AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #41 Skrevet 3 timer siden De fleste bunader har skaut eller andre hodeplagg. Det kan fint brukes. Hijab? Nei, det blir bare feil. Anonymkode: d0111...965 4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #42 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Absolutt. Hun kan gjøre hva hun vil med den. Er det som er problemet. Det trengs et hijabforbud. Det symboliserer verdier som er uønsket i Norge. Ønsker de å fronte kvinneundertrykkelse, finnes det land for dem Anonymkode: ee965...041 Hijabforbud sånn generelt? Men hva med de dagene det er sol og jeg dekker ALT håret mitt for å unngå at det solblekes. Skal det også være forbudt? Det er tydelig ikke en hijab, men det dekker i praksis akkurat det samme. Anonymkode: c9004...26b 2
Maleficenta Skrevet 3 timer siden #43 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hijabforbud sånn generelt? Men hva med de dagene det er sol og jeg dekker ALT håret mitt for å unngå at det solblekes. Skal det også være forbudt? Det er tydelig ikke en hijab, men det dekker i praksis akkurat det samme. Anonymkode: c9004...26b Man ser forskjell på det og hijab. Og formålet med tildekkingen er ikke den samme 3 4
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #44 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hijabforbud sånn generelt? Men hva med de dagene det er sol og jeg dekker ALT håret mitt for å unngå at det solblekes. Skal det også være forbudt? Det er tydelig ikke en hijab, men det dekker i praksis akkurat det samme. Anonymkode: c9004...26b Det er ikke snakk om grad av tildekning. Men hvilke verdier plagget representerer og hvorfor det er uønsket i samfunnet. Begge er like tildekket. Den ene er greit. Den andre ikke. Hva kan det komme av? Anonymkode: 09d7c...167 2 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #45 Skrevet 2 timer siden Bunadsbrodert hijab! Det hyller jeg👏 Synes det er fint og flott at de gjør en slik innsats for å være fin på Norges nasjonaldag. Fred, frihet, likhet og kjærlighet for alle🥰🥰 Anonymkode: f9a0a...e86 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #46 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hijabforbud sånn generelt? Men hva med de dagene det er sol og jeg dekker ALT håret mitt for å unngå at det solblekes. Skal det også være forbudt? Det er tydelig ikke en hijab, men det dekker i praksis akkurat det samme. Anonymkode: c9004...26b Hvorfor skal det være forbudt å gå med machete? Hva me de gangene jeg har kjøpt ny brødkniv og må spasere gjennom byen og hjem? Anonymkode: ee965...041 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #47 Skrevet 2 timer siden AprilLudgate skrev (42 minutter siden): Får ikke feira i år, men om så hadde skjedd hadde jeg brukt bunaden - og palestinaskjerf som hodeplagg. Sånn helt seriøst. Evt lite palestinaskjerf i halsen istedetfor silkeskjerfet som hører til. Så fjortis. Rart hvordan ingen andre kriger og humanitære kriser er like hipt som «Palestina», til tross for at det er mange steder og folkegrupper som utsettes for langt verre. Anonymkode: 70ec4...d0b 5 1
MariaIsabel Skrevet 2 timer siden #48 Skrevet 2 timer siden (endret) Ser ikke problemet. Hun vil gå med både hijab og bunad, fordi hun føler tilhørighet til begge kulturer (personlig liker jeg ikke hijab, men så lenge hun er voksen og velger det selv er det greit - og det er dessuten en annen diskusjon), og hun vil at plaggene skal matche - er det så rart da? Endret 2 timer siden av MariaIsabel
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #49 Skrevet 2 timer siden Innvandrere i bunad er kjempekoselig, MEN: Hijab representerer et kvinnesyn og verdier Norge ikke står for. Som fri og likestilt kvinne i et demokratisk land forakter jeg dette plagget og alt det står for. Vil man på død og liv bruke hijab kan man bo i et av de 50 muslimske landene i verden. Jeg synes hijab i 2026 pisser på norske verdier. Anonymkode: 70ec4...d0b 2 6
Bacteria Skrevet 2 timer siden #50 Skrevet 2 timer siden Syns det var fint med den løsningen hun som var i VG nå gjorde. Hun valgte en bunad med et bunadsskaut som lignet tradisjonelle klær fra hennes hjemland. Helt på trynet å nekte innvandrere å ha på bunad. Syns det er flott jeg! 1 1
Muskath Skrevet 2 timer siden #51 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hvordan får du femininitet til å bli det motsatte av hijab? Det er da ingen menn som bruker det. Anonymkode: 1d0ff...9a8 Lurer på hvorfor ikke menn trenger hijab. 1 2
Thyra Skrevet 1 time siden #52 Skrevet 1 time siden Maleficenta skrev (1 time siden): Vedder på de hadde blitt fornærmet om vi ikke muslimer begynte å gå med hijab Hvorfor skulle de bli fornærmet over det? I enkelte land er hijab på udt, også for ikkemuslimer.
Thyra Skrevet 1 time siden #53 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hijabforbud sånn generelt? Men hva med de dagene det er sol og jeg dekker ALT håret mitt for å unngå at det solblekes. Skal det også være forbudt? Det er tydelig ikke en hijab, men det dekker i praksis akkurat det samme. Anonymkode: c9004...26b Og hva når jeg putter hestehalen inn i lua på vinteren? 1
Thyra Skrevet 1 time siden #54 Skrevet 1 time siden Bacteria skrev (1 time siden): Syns det var fint med den løsningen hun som var i VG nå gjorde. Hun valgte en bunad med et bunadsskaut som lignet tradisjonelle klær fra hennes hjemland. Helt på trynet å nekte innvandrere å ha på bunad. Syns det er flott jeg! https://www.vg.no/nyheter/i/ExlmP3/rabia-musavi-jeg-beundret-alltid-dem-som-gikk-i-bunad 1
Bacteria Skrevet 1 time siden #55 Skrevet 1 time siden Thyra skrev (1 minutt siden): https://www.vg.no/nyheter/i/ExlmP3/rabia-musavi-jeg-beundret-alltid-dem-som-gikk-i-bunad Der var hun ja! Fint!
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #56 Skrevet 1 time siden Jeg tenker at det er en veldig fin måte å vise på at man er integrert i samfunnet, selv om man beholder sine egne tradisjoner. Heller det enn folk som lever i en boble og ser på alt i det norske samfunnet som synd og stiller seg kritisk 😊 Anonymkode: d32ef...b87 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #57 Skrevet 1 time siden Respekter norske tradisjoner, inkludert bunader. Ikke endre på de. Skal man bruke en bunad så bruk hodeplagget som hører til. Eventuelt dropp å bruke bunad. Dette gjelder selvsagt uavhengig av etnisitet. Anonymkode: adb99...7fb 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #58 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hæ? Nei det er verkeleg to ulike ting. Anonymkode: c9283...697 Nei, det har akkurat samme kulturelle betydning. Anonymkode: b6d50...318 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #59 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Respekter norske tradisjoner, inkludert bunader. Ikke endre på de. Skal man bruke en bunad så bruk hodeplagget som hører til. Eventuelt dropp å bruke bunad. Dette gjelder selvsagt uavhengig av etnisitet. Anonymkode: adb99...7fb Skal vi bare holde på alt av norske tradisjoner? Da synes jeg vi kan dra tilbake til 1850 og se hvilke tradisjoner de hadde da som er avskaffet. Å gå i kirka hver søndag? Adlyde ektemannen? Kvinnen på kjøkkenet? Siden du er så opptatt av tradisjoner så vil det kanskje være ok å holde på dem alle? Anonymkode: c9004...26b 1
AnonymBruker Skrevet 48 minutter siden #60 Skrevet 48 minutter siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skal vi bare holde på alt av norske tradisjoner? Da synes jeg vi kan dra tilbake til 1850 og se hvilke tradisjoner de hadde da som er avskaffet. Å gå i kirka hver søndag? Adlyde ektemannen? Kvinnen på kjøkkenet? Siden du er så opptatt av tradisjoner så vil det kanskje være ok å holde på dem alle? Anonymkode: c9004...26b Nei, du misforstår. Jeg ønsker å bevare plagget i sin opprinnelige form. Det er norsk kultur. Anonymkode: adb99...7fb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå