AnonymBruker Skrevet 7. mai #1 Skrevet 7. mai Tror dere alle disse barna som er 8-9 timer i barnehagen hver eneste dag tar skade av det ? Har dere sett psykiske plager av det eller opplevd det i eget liv ? Tenker særlig nå siden barnehagene er underbemannet . Sikkert forskjell fra barn til barn og, men lurer virkelig på om det har betydning senere i livet ? Anonymkode: c1127...336
mommyaka Skrevet 7. mai #2 Skrevet 7. mai Nei. Da hadde alle barn fra 90 tallet vært skadet idag. Barn er på skolen også i 8-10 timer....skal vi slutte med skolen å? 15 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai #3 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tror dere alle disse barna som er 8-9 timer i barnehagen hver eneste dag tar skade av det ? Anonymkode: c1127...336 Mer bekymret for barna som alltid er hjemme med mor uten noen sosialisering. Anonymkode: 4a963...8e3 19 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai #4 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tror dere alle disse barna som er 8-9 timer i barnehagen hver eneste dag tar skade av det ? Har dere sett psykiske plager av det eller opplevd det i eget liv ? Tenker særlig nå siden barnehagene er underbemannet . Sikkert forskjell fra barn til barn og, men lurer virkelig på om det har betydning senere i livet ? Anonymkode: c1127...336 Det jeg tror barn tar skade av er vold, psykisk vold og omsorgssvikt. Anonymkode: ca023...bfa 11 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai #5 Skrevet 7. mai mommyaka skrev (28 minutter siden): Nei. Da hadde alle barn fra 90 tallet vært skadet idag. Dette. Vi var alle i barnehagen mye mer på den tiden, gjerne fra 07.30 og ble ofte hentet for sent også. Anonymkode: e19f1...67b 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #6 Skrevet 7. mai Tanken har slått meg at det kan ha sammenheng med den store økningen i psykiske problemer plager blant unge i dag. Men jeg tror det ikke korrelerer i tid. Millennials var også mye i barnehagen, men har ikke samme problem som GenZ og Gen Alpha, så da er det vel sannsynlig at det er noe annet (skjerm, SoMe?) som har påvirket de. Jeg tror dog barn er forskjellige og at for de minste barna burde man strekke seg langt for å gi de det de trenger (om det er trygghet eller sosialisering). De første to leveår er utrolig viktige for kognitiv utvikling. Anonymkode: e03ec...38f 9 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai #7 Skrevet 7. mai Det er jo så mye psykisk sykdom ! Mulig vi ble skadet selv å ? Anonymkode: c1127...336 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #8 Skrevet 7. mai mommyaka skrev (48 minutter siden): Nei. Da hadde alle barn fra 90 tallet vært skadet idag. Barn er på skolen også i 8-10 timer....skal vi slutte med skolen å? De fleste av barna som gikk lange dager i barnehage og SFO på 90-tallet ble vel til de grader jevnalderorienterte. Meg selv inkludert. Ikke rart vi sliter med sosial angst når det var viktigere for oss å bli godtatt av andre umodne barn og ungdommer enn å bruke tid med voksnes som elsket oss ubetinget. Anonymkode: 26a63...afb 8 6 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai #9 Skrevet 7. mai Min var 8 t i barnehagen. Vanskelig med kortere dag når man jobber 7,5 t 🙃. Han begynte riktignok ikke i barnehage før han var 2 år. Det var verdens koseligste barnehage, og han stortrivdes der. Hver morgen var det dempet belysning, stearinlys på bordet og rolig stund med frokost og tegning. Ellers, var de veldig mye ute, og hadde fokus på det. Kjempeflotte ansatte. Så han tok ikke skade av det. Var veldig lei seg da barnehagetiden var over Anonymkode: 042a6...42e 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #10 Skrevet 7. mai Jeg tror det kan være skadelig/ikke optimalt for noen, og at det kan være helt uproblematisk for noen. Barns nervesystem trenger samregulering for å lære og utvikle seg, altså at en trygg voksenperson speiler, trøster, forklarer, viser og trygger. Denne voksenpersonen er jo fortrinnsvis foreldrene, og for barn som er mer sensitive/sårbare er det kanskje vanskeligere å danne en trygg nok relasjon med fremmede voksne i barnehagen når de er så små som ett år. De voksne i bhg er ofte travle og skal ta vare på mange barn samtidig, og rammene for omsorg og trygghet blir veldig annerledes enn hjemme (så fremt det er et velfungerende hjem). Noen barn er født mer robuste, trygge og nysgjerrige og klarer nok fint å være mye i bhg uten at det er negativt. Andre er mer sensitive og kan kanskje ende opp med en grunnleggende følelse av utrygghet videre i livet dersom de som små opplever at de voksne ikke klarer å tune seg inn, fange opp sårbarheten og gi tilstrekkelig trygghet. Dette kan jo også skje om barnet bare er hjemme og foreldrene ikke har gode nok omsorgsevner. Anonymkode: 6334a...d38 3 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai #11 Skrevet 7. mai Jeg lurer på hva du sammenligner med. Jeg kjenner folk i generasjonen over meg som bodde på gård og lot småbarna ligge i sengene og hyle mens de selv arbeidet i fjøset eller på jordene. Eller som mistet en forelder og ble sendt rundt mellom familiemedlemmer hvis de var heldige, satt bort som arbeidskraft hvis de hadde uflaks. Høres det bedre ut? Anonymkode: 4558c...ed8 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai #12 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tanken har slått meg at det kan ha sammenheng med den store økningen i psykiske problemer plager blant unge i dag. Men jeg tror det ikke korrelerer i tid. Millennials var også mye i barnehagen, men har ikke samme problem som GenZ og Gen Alpha, så da er det vel sannsynlig at det er noe annet (skjerm, SoMe?) som har påvirket de. Jeg tror dog barn er forskjellige og at for de minste barna burde man strekke seg langt for å gi de det de trenger (om det er trygghet eller sosialisering). De første to leveår er utrolig viktige for kognitiv utvikling. Anonymkode: e03ec...38f Underbemanning eller lav faglighet i en barnehage kan føre til at barn ikke får støtte til regulering av nervesystemet og lite støtte til følelsesregulering kan gi psykiske problemer senere. Anonymkode: 55e2e...cf2 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #13 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg lurer på hva du sammenligner med. Jeg kjenner folk i generasjonen over meg som bodde på gård og lot småbarna ligge i sengene og hyle mens de selv arbeidet i fjøset eller på jordene. Eller som mistet en forelder og ble sendt rundt mellom familiemedlemmer hvis de var heldige, satt bort som arbeidskraft hvis de hadde uflaks. Høres det bedre ut? Anonymkode: 4558c...ed8 Men dagens samfunn med stress og krav til produktivitet krever noe annet av oss. Det var mange som slet i gamle dager også, som ofte førte til rusproblemer. Anonymkode: 55e2e...cf2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #14 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men dagens samfunn med stress og krav til produktivitet krever noe annet av oss. Det var mange som slet i gamle dager også, som ofte førte til rusproblemer. Anonymkode: 55e2e...cf2 Du tror ikke de måtte være produktive før? Når mannen var på sjøen halve året, du måtte ta deg av gård, sengeliggende svigerforeldre, 7 barn og ikke hadde vaskemaskin? Det er så jeg tror folk ikke aner hvordan folk faktisk levde før. Anonymkode: 4558c...ed8 10 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #15 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du tror ikke de måtte være produktive før? Når mannen var på sjøen halve året, du måtte ta deg av gård, sengeliggende svigerforeldre, 7 barn og ikke hadde vaskemaskin? Det er så jeg tror folk ikke aner hvordan folk faktisk levde før. Anonymkode: 4558c...ed8 Men stress handler ikke bare om å ha mye å gjøre. Anonymkode: 55e2e...cf2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #16 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror dere alle disse barna som er 8-9 timer i barnehagen hver eneste dag tar skade av det ? Har dere sett psykiske plager av det eller opplevd det i eget liv ? Tenker særlig nå siden barnehagene er underbemannet . Sikkert forskjell fra barn til barn og, men lurer virkelig på om det har betydning senere i livet ? Anonymkode: c1127...336 Ja det tror jeg! Forferdelig trist! så skal de handle emd foreldre og det lages mat og god natt! Anonymkode: 25091...cb3 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #17 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror dere alle disse barna som er 8-9 timer i barnehagen hver eneste dag tar skade av det ? Har dere sett psykiske plager av det eller opplevd det i eget liv ? Tenker særlig nå siden barnehagene er underbemannet . Sikkert forskjell fra barn til barn og, men lurer virkelig på om det har betydning senere i livet ? Anonymkode: c1127...336 Ja det tror jeg, noen er 9-10 t i barnehagen hver dag, det er ikke bra for de minste og det er jo det jo også forskning som viser. Jeg er for barnehager ,men ikke så lange dager Anonymkode: 4c5de...95d 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #18 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Dette. Vi var alle i barnehagen mye mer på den tiden, gjerne fra 07.30 og ble ofte hentet for sent også. Anonymkode: e19f1...67b Ikke noe jeg kjenner meg igjen i Anonymkode: 4c5de...95d
AnonymBruker Skrevet 7. mai #19 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men stress handler ikke bare om å ha mye å gjøre. Anonymkode: 55e2e...cf2 Du skrev at man må være mer produktiv nå. Det er vås. Anonymkode: 4558c...ed8 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #20 Skrevet 7. mai Jeg har gjort mine tanker. En ser jo mer og mer psykiske problemer osv. Og ser og mange fra 90 tallet og sliter. Har og hørt en svensk psykolog og har sagt alle barn fra 1995 og fremover med tidlig barnehage start og rett over til skole er prøve prosjekt med psyken, lite voksene osv. Som han trodde kunne ja med opphopning med psykiske problemer og angst osv Anonymkode: 2d9b1...fb9 3 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå