Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor på et tettsted med bønder og jorder i nabolaget. Normalt heier jeg på bønder og norsk mat, men ikke 1. mai og søndager; Da MÅ de nemlig ut med traktor på jordet fra tidlig morgen og vekke opp hele nabolaget. Kunne kjørt traktoren i hele går, men nei, sparte det selvsagt til i dag. 🤬 Det er liksom ingen respekt for andre overhodet! Han som kjører nærmest husveggen her er i tillegg pensjonist og kan kjøre når som helst ellers. Ikke en time er kjørt tidligere denne uka, men i dag, da måtte han altså ut.

Ikke kom med patetiske unnskyldninger om at de må følge været. Vet selvsagt at ting ikke kan vente i dagevis når det handler om dyrking, men t o m Bondelaget ber bøndene om å la traktoren stå 1. mai.

https://www.nrk.no/norge/--la-traktoren-sta-1.-mai-1.515822

Anonymkode: c870f...309

• Liker 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Selv vanlige folk kan støye i dag om de ønsker, det er ikke helligdag!
-personlig synes jeg det er godt med en «rolig» dag, men har full forståelse for at bønder må benytte «enhver» anledning som byr seg, de har ikke så mange fridager akkurat

https://dinside.dagbladet.no/fritid/ringer-nodnummeret/84555819

Endret av enkefru
  • Liker 30
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Bor på et tettsted med bønder og jorder i nabolaget. Normalt heier jeg på bønder og norsk mat, men ikke 1. mai og søndager; Da MÅ de nemlig ut med traktor på jordet fra tidlig morgen og vekke opp hele nabolaget. Kunne kjørt traktoren i hele går, men nei, sparte det selvsagt til i dag. 🤬 Det er liksom ingen respekt for andre overhodet! Han som kjører nærmest husveggen her er i tillegg pensjonist og kan kjøre når som helst ellers. Ikke en time er kjørt tidligere denne uka, men i dag, da måtte han altså ut.

Ikke kom med patetiske unnskyldninger om at de må følge været. Vet selvsagt at ting ikke kan vente i dagevis når det handler om dyrking, men t o m Bondelaget ber bøndene om å la traktoren stå 1. mai.

Regner med at dette er en trolletråd. Hvis ikke får du lese deg opp på onn, sesong, lønnsbetingelser for arbeidere vs bønder når man ikke jobber 1. mai etc etc

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Bønder har gjerne jobb utenom bondeyrket sitt også. 

Onn, slått, gjødsling osv styres av vær og temperatur. 

Anonymkode: 3ebbf...0c7

• Liker 22
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen krav om helligdagsfred i dag, på samme måte som f.eks. 17. mai. Rød dag er ikke det samme som helligdag.

Anonymkode: 75f72...4e6

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kjære TS

Det er full våronn over hele landet, og som datter av en gårdbruker er jeg vokst opp med at 1 mai ikke er en hviledag for gårdbrukere.

Som gårdbruker må man jobbe sammen med naturen, og når været tilsier det må man bruke 1 mai til enten å spre møkk, så eller pløye.

Anonymkode: 7c10f...417

• Liker 15
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
bare innom en tur skrev (7 minutter siden):

Regner med at dette er en trolletråd. Hvis ikke får du lese deg opp på onn, sesong, lønnsbetingelser for arbeidere vs bønder når man ikke jobber 1. mai etc etc

Leste du linken? Bondelaget selv ber bøndene la traktoren stå i dag.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Om våren må man utnytte hver eneste dag med fint vær til våronna, for plutselig kan det komme regn.

Om han ikke har begynt før idag, så kan det være at ikke jorda har vært brukbar til det før? Kanskje han får hjelp av en sønn/datter idag som det er fridag for lønnsmottakere? Og hvorfor er 1. mai så viktig, - er jo ingen helligdag engang. Ta deg en tur bort om du ikke orker å være hjemme.😊

Ang. Bondelaget: De oppfordrer det for å vise solidaritet med lønnsmottakere, men er jo ikke noe krav fra deres side. Det å få kornet i jorda er viktigst. Ofte når det begynner å regne så kan det holde på i ukesvis.

Endret av Hanne67
  • Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

På bygda er det vel så stille ellers og hver kveld at det burde gå fint. 

Anonymkode: b13cf...bc1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjære TS

Det er full våronn over hele landet, og som datter av en gårdbruker er jeg vokst opp med at 1 mai ikke er en hviledag for gårdbrukere.

Som gårdbruker må man jobbe sammen med naturen, og når været tilsier det må man bruke 1 mai til enten å spre møkk, så eller pløye.

Da bør du faktisk oppdatere deg på hva Bondelaget sier. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For 21 år siden.. 

Anonymkode: 3ebbf...0c7

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Bøndene er så undervurderet♥️

Anonymkode: 58c4e...c99

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

De var antageligvis på jobb i går, så derfor passer det bedre i dag.
De aller fleste bønder i Norge må ha en jobb som hovedinntekt for å få ting til å gå rundt.

Anonymkode: 477b9...2c8

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke dette problemet selv, men er enig. Det går an at bønder også ser på kalenderen og viser hensyn i blant. Det er ikke slik at ting måå gjøres 1. mai. Det står ikke om liv heller. Ting kan gjøres den 30.4 eller 2.5 istedenfor. 

Det er akkurat slike små irritasjonsmomenter som gjør at yrkesgrupper ødelegger for seg selv. Bønder som absolutt skal bråke på røde dager. Fiskere som absolutt skal fiske i områder som er stengt et par timer. Snekkere som hamrer og sager på søndager. Osv. 

Skal disse ha respekt så må de også vise respekt. Men når de går foran og gjør ting mer eller mindre på trass, så mister jeg respekt. 

Anonymkode: 07b7c...6ec

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og du må oppdatere deg på realiteter. Bondelaget kan oppfordre så mye de vil, men mange bønder i dag har vanlig jobb i tillegg til å være bonde (for å få økonomien til å gå rundt), og da benytter de selvfølgelig en fridag fra sin vanlige jobb til å jobbe på gården, slik at de mot normalt kan få en frikveld selv under våronna. Og jada - jeg leste at bonden i HI var pensjonist, men selv han skal få lov til å ta onna når tid og vær gir ham anledning til deg.

Heia bonden! 

Anonymkode: 1d99f...6e3

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Leste du linken? Bondelaget selv ber bøndene la traktoren stå i dag.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, at noen lokalledere i Bondelaget i Trøndelagsfylkene kommer med en sånn oppfordring, betyr ikke at bønder i hele landet trenger å følge oppfordringen.

Anonymkode: 477b9...2c8

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Av og til kan man ikke gjøre som Bondelaget sier😆

Hvis det for eksempel har vært tørke i lange tider men akkurat i dag er det regn og så er det meldt knallsol igjen i morgen, da må man bruke regndagen.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå har jeg ikke dette problemet selv, men er enig. Det går an at bønder også ser på kalenderen og viser hensyn i blant. Det er ikke slik at ting måå gjøres 1. mai. Det står ikke om liv heller. Ting kan gjøres den 30.4 eller 2.5 istedenfor. 

Det er akkurat slike små irritasjonsmomenter som gjør at yrkesgrupper ødelegger for seg selv. Bønder som absolutt skal bråke på røde dager. Fiskere som absolutt skal fiske i områder som er stengt et par timer. Snekkere som hamrer og sager på søndager. Osv. 

Skal disse ha respekt så må de også vise respekt. Men når de går foran og gjør ting mer eller mindre på trass, så mister jeg respekt. 

Vi kan snakkes den dagen du er gårdbruker

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå var det vel en oppfordring Bondelaget kom med for flere år siden. Det er ingen lov som sier at de ikke kan jobbe. Og ikke er det noen helligdag heller, så folk får bråke så mye de vil med gressklipper, motorsag, eller traktor. 

Anonymkode: 62697...1a3

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi kan snakkes den dagen du er gårdbruker

Jeg vil ikke være gårdbruker. Men jeg har selv jobbet i et par yrker hvor jeg har vært nødt til å vise respekt ovenfor naboer og samfunn under helligdager, på tross for at det passet meg dårlig og at jeg egentlig ikke måtte det. Men det går an å bruke sunn vett og folkeskikk i møte med andre.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...