Hulderen Skrevet 1. mai #41 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Leste du linken? Bondelaget selv ber bøndene la traktoren stå i dag. Anonymkode: c870f...309 Ikke i dag, men 1. mai for 21 år siden. AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Da bør du faktisk oppdatere deg på hva Bondelaget sier. Anonymkode: c870f...309 Kan ikke du oppdatere oss? Hva mener Bondelaget om saken nå i 2026? 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #42 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Bonden må dyrke maten din, også på "Arbeiderpartiets dag". Anonymkode: 9afdd...214 Han MÅ ikke nei. Spesielt ikke kl 08. Anonymkode: c870f...309
AnonymBruker Skrevet 1. mai #43 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han MÅ ikke nei. Spesielt ikke kl 08. Anonymkode: c870f...309 Offisiell stilletid i et nabolag er fra kl 23-06. Arbeidsstøy klokka 08 er helt innafor. Anonymkode: b541c...987 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #44 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Offisiell stilletid i et nabolag er fra kl 23-06. Arbeidsstøy klokka 08 er helt innafor. Anonymkode: b541c...987 Jo da. Men alle vet at når det er en felles fridag, ønsker også mange stillhet, ro og mulighet til å sove litt lenger. Bønder kan ta bittelitt hensyn. Anonymkode: c870f...309 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #45 Skrevet 1. mai Leo skrev (18 minutter siden): Jo, det er mye og forlange. Her er det veldig tørt og skal det bli noen avling i det hele tatt er man avhengig av at det som blir sådd får fuktighet. Nå har det vært varmt noen dager så jorda er oppvarmet og det er meldt en skvett regn i morgen eller på søndag. Kornet må altså i jorda NÅ. Venter man til ut i neste uke vil det fort bety et par uker senere innhøsting. De fleste har også jorder hvor forholdene varierer noe med tanke på hvor godt jorda holder på fuktighet, tørker ut, blir oppvarmet og så videre. Dette må man selvfølgelig ta hensyn til og da spiller det ingen rolle hvordan jordet ligger i forhold til bolighus. Du forandrer prinsippet i det jeg skriver for å skape deg et poeng. Jeg skrev at det skjer ingen skade med å forskyve "dagens jobb" med én dag enten fram eller tilbake. Ikke én uke. Og ikke to uker. Men én dag. Det brenner faktisk ikke så å få jobben gjort at det MÅ gjøres I DAG og på klokkeslettet NÅ. Èn dag fra eller til, så hadde han kunne gjort 1. mai til en hviledag for alle - inkl. seg selv. Men neida. Det er akkurat slike ting som gjør at folk mister respekt for yrkesgrupper. Anonymkode: 07b7c...6ec 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #46 Skrevet 1. mai Det er ikke helligdag i dag. Og hvis du tror bøndene gjør det for å irritere deg og andre tar du feil. Som regel har bonden jobb i tillegg. Det betyr at alle gårdsoppgaver må klemmes inn på fritiden. Og nå er det våronna. Da er det tidspunkt og vær som styrer i tillegg. Du får flytte unna jorder og bønder hvis det plager deg sånn. Anonymkode: db322...b86 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai #47 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du forandrer prinsippet i det jeg skriver for å skape deg et poeng. Jeg skrev at det skjer ingen skade med å forskyve "dagens jobb" med én dag enten fram eller tilbake. Ikke én uke. Og ikke to uker. Men én dag. Det brenner faktisk ikke så å få jobben gjort at det MÅ gjøres I DAG og på klokkeslettet NÅ. Èn dag fra eller til, så hadde han kunne gjort 1. mai til en hviledag for alle - inkl. seg selv. Men neida. Det er akkurat slike ting som gjør at folk mister respekt for yrkesgrupper. Anonymkode: 07b7c...6ec Da bør du ta deg en tur på en gård og se alt av oppgaver som skal klemmes inn. Du kan sove jo i morgen på søndag og neste uke du også. En dag fra eller til spiller vel ingen rolle. Anonymkode: db322...b86 7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #48 Skrevet 1. mai Jeg er mer irritert på de jævla korpsene som øver på marsjering og spill på ettermiddag og kveld enn folk som må på jobb. Anonymkode: e6e8b...580
Kålrota Skrevet 1. mai #49 Skrevet 1. mai Ærlig talt, de må gjøre jobben når den skal gjøres. Vi bor tett på et jorde med møkkaspredning i disse dager, naboen klager på lukt når de sitter ute. Bor man ved landbruk, må man tåle at det jobbes. 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #50 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da bør du ta deg en tur på en gård og se alt av oppgaver som skal klemmes inn. Du kan sove jo i morgen på søndag og neste uke du også. En dag fra eller til spiller vel ingen rolle. Anonymkode: db322...b86 Litt artig. For min besteforeldre var bønder. Allsidige bønder. Med kyr og gris. Med åkere for ditt og for datt. Og enorme mengder jordområder. De var selvforskynt med det aller meste. Og de respekterte både helligdager og søndager, og var ikke til irritasjon for noen, på tross for at de av og til måtte støye litt i hverdager. Jeg "vokste opp" på den gården. Så jeg vet hva det innebærer å være bonde, og hva man kan eller ikke kan time'e og gjøre til hvilke tider. Èn dag fra eller til vil aldri spille noe rolle - og særlig ikke nå når bøndene er så automatiserte og selvhjulpne som de er. Anonymkode: 07b7c...6ec 3 1
Leo Skrevet 1. mai #51 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du forandrer prinsippet i det jeg skriver for å skape deg et poeng. Jeg skrev at det skjer ingen skade med å forskyve "dagens jobb" med én dag enten fram eller tilbake. Ikke én uke. Og ikke to uker. Men én dag. Det brenner faktisk ikke så å få jobben gjort at det MÅ gjøres I DAG og på klokkeslettet NÅ. Èn dag fra eller til, så hadde han kunne gjort 1. mai til en hviledag for alle - inkl. seg selv. Men neida. Det er akkurat slike ting som gjør at folk mister respekt for yrkesgrupper. Anonymkode: 07b7c...6ec Poenget er at skadepotensialet er stort bare ved å utsette såing en dag eller to. I verste fall kan det utsette innhøstingen en uke eller mer og det i sin tur kan være avgjørende bl.a. for om kornet kan brukes til mat eller om det blir klassifisert som dyrefôr. Og, som sagt, i dag er det fint vær og har vært det noen dager. Jorda er oppvarmet, men tørr. I morgen er det meldt regn og da bør såkornet være i jorda slik at det rekker å få nok fuktighet til å begynne å spire før det er meldt kjøligere vær igjen. 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #52 Skrevet 1. mai Leo skrev (Akkurat nå): Poenget er at skadepotensialet er stort bare ved å utsette såing en dag eller to. I verste fall kan det utsette innhøstingen en uke eller mer og det i sin tur kan være avgjørende bl.a. for om kornet kan brukes til mat eller om det blir klassifisert som dyrefôr. Og, som sagt, i dag er det fint vær og har vært det noen dager. Jorda er oppvarmet, men tørr. I morgen er det meldt regn og da bør såkornet være i jorda slik at det rekker å få nok fuktighet til å begynne å spire før det er meldt kjøligere vær igjen. Nei, det er det ikke. Bøndene kan beregne såingen bedre enn at det står om én dag. De kunne møkra tidligere i uka, og sådd både i går og 2-3 dager før det, om det var slik at regn var meldt på lørdag og konfirmasjoner var på søndag. Ting måtte IKKE gjøres i dag - som eneste mulige dag. Sånn fungerer ikke bondelivet, selv om både årstid, vær og samfunn kan begrense såingen litt rundt. Anonymkode: 07b7c...6ec 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #53 Skrevet 1. mai Leo skrev (1 minutt siden): Poenget er at skadepotensialet er stort bare ved å utsette såing en dag eller to. I verste fall kan det utsette innhøstingen en uke eller mer og det i sin tur kan være avgjørende bl.a. for om kornet kan brukes til mat eller om det blir klassifisert som dyrefôr. Og, som sagt, i dag er det fint vær og har vært det noen dager. Jorda er oppvarmet, men tørr. I morgen er det meldt regn og da bør såkornet være i jorda slik at det rekker å få nok fuktighet til å begynne å spire før det er meldt kjøligere vær igjen. Dette stemmer jo ikke, flere som er bønder eller har vokst opp på gård sier jo at de fint kan unngå å kjøre traktor når det er 1. mai og søndag. Anonymkode: c870f...309 2
enhjørningfis Skrevet 1. mai #54 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bor på et tettsted med bønder og jorder i nabolaget. Normalt heier jeg på bønder og norsk mat, men ikke 1. mai og søndager; Da MÅ de nemlig ut med traktor på jordet fra tidlig morgen og vekke opp hele nabolaget. Kunne kjørt traktoren i hele går, men nei, sparte det selvsagt til i dag. 🤬 Det er liksom ingen respekt for andre overhodet! Han som kjører nærmest husveggen her er i tillegg pensjonist og kan kjøre når som helst ellers. Ikke en time er kjørt tidligere denne uka, men i dag, da måtte han altså ut. Ikke kom med patetiske unnskyldninger om at de må følge været. Vet selvsagt at ting ikke kan vente i dagevis når det handler om dyrking, men t o m Bondelaget ber bøndene om å la traktoren stå 1. mai. https://www.nrk.no/norge/--la-traktoren-sta-1.-mai-1.515822 Anonymkode: c870f...309 Du valgte å flytte til ett hus der du visste det var bønder, åsså presterer du å klage etterpå?! 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #55 Skrevet 1. mai Flott at du klarte å hoste opp en artikkel som er over 20 år gammel, ts😅 1. mai er en fridag (for mange yrkesgrupper), ikke en helligdag. Anonymkode: 32359...f5b 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #56 Skrevet 1. mai (endret) Korn må ned i bakken rett før regn. Det kan ikke gjøres når bakken er våt eller det regner. Når ting gjøres styres av vær og temperatur. Anonymkode: 3ebbf...0c7 Endret 3. mai av Rhodiola for å fjerne sitat av slettet innlegg - Rhodiola, admin. 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai #57 Skrevet 1. mai enhjørningfis skrev (3 minutter siden): Du valgte å flytte til ett hus der du visste det var bønder, åsså presterer du å klage etterpå?! Klager kun tidlig morgen 1. mai og evt søndager. Så ja. Ellers tåler jeg støy kl 06-23 og gjerne musikk utover natten i fine nattetimer. Traktor kl 08 en felles fridag tåler jeg ikke nei. Hadde han derimot kjørt senere på dagen i dag hadde jeg ikke blitt sur. Men nå står traktoren parkert, har gjort det siden kl 13. 🙄 Synes folk kan ta hensyn til hverandre. Fra vårt tomt er det kun gressklipper som er til sjenanse for nabo, og denne bruker vi faktisk verken på lørdager, søndager, helligdager eller felles fridager,xsom 1. mai, av hensyn til omgivelsene, selv om det hadde vært praktisk for meg innimellom å bruke den f eks på en søndag. Handler om å ta hensyn til andre. Noe bønder ofte viser liten vilje til. Anonymkode: c870f...309
AnonymBruker Skrevet 1. mai #58 Skrevet 1. mai (endret) Bonden har helt sikkert hatt andre ting som han måtte gjøre også. Anonymkode: 62697...1a3 Endret 3. mai av Rhodiola for å fjerne sitat av slettet innlegg - Rhodiola, admin. 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #59 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Korn må ned i bakken rett før regn. Det kan ikke gjøres når bakken er våt eller det regner. Når ting gjøres styres av vær og temperatur. Anonymkode: 3ebbf...0c7 Er ikke meldt regn her den nærmeste uka. Anonymkode: c870f...309
AnonymBruker Skrevet 1. mai #60 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette stemmer jo ikke, flere som er bønder eller har vokst opp på gård sier jo at de fint kan unngå å kjøre traktor når det er 1. mai og søndag. Anonymkode: c870f...309 Forklar dette da, dere som hevder at bonden MÅ kjøre i dag. Siden andre bønder sier de ikke må. Anonymkode: c870f...309
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå