Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du skal være jævli glad for at bøndene gidder å jobbe.

Anonymkode: bc6cb...eb3

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et jorde få meter fra soveromsvinduet og jeg kan ikke si at jeg elsket å legge meg i gjødselstank i går kveld, og våkne til lyden av en traktor som hørtes ut som om den var inne på soverommet i dag tidlig, MEN 362 dager i året har jeg mer ro og fred enn de fleste. 

Det jordet har dessuten ligget der siden lenge før jeg flyttet hit og når jeg ser på værmeldingen så forstår jeg at kornet må i jorden NÅ. Jeg kjenner også bonden og vet at han har en helt vanlig jobb ved siden av og flere jorder, så da må hver ledige time brukes. Sånn er det bare. Hvert år er det noen innflyttere som klager i kommentarfeltene, eller til og med i lokalavisen, men i en jordbrukskommune er jo det sosialt selvmord. Sikkert de samme som klager over traktorer med henger som kjører sakte på hovedveien for å levere korn om høsten og ringer politiet fordi de hører skudd under elgjakta :ler: 

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bønder liker du ikke, men mat vil du ha………

Anonymkode: a3aa4...cc7

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Her blir det regn til uka,så her må kornet i jorda 1mai,lørdag og søndag. 

Ei uke forsinkelse på våren,gir 2 uker senere innhøsting til høsten.  Regn og rått i været.

Så bønder kan bråke og stinke så mye dem vil i dag.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bønder liker du ikke, men mat vil du ha………

Hvorfor polarisere debatten slik? At man liker mat betyr ikke at man må akseptere alt ved matproduksjonen. Jobben som bønder gjør i dag kunne vært gjort i går, eller bli gjort i morgen. Det lille hensynet til folk burde bønder ha. Sånn får de goodwill fra folket når de trenger det. Men istedenfor lager de irritasjon mer eller mindre med hensikt. Om de ikke klarer å la traktoren stå, så kan de i det minste unngå å kjøre tettest mulig opp mot jordets nabohus. Men neida, det er gjerne jordet nærmest nabohus som skal taes på 1. mai. Det er sånn trassig "jeg gjør som jeg vil"-holdning som er upassende og arrogant i et samfunn. Klart folk klager da.

Anonymkode: 07b7c...6ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Leste du linken? Bondelaget selv ber bøndene la traktoren stå i dag.

Anonymkode: c870f...309

Det er altså snakk om en meningsytring fra to bondelagsledere for nesten en mannsalder siden. Ikke akkurat noen allmenn oppfordring gjeldende 2026 :ler: 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor polarisere debatten slik? At man liker mat betyr ikke at man må akseptere alt ved matproduksjonen. Jobben som bønder gjør i dag kunne vært gjort i går, eller bli gjort i morgen. Det lille hensynet til folk burde bønder ha. Sånn får de goodwill fra folket når de trenger det. Men istedenfor lager de irritasjon mer eller mindre med hensikt. Om de ikke klarer å la traktoren stå, så kan de i det minste unngå å kjøre tettest mulig opp mot jordets nabohus. Men neida, det er gjerne jordet nærmest nabohus som skal taes på 1. mai. Det er sånn trassig "jeg gjør som jeg vil"-holdning som er upassende og arrogant i et samfunn. Klart folk klager da.

Bonden var nok på jobb i går, og i morgen kan det være for sent. 

Du kan selvfølgelig stå på prinsippene dine og være irritert, så kan du lage din egen mat og se hvordan det går. 

Av 1.000 mennesker i dette landet kan tre av de lage mat. Vi 997 skal være jææææævlig glad noen gjør jobben for oss. Den er ikke lønnsom (faktisk er den det motsatte av lønnsom.. så bonden må ha en annen fulltidsjobb), den er utakknemlig (bare les innleggene her!) og det er beinhard jobbing. 

JEG er veldig glad for at jeg kan kjøpe ferske grønnsaker, korn og kjøtt - takknemlig for at noen andre gjør jobben for meg. 

DU kan selvfølgelig velge din retning, men å skulle forvente mat i hyllene på Kiwi og samtidig mene at bonden skal "ta hensyn" er selvmotsigende. 

Jeg kjøper mesteparten av maten min fra en lokal økologisk bonde. Jeg vet at hvis det ikke kommer regn snart, så vil tilgangen min på mat bli atskillig mindre i halvåret som kommer (bor på Østlandet). Gud bedre, hva enn bonden "min" trenger å gjøre for å dyrke maten JEG er avhengig av, BE MY GUEST. Gjør hva du vil, kjøre bonde! Gjør det du trenger, for at jeg skal få kjøpe mat av deg! For jeg vil ikke sulte i hjel. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vil ikke være gårdbruker. Men jeg har selv jobbet i et par yrker hvor jeg har vært nødt til å vise respekt ovenfor naboer og samfunn under helligdager, på tross for at det passet meg dårlig og at jeg egentlig ikke måtte det. Men det går an å bruke sunn vett og folkeskikk i møte med andre.

1.mai er ikke en helligdag. 

Anonymkode: 3ebbf...0c7

• Liker 4
Skrevet

1. mai er ingen helligdag, og heller ikke omfattet av loven om helligdagsfred, men mindre den faller på en søndag. Gårdsbruk må gjøres uansett dag 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For 21 år siden.. 

Har det liksom endret seg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvet gang vi i byen/nabolag klager over at det er bråkete med nabobarn som hopper på trampoline, er det alltid noen bygdefolk som kommer med "flytt på landet, da vel!". Vel vel vel, ser ut som om disse ikke tåler sitt eget bosted når de klager over lyder på 1.mai, som IKKE er en helligdag😂

Anonymkode: 69069...6fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De fleste rekker ikke over alle jordene sine på en dag og det må gjøres nå når jorda er klar og før det begynner å regne. Da kan man ikke ta pause i dag. En annen ting, som gjelder lokalt her, er at søndag er konfirmasjonsdag. Hadde arbeidet på jordet blitt gjort i morgen ville gjødselstanken fremdeles ha ligget over nabolaget på søndag. Lite populært vil jeg tro. Enda mindre populært ville det jo da være med konfirmasjonsselskap med gjødselstank OG traktorstøy. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvem har påstått det da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bonden var nok på jobb i går, og i morgen kan det være for sent. 

Du kan selvfølgelig stå på prinsippene dine og være irritert, så kan du lage din egen mat og se hvordan det går. 

Av 1.000 mennesker i dette landet kan tre av de lage mat. Vi 997 skal være jææææævlig glad noen gjør jobben for oss. Den er ikke lønnsom (faktisk er den det motsatte av lønnsom.. så bonden må ha en annen fulltidsjobb), den er utakknemlig (bare les innleggene her!) og det er beinhard jobbing. 

JEG er veldig glad for at jeg kan kjøpe ferske grønnsaker, korn og kjøtt - takknemlig for at noen andre gjør jobben for meg. 

DU kan selvfølgelig velge din retning, men å skulle forvente mat i hyllene på Kiwi og samtidig mene at bonden skal "ta hensyn" er selvmotsigende. 

De fleste bønder har ikke jobb på siden av. Og om de har det, så er det ikke fulltidsjobb. Dessuten var bonden i TS' tilfelle pensjonist.... Og disse bøndene ville likevel ha fri i morgen, siden det er lørdag. 

Jeg er ikke prinsipiell av meg, og jeg liker mat. Jeg synes norske bønder er i verdensklasse. Det er ikke det. Jeg bare skulle ønske at de viste litt mer respekt og hensyn ovenfor omgivelsene noen FÅ DAGER i året - på samme måte som alle andre. Men det virker som de gjør ting mer på trass enn noe annet. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en rød dag, og det er en dag alle vet at folk er hjemme og søker ro på.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (1 minutt siden):

De fleste rekker ikke over alle jordene sine på en dag og det må gjøres nå når jorda er klar og før det begynner å regne. Da kan man ikke ta pause i dag. En annen ting, som gjelder lokalt her, er at søndag er konfirmasjonsdag. Hadde arbeidet på jordet blitt gjort i morgen ville gjødselstanken fremdeles ha ligget over nabolaget på søndag. Lite populært vil jeg tro. Enda mindre populært ville det jo da være med konfirmasjonsselskap med gjødselstank OG traktorstøy. 

Sant nok. Men det er jo ikke slik at det brenner på jordene, og en dag fra eller til enten ene eller andre vei er ikke mye å forlange. Og skulle bonden likevel ha behov for å bruke dagen til jobb, så kunne han kjørt traktor på områder lengst mulig folk og hus. Men det er gjerne det motsatte som skjer, altså at bonden jobber helt opp mot folk og hus akkurat den dagen, og så tar han et mer perifert område neste dag. Det er jo så typisk som man får det...

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det liksom endret seg?

Ja, det har det liksom gjort. 

Hvet gang vi i byen/nabolag klager over at det er bråkete med nabobarn som hopper på trampoline, er det alltid noen bygdefolk som kommer med "flytt på landet, da vel!". Vel vel vel, ser ut som om disse ikke tåler sitt eget bosted når de klager over lyder på 1.mai, som IKKE er en helligdag😂

Anonymkode: 69069...6fc

Det er vel helst småbarnsforeldrene i byen med trampoline selv, som ber de som klager om å flytte på landet. Vi har nok trampoliner på landet, så vi trenger ikke flere ;) 

Jeg vil heller ha traktordur og møkkalukt noen dager om sommeren, enn konstant gnål fra gærne unger på trampoline hele sommeren.

Anonymkode: b541c...987

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bonden må dyrke maten din, også på "Arbeiderpartiets dag".

Anonymkode: 9afdd...214

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bonden må dyrke maten din, også på "Arbeiderpartiets dag".

Anonymkode: 9afdd...214

Nei, han må faktisk ikke det. Dessuten, norsk mat finnes ikke økonomisk og bærekraftig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sant nok. Men det er jo ikke slik at det brenner på jordene, og en dag fra eller til enten ene eller andre vei er ikke mye å forlange. Og skulle bonden likevel ha behov for å bruke dagen til jobb, så kunne han kjørt traktor på områder lengst mulig folk og hus. Men det er gjerne det motsatte som skjer, altså at bonden jobber helt opp mot folk og hus akkurat den dagen, og så tar han et mer perifert område neste dag. Det er jo så typisk som man får det...

Jo, det er mye og forlange. Her er det veldig tørt og skal det bli noen avling i det hele tatt er man avhengig av at det som blir sådd får fuktighet. Nå har det vært varmt noen dager så jorda er oppvarmet og det er meldt en skvett regn i morgen eller på søndag. Kornet må altså i jorda NÅ. Venter man til ut i neste uke vil det fort bety et par uker senere innhøsting. 

De fleste har også jorder hvor forholdene varierer noe med tanke på hvor godt jorda holder på fuktighet, tørker ut, blir oppvarmet og så videre. Dette må man selvfølgelig ta hensyn til og da spiller det ingen rolle hvordan jordet ligger i forhold til bolighus. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, han må faktisk ikke det. Dessuten, norsk mat finnes ikke økonomisk og bærekraftig. 

Men det er jo ikke bondens skyld - det er politikkens skyld! 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...