Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler dere på skam, dårlig samvittighet eller at dere blir uglesett? Min nærmeste venninne har et barn som er overvektig, hun ble innkalt til møte på skolen, Helsesykepleier skulle prate med henne om kosthold og fysisk aktivitet 🙈 Dette var visst standard prosedyre i kommunen hun bodde i. Er ikke det litt stigmatiserende? Altså alle i våre dager veit hva et sunt kosthold er … Det er ganske vilt at unger skal kalles inn på teppe pga overvekt. Da jeg var yngre var det vanlig å tro at ungene vokste av seg «valpefettet» og at det vil gå seg til fordi unger vokser litt i rykk og napp.

Jeg har nylig selv blitt overvektig, etter min siste graviditet har jeg ikke greid å gå ned i vekt igjen, per nå er BMI 27-28. Jeg hadde blitt veldig lei meg hvis noen kalte meg inn på teppe og skulle belære meg om kosthold og trening. Nå er ungene mine normalvektige, heller på minussiden enn pluss. Men jeg hadde følt på stor skam hvis noen skulle kalle meg inn fordi ungene mine er overvektige.

Anonymkode: b6391...a41

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

… folk flest vet ikke hva et sunt kosthold er, og til og med de som vet sliter med å leve etter det. 

Hvorfor går du ikke bare ned i vekt, du som har forstått alt? :vetikke: 

Anonymkode: 7cadf...d40

Mener du virkelig at folk ikke veit hva er sunt kosthold er?! I 2026, med all den infoen som finnes over alt? 

Jeg er i ferd med å gå ned i vekt, la på meg 35kg i graviditeten 😣 Lavt stoffskifte, bekkenløsning og en del andre ting som gjorde at det gikk litt over styr. Jeg har nå gått ned 10kg, og har 12 kg igjen til jeg er normalvektig. 

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Altså alle i våre dager veit hva et sunt kosthold er …

Det er nok ikke helt riktig. Det finnes folk som tror kylling er sunt selv om den har vært innom frityrgryta. Og at en meny på mcDonalds er en god middag, den inneholder jo både kjøtt, brød, grønnsaker og poteter… 
Det er gjerne disse som trenger denne veiledningen og den må vi stole på at blir gitt på en god og riktig måte. 

Anonymkode: 64240...5e0

• Liker 14
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Føler dere på skam, dårlig samvittighet eller at dere blir uglesett? Min nærmeste venninne har et barn som er overvektig, hun ble innkalt til møte på skolen, Helsesykepleier skulle prate med henne om kosthold og fysisk aktivitet 🙈 Dette var visst standard prosedyre i kommunen hun bodde i. Er ikke det litt stigmatiserende? Altså alle i våre dager veit hva et sunt kosthold er … Det er ganske vilt at unger skal kalles inn på teppe pga overvekt. Da jeg var yngre var det vanlig å tro at ungene vokste av seg «valpefettet» og at det vil gå seg til fordi unger vokser litt i rykk og napp.

Jeg har nylig selv blitt overvektig, etter min siste graviditet har jeg ikke greid å gå ned i vekt igjen, per nå er BMI 27-28. Jeg hadde blitt veldig lei meg hvis noen kalte meg inn på teppe og skulle belære meg om kosthold og trening. Nå er ungene mine normalvektige, heller på minussiden enn pluss. Men jeg hadde følt på stor skam hvis noen skulle kalle meg inn fordi ungene mine er overvektige.

Selvfølgelig føler man på skam. Det er vel også hensikten med disse innkallingene, man får ikke vite noe man ikke vet fra før, men det er meningen at man skal skamme seg. Tanken er vel at skammen skal presse foreldrene til å bli strengere mot ungene. 

Anonymkode: ced75...7a8

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde følt på stor skam hvis jeg hadde gjort ungene mine overvektige. De er jo det for en grunn. Mange hjem med dårlig kosthold og foreldre som ikke skjønner bedre. 

Anonymkode: 7c21f...ebf

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nok ikke helt riktig. Det finnes folk som tror kylling er sunt selv om den har vært innom frityrgryta. Og at en meny på mcDonalds er en god middag, den inneholder jo både kjøtt, brød, grønnsaker og poteter… 
Det er gjerne disse som trenger denne veiledningen og den må vi stole på at blir gitt på en god og riktig måte. 

Anonymkode: 64240...5e0

Det er ingen, ingen, som tror fritert kylling og McDonald's er sunn mat.

Anonymkode: ced75...7a8

• Liker 16
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Her ble jeg ganske sint på helsesøster, da datteren min gikk i 1. klasse. For hun tok opp at vi måtte passe på at hun ikke ble overvektig. Siden hun lå i øvre sikte av normalvekt. Barnet er slank, og det ser man. Men har ADHD, og sitter aldri stille. Og holdt på med flere fysiske aktiviteter, og vi og tok henne med på mye fysisk aktivitet. Og jeg måtte spørre henne flere ganger, om hun syntes det så ut som barnet var lubben eller slank. Hun ville først ikke svare på det. I dag er barnet voksen, og har aldri vært overvektig, men alltid ligget i øvre sikte av normalvekt. Men og alltid trent veldig mye.

Anonymkode: 97566...df1

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hva et sunt kosthold er, men har likevel et barn som er overvektig. Det er mye mer enn bare foreldrenes kunnskap som spiller inn på barnas vekt.

Anonymkode: 14d90...4d4

• Liker 13
  • Hjerte 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mener du virkelig at folk ikke veit hva er sunt kosthold er?! I 2026, med all den infoen som finnes over alt? 

Jeg er i ferd med å gå ned i vekt, la på meg 35kg i graviditeten 😣 Lavt stoffskifte, bekkenløsning og en del andre ting som gjorde at det gikk litt over styr. Jeg har nå gått ned 10kg, og har 12 kg igjen til jeg er normalvektig. 

Du skulle bare visst hvor lavt kunnskapsnivå det er der ute. 

Men dessverre vil ikke kunnskapen løse problemet. Man kan vite nøyaktig hva som er sunt - og allikevel ta usunne valg… 

Foreslår at du passer på egen bjelke før du påpeker andres splint…. 

Anonymkode: 7cadf...d40

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Fra jenta mi var 12 - 14 var hun ifølge bmi overvektig, men hverken jeg eller helsesøster stresset med det da man så tydelig at det var "valpefett". Nå er hun 15 og det siste året har hun gått fra barn til kvinne i kroppen og har blitt slank og mistet valpefettet da hun har strekt seg mye.

Anonymkode: 42253...187

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok enkelte foreldre som ikke forstår og kan regne ut næringsinnholdet i forskjellige matvarer. Ikke har de satt seg inn i hvordan ultraprossesert mat påvirker matlysten heller. 
Det går i polarbrød, smaksatt Youghurt og pizza.

Anonymkode: c8bba...fb7

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke egentlig skam eller samvittighet. Ungen har primært iatrogen fedme, altså forårsaket av medisiner og i noen grad av fungering knyttet til diagnoser. 

Uglesett...absolutt. Men det blir vi for barnets generelle fungering og vår tilnærming også inntil folk catcher at her er det mye rart. 

Anonymkode: 6a376...27a

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet hva et sunt kosthold er, men har likevel et barn som er overvektig. Det er mye mer enn bare foreldrenes kunnskap som spiller inn på barnas vekt.

Anonymkode: 14d90...4d4

De fleste tror de vet hva et sunt kosthold er.

Spiser man kjappe karbohydrater i form av sukker, korn, ris, potet, pasta, yoghurt, melk, ultraprosessert, frukt.. så kan man bli overvektig om man er genetisk disponert.

Hjelper ikke på at barna får servert alskens i bursdager, på besøk, på dugnad, helger, skole, barnehage etcetc. Anledningene for å kose seg er uendelige. 

Nylig rekte en ansatt barnet mitt ei klubbe da vi skulle kjøpe sko, nei takk må jeg si.

Så fikk jeg mail om dugnad i sameiet, alle barna som møter får is. Nei takk, kan dere neste gang servere frukt? Vi tar med egen is, og håper de spør foreldrene først. 

Samfunnet og kosekulturen jobber mot barnas helse 

Anonymkode: 2488d...e20

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ser at de fleste fokuserer på kosthold, men jeg tror den andre faktoren som er aktivitet er omtrent like viktig.

Hadde selv en sønn som var aktiv og slank, men så tok skjermen han, han ble inaktiv og tiltaksløs og kiloene rant på, satt seg gjerne foran skjermen med energidrikk og snacks.

Vi foreldre prøvde på en fin måte og se om det var noen form for sport som kun trigge interessen til fysisk aktivitet igjen. Tidligere hadde han bare drevet med lagsport, men det virket ut som han var mer motivert for individuelle idretter. Etter en stund så var det han selv som foreslo en sport, den var forholdsvis dyr, men vi la alt til rette for at han skulle kunne begynne. Han elsket sporten, humøret steg, og kiloene rant av, og han har fått et mye sunnere forhold til skjerm, den har fått mye lavere prioritet. Sporten ga han mestringsfølelse og bedre fysikk, og det førte til at han også heiv seg på lagsport igjen.

Vi er bare så lykkelig for at vi brukte så mye penger på den sporten, det forandret alt, og han er mye lykkligere. Liker ikke tanken på hvordan det hadde blitt om vi ikke hadde klart å finne et alternativ til skjermen. Vi er i den heldige posisjonen at vi har god råd, men har full forståelse for at ikke økonomien strekker til for alle, derfor er det viktig at samfunnet stiller opp slik at alle barn får anledning til å drive med sport og aktiviteter, også utenom fotball.

Tror det finnes mange årsaker til overvekt, noen er bare overvektig en liten periode, mens andre går inn i et livsløp der det bare vil utvikle seg i negativ retning og til en livsstil. Forstår også at det kan være vanskelig og sårt for mange foreldre, og kanskje de heller bør se på hjelpen fra helsesøster som en utstarkt hand som kan gjøre det lettere for barnet og innse at kanskje en endring må til, da slipper dere å ta hele kampen alene.

Om jeg følte skam for at sønnen ble overvektig, vil kanskje ikke akkurat kalle det skam, men man følte kanskje at man ikke hadde gjort det riktige som forelder. Det er jo tross alt fordrene som rollemodeller som har størst mulighet til å guide barna i den alderen.

Anonymkode: 91eae...cc2

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da sønnen var 1 år var han i 95 percentil på høyde og 97 percentil 90 vekt. Han var bare mer sulten enn søsteren, som var undervektig frem til puberteten. Vi serverte det samme, han tok alltid mer, hadde lite impulskontroll på hva som smakte godt og litt forsinket metthetsfølelse så spiste gjerne for mye.  Yngste har i mindre grad vært sulten, liker ikke godteri og kaker. Både fett og søtt er kvalmende. 

Det er ikke like enkelt å regulere inntak av mat når øynene vil ha mer og ikke merker at man har spist for mye igjen. Så for noen er det lett å regulere, andre ekstremt vanskelig.

Anonymkode: 5c3b2...cc4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Både voksne og barn kan ha overvekt som ikke nødvendigvis knytter seg til et hjem med dårlige vaner.

Kjenner en gutt som er vokst opp i et godt hjem med akkurat passe rammer for sunnhet og kos. Men på grunn av et par diagnoser fikk han en uvanlig stor appetitt. Selv om han ble fulgt opp av de beste, så ble apparatet bare en bagatell i hans drivkraft mot mat.

Fikk helt vondt i hjerte av å se hans trenede og skamfulle blikk i søken på å ikke bli observert og observere hvor mye mat han kunne trykke i seg på rekordtid.

Aldri døm verken et barn eller et hjem bare fordi barnet er overvektig.

Anonymkode: aa844...4d9

• Liker 4
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke bare om sunt men om mengde. Vi spiser ikke sunt i det hele tatt, men det funker på et vis da ingen av oss er I nærheten av overvekt. 

Anonymkode: f533a...0c5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Siden mange foreldre ikke klarer dette selv, så får myndighetene gjøre det ulovlig for barn å kjøpe potetgull, boller og sukkerholdig drikke. Er jo kjempe fint at med overformynderi.

Anonymkode: 629a7...355

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da sønnen var 1 år var han i 95 percentil på høyde og 97 percentil 90 vekt. Han var bare mer sulten enn søsteren, som var undervektig frem til puberteten. Vi serverte det samme, han tok alltid mer, hadde lite impulskontroll på hva som smakte godt og litt forsinket metthetsfølelse så spiste gjerne for mye.  Yngste har i mindre grad vært sulten, liker ikke godteri og kaker. Både fett og søtt er kvalmende. 

Det er ikke like enkelt å regulere inntak av mat når øynene vil ha mer og ikke merker at man har spist for mye igjen. Så for noen er det lett å regulere, andre ekstremt vanskelig.

Anonymkode: 5c3b2...cc4

Men da er det foreldrenes oppgave å regulere dette. Sønnen min har en kompis, som helst ikke kjenner at han er mett i tide, og vi har fått beskjed om hvor mye han skal spise. Etter det skal vi bare si stopp. 

Anonymkode: 0142f...0f2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...