Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det flere her inne som planlegger å prøve å bli gravide fra juni?😃

Jeg er 25 år og dette blir min første gang jeg prøver å bli gravid. Er så spent at jeg nesten sprekker. Håper de neste 5 ukene går fort og at det klaffer på første forsøk…!!!

har dere noen gode råd til meg?? Og er det fler her inne som planlegger graviditet?

Anonymkode: ae65f...259

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi planla graviditet fra juni, og traff ikke før i september. Trodde det skulle bli null problem psykisk at det kunne ta litt tid, men det ble noen laaange måneder 😅 Vi feila på at vi forholdt oss litt avslappet til appene og generelt hadde sex med jevne mellomrom og oftere der jeg trodde eggløsning var. Da jeg begynte å teste for eggløsning med strips klaffet det med en gang, for det viste seg at jeg har tidligere eggløsning enn appene «forutså».

Hadde planer om å være helt kul og ikke stresse. Skjer det så skjer det bla bla bla. Men når månedene gikk ble jeg mindre og mindre avslappet, rimelig frustrert og lei meg fordi det ikke gikk. Vi er ikke et par som har sex daglig eller annenhver dag, vi er mer på ca. 2 ganger per uke «naturlig», så lysten døde også litt når jeg fikk en del negative følelser knyttet til det hele.

Vet jo ikke om det hadde gått noe tidligere om vi hadde startet med EL strips tidligere, men hadde muligens spart meg for en del frustrasjon og etterhvert nesten besettelse. 

Avslutningsvis må jeg også påpeke at vi var heldige totalt sett og at jeg absolutt ikke klager over at det «bare» tok noen måneder fremfor flere år. Men kjente definitivt på frustrasjon i løpet av de månedene. Jeg er også nesten ti år eldre enn deg, så det har kanskje noe å si 😅

Anonymkode: c9150...407

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til! 
vi skal prøve på nr 4 fra i sommer av. To av tre barn satt på første forsøk. Førstemann prøvde vi 1,5 år på. Da var det mange tårer og frustrasjoner. 

mitt beste tips: ikke heng deg opp i testing, verken etter eggløsning eller graviditet, før dere har prøvd ei stund (hvis det ikke klaffer med en gang). Det skaper unødvendig stress, og for meg skapte det et uromantisk tilnærming til å skulle lage barn. 

slapp av, nyt hverandre. Når spiren sitter så endrer ting seg🤩

Anonymkode: f49dc...81f

Skrevet

Begynn og ta det som det kommer . For noen kan de ta 1 mnd..1 år eller mer.

Har du stabil syklus?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vente akkurat til Juni? 

Her satt alle tre på første forsøk, men man kan jo ikke styre om de blir født prematur (om man er så heldige å bli gravide med en gang). 

Anonymkode: 9afb3...fb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å prøve med en gang, og ikke stress med det. Bare gjør som dere pleier i forhold til sex.

Vi måtte prøve i et helt år, - var litt eldre en deg, men vær forberedt på at det ikke sitter med en gang. 

Anonymkode: 8e4ef...3bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man har bestemt seg for å begynne å prøve er det egentlig bare å starte. Jeg var så sikker på at det skulle gå raskt men tok 7 måneder her (og det er SEIGE måneder når man aktivt prøver 😅). Lykke til!

Anonymkode: 9e6fd...267

• Liker 1
Skrevet

Med første satt det på første forsøk, noe vi ikke forventet så det ble en desember baby. Det tenkte vi at vi skulle unngå med nestemann så vi startet å forsøke 6 måneder før sist gang. Ble igjen en desemberbaby da det tok 6 måneder å bli gravide. Så bare kjør på dere, slutt på prevansjon, kos dere, ha dere og så blir det baby en eller annen gang ❤️ 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte i august og ble ikke gravid før januar. Kan ta tid😊

Anonymkode: 06902...248

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til, vær klar over at det kan ta litt tid, og at det ikke alltid klaffer på første forsøk. Husk å ikke la livet kun handle om prøving for det kan bli litt altoppslukende, særlig om tiden går. Finn glede i venner, aktiviteter og andre ting også :)

Anonymkode: fe103...676

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg og kjæresten min har akkurat startet å prøve 🤫 Har ingen fra før så dette kan bli spennende.

Anonymkode: 7a2ed...23d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei,

Jeg og kjæresten min har akkurat startet å prøve 🤫 Har ingen fra før så dette kan bli spennende.

Anonymkode: 7a2ed...23d

Kor gammal e du? Så morro!! Krysser fingrene mine for dere!!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi planla graviditet fra juni, og traff ikke før i september. Trodde det skulle bli null problem psykisk at det kunne ta litt tid, men det ble noen laaange måneder 😅 Vi feila på at vi forholdt oss litt avslappet til appene og generelt hadde sex med jevne mellomrom og oftere der jeg trodde eggløsning var. Da jeg begynte å teste for eggløsning med strips klaffet det med en gang, for det viste seg at jeg har tidligere eggløsning enn appene «forutså».

Hadde planer om å være helt kul og ikke stresse. Skjer det så skjer det bla bla bla. Men når månedene gikk ble jeg mindre og mindre avslappet, rimelig frustrert og lei meg fordi det ikke gikk. Vi er ikke et par som har sex daglig eller annenhver dag, vi er mer på ca. 2 ganger per uke «naturlig», så lysten døde også litt når jeg fikk en del negative følelser knyttet til det hele.

Vet jo ikke om det hadde gått noe tidligere om vi hadde startet med EL strips tidligere, men hadde muligens spart meg for en del frustrasjon og etterhvert nesten besettelse. 

Avslutningsvis må jeg også påpeke at vi var heldige totalt sett og at jeg absolutt ikke klager over at det «bare» tok noen måneder fremfor flere år. Men kjente definitivt på frustrasjon i løpet av de månedene. Jeg er også nesten ti år eldre enn deg, så det har kanskje noe å si 😅

Hvor mye tidligere var eggløsningen din?hvor mange dager etter 1 dag med mens?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye tidligere var eggløsningen din?hvor mange dager etter 1 dag med mens?

Det husker jeg ikke nå lengre, men tror jeg hadde eggløsning rundt dag 12 i syklus eller noe sånt 🤷🏻‍♀️ merkelig hvor mye ekspertise man har på det der og da, men nå lenge etterpå har jeg ikke anelse 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går mot strømmen og anbefaler eggløsningstest. Det er rimelig enkelt. Tiss på en pinne fra dag 10 - 16 så skal du se at du finner to like streker en dag inni der. Jeg har eggløsning på dag 11/12 så jeg var veldig glad for at jeg fant ut dette. Hvertfall hvis du er en utålmodig sjel som meg 😊 da veeeet du at du ikke har bommet på eggløsning hvertfall dersom det skulle ta noen måneder.

Anonymkode: 07f85...cb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg går mot strømmen og anbefaler eggløsningstest. Det er rimelig enkelt. Tiss på en pinne fra dag 10 - 16 så skal du se at du finner to like streker en dag inni der. Jeg har eggløsning på dag 11/12 så jeg var veldig glad for at jeg fant ut dette. Hvertfall hvis du er en utålmodig sjel som meg 😊 da veeeet du at du ikke har bommet på eggløsning hvertfall dersom det skulle ta noen måneder.

Bør man da ha sex dagen hvor strekene er like sterke? Eller dagen etter?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og kjente du noen gang «eggløsningssmerter»? St du fikk mensen lignende smerter på ene siden av magen? Var det ofte timet samtidig som eggløsningstest viste positivt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Bør man da ha sex dagen hvor strekene er like sterke? Eller dagen etter?

Ikke meg du siterer men ut fra hva jeg leste meg opp på da vi prøvde - sædceller kan leve en god stund i skjeden og i egglederen, så det beste var visst at sædcellene «ventet» på egget sånn at de møttes idet egget slippes. Hvor lenge de lever avhenger av sædkvaliteten og klimaet i skjeden og livmor. 
Den dagen du får to like sterke streker, (eller at du dagen etter ser at teststreken en svakere enn dagen før) vil du få eggløsning i løpet av 12-48 timer. Så i den perioden var det greit å være aktiv 😊

Husk at det er mange flere ting som skal klaffe enn at én sædcelle møter egget. Egget må «slippe inn» sædcellen, og det er ikke nødvendigvis hvilken som helst som får lov til det. I tillegg må det befruktede egget nå livmoren din og feste seg i livmorveggen. Kvaliteten på egget har også en del å si. Så sjansen for å bli gravid selv om man gjør absolutt alt riktig er fortsatt bare rundt 20% per forsøk. Det er mye flaks involvert, så ikke gå i kjelleren eller tenk at du gjør noe feil selv om det ikke skulle gå på første forsøk 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere her? 

Ikm om noen dager, 12-13 dpo i dag. Tok metode sin tidlig test i dag tidlog, tror jeg kan skimte skygge men usikker om jwg bare vil se skygge😅 tok også denne cb. Tok beggw i dag tidlig med litt dårlig tis, skulle åå badet og kaste de nå og da logger cb sånn..er den positiv eller kan de bli sånn når de ligger lenge?

20260508_105426.jpg

Anonymkode: 3209c...d24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva tenker dere her? 

Ikm om noen dager, 12-13 dpo i dag. Tok metode sin tidlig test i dag tidlog, tror jeg kan skimte skygge men usikker om jwg bare vil se skygge😅 tok også denne cb. Tok beggw i dag tidlig med litt dårlig tis, skulle åå badet og kaste de nå og da logger cb sånn..er den positiv eller kan de bli sånn når de ligger lenge?

20260508_105426.jpg

Anonymkode: 3209c...d24

Hvor lenge har den ligget? Ser positiv ut for meg!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...