Gå til innhold

Hijab og bunad

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De fleste bunader har skaut eller andre hodeplagg. Det kan fint brukes. Hijab? Nei, det blir bare feil. 

Anonymkode: d0111...965

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt. Hun kan gjøre hva hun vil med den. Er det som er problemet. Det trengs et hijabforbud. Det symboliserer verdier som er uønsket i Norge. Ønsker de å fronte kvinneundertrykkelse, finnes det land for dem

Anonymkode: ee965...041

Hijabforbud sånn generelt? Men hva med de dagene det er sol og jeg dekker ALT håret mitt for å unngå at det solblekes. Skal det også være forbudt? Det er tydelig ikke en hijab, men det dekker i praksis akkurat det samme.

Anonymkode: c9004...26b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hijabforbud sånn generelt? Men hva med de dagene det er sol og jeg dekker ALT håret mitt for å unngå at det solblekes. Skal det også være forbudt? Det er tydelig ikke en hijab, men det dekker i praksis akkurat det samme.

Man ser forskjell på det og hijab. Og formålet med tildekkingen er ikke den samme

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke snakk om grad av tildekning. Men hvilke verdier plagget representerer og hvorfor det er uønsket i samfunnet. 

images?q=tbn:ANd9GcRzT4T9AqYQZG9eu23gMfM

qip4rc0fagi41.jpg

Begge er like tildekket. Den ene er greit. Den andre ikke. Hva kan det komme av?

Anonymkode: 09d7c...167

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bunadsbrodert hijab! Det hyller jeg👏 Synes det er fint og flott at de gjør en slik innsats for å være fin på Norges nasjonaldag. Fred, frihet, likhet og kjærlighet for alle🥰🥰

Anonymkode: f9a0a...e86

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skal det være forbudt å gå med machete? Hva me de gangene jeg har kjøpt ny brødkniv og må spasere gjennom byen og hjem?

Anonymkode: ee965...041

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (42 minutter siden):

Får ikke feira i år, men om så hadde skjedd hadde jeg brukt bunaden - og palestinaskjerf som hodeplagg. Sånn helt seriøst. Evt lite palestinaskjerf i halsen istedetfor silkeskjerfet som hører til.

Så fjortis. Rart hvordan ingen andre kriger og humanitære kriser er like hipt som «Palestina», til tross for at det er mange steder og folkegrupper som utsettes for langt verre.

Anonymkode: 70ec4...d0b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ser ikke problemet. Hun vil gå med både hijab og bunad, fordi hun føler tilhørighet til begge kulturer (personlig liker jeg ikke hijab, men så lenge hun er voksen og velger det selv er det greit - og det er dessuten en annen diskusjon), og hun vil at plaggene skal matche - er det så rart da? 

Endret av MariaIsabel
AnonymBruker
Skrevet

Innvandrere i bunad er kjempekoselig, MEN: Hijab representerer et kvinnesyn og verdier Norge ikke står for. Som fri og likestilt kvinne i et demokratisk land forakter jeg dette plagget og alt det står for.

Vil man på død og liv bruke hijab kan man bo i et av de 50 muslimske landene i verden. Jeg synes hijab i 2026 pisser på norske verdier. 

Anonymkode: 70ec4...d0b

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Syns det var fint med den løsningen hun som var i VG nå gjorde. 
Hun valgte en bunad med et bunadsskaut som lignet tradisjonelle klær fra hennes hjemland. 
Helt på trynet å nekte innvandrere å ha på bunad. Syns det er flott jeg!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvordan får du femininitet til å bli det motsatte av hijab? Det er da ingen menn som bruker det.

Anonymkode: 1d0ff...9a8

Lurer på hvorfor ikke menn trenger hijab. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Vedder på de hadde blitt fornærmet om vi ikke muslimer begynte å gå med hijab

Hvorfor skulle de bli fornærmet over det? I enkelte land er hijab på udt, også for ikkemuslimer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hva når jeg putter hestehalen inn i lua på vinteren?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er en veldig fin måte å vise på at man er integrert i samfunnet, selv om man beholder sine egne tradisjoner. Heller det enn folk som lever i en boble og ser på alt i det norske samfunnet som synd og stiller seg kritisk 😊

Anonymkode: d32ef...b87

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Respekter norske tradisjoner, inkludert bunader. Ikke endre på de. Skal man bruke en bunad så bruk hodeplagget som hører til. Eventuelt dropp å bruke bunad. 

Dette gjelder selvsagt uavhengig av etnisitet. 

Anonymkode: adb99...7fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hæ? Nei det er verkeleg to ulike ting. 

Anonymkode: c9283...697

Nei, det har akkurat samme kulturelle betydning.

Anonymkode: b6d50...318

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Respekter norske tradisjoner, inkludert bunader. Ikke endre på de. Skal man bruke en bunad så bruk hodeplagget som hører til. Eventuelt dropp å bruke bunad. 

Dette gjelder selvsagt uavhengig av etnisitet. 

Skal vi bare holde på alt av norske tradisjoner? Da synes jeg vi kan dra tilbake til 1850 og se hvilke tradisjoner de hadde da som er avskaffet. Å gå i kirka hver søndag? Adlyde ektemannen? Kvinnen på kjøkkenet? Siden du er så opptatt av tradisjoner så vil det kanskje være ok å holde på dem alle? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skal vi bare holde på alt av norske tradisjoner? Da synes jeg vi kan dra tilbake til 1850 og se hvilke tradisjoner de hadde da som er avskaffet. Å gå i kirka hver søndag? Adlyde ektemannen? Kvinnen på kjøkkenet? Siden du er så opptatt av tradisjoner så vil det kanskje være ok å holde på dem alle? 

Nei, du misforstår. 
Jeg ønsker å bevare plagget i sin opprinnelige form. Det er norsk kultur. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...