AnonymBruker Skrevet 27. april #1 Skrevet 27. april Jeg er kvinne på 35 år. Kjøpte for 10 år siden bolig med samboeren min. Vi har hatt vært vårt lån da han har hatt ca 1 million mer i egenkapital. Han har altså hatt lite lån og jeg større lån. Det har gjort at han har kunne spare i fond og investert penger som har økt i verdi. Jeg har gjort det samme, men ikke i nærheten like mye. Vi har siden da fått 2 barn sammen. For 1 år siden ble vi enig om å ha samlet lån. Nå betaler vi dette ned sammen fra en felleskonto. Vi betaler inn en prosentandel fra lønna hver måned inn på denne felleskontoen. Han tjener som regel litt mer enn meg nå, men det varierer noe. Vi har nå også giftet oss. Jeg skal nå arve 1.3 millioner kroner. Min mann mener at jeg bør betale noe ned på lånet vårt med disse pengene, feks 300 000 kr. Jeg tenker i utgangspunktet at det kanskje er en rimelig forventning? Jeg vil gjerne bidra til fellesskapet og vi har jo mer felles økonomi nå enn tidligere. Er det rettferdig? Bør jeg kanskje betale ned enda mer på lånet av arven? Mindre? Føles rart å ikke betale ned noe. Hva er vanlig å gjøre med arvepenger mtp familieøkonomi ? Han har ca 800 000 på fond etc, jeg har ca 200 000. Veldig takknemlig for råd, da jeg ikke aner hvor jeg skal finne utav dette! Anonymkode: 3811b...00c
AnonymBruker Skrevet 27. april #2 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er kvinne på 35 år. Kjøpte for 10 år siden bolig med samboeren min. Vi har hatt vært vårt lån da han har hatt ca 1 million mer i egenkapital. Han har altså hatt lite lån og jeg større lån. Det har gjort at han har kunne spare i fond og investert penger som har økt i verdi. Jeg har gjort det samme, men ikke i nærheten like mye. Vi har siden da fått 2 barn sammen. For 1 år siden ble vi enig om å ha samlet lån. Nå betaler vi dette ned sammen fra en felleskonto. Vi betaler inn en prosentandel fra lønna hver måned inn på denne felleskontoen. Han tjener som regel litt mer enn meg nå, men det varierer noe. Vi har nå også giftet oss. Jeg skal nå arve 1.3 millioner kroner. Min mann mener at jeg bør betale noe ned på lånet vårt med disse pengene, feks 300 000 kr. Jeg tenker i utgangspunktet at det kanskje er en rimelig forventning? Jeg vil gjerne bidra til fellesskapet og vi har jo mer felles økonomi nå enn tidligere. Er det rettferdig? Bør jeg kanskje betale ned enda mer på lånet av arven? Mindre? Føles rart å ikke betale ned noe. Hva er vanlig å gjøre med arvepenger mtp familieøkonomi ? Han har ca 800 000 på fond etc, jeg har ca 200 000. Veldig takknemlig for råd, da jeg ikke aner hvor jeg skal finne utav dette! Anonymkode: 3811b...00c Vi har ikke barn, men felles boliglån. Jeg arvet ca samme sum som deg, men har ikke betalt ned på lånet med de pengene. Tenker at det er min arv og ikke noe felles sånn sett. Samboer har heller aldri forventet at jeg skal gjøre det. Anonymkode: 0dc97...dd8 3
Alice123 Skrevet 27. april #3 Skrevet 27. april (endret) Hva om dere begge betaler ned deler av lånet, og betaler samme sum. Du bruker deler av arven, han bruker deler av det han har i fond. Endret 27. april av Alice123 9 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #4 Skrevet 27. april Jeg synes det er en rimelig forventning. Han har bidratt mest til nå fordi han har hatt evne til det. Nå har du evne, det er din tur. Anonymkode: 3ff76...cee 16 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #5 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): For 1 år siden ble vi enig om å ha samlet lån. Gjorde dere noen endringer eller spesielle avtaler da? Hadde dere begge betalt ned omtrent like mye av hvert deres lån? Anonymkode: aa34d...fe5
AnonymBruker Skrevet 27. april #6 Skrevet 27. april Jeg synes det han foreslår er helt rimelig. Han har jo allerede bidratt med 1 million mer i egenkapital, pluss at han hver måned bidrar med mer. Jeg har aldri forstått de som mener at alt av arvede penger alltid skal holdes utenfor fellesøkonomien. Jeg ser ikke logikken i det. Anonymkode: a23cf...e33 9
AnonymBruker Skrevet 27. april #7 Skrevet 27. april Min mann ha fått forskudd på arv. Ca 500 000kr. Disse har ikke gått til noe felles for oss. Lell om vi har vært gift i 25 år. Dette har han investerte i noe som jeg ikke er en del av. Og jeg forlanger heller ikke at han skal bruke det på noe oss her. Anonymkode: 6ba81...975 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #8 Skrevet 27. april Min samboer skøyt noen hundre tusen mer enn meg inn som egenkapital på huset. Vi betaler samme på avdrag og renter hver måned. Om jeg skulle arve penger er det en selvfølge at jeg da betaler inn differansen av de hundre tusener han betalte inn mer enn meg den gang på boliglånet. Uansett hvor mye mer oppsparte midler han har enn meg. Anonymkode: 61e67...65c 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #9 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Gjorde dere noen endringer eller spesielle avtaler da? Hadde dere begge betalt ned omtrent like mye av hvert deres lån? Anonymkode: aa34d...fe5 Endringen var bare at lånet ble felles. Lånet mitt var da nesten dobbelt av hans. Jeg hadde på det tidspunktet ca 10 000 mer utgifter til mitt lån per mnd. Det betyr jo at han siste året har hatt større låneutgifter enn tidligere, og jeg mindre. Anonymkode: 3811b...00c
AnonymBruker Skrevet 27. april #10 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva er vanlig å gjøre med arvepenger mtp familieøkonomi ? Arv er ikke felles. Det er ditt. Vil han dele av sine fond med deg? Der har du svaret ditt. Anonymkode: 84954...407 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #11 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min samboer skøyt noen hundre tusen mer enn meg inn som egenkapital på huset. Vi betaler samme på avdrag og renter hver måned. Om jeg skulle arve penger er det en selvfølge at jeg da betaler inn differansen av de hundre tusener han betalte inn mer enn meg den gang på boliglånet. Uansett hvor mye mer oppsparte midler han har enn meg. Anonymkode: 61e67...65c TS her. Vi har jo hatt ulik fordeling frem til 1 år siden, hvor han betalte mindre pga vi hadde hvert vårt lån. Men nå siste året betaler vi likt. Anonymkode: 3811b...00c
AnonymBruker Skrevet 27. april #12 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Arv er ikke felles. Det er ditt. Vil han dele av sine fond med deg? Der har du svaret ditt. Anonymkode: 84954...407 TS her. Nei, det vil han ikke. Det skal gå til pensjon, da han er selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 3811b...00c
AnonymBruker Skrevet 27. april #13 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Arv er ikke felles. Det er ditt. Vil han dele av sine fond med deg? Der har du svaret ditt. Anonymkode: 84954...407 At arv ikke er felles, men den som arver sitt, er jo bare en mening, det er ikke en lov. Akkurat som at man kan mene at lønn er ikke felles, men bare den som tjener det sitt. Alt koker ned til hvordan hvert enkelt par ønsker å ordne sin økonomi. Anonymkode: a23cf...e33 4
AnonymBruker Skrevet 27. april #14 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg er kvinne på 35 år. Kjøpte for 10 år siden bolig med samboeren min. Vi har hatt vært vårt lån da han har hatt ca 1 million mer i egenkapital. Han har altså hatt lite lån og jeg større lån. Det har gjort at han har kunne spare i fond og investert penger som har økt i verdi. Jeg har gjort det samme, men ikke i nærheten like mye. Vi har siden da fått 2 barn sammen. For 1 år siden ble vi enig om å ha samlet lån. Nå betaler vi dette ned sammen fra en felleskonto. Vi betaler inn en prosentandel fra lønna hver måned inn på denne felleskontoen. Han tjener som regel litt mer enn meg nå, men det varierer noe. Vi har nå også giftet oss. Jeg skal nå arve 1.3 millioner kroner. Min mann mener at jeg bør betale noe ned på lånet vårt med disse pengene, feks 300 000 kr. Jeg tenker i utgangspunktet at det kanskje er en rimelig forventning? Jeg vil gjerne bidra til fellesskapet og vi har jo mer felles økonomi nå enn tidligere. Er det rettferdig? Bør jeg kanskje betale ned enda mer på lånet av arven? Mindre? Føles rart å ikke betale ned noe. Hva er vanlig å gjøre med arvepenger mtp familieøkonomi ? Han har ca 800 000 på fond etc, jeg har ca 200 000. Veldig takknemlig for råd, da jeg ikke aner hvor jeg skal finne utav dette! Anonymkode: 3811b...00c Dere er ikke gift engang, hadde heller satt pengene i fond Anonymkode: d868c...39e 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #15 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her. Nei, det vil han ikke. Det skal gå til pensjon, da han er selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 3811b...00c Men om dere fortsatt er sammen når han blir pensjonist, høres det jo ut som at de vil komme deg til gode også, ettersom dere deles så mye nå? Så svaret blir vel hellet at han ikke vil bruke det nå, ettersom det er ment til bruk etter pensjonsalder? Anonymkode: a23cf...e33 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #16 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere er ikke gift engang, hadde heller satt pengene i fond Anonymkode: d868c...39e TS her. Vi har akkurat giftet oss. Står i HI. Anonymkode: 3811b...00c 2
Fru Uperfekt Skrevet 27. april #17 Skrevet 27. april Skjevdeling er en rettighet etter ekteskapsloven § 59 til å holde verdier utenfor delingen ved skilsmisse eller separasjon. Dette gjelder verdier man hadde med inn i ekteskapet, eller har arvet/fått i gave underveis. Hovedregelen er likedeling, men skjevdeling gjør at du kan beholde verdien av det du brakte inn, forutsatt at midlene er i behold og kan bevises. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #18 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere er ikke gift engang, hadde heller satt pengene i fond Anonymkode: d868c...39e Det står "Vi har nå også giftet oss." i det du siterte 😄 Anonymkode: a23cf...e33 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #19 Skrevet 27. april Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Skjevdeling er en rettighet etter ekteskapsloven § 59 til å holde verdier utenfor delingen ved skilsmisse eller separasjon. Dette gjelder verdier man hadde med inn i ekteskapet, eller har arvet/fått i gave underveis. Hovedregelen er likedeling, men skjevdeling gjør at du kan beholde verdien av det du brakte inn, forutsatt at midlene er i behold og kan bevises. Ja, det er en rettighet man har ved skilsmisse, om man ønsker det. Men det betyr jo ikke at man ikke kan dele det og bruke det på felles om man ønsker det. Anonymkode: a23cf...e33 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #20 Skrevet 27. april Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Skjevdeling er en rettighet etter ekteskapsloven § 59 til å holde verdier utenfor delingen ved skilsmisse eller separasjon. Dette gjelder verdier man hadde med inn i ekteskapet, eller har arvet/fått i gave underveis. Hovedregelen er likedeling, men skjevdeling gjør at du kan beholde verdien av det du brakte inn, forutsatt at midlene er i behold og kan bevises. TS her. Betyr det at hvis jeg betaler ned på lånet med 300 000, så kan jeg ta disse ut igjen ved evt skilsmisse? Anonymkode: 3811b...00c 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå