle har rett til å feire nasjonaldagen slik de selv vil, vi er i 2026, ikke i 1826. "Utlendingene" har kommet for å bli og om de vil uttrykke sin kjærlighet for landet ved å kle seg sånn, så skal de få lov til det. 17. Mai handler om å feire Norge - landet vi bor i, og som vi elsker ifølge nasjonalsangen. Skal kun blendahvite mennesker få gå i tog og feire dagen? Selvsagt ikke, dette er nordmennenes dag, og som Kong Harald sa for 10 år siden, normenn er like mye trøndere som innvandrere.

Dette er verdier jeg har kjempet i 2 kriger for, med flagget på skulderen både i Kosovo og Afghanistan, imorgen (17.5) skal jeg feire landet jeg elsker, og for hver hijabkledd bunad jeg ser, skal jeg smile litt bredere. For dette er landet vi lever i.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke noe om at de vandrende reklameplakatene for misogyni og radikal religion prøver å normalisere dette plagget i alle mulige sammenhenger. Det er sylfrekt og respektløst.

Anonymkode: f0dd6...737

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Bunad er en identitetsbærer. Blir vannet ut når den inkorporeres med islam. 

Samme med det norske passet. Er ikke noe identitetsmarkør lenger når hvem som helst kan få det. Det er synd, men alle norske identitetsmarkører viskes ut litt etter litt. Så når folk fra andre deler av verden sier at nordmenn ikke har noen kultur, så har de faktisk rett. 

Anonymkode: 09d7c...167

Så hvis jeg konverterer til Islam så kan jeg ikke bruke hijab til bunaden jeg nå har hatt i over 20 år?

Anonymkode: c9004...26b

AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (15 minutter siden):

Det er nå hennes bunad. 

Absolutt. Hun kan gjøre hva hun vil med den. Er det som er problemet. Det trengs et hijabforbud. Det symboliserer verdier som er uønsket i Norge. Ønsker de å fronte kvinneundertrykkelse, finnes det land for dem

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...