Gå til innhold

Hvor mye barnefri er greit.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er veldig lei småbarnsliv.  Jeg har én på fem år. Jeg er hjemme med barnet fire dager i uken og har vært det hele tiden. Jeg merker at jeg er klar for å ta flere avbrekk, jeg har også behov for å begynne å jobbe litt igjen, dra, finne inspirasjon og motivasjon andre steder. Jeg ser for meg kanskje to ganger to netter og én ganger tre netter i løpet av sommer for meg selv. Er også redd dette ikke er nok for å hente meg inn.

Samt mulig en trenetters reise med barnefar. 

Er dette for mye? 

Anonymkode: cb956...328

Det der er ingenting - bare kos deg ♥️🫶🏼

Anonymkode: af570...276

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var standarden i min oppvekst på 60-70-tallet. Ikke mange mødre som jobbt gang. Men vi satt ikke inne med mor, alle barna var hjemme så vi lekte ute fra morgen til kveld. 

Når det er sagt så har mine barn gått i barnehage så det har jeg bare positiv erfaring med. Men grunnen var først og fremst fordi vi foreldre var i full jobb.

TS spør om barnefri. Jeg har aldri i mitt liv følt noe behov for barnefri i barnas oppvekst. Vi hadde barnevakt dersom vi skulle noe, eks bryllup, selskap el. Spurte aldri om hjelp til barnevakt bare fordi jeg ville ha barnefri. Barnefri hadde jeg jo på jobb hver dag. Barna hadde jeg hjemme dersom jeg hadde fri fra jobb. Da fikk de og en rolig dag og vi kunne finne på noe koselig sammen. 

Anonymkode: 94b32...ff8

For det første er 60-70-tallet en unik periode i Vesten, fordi en familie klarte seg på en lønn, samtidig som det var nok teknologiske hjelpemidler til at husmoren ikke jobbet seg ihjel.

I tillegg var man som du sier ute med andre barn. Den arenaen er nå flyttet til barnehagen. Tidligere så var jo barna ofte uten tilsyn fra foreldrene fra treårsalderen. Det var eldre søsken, tanter, bestemødre, gamlemor på hjørne, barnløse eldre kvinner osv. som tok seg av barna. Utover en liten gullalder mellom 1945 og 1990, så var ikke barn «hjemme hos mamma» på måten du snakker om.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kratos skrev (1 time siden):

For det første er 60-70-tallet en unik periode i Vesten, fordi en familie klarte seg på en lønn, samtidig som det var nok teknologiske hjelpemidler til at husmoren ikke jobbet seg ihjel.

I tillegg var man som du sier ute med andre barn. Den arenaen er nå flyttet til barnehagen. Tidligere så var jo barna ofte uten tilsyn fra foreldrene fra treårsalderen. Det var eldre søsken, tanter, bestemødre, gamlemor på hjørne, barnløse eldre kvinner osv. som tok seg av barna. Utover en liten gullalder mellom 1945 og 1990, så var ikke barn «hjemme hos mamma» på måten du snakker om.

Hvor har jeg snakket om det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det var standarden før. Det gikk helt fint med de altså, og de slapp de slitne timene på sfo fordi mor var hjemme. 

Anonymkode: 2682c...35a

Standarden før var fleire søsken, fleire unger i alle nabohusa, mødre som uten moderne bekvemmeligheter hadde en fulltidsjobb med å drifte husholdninga og dermed sendte ungene ut med andre unger så snart råd var. 

Anonymkode: f8e32...75a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barnehagen er først og fremst en oppbevaringsplass slik at foreldre kan jobbe.

Der kom idioten frem! 

Å kalle barnehagen en «oppbevaringsplass» er ikke bare feil, det er pinlig. Det avslører et kunnskapsnivå om barn og pedagogikk som ligger farlig nær null.

Barnehagen er en lovregulert utdanningsinstitusjon med høyt utdannede fagfolk som hver dag jobber med språk, sosial utvikling, emosjonsregulering, lekbasert læring og tidlig innsats. Det du kaller «oppbevaring», kaller fagfolk pedagogisk arbeid.

At foreldre kan jobbe, er en bivirkning av barnehagen — ikke formålet. Formålet er barns utvikling, trygghet og læring. Hvis du tror vi står her for å «passe på» barn, så er det ikke barnehagen som er problemet. Det er perspektivet ditt.

Når du reduserer barnehagen til et parkeringshus for unger, sier du ingenting om barnehagen. Du sier alt om hvor lite du vet.

Anonymkode: 1e27d...011

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Der kom idioten frem! 

Å kalle barnehagen en «oppbevaringsplass» er ikke bare feil, det er pinlig. Det avslører et kunnskapsnivå om barn og pedagogikk som ligger farlig nær null.

Barnehagen er en lovregulert utdanningsinstitusjon med høyt utdannede fagfolk som hver dag jobber med språk, sosial utvikling, emosjonsregulering, lekbasert læring og tidlig innsats. Det du kaller «oppbevaring», kaller fagfolk pedagogisk arbeid.

At foreldre kan jobbe, er en bivirkning av barnehagen — ikke formålet. Formålet er barns utvikling, trygghet og læring. Hvis du tror vi står her for å «passe på» barn, så er det ikke barnehagen som er problemet. Det er perspektivet ditt.

Når du reduserer barnehagen til et parkeringshus for unger, sier du ingenting om barnehagen. Du sier alt om hvor lite du vet.

Nåja. Det er forskjell på hva den er ment å være, og hva den i praksis er. Vi har tre barn med 3,5 år mellom hver slik at nå har vi hatt barn i den samme barnehagen i 10 år sammenhengende. På disse årene har denne barnehagen gått fra å være en fantastisk utviklingsarena til barneparkering. Det som virkelig er trist er at foreldrene i gruppa til vår yngste som fortsatt går der ikke har anelse om hvor flott det var der for bare noen år siden. 

Anonymkode: b32d1...26c

• Liker 1
Skrevet

Barnehager har en dobbelt oppgave, de er både barnepass og pedagogisk institusjon. Det er fordi de er en videreføring av to ulike typer institusjoner, barneasyl/daghjem som var for barn i arbeiderklassen som hadde mor i jobb, og barnehager, som var slags miniskole for barn i middelklassen og overklassen. Disse barna hadde enten mor hjemme, eller en barnepike i tillegg.

Anonymkode: 610d0...d04

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor har jeg snakket om det?

Dette er dine ord:

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det var standarden i min oppvekst på 60-70-tallet. Ikke mange mødre som jobbt gang. Men vi satt ikke inne med mor, alle barna var hjemme så vi lekte ute fra morgen til kveld. 

Når det er sagt så har mine barn gått i barnehage så det har jeg bare positiv erfaring med. Men grunnen var først og fremst fordi vi foreldre var i full jobb.

TS spør om barnefri. Jeg har aldri i mitt liv følt noe behov for barnefri i barnas oppvekst. Vi hadde barnevakt dersom vi skulle noe, eks bryllup, selskap el. Spurte aldri om hjelp til barnevakt bare fordi jeg ville ha barnefri. Barnefri hadde jeg jo på jobb hver dag. Barna hadde jeg hjemme dersom jeg hadde fri fra jobb. Da fikk de og en rolig dag og vi kunne finne på noe koselig sammen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis du ba om barnevakt for å kunne dra i selskap og så videre uten barn, var det å be om barnevakt for å ha barnefri. Du brukte sikkert ikke det ordet, men det er akkurat slike ting foreldre i dag ønsker barnefri for. 

Anonymkode: 610d0...d04

• Liker 2
Skrevet

En femåring? 

Da hadde jeg tatt meg en god lang uke på resort i et varmt land, sammen med mannen. Og gjerne en langhelg eller to.

Barnet hadde jeg dumpet hos besteforeldrene. 

Anonymkode: 7518e...84a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har som regel barnet på overnatting minst en natt i måneden. Det er fordi besteforeldre ønsker dette, og jeg ser ikke problemet med det. Barnet får et nært og tett forhold til de, og vi kan få et avbrekk. Det kan være alt fra å treffe venner, ha en date, eller gjøre husarbeid i ro og mak.

I sommer skal vi 5 dager på ferie uten barnet. Men ser heller ikke problemet med det. Vi har totalt ferie 4 uker, og resten av dagene skal vi tilbringe med barnet. Blir kanskje en natt her og der, eller besteforeldre som tar med barnet på hytten. 

Men så er vi mye tilstede i hverdagen. Vi jobber ikke overtid eller er borte på jobbreiser, så tiden etter barnehagen er familietid. Vi har også mulighet for å levere litt senere og hente tidlig innimellom. 

Vårt barn er 4år. Og vært mye overnatting fra 2år. Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Du tilbringer utrolig mye mer tid med barnet enn de fleste andre gjør. Og jeg tenker barn har godt av å overnatte. Kjekt de er trygg og vant om deg plutselig oppstår noe som gjør at de må overnatte borte noen dager.

Anonymkode: 01c79...18a

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er veldig lei småbarnsliv.  Jeg har én på fem år. Jeg er hjemme med barnet fire dager i uken og har vært det hele tiden. Jeg merker at jeg er klar for å ta flere avbrekk, jeg har også behov for å begynne å jobbe litt igjen, dra, finne inspirasjon og motivasjon andre steder. Jeg ser for meg kanskje to ganger to netter og én ganger tre netter i løpet av sommer for meg selv. Er også redd dette ikke er nok for å hente meg inn.

Samt mulig en trenetters reise med barnefar. 

Er dette for mye? 

Anonymkode: cb956...328

Det høyrest ut som ein veldig fin plan, både dette med å begynne å jobbe igjen. 

Og å ta deg ein liten tur nokre gonger ila sommaren. Godt for deg og godt for barnet :) 

Anonymkode: f61ac...8b4

Skrevet

En venninne er alene med barnet og hen er på avlastning annen hver helg fra fredag morgen til søndag kveld. Det har hen vært fra etårsalder og er det fortsatt etter 5 år. Mor har i tillegg vært borte 7-10 dager flere ganger.

Går nok helt fint å være borte fra foreldrene 2- 3 netter sammen med noen barnet er trygg på.

Skrevet
mommyaka skrev (På 10.5.2026 den 13.32):

Det kan du ikke si.. det kan være vanskelig å begynne rett på skolen..uten å vært i barnehagen..bare mor i 5-6 år. Sosialisering.. læring.. grupper..støy . pedagogiske opplegget, høre på andre.. rutiner er 

Det var ikke snakk om skole men overnatting borte. 

Anonymkode: 71ba8...222

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var ikke snakk om skole men overnatting borte. 

Vet...jeg snakker om ta ts sitt barn ikke har gått i barnehagen på 5 år...

Skrevet

Hvorfor går ikke barnet i bhg når du er lei av å være hjemme..? 

• Liker 2
Skrevet

Du synes 4 av 7 dager i uka med barnet ditt er for mye og ønsker mer  barnefri, og ønsker også å jobbe, så hvorfor er du hjemmeværende med et førskolebarn i stedet for å ha barnet i bhg og jobbe sånn som alle andre 🤷‍♀️? Problemstillingen din blir jo helt paradoksal !

Anonymkode: 6eeb3...348

• Liker 3
Skrevet
mommyaka skrev (På 10.5.2026 den 13.10):

Nei men 5 år uten barnehagen er lenge. Serlig om barnet begynner på skolen i år eller neste år.

Har 4 barn.. ingen av de har gått i bhg.. en er voksen med god jobb. Andre på ungdomsskolen med bare 5 og 6 i karakterer. De to andre i barneskolen. Alle er sosiale med flere gode venner. Man trenger faktisk ikke ha barna i bhg….. 

Anonymkode: 32b55...9af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2026 den 21.45):

Der kom idioten frem! 

Det var 1 høyt utdannede fagfolk person som knapt var innom barna og når vedkommende var på plass gikk det mest i skravling mellom de voksene. 

Det var lite læring, men de gikk heldigvis på tur 1 gang i uken, hadde et bra mat tilbud og skiskole. 

Barnehagen var en oppbevaringoppbevarings plass. Det var noen vikarer i perioder som lekte mye med barna og involverte seg. Dette opplevde mitt barn som svært positivt. Men for det meste var det gørr kjedelig, støy og lite givende. Barnet mitt kjente ingen når det startet på skolen men fikk venner og blomstret mere sosialt enn i barnehagen. 

Den pedagogiske planen til barnehagen gikk i frilek. Greit det men mitt barn lekte bedre hjemme. Guttegruppa var liten og det ble ingen god match. De fleste var eldre. 

Jeg har redusert barnehagen til et parkeringshus som du sier, utifra godt kjennskap og god kommunikasjon til eget barn og mange samtaler med andre foreldre i samme barnehage. Har også snakket med mitt barn om barnehagen i ettertid som eldre. Jeg møtte også på disse utviklingsamtalene, alle foreldremøter og ulike arrangementer og dugnad i barnehagen. Hentet tidlig, leverte ofte sent snakket med ansatte og barn. Leste meg opp på alle planer osv. Jeg var ganske involvert foreldre og har observert hva som foregikk i barnehagen.

Jeg vet nok til å uttale meg om mitt barns tid i barnehagen. Det var en oppholdsplass. Lærte å vente på tur. 

Og formålet til barnehagen er først å fremst at kvinner skal kunne jobbe fremfor å være hjemme med barn. At foreldre jobber er ikke en bivirkning av barnehagen. Barnehagen er et produkt av nødvendighet. At det har kommet ulike reguleringer og planer i ettertid er en bivirkninger av at kvinner skal arbeide. 

Var 2 private barnehager i bydelen med masse pedagogiske opplegg på nettsiden, men der fikk ikke vi plass. Mulig de 2 barnehagene ikke kun var en oppholdsplass og levde opp til planene sine men der gikk som sagt ikke mitt barn.

Anonymkode: 05250...98a

• Liker 1
Skrevet

Barn bør gå i barnehage de siste årene før de begynner på skolen - om aldri annet så for det sosiale samspillet med andre barn og bli kjent med noen før skolestart. 

Mike har alle startet på skolen og i speideren da de var fem - og vært med på helgeturer og alt som skjer. Det har gått fint og de ville gjerne selv bli med. Du kan lett bli borte noen dager så lenge barnet er trygt og med omsorgspersoner h*n kjenner godt 😊

Og så håper jeg du husket fristen for å søke barnehageplass - det er fortsatt et langt stykke å gå for kvinners selvstendighet når man blir gående hjemme slik i så mange år! Ikke bra for deg og ikke bra for barnet å ikke leke med andre barn.

Anonymkode: 84fa6...5d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...