Gå til innhold

Noen som har blitt kvitt angst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 19.54):

Jeg tror ikke på angsten lenger. 

Anonymkode: ed993...4e1

Ok, det innebærer at angst for deg var noen tanker og en redsel for noe eller? Hvordan angstbehandling fikk du? Jeg syns det jeg har prøvd ikke gir mening og det er bare svada og ting som gjør at man blir enda mer opphengt i alt ved å tenke så masse.

Jeg tror fortsatt ikke jeg forstår helt hva det innebærer å «ikke Tro på angsten». Hvordan man utfører det i praksis? 😊

Anonymkode: c224a...ab1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så med andre ord kommer du med svada for å unngå å forholde deg til fakta😉

Anonymkode: 77fc9...c5a

Skjønner ikke hva eller hvorfor jeg skal levere deg masse kilder på ting? Er jo ike her for å debattere hva ting kalles eller ikke, bare for å få råd for min spesifikke problemstilling , som jeg har beskrevet og som flere andre også har skrevet de sliter med lignende. og hvis du ikke ønsker eller har noe å bidra med til det så er jo det helt greit. Mange andre som har det :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 17.35):

Men nevroimmunologisk stress som skaper angstfølelse er noe helt annet enn psykologisk angst. Det føles annerledes, selv om mange symptomer er det samme. 

På samme måte som angst må anerkjennes for det det er, så bør også de med angst anerkjenne at det finnes stress som er biologisk indusert.

For øvrig handler ikke ting om hva som er verst. Begge deler kan være like alvorlig og ille. Psykologisk angst kan faktisk tidvis være verst. Så dette er ikke en undergravelse eller en konkurranse i hvem som har det verst. Det handler bare om at forskjellene i de forskjellige lidelsene må karakteriseres og behandling riktig, som gjerne er to forskjellige måter. 

Skal du komme deg fri fra nevroimmunologisk stress som skaper angstfølelse så må man behandle den underliggende nevroimmunologiske responsen. Og her begrenser hjernen seg veldig. Hode og kropp henger sammen innenfor psykologiske lidelser, men når det er snakk om immunologi og nevrologi så har hjernen knapt noen som helst innfytelse. Har man autoimmune sykdommer så har man ikke sjanse å behandle seg frisk gjennom kognitiv terapi og antidepressiver. For det er ikke hjernen som kjører kroppen på høygir, men immunforsvaret. 

Anonymkode: 5a039...ccc

Ble alt dette verre for deg ved minste bevegelse og stimuli? Jeg vil gjerne skrive  litt på PM med deg hvis du ønsker det:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2026 den 8.48):

Ok, det innebærer at angst for deg var noen tanker og en redsel for noe eller? Hvordan angstbehandling fikk du? Jeg syns det jeg har prøvd ikke gir mening og det er bare svada og ting som gjør at man blir enda mer opphengt i alt ved å tenke så masse.

Jeg tror fortsatt ikke jeg forstår helt hva det innebærer å «ikke Tro på angsten». Hvordan man utfører det i praksis? 😊

Jeg hadde OCD, generalisert angst, fobi, hva har jeg ikke hatt… 

Det er jo bare tanker og følelser. Det er ikke ekte. Jeg var for eksempel fobisk redd for oppkast og kvalme. Og hver eneste gang jeg bare TENKTE på det ble jeg redd. 

Og i behandling fikk jeg hjelp til å se at det ikke var en tiger der, det var bare tanker. Og tanker er ikke ekte. Jeg trenger ikke være redd for noe som ikke er der. 

Du trenger ikke svare på angsten når den ringer på døren. Du trenger ikke la den styre deg, du trenger ikke høre på den. Den er en hambuse (hvis du tar referansen?), liksom. Den bare utgir seg for å være noe viktig og farlig. Den ER det ikke. Ikke på ekte. 

Men jeg trengte behandling for å forstå dette, øve på dette og implementere dette i livet. Det var en heftig jobb!!!! Er selvfølgelig sjeleglad jeg tok den, for den har jo forandret livet mitt ekstremt. 

Fikk OCD-behandling, typ åtte ukers men samme opplegget som B4DT (Bergen Four Days treatment). 

Har også gått mye til psykolog i mitt liv. Har cPTSD og levd hele livet mitt i fare. Mor og søster er narsissist. Per i dag har jeg kun fryktfølelser når jeg faktisk er i fare (og det er ikke angst slik som fobi-angst) når jeg er med de. Kroppen min forteller meg at de er farlige, og jeg lytter til den nå. Jobber ikke i mot følelsen eller er redd for den - bare ser på den som et signal på at det er fare på ferde. Og det er det jo, bokstavelig talt, når jeg er sammen med to mennesker som er farlige for meg. 

Hvis du ikke tror på at du kan la være å svare på angsten så er jo det noe du lærer deg hvis du får behandling. Men du må faktisk tro på det for at det skal fungere. Ellers vil du både gasse og bremse på en gang og da virker det jo selvfølgelig ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2026 den 10.36):

Skjønner ikke hva eller hvorfor jeg skal levere deg masse kilder på ting? Er jo ike her for å debattere hva ting kalles eller ikke, bare for å få råd for min spesifikke problemstilling , som jeg har beskrevet og som flere andre også har skrevet de sliter med lignende. og hvis du ikke ønsker eller har noe å bidra med til det så er jo det helt greit. Mange andre som har det :)

Du vet like så godt som meg at det du påstår ikke har rot i virkeligheten og at du derfor ikke kan hoste opp noen kilder. Og av den grunn kommer du heller med mange svada innlegg i et håp om at det skal fungere som en avledning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du vet like så godt som meg at det du påstår ikke har rot i virkeligheten og at du derfor ikke kan hoste opp noen kilder. Og av den grunn kommer du heller med mange svada innlegg i et håp om at det skal fungere som en avledning.

Jeg gidder egentlig ikke diskutere med deg, jeg forstår heller ikke hva du egentlig er ute etter eller prøver å poengtere. Men her er hvertfall en smakebit og som du ser masse artikler om sympatisk aktivering som følge av dysautonomi og overbelastning 

IMG_1513.png

IMG_1514.png

IMG_1515.png

IMG_1516.png

IMG_1517.png

IMG_1518.png

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2026 den 9.14):

Jeg hadde OCD, generalisert angst, fobi, hva har jeg ikke hatt… 

Det er jo bare tanker og følelser. Det er ikke ekte. Jeg var for eksempel fobisk redd for oppkast og kvalme. Og hver eneste gang jeg bare TENKTE på det ble jeg redd. 

Og i behandling fikk jeg hjelp til å se at det ikke var en tiger der, det var bare tanker. Og tanker er ikke ekte. Jeg trenger ikke være redd for noe som ikke er der. 

Du trenger ikke svare på angsten når den ringer på døren. Du trenger ikke la den styre deg, du trenger ikke høre på den. Den er en hambuse (hvis du tar referansen?), liksom. Den bare utgir seg for å være noe viktig og farlig. Den ER det ikke. Ikke på ekte. 

Men jeg trengte behandling for å forstå dette, øve på dette og implementere dette i livet. Det var en heftig jobb!!!! Er selvfølgelig sjeleglad jeg tok den, for den har jo forandret livet mitt ekstremt. 

Fikk OCD-behandling, typ åtte ukers men samme opplegget som B4DT (Bergen Four Days treatment). 

Har også gått mye til psykolog i mitt liv. Har cPTSD og levd hele livet mitt i fare. Mor og søster er narsissist. Per i dag har jeg kun fryktfølelser når jeg faktisk er i fare (og det er ikke angst slik som fobi-angst) når jeg er med de. Kroppen min forteller meg at de er farlige, og jeg lytter til den nå. Jobber ikke i mot følelsen eller er redd for den - bare ser på den som et signal på at det er fare på ferde. Og det er det jo, bokstavelig talt, når jeg er sammen med to mennesker som er farlige for meg. 

Hvis du ikke tror på at du kan la være å svare på angsten så er jo det noe du lærer deg hvis du får behandling. Men du må faktisk tro på det for at det skal fungere. Ellers vil du både gasse og bremse på en gang og da virker det jo selvfølgelig ikke. 

Gjør de teknikkene du bruker at den automatiske fysiske angsten også gir s seg? Jeg slnønner ikke helt hvordan jeg ikke skal «svare» Det:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gjør de teknikkene du bruker at den automatiske fysiske angsten også gir s seg? Jeg slnønner ikke helt hvordan jeg ikke skal «svare» Det:)

Ja, de forsvinner når de ikke har noen virkning. Når jeg ikke tror på kaoset, så forsvinner kaoset. 

Men dette lærte jeg i ganske intens behandling, med mye trening og trigging av tanker og følelser. Det er ikke så lett å få til på egenhånd, og heller ikke lurt å gjøre alene. Vil anbefale å søke om hjelp til behandling av angsten din.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2026 den 12.16):

Jeg gidder egentlig ikke diskutere med deg, jeg forstår heller ikke hva du egentlig er ute etter eller prøver å poengtere. Men her er hvertfall en smakebit og som du ser masse artikler om sympatisk aktivering som følge av dysautonomi og overbelastning 

IMG_1513.png

IMG_1514.png

IMG_1515.png

IMG_1516.png

IMG_1517.png

IMG_1518.png

Du fortsetter å komme med svada. Så hva med å faktisk innrømme at den påstanden som gjorde at jeg etterlyste kilder ikke er en påstand som har i virkeligheten? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du fortsetter å komme med svada. Så hva med å faktisk innrømme at den påstanden som gjorde at jeg etterlyste kilder ikke er en påstand som har i virkeligheten? 

Jeg skjønner ikkehva du mener eller hva du sikter til 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 0.39):

Det er ikke noe som heter nevro immun angst og  og for så vidt ikke psykisk angst heller. Angst er angst. Og greia med angst er nettopp det at kroppen og hodet forteller deg at du er i fare uten at du egentlig er i fare. Og angst diskriminerer ikke. Den kan ramme deg uavhengig av om du har en fysisk lidelse, en psykisk lidelse eller om du ikke har noen andre problemer i det hele tatt. så det er skremmende å lese noen av kommentarene her i tråden som helt bastant hevder at så lenge man for eksempel lever med utmattelse så er det ikke angst man kjenner på og derfor er det heller ikke vits å prøve å behandle angsten.

AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 6.38):

Å mener du det. Jeg syns jeg kjenner meg veldig igjen i det hvertfall. Psykisk angst føles som noe helt annet men 

AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 23.51):

Det er veldig rart at du kan kjenne deg igjen i noe som ikke er en ting. 

AnonymBruker skrev (På 3.5.2026 den 7.01):

Det er veldig rart at du mener så sterkt om noe du ikke har kunnskap om ☺️

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg skjønner ikkehva du mener eller hva du sikter til 

Da prøver vi på nytt. Siden du mener at det er noe som heter nevroimmun angst burde det ikke være noe problem for deg og bekrefte dette ved å legge frem en kilde.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da prøver vi på nytt. Siden du mener at det er noe som heter nevroimmun angst burde det ikke være noe problem for deg og bekrefte dette ved å legge frem en kilde.

Ikke jeg som har skrevet dette begrepet eller hevdet det. Det var en annen bruker. Jeg skrev bare at jeg kjente meh igjen l det denne brukeren skrev og 
jeg ga deg linker og kilder på slik type aktivering jeg har. Samme «hva» den heter

AnonymBruker
Skrevet

Men når det er sagt så er ME en nevro immun sykdom. Så at den aktiveringen man får (som jeg bl.a. viste til med bilder) kan kalles dette er jo ikke helt bak mål selvom begrepet nevroimmun angst kanskje ikke er helt presist eller et eksisterende begrep

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 0.39):

Det er ikke noe som heter nevro immun angst og  og for så vidt ikke psykisk angst heller. Angst er angst. Og greia med angst er nettopp det at kroppen og hodet forteller deg at du er i fare uten at du egentlig er i fare. Og angst diskriminerer ikke. Den kan ramme deg uavhengig av om du har en fysisk lidelse, en psykisk lidelse eller om du ikke har noen andre problemer i det hele tatt. så det er skremmende å lese noen av kommentarene her i tråden som helt bastant hevder at så lenge man for eksempel lever med utmattelse så er det ikke angst man kjenner på og derfor er det heller ikke vits å prøve å behandle angsten.

Det er jo helt feil det du skriver. Man kan ha fysiske sykdommer som gir kroppslig angstsymptomer, uten at det er en frykt/redsel involvert. Men nervesystemet som går i en ekstrem fight or flight pga sykdommen man har.

Anonymkode: 65036...2f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så rar du er. Det er nesten sånn at om man får en kronisk nevrologisk sykdom så tilegner man seg også informasjon om sykdommen av leger, forskning, foreninger, osv, og da vet man at fysiologisk energisvikt kan gi kroppslig angst, nettopp fordi nervrsystemet jobber på høygir for å holde deg i live!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2026 den 8.48):

Det gjelder nok vanlig angst, med frykt/redsel. At nervesystemet er stuck i fight or flight pga sykdom er noe annet, kun en kroppslig angst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjelder nok vanlig angst, med frykt/redsel. At nervesystemet er stuck i fight or flight pga sykdom er noe annet, kun en kroppslig angst.

Ja det er det jeg jeg har.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2026 den 8.05):

Ikke jeg som har skrevet dette begrepet eller hevdet det. Det var en annen bruker. Jeg skrev bare at jeg kjente meh igjen l det denne brukeren skrev og 
jeg ga deg linker og kilder på slik type aktivering jeg har. Samme «hva» den heter

Jeg gir opp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2026 den 16.19):

Det er jo helt feil det du skriver. Man kan ha fysiske sykdommer som gir kroppslig angstsymptomer, uten at det er en frykt/redsel involvert. Men nervesystemet som går i en ekstrem fight or flight pga sykdommen man har.

Jeg foreslår at du leser kommentaren min en gang til, for det du skriver har null relevans til min kommentar

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2026 den 16.22):

Så rar du er. Det er nesten sånn at om man får en kronisk nevrologisk sykdom så tilegner man seg også informasjon om sykdommen av leger, forskning, foreninger, osv, og da vet man at fysiologisk energisvikt kan gi kroppslig angst, nettopp fordi nervrsystemet jobber på høygir for å holde deg i live!

Jeg er rar? Du legger jo igjen kommentarer som har null relevant til kommentaren du siterer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...