Gå til innhold

Hvor mye barnefri er greit.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er du redd for skal skje hvis du er noen netter borte fra barnet?  

Anonymkode: 0d7df...bcd

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du hadde hatt veldig godt av å komme deg ut i jobb. Hvis barnet ikke er i barnehage er det også lurt før skolestart. De fleste barn går i bhg og lærer sosiale koder og omgås andre barn. 

Anonymkode: 5e133...1b3

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De som er hjemme med barn er ofte sosiale med andre som er hjemme, de går i åpen bhg osv 

Anonymkode: a83f7...2e1

Problemet er at ingen går hjemme her, og åpen barnehage er for 0-2. Det er forsåvidt mulig reise til byen, men tenker det må være kjedelig for barnet som begynner i en klasse med elever som har kjent hverandre 4-5 år allerede, alle har sine faste venner. Det er nok lett til at en føler seg utenfor, og det blir gjerne mye jobb for læreren og foreldrene til barnet for at barnet skal få en plass i gjengen. 

Anonymkode: a364f...fee

• Liker 5
Skrevet

Søk barnehage 

Anonymkode: ef5dd...9c1

• Liker 4
Skrevet

Jeg var nylig borte fra min femåring i to netter for aller første gang (aldri vært borte en eneste natt før), og det syntes barnet var veldig tøft, til tross for at det var sammen med mormor som har vært tett på heit siden fødsel. Så vi er blitt enige om å vente litt til neste gang.

Spørsmålet ditt kan egentlig bare besvares ut i fra hva barnet ditt har vært vant til fra før og hvor godt det er tilknyttet den eller de som skal passe på det i mellomtiden. Om det er den andre forelderen, ville jeg i utgangspunktet sagt bare kjør på - bare fint at de får knyttet tettere bånd mens du er borte. Men jeg ville tatt det mer gradvis om det var snakk om en tredjeperson.

Hva gjør barnet den ukedagen som det ikke er hjemme med deg? Hvem er det sammen med da? 

Anonymkode: c8555...400

Skrevet

Jeg husker godt at moren min reiste bort i en uke på husmorferie da jeg var fem år og overlot meg og broren min på to til faren min. Det gikk forsåvidt helt greit, men jeg husker at jeg lengtet mye etter henne og var veldig lettet da hun endelig kom hjem igjen.

Anonymkode: c8555...400

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var standarden før. Det gikk helt fint med de altså, og de slapp de slitne timene på sfo fordi mor var hjemme. 

TS, så lenge barnet har en barnevakt som hen er trygg på, så tenker jeg at det er ingenting i vegen for hyppig barnevakt og tre dagers reise. Du har jo brukt mye mer tid med barnet ditt enn gjennomsnittet, så det er ca null risiko for at dette gir en tilknytningsskade.

Anonymkode: 2682c...35a

Nei, det har aldri vært «standarden» at barn sitter hjemme med mor hele dagen. Det er en ekstremt grov forenkling av realitetene.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

En femåring kan godt være borte hos besteforeldre en uke eller to spør du meg. Ikke rart du er lei når du ikke har femåringen i barnehage! Så store småbarn trenger andre barn rundt seg

Anonymkode: 692d3...e98

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette her høres sykelig ut. Jeg har lett vært borte en langhelg her og der fra barna var to. Ungene mine har flere ganger vært på opphold hos besteforeldre et par netter og. Det er ikke sunt for deg og ungen å trø sånn oppi hverandre 

Anonymkode: 692d3...e98

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Men hvorfor er ikke barnet i barnehage når mor ikke har lyst til å være hjemme med barnet?

Anonymkode: 54d57...36a

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
Kratos skrev (15 minutter siden):

Nei, det har aldri vært «standarden» at barn sitter hjemme med mor hele dagen. Det er en ekstremt grov forenkling av realitetene.

Det var standarden i min oppvekst på 60-70-tallet. Ikke mange mødre som jobbt gang. Men vi satt ikke inne med mor, alle barna var hjemme så vi lekte ute fra morgen til kveld. 

Når det er sagt så har mine barn gått i barnehage så det har jeg bare positiv erfaring med. Men grunnen var først og fremst fordi vi foreldre var i full jobb.

TS spør om barnefri. Jeg har aldri i mitt liv følt noe behov for barnefri i barnas oppvekst. Vi hadde barnevakt dersom vi skulle noe, eks bryllup, selskap el. Spurte aldri om hjelp til barnevakt bare fordi jeg ville ha barnefri. Barnefri hadde jeg jo på jobb hver dag. Barna hadde jeg hjemme dersom jeg hadde fri fra jobb. Da fikk de og en rolig dag og vi kunne finne på noe koselig sammen. 

Anonymkode: 94b32...ff8

Skrevet

Barn må ikke gå i barnehage for å utvikle seg riktig. Mitt barn likte ikke barnehagen men måtte gå fra 3 års alder av nødvendighet. Mitt barn var overlykkelig vær gang det fikk fri fra barnehagen. 

Husker selv barnehagen. Hadde selvsagt venner men syntes barnehagen var en kjedelig plass med alt for lite naturlig utfoldelse. Jeg trivdes også best hjemme. Barnehagen er først og fremst en oppbevaringsplass slik at foreldre kan jobbe. Noen barn elsker barnehagen andre ikke. Det barnet lærte mest var å vente på tur. Dette kan det også lære i butikken eller tusenfryd. 

Ts. Du kan helt fint være borte fra barnet ditt på 5 år. Det viktige er at barnet føler seg trygg med barnepasser. God kommunikasjon. Jeg pleide som barn å få en eller flere gaver når mine foreldre kom hjem fra tur. Har fortsatt minner fra dette og syntes det var stas. 

Anonymkode: 05250...98a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det var standarden i min oppvekst på 60-70-tallet. Ikke mange mødre som jobbt gang. Men vi satt ikke inne med mor, alle barna var hjemme så vi lekte ute fra morgen til kveld. 

Når det er sagt så har mine barn gått i barnehage så det har jeg bare positiv erfaring med. Men grunnen var først og fremst fordi vi foreldre var i full jobb.

TS spør om barnefri. Jeg har aldri i mitt liv følt noe behov for barnefri i barnas oppvekst. Vi hadde barnevakt dersom vi skulle noe, eks bryllup, selskap el. Spurte aldri om hjelp til barnevakt bare fordi jeg ville ha barnefri. Barnefri hadde jeg jo på jobb hver dag. Barna hadde jeg hjemme dersom jeg hadde fri fra jobb. Da fikk de og en rolig dag og vi kunne finne på noe koselig sammen. 

Anonymkode: 94b32...ff8

Men dere har jo faktisk har barn fri når dere gikk i bryllup etc..

Alle er forskjellige og mange trenger litt barnefri for å kunne komme seg litt. Betyr ikke at man ikke elsker de

Oh være på jobb er ikke barnefri for min del... blir som å si å dra alene i butikken og handle et barnefri.

60-90 tallet så var i mange barn i barnehagen..mrm de hadde mange venner rundt seg..de hadde tanter, onkler og Naboer som kunne passe på innimellom.

Jeg begynte i "barnehagen" før jeg var 5 år...men jeg hadde iallefall 30 barn rundt meg hverdag som fant på tung med etc. Mange gikk ikke på i barnehagen da . Vi hadde noe som het førskole( som vi gikk 1-2 år før vi begynte på skolen)

Skrevet

Gi barnet ditt mulighet til å knytte tettere bånd til andre i familien. Besteforeldre, onkler/tanter. Øv på litt overnatting her og der. Barn har godt av å ha flere gode relasjoner. 

Anonymkode: 94b26...252

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet er at ingen går hjemme her, og åpen barnehage er for 0-2. Det er forsåvidt mulig reise til byen, men tenker det må være kjedelig for barnet som begynner i en klasse med elever som har kjent hverandre 4-5 år allerede, alle har sine faste venner. Det er nok lett til at en føler seg utenfor, og det blir gjerne mye jobb for læreren og foreldrene til barnet for at barnet skal få en plass i gjengen. 

Hos deg nei , men ikke sikkert du vet alt om alle rundt deg og andre steder kan det være annerledes 

Skrevet

Det er så typisk dette at folk får beskjed om at det er direkte skadelig å være borte fra foreldrene et par netter, mens det samtidig også er skadelig om barnet er hjemme på dagtid istedenfor hele dagen i barnehage. Jeg tror det mest munner i folks behov for å tenke at det de selv gjør med sine barn, er det eneste rette. 

Anonymkode: c6826...fab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hos deg nei , men ikke sikkert du vet alt om alle rundt deg og andre steder kan det være annerledes 

Sånn med tanke på at 94% av norske barn er i barnehage, så er ikke akkurat andelen av barn utenfor barnehagen særlig stor.

Jeg vet ikke alt, men ettersom ingen andre foreldre i kullet kjenner foreldrene til barnet regner jeg ikke med at de heller omgåes dem. Kan hende barnet er med barn i byen, men det hjelper jo lite til høsten når ungen skal inn i en klasse med barn som allerede kjenner hverandre.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er nok alt for tidlig. Må nok vente til barnet blir student, minst! 🙄

Anonymkode: cdbcf...266

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er så typisk dette at folk får beskjed om at det er direkte skadelig å være borte fra foreldrene et par netter, mens det samtidig også er skadelig om barnet er hjemme på dagtid istedenfor hele dagen i barnehage. Jeg tror det mest munner i folks behov for å tenke at det de selv gjør med sine barn, er det eneste rette. 

Anonymkode: c6826...fab

Det spørs vel egentlig hvor vant barnet er til andre, om barnet aldri er vekke fra foreldrene blir det vel litt brått reise vekk 3 dager. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...