Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Selvsagt burde jeg ikke snoket, jeg visste nok at jeg åpnet en pandoras eske, men jeg klarte ikke slå meg til ro. Han er en sånn mann som svarer på ting om jeg spør, men vil helst ikke snakke om noe som er vanskelig eller ubehagelig på noen måte. Typisk "gubbe". Får et kort svar og så blir samtalen "shut down". Dette gjelder ikke bare meg, han er bare sånn med alle. Vil heller la seg overkjøre av andre enn å ha en ordentlig dialog eller hevde sin rett. Han har også en tendens til å tippe over til martyr om man presser, så stort sett lar jeg være.

Jeg har sagt til ham de gangene han klager til meg at "ja du vil jo ikke gifte deg" at jeg kommer ihvertfall ikke til å gifte meg så lenge han har et rotete økonomi. Skal vi gifte oss vil vil bli forsørgerpliktig overfor hverandre, økonomi vil blandes og vi har begge "mine og dine" barn.

Det er mer innviklet som gift, det er en stor grunn til at jeg har latt være å planlegge bryllup. Hadde han gått hjem hver kveld hadde jeg ikke ofret hans økonomi, hans verdier og hans plan fremover en tanke, men han er her. Vi er strengt talt samboer og jeg ser jo hvordan det blir oftere til at vi spleiser på ting, også større ting og hvordan vi sakte men sikkert jobber mot felles økonomi. 

At jeg itillegg har blitt brent før bidrar til at jeg er mer var, mer opptatt av å ha ting på stell og aldri oppleve det jeg gjorde med eks. Nå har jeg barn som skal sikres også etter min død, det krever at papirene er i orden og alt er på stell. Å være mine/dine- familie er rotete nok om ikke vi skal gjøre det enda mer komplisert.

Ja han har bedt meg om å gjøre det for han fremfor å måtte opprette enda en ny epostkonto eller betale for mer minne. Han gjør seg, om mulig, enda mer "gubbete" når det er en teknologisk oppgave som han oppfatter som kjedelig. 

Han har tilgang til mine eposter, tlf, og alt mulig da han har min konto koblet til sin så han får varsel og kan lese det han vil. Jeg har ingenting å skjule og det trodde jeg ikke han heller hadde frem til dette. Samtidig har jeg ikke selv erfaring med arv og aeveoppgjør, så jeg lurte på om det kunne være at han fikk beløpet hans fortalte meg om mens "boet" fikk resten? Og at det på en eller annen måte vil vises på hans skattemelding? 

Anonymkode: 967f6...f37

For meg er 100 % åpenhet helt grunnleggende i et samboerforhold. Økonomiske valg er ikke private på den måten når man bor sammen de påvirker begge, enten man vil eller ikke.

Samtidig er det bra at du nå har fått innsikt i dette før dere eventuelt tar større steg som ekteskap. Det gir deg faktisk et reelt grunnlag for å vurdere om dette er noe du kan leve med.

Jeg tror du må være ganske tydelig med ham, og ikke pakke det for mye inn:
«Jeg blir urolig og mister tillit når det virker som du holder tilbake informasjon, særlig om økonomi. For meg er åpenhet en forutsetning for å kunne være i et trygt forhold. Jeg trenger også at mine synspunkter blir tatt på alvor, også når det gjelder økonomi og arv.»

Hvis han ikke klarer eller vil møte deg på det, så er det kanskje ikke et kommunikasjonsproblem, men et kompatibilitetsproblem. Lykke til

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du "snoket" I hans skatteoppgjør som I at du ikke sjekket lovlig, men via hans innlogging? 

Du er så besatt av hans økonomi, som du ikke har nevnt med et ord er på randen av å. Slå dere begge konkurs at du bryter loven og gjør deg selv til en kriminell? 

Beklager, men det faktum at din partner ikke tåler konfrontasjon er nok den eneste grunnen til at du ikke er singel. 

Dette er helt uakseptabelt. Av DEG ts! 

Anonymkode: 43d7f...b90

AnonymBruker
Skrevet
Juliv skrev (12 minutter siden):

For meg er 100 % åpenhet helt grunnleggende i et samboerforhold. Økonomiske valg er ikke private på den måten når man bor sammen de påvirker begge, enten man vil eller ikke.

Samtidig er det bra at du nå har fått innsikt i dette før dere eventuelt tar større steg som ekteskap. Det gir deg faktisk et reelt grunnlag for å vurdere om dette er noe du kan leve med.

Jeg tror du må være ganske tydelig med ham, og ikke pakke det for mye inn:
«Jeg blir urolig og mister tillit når det virker som du holder tilbake informasjon, særlig om økonomi. For meg er åpenhet en forutsetning for å kunne være i et trygt forhold. Jeg trenger også at mine synspunkter blir tatt på alvor, også når det gjelder økonomi og arv.»

Hvis han ikke klarer eller vil møte deg på det, så er det kanskje ikke et kommunikasjonsproblem, men et kompatibilitetsproblem. Lykke til

Du gikk glipp av at ts har gjort en kriminell handling for å overvåke sin partner?

Ja, åpenhet er en av grunnpi3i de fleste forhold. Men det er også tilliten til at partner ikke bryter loven ovenfor en. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2026 den 11.24):

Min daværende samboer og far til vårt barn visste ikke eksakt hvor mye jeg arvet etter farmor og etter en grandtante (min far var død før dem). Ikke spurte han heller. Jeg kan ikke se for meg at han skulle vite eksakt hvor mye dette var?

Så lenge begge betaler sin andel av utgiftene som avtalt, ser jeg ingen grunn til at man skal ha full over oversikt over den andres økonomi.

Anonymkode: 2f641...d00

Jeg synes du undervurderer hvor tett økonomi faktisk henger sammen når man er samboere, spesielt med barn. Det handler ikke bare om å «betale sin del», men om risiko, forutsigbarhet og felles fremtid. Når man snakker om økonomi, snakker man også om verdier, trygghet, felles mål og hvordan man ønsker å leve sammen.

Si at partneren har gjeld du ikke vet om, og det går akkurat rundt i dag,  men i morgen blir han permittert og ikke kan dekke sin del. Hva gjør du da? Eller motsatt: partneren har store summer på konto og vil oppgradere bolig, men du har ikke råd til halvparten. Skal dere da bo etter den rikestes økonomi, eller begrense dere etter den med dårligst økonomi?

Og hvis forholdet varer livet ut: skal dere som pensjonister sitte der med to helt ulike økonomiske virkeligheter en med høy formue, en på minstepensjon. Skal den ene reise, mens den andre er hjemme ?lage 2 forskjellige middager eller? Kanskje ikke så rart at det ikke fungerte. 

AnonymBruker
Skrevet
Juliv skrev (24 minutter siden):

Jeg synes du undervurderer hvor tett økonomi faktisk henger sammen når man er samboere, spesielt med barn. Det handler ikke bare om å «betale sin del», men om risiko, forutsigbarhet og felles fremtid. Når man snakker om økonomi, snakker man også om verdier, trygghet, felles mål og hvordan man ønsker å leve sammen.

Si at partneren har gjeld du ikke vet om, og det går akkurat rundt i dag,  men i morgen blir han permittert og ikke kan dekke sin del. Hva gjør du da? Eller motsatt: partneren har store summer på konto og vil oppgradere bolig, men du har ikke råd til halvparten. Skal dere da bo etter den rikestes økonomi, eller begrense dere etter den med dårligst økonomi?

Og hvis forholdet varer livet ut: skal dere som pensjonister sitte der med to helt ulike økonomiske virkeligheter en med høy formue, en på minstepensjon. Skal den ene reise, mens den andre er hjemme ?lage 2 forskjellige middager eller? Kanskje ikke så rart at det ikke fungerte. 

Jeg har sett for mye av at den parten som ikke er den som har arvet, begynner å planlegge for hvordan pengene skal brukes og omtaler pengene som om det er felles penger.

Og grunnen til at det ikke fungerte er noe helt annet enn min arv, så det er helt unødvendig å insinuere at det hadde noe med dette å gjøre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du gikk glipp av at ts har gjort en kriminell handling for å overvåke sin partner?

Ja, åpenhet er en av grunnpi3i de fleste forhold. Men det er også tilliten til at partner ikke bryter loven ovenfor en. 

Å kalle dette en «kriminell handling» blir feil. Han har selv gitt henne tilgang til BankID, altså en form for fullmakt.

I følge TS har hun også hatt tillatelse til å gå gjennom e-poster. Om det stemmer eller ikke kan vi ikke vite, men når man svarer her må man nesten forholde seg til informasjonen som er gitt, ikke spekulere i hva samboeren egentlig mente. 

Å gjøre dette til hovedpoenget er en ganske absurd avsporing.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har sett for mye av at den parten som ikke er den som har arvet, begynner å planlegge for hvordan pengene skal brukes og omtaler pengene som om det er felles penger.

Og grunnen til at det ikke fungerte er noe helt annet enn min arv, så det er helt unødvendig å insinuere at det hadde noe med dette å gjøre.

Det er kjipt at du har opplevd det,  og det er et reelt overtramp. Samtidig tror jeg langt flere skjuler gjeld enn formue. Innsyn betyr ikke at pengene blir felles, eller at partneren får disposisjonsrett over arv.

At noen planlegger med andres penger er et grenseproblem og rødt flagg, men det er ikke det som er problemet til TS her, hennes samboer lyver henne midt i ansiktet gjentatte ganger tilsynelatende uten grunn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Juliv skrev (2 timer siden):

Å kalle dette en «kriminell handling» blir feil. Han har selv gitt henne tilgang til BankID, altså en form for fullmakt.

I følge TS har hun også hatt tillatelse til å gå gjennom e-poster. Om det stemmer eller ikke kan vi ikke vite, men når man svarer her må man nesten forholde seg til informasjonen som er gitt, ikke spekulere i hva samboeren egentlig mente. 

Å gjøre dette til hovedpoenget er en ganske absurd avsporing.

Hvordan vet du at han har gitt ts tilgang til å benytte hans bankid? Som en fullmakt… Da gjør de i så fall noe kriminelt begge to og bankid vil bli sperret hvis utsteder får vite om det. 

Anonymkode: 4fd55...de6

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at snoking er greit når man er samboere. Slik åpenhet må man kunne beregne å ha i et forhold. Det som er trist er når noen lyver, da er det bare å komme seg ut av forholdet for det blir aldri bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å sjekke skatten til hvemsomhelst er helt lovlig! Så har du nok i dette tilfellet fulgt magefølelsen. Det å lyve om noen små tusenlapper fremstår merkelig. Men virker som om han lyver ganske uanstrengt. Jeg vil alltid selv omgi meg med ærlige mennesker som har Stamina. Du må jo velge for deg.

Anonymkode: ebdd8...0a3

Skrevet
bruker567 skrev (På 29.4.2026 den 8.12):

Det å snoke, DET er rødt flagg det. 

Når man velger se helt bort i fra 90 % av det tråden handler om 🤦

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det å sjekke skatten til hvemsomhelst er helt lovlig! Så har du nok i dette tilfellet fulgt magefølelsen. Det å lyve om noen små tusenlapper fremstår merkelig. Men virker som om han lyver ganske uanstrengt. Jeg vil alltid selv omgi meg med ærlige mennesker som har Stamina. Du må jo velge for deg.

Anonymkode: ebdd8...0a3

Det står ikke i skattelistene hvor mye man får igjen på skatten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...