Gå til innhold

Hijab og bunad

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker denne saken fra flere år tilbake. Sahfana er nydelig i Rogalandsbunaden sin. Og jeg synes det er helt greit å bære bunad i kombinasjon med hijab. Det jeg derimot reagerte negativt på den gang, og mener fremdeles, er at det er brodert bunadsmønster på hijaben. Dét kræsjer for meg. Bruk gjerne nøytral hijab, men ikke gjør det religiøse plagget til et «integrert» bunads-tilbehør med norske, historiske broderier. 

https://www.minmote.no/mote/klaer/17-mai/a/7pPxBV/sahfana-har-bunadshijab-jeg-fikk-masse-trusler

Anonymkode: 5701e...69c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok

Anonymkode: e1e14...05b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg husker denne saken fra flere år tilbake. Sahfana er nydelig i Rogalandsbunaden sin. Og jeg synes det er helt greit å bære bunad i kombinasjon med hijab. Det jeg derimot reagerte negativt på den gang, og mener fremdeles, er at det er brodert bunadsmønster på hijaben. Dét kræsjer for meg. Bruk gjerne nøytral hijab, men ikke gjør det religiøse plagget til et «integrert» bunads-tilbehør med norske, historiske broderier. 

https://www.minmote.no/mote/klaer/17-mai/a/7pPxBV/sahfana-har-bunadshijab-jeg-fikk-masse-trusler

Anonymkode: 5701e...69c

Hun kan vel få gå med hva hun vil. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke noen bunadsbroderien på hijaben her?

Anonymkode: 1d0ff...9a8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

360_F_680323717_MDwRoUwGVFqg2c3e1yU0ZF3oXJZ89ERh.jpg.ac79f7c2188349c365e8483412b3e7a6.jpg

Folk må få kombinere den jålete og kvalemende selvhøytidelige bunaden med akkurat hva de vil for min del. Jeg liker ikke hijab, men jeg liker egentlig ikke bunad heller, så dette kommer jeg ikke til å ofre en tanke.

Anonymkode: 2c859...bed

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er da ikke verre med broderi på hijaben enn mange av de andre grusomme hodeplagg som hører til bunader.

Anonymkode: f85c0...1ca

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nja, jeg er faktisk tilbøyelig til å synes at det er helt greit. Det handler om at verden er veldig annerledes enn da bunaden opprinnelig ble laget. Da var alle kristne, om de ville eller ikke (satt på spissen). Nå (som da) er bunad et symbol på tilhørighet og samhold, men det er flere religioner her. At muslimer skal kunne tilpasse hijaben sin slik at bunaden blir "komplett" for deres del må være en forbedring tenker jeg. Jeg eier ikke "reglene" for bunaden mer enn andre. Å tilpasse pga religion på denne måten er 100% bedre enn å endre skjortefargen. Kan nevne at jeg ikke ser problemer med å endre skjortefargen, annet enn at det er litt unødvendig mtp overkonsum.

Anonymkode: c9004...26b

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Liker ikke bunad, og liker ikke hijab. Men folk må gå med hva de ville for min del.

Anonymkode: 2dba5...c9e

AnonymBruker
Skrevet

Heller brodert hijab enn den merksnodige hatten som hører til min bunad🤣

Jeg bryr meg virkelig ikke om det er hijab eller ei, med eller uten broderier. Bunader er ikke så statiske plagg som det enkelte insisterer på, det er faktisk sannheten. 

Anonymkode: 5dce1...859

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er jo bare en variant av skaut 🤷‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Selv om de var basert på plagg som eksisterte så er konseptet "bunad" konstruert for ikke så veldig lenge siden, i nasjonalismebølgen. 

Og nå begynner jo folk også å bruke andre typer skjorter under, mange vil ikke ha skaut/hodeplagg til osv. Så jeg ser ikke helt problemet med hijab og bunad heller. 

Anonymkode: 1a525...992

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Det å dekke til håret med skaut var jo vanlig på den tiden bunad ble konstruert. Så det er jo faktisk mer riktig å gå med hijab enn løst hår, hvis man skal se på det slik.

Anonymkode: 1a525...992

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Summeer skrev (2 minutter siden):

Det er det ikke

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (7 minutter siden):

Hæ? Nei det er verkeleg to ulike ting. 

Anonymkode: c9283...697

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Det er det ikke

Jo.

AnonymBruker
Skrevet

Samme det vel. 

Anonymkode: 587a5...643

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det ser uendelig teit ut når folk kombinerer hijab og bunad. Snakk om å ikke vise respekt for et plagg. Men i dagens Norge skal jo alt være greit, vi er åpent for alt, vil du ha det tilpasset deg så får du det. Vil du ha annen skjorte eller joggesko, kjør på. Tøfler? Jada! Det viktigste er at DU får gjøre som DU er komfortabel med! 

Anonymkode: c3d49...f04

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg mister ikke nattesøvnen over de som bruker hijab til bunaden, til og med ikke med broderier eller de som velger å bruke fargerike skjorter til bunaden. Hvem faen bryr seg? Så lenge den som bruker plagget er fornøyd.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg skulle gått i tog, skulle jeg tatt på bunaden og hijab, som etnisk norsk kvinne. Jeg hater både hodeplagget som hører til og å fikse håret, så for meg hadde hijab vært gull 👍🏻🇧🇻

Anonymkode: bcf15...eb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare å stille opp med hijab på Sians neste koranbrenningsshow 🙄 

Nei bunad og hijab passer ikke sammen 

Anonymkode: c7a68...405

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...