Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Alle vet da at bønder alltid velger å gjøre det mest illeluktende og støyende arbeidet på første mai? Det er en gammel pekefinger til arbeiderne. Det samme med villaeiere på Oslo vest som også gjør støyende hagearbeid første mai, selv om de aldri løfter en finger i hagen de 364 andre dagene i året. 

Anonymkode: 801ff...f57

Ser andre også har påpekt dette, bra ikke alle er historieløse. Men det var nok en langfinger, ikke en pekefinger :)

Anonymkode: d20a3...8de

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hvor forstyrret blir man av en traktor egentlig? :klo: Jeg bor slik at jeg er omgitt av jorder på hver side av huset (med varierende avstand). Det ene jordet ligger rett ved soveromsvinduet mitt. Når jeg har sommerferie holder de gjerne på med slåtta tidlig om morgenen, mens jeg fortsatt sover (med åpent vindu). Om jeg i det hele tatt våkner av støyen, så sover jeg bare videre. Man blir jo vant til duren. Mulig jeg ble for godt vant med støy da jeg bodde sentralt i Oslo i mange år. Eller at jeg har et godt sovehjerte. :ler: 

Om sommeren er det lyst hele døgnet her, og da holder bøndene gjerne på hele natta om de må. Ikke for å være fæle med oss naboer, men fordi de må på grunn ustabile værforhold. For øvrig ingen bønder her som holdt på med slikt arbeid i går, men det skyldes at det ikke var vær til det.

Anonymkode: 95c88...a75

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Orker ikke lese alt, MEN mye historieløse folk her! Er vokst opp på bygda, og det er gammel tradisjon at bøndene demonstrerer 1. mai med å jobbe midt i synet.

De demonstrerte tradisjonelt at de IKKE var arbeidere, fordi de var politisk sett langt fra Arbeiderpartiet og Kommunistpartiet fra 1920-årene. På bygda var bøndene velstående, og langt over arbeidere (som bare en generasjon før var deres husmenn). 

Så da jeg vokste opp på 70-80-tallet var dette klasseskillet nesten helt visket ut av velstandsøkningen i landet, men bøndene holdt likevel på sin gamle tradisjon. 

Anonymkode: d20a3...8de

Dette stemmer godt og det er dessverre mange som ikke forstår helt dette her når det er blitt så populært å si "jeg støtter bonden" og "heia norske bønder"... Så dog innlegget her, som jeg ble glad for, fra en bonde som sier at de gjør jobben sin og ikke har behov for mer heiarop en hun som sitter i kassa på Rema. 

Nå er det litt forskjellig rundt om i landet hvor velstående bøndene var, men det hadde jo helt klart sine fordeler å sitte på eiendommer og kunne produsere mat. Jeg er vokst opp med en far som måtte være "dreng" for slektninger i sin ungdom - dette var da i prinsippet ubetalt arbeid (kost og losji) for bøndene, ettersom foreldrene ikke hadde egen gård. 

Klasseskillet ble visket ut, rent materielt, men samtidig fikk jo bøndene en periode på 70- og 80-tallet en voldsom statlig støtte som nok førte til en del misnøye - blant annet husker jeg i oppveksten at bøndene bygde større hus fordi de fikk mer støtte i Landbruksbanken enn vanlige arbeidere, som måtte ty til Husbanken. 

Der jeg kommer fra oppstod det også konflikter når bøndene nektet å begge ut noe av arealet til tomter til folk som kom fra bygda og ønsket å bo der. Dette er ting som sitter i. For øvrig snakkes det så mye om matvareberedskap knyttet til fare for krig og krise - vel, det var ikke slik at bøndene delte ut mat til naboene sine den gangen, for å si det forsiktig... 

Anonymkode: 6474a...0fc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som ikke liker bråk har ikke noe mot traktorer, de må jo gjøre jobben sin uansett hvilken dag og om det er helligdag, det må du jo forstå. 

Jeg hører gjerne heller den lyden enn lyden av høytrykksspyler eller gressklipper.

Anonymkode: 53a60...3f2

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt, nedsettende ytringer, avsporing og tilhørende svar.

Rhodiola, admin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, fascinerende innsikt i naboens kalender der. 

Pro tip, gjør noe nyttig selv, så slipper du å være så sur. Eneste patetiske her er din cherry-picking av argumenter for å dekke over ditt selvsentrerte behov for å bli sett og hørt. 

Anonymkode: 0c1ae...216

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...