Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kan man jammen lure på, at noen gjør dette av eget ønske.

Jobber der selv i 6mndr som veileder, ble sjokkert over hva som møtte meg av kollegaer. Holdningen de hadde til mennesker var helt forferdelig. Enda en ny direktør nå, som igjen ikke får gjort noe med galskapen nav er blitt.

Vi bor i et veldig lite land med bare ca 5,5mill innbyggere så klarer man ikke ha et bedre system.

Anonymkode: 997cf...64f

• Liker 4
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det kan man jammen lure på, at noen gjør dette av eget ønske.

Jobber der selv i 6mndr som veileder, ble sjokkert over hva som møtte meg av kollegaer. Holdningen de hadde til mennesker var helt forferdelig. Enda en ny direktør nå, som igjen ikke får gjort noe med galskapen nav er blitt.

Vi bor i et veldig lite land med bare ca 5,5mill innbyggere så klarer man ikke ha et bedre system.

Anonymkode: 997cf...64f

Det er en del forferdelige ansatte som ser ned på sårbare og syke mennesker. De som er normale ansatte, blir "spist opp" og bare skall av seg selv etter hvert. 

Har ennå ikke møtt en blid eller glad veileder. Virker som de er der kun for å ha nærmest sikker stilling, kan gjøre som de vil. NAV er som en stat i staten. Alle skandalene som har vært de siste årene er det knapt noen som er blitt ansvarliggjort for. 

Siden NAV er ekstremt kvinne-dominert, så er staten også en plass en del kvinner anser for å være den "rette" plassen å bli gravid i, hvis du skjønner, sammenlignet med privat næringsliv. Alt dette går utover sårbare og syke mennesker siden veiledere har tatt permisjon eller er sykemeldt og hele "trenger ny midlertidig vikar" karusellen holder på uten stopp. Om og om igjen. 

Når man ser på historier som brukere legger ut i sosiale medier angående AAP og diverse omtrent hver eneste dag, er det helt forferdelig hva de går gjennom. 

Når politikere, særlig fra høyresiden sier at "folk må ikke gis opp", så praktiserer NAV dette på en annen måte, nemlig at folk skal terroriseres fullstendig psykisk, økonomisk og fysisk til de kollapser og klikker eller prøver å ta livet sitt når det var åpenbart at brukeren skulle fått fred og ro for lenge siden og innvilget sine rettigheter for lenge siden. Det folk trenger er at det blir "anerkjent" så fort som mulig at de har problemer. Å anerkjenne at et individ har problemer og får dermed sine rettigheter oppfylt, har ingenting med "gi opp" å gjøre, men politikere har vridd debatten på en helt kvalm måte der det gis inntrykk av at folk bør dermed plages enda mer enn det som er tilfellet i dag. 

Det finnes mange tusener av brukere her i landet som tør rett og slett ikke å åpne et brev fra NAV. Ei heller ringe dem eller spørre om noe som helst hjelp til noe. 

Pulsen og blodtrykket til brukere eksploderer bare de hører eller leser de tre bokstavene "NAV". En del brukere er helt traumatisert og skjelver av å enten se eller høre order "NAV". 

Anonymkode: 8739c...dc5

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kan man lure på. Mannen min jobber i nav. Han er helt ødelagt. Trist å se. Han har det varmeste hjertet, men har blitt spist opp og oppbrukt av å jobbe der.

Anonymkode: a34bc...9f7

• Hjerte 12
AnonymBruker
Skrevet

husker en kompis av meg, jobbet i nav og det var bare å holde ut før man fikk jobb et annet sted. 

Anonymkode: ee160...2a1

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan man lure på. Mannen min jobber i nav. Han er helt ødelagt. Trist å se. Han har det varmeste hjertet, men har blitt spist opp og oppbrukt av å jobbe der.

😔 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

det er faktisk skummelt at man driver såpass rovdrift på de "beste" menneskene her til lands, de er samfunnets hjerte og egentlig tryggheten vår. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det er faktisk skummelt at man driver såpass rovdrift på de "beste" menneskene her til lands, de er samfunnets hjerte og egentlig tryggheten vår. 

Jepp.. de driver rovdrift på mennesker. Galskap. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp.. de driver rovdrift på mennesker. Galskap. 

Og det gjør meg så sint at du aner ikke. Han er ikke den samme lenger. Jævla drittplass

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ingen jobbet i Nav hvem skulle da gitt penger til naverne? Noen av oss må jobbe for føden, også på Nav.

Anonymkode: 46ff9...785

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og det gjør meg så sint at du aner ikke. Han er ikke den samme lenger. Jævla drittplass

oppskrift for at nav blir en yngleplass for feil type personer da. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

oppskrift for at nav blir en yngleplass for feil type personer da. 

Ja. De skulle tatt bedre vare på han, for han hadde vært et godt tilskudd for brukere. Genuint menneske. Men det er de kalde som blir igjen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er tildels at mange i NAV har blitt sånn av å deale med uendelig utrivelige og håpløse klienter. Det er også de saksbehandlerne som har dealet med sånt lengst uten å slutte som er «de erfarne» som de ferske og velmenende som begynner i NAV tar etter.

Det gjør det selvfølgelig på ingen måte ok. For det første skal NAV være et sted der nettopp de ufine og/eller voldsomt ressurssvake får god hjelp. For det andre er det selvfølgelig ikke riktig at den typen utålmodighet og ulykkelighet i jobben skal gå ut over det store flertallet som bare er normalt hyggelige folk. Men jeg tror det er en del av årsaken. 

Anonymkode: ed402...cba

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaringer med NAV, fra arbeidsgiversiden og fra brukersiden. Jeg har møtt utelukkende dyktige folk og et digitalt system med utmerket funksjonalitet.

Jeg husker da det det var arbeidsetaten, trygdeetaten og sosialkontoret og null samordning. Den ene hånda visste ikke hva den andre gjorde. NAV er et stort framskritt.

Noe av problemet er brukerfeil, folk leverer ikke inn all etterspurt dokumentasjon og skjeller ut NAV for lang behandlingstid

Videre er det en forventning om at NAV skal løse de økonomiske problemene du selv har stelt i stand.

Deretter innbiller folk seg at det er en slags bestillingtjeneste og blir rasende hvis de får avslag. 

Vi har blitt altfor bortskjemte, staten må jo sørge for oss, eller hva.

Det har blitt en folkesport å sjikanere en hel etat inkludert de som jobber der.

De største kritikerne er dem om er ute av stand til å forsørge seg og sine og det er jo et paradoks i seg selv.

Anonymkode: dfbad...8e5

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet

Haha, jeg lurer ofte på det samme selv. Har jobbet alt for mange år i Nav nå, og er komplett ødelagt. Når man blir behandlet som dritt fra flere nivåer av ledelsen, så lurer jeg virkelig på hvorfor jeg orker. Så kan man plusse på sjikane fra brukere og samarbeidspartnere, et ekstremt rigid system og en detaljstyring fra en helt annen verden. Ostehøvlkutt og stadig flere krav til hva vi skal prestere. Beskrivelsen til Anonymkode: a34bc...9f7 kunne vært skrevet av mannen min.

For å svare på hvorfor jeg i utgangspunktet ville jobbe i Nav, er svaret at jeg oppriktig hadde et ønske om å hjelpe folk. Både for den enkelte, men også på samfunnsnivå. Nå er det nok jeg som trenger hjelp snart. Min opplevelse er dessverre svært lite unik, flere av mine tidligere kolleger er ute av arbeidslivet i dag.

Anonymkode: 9ce1d...ad0

• Liker 3
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har erfaringer med NAV, fra arbeidsgiversiden og fra brukersiden. Jeg har møtt utelukkende dyktige folk og et digitalt system med utmerket funksjonalitet.

Jeg husker da det det var arbeidsetaten, trygdeetaten og sosialkontoret og null samordning. Den ene hånda visste ikke hva den andre gjorde. NAV er et stort framskritt.

Noe av problemet er brukerfeil, folk leverer ikke inn all etterspurt dokumentasjon og skjeller ut NAV for lang behandlingstid

Videre er det en forventning om at NAV skal løse de økonomiske problemene du selv har stelt i stand.

Deretter innbiller folk seg at det er en slags bestillingtjeneste og blir rasende hvis de får avslag. 

Vi har blitt altfor bortskjemte, staten må jo sørge for oss, eller hva.

Det har blitt en folkesport å sjikanere en hel etat inkludert de som jobber der.

De største kritikerne er dem om er ute av stand til å forsørge seg og sine og det er jo et paradoks i seg selv.

Anonymkode: dfbad...8e5

for all del, jeg kan forstå det fra den siden, har møtt min andel av slike folk, hehe .... har du hatt noen tanker for hvordan man skulle løst det fra den type folk? en egen avdeling for de vanskelige folkene hvor man hadde mer tid og ressurser til hver enkelt av dem? 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet i NAV i 11 år og det er mange flinke folk der, men det varierer veldig fra kontor til kontor og det som virkelig gjelder er hvordan lederen på kontoret framstår for hun/han setter kulturen. 

Anonymkode: 514ee...7ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På mitt kontor har jeg utelukkende møtt flotte og flinke behandlere. Fått god og mye hjelp opp gjennom årene. Vi har mye bedre system enn mange andre land, hvilke slår oss egentlig?

Anonymkode: 7e118...ef0

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Privat sektor tiltrekker seg ofte personer med tydelige karriereambisjoner, mens offentlig sektor gjerne får mindre ambisiøse og dem som vil komme fortest hjem fra jobb. Tviler på at disse som jobber i NAV og sliter, hadde klart seg i privat sektor. 

Anonymkode: 8e1d4...16b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Privat sektor tiltrekker seg ofte personer med tydelige karriereambisjoner, mens offentlig sektor gjerne får mindre ambisiøse og dem som vil komme fortest hjem fra jobb. Tviler på at disse som jobber i NAV og sliter, hadde klart seg i privat sektor. 

Anonymkode: 8e1d4...16b

Har jobbet i privat sektor tidligere, og hadde langt roligere dager der enn i Nav. Mannen min som jobber i privat sektor har også roligere dager enn meg (selv om hans jobb er krevende på sin måte). Noen av oss drives av større mål enn egen karriere.

Anonymkode: 9ce1d...ad0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet 8 år i NAV. Hadde hatt en praksisperiode på NAV under studiene og trivdes. Det var en bratt læringskurve og mye "learning by doing". Jeg liker å lære og går all in, men på lengre sikt var det ikke en god arbeidsplass. Drapet på NAV-kontoret i Bergen var dråpen for meg, og jeg begynte aktivt å søke ny jobb. Jeg hadde mange dyktige kolleger, men min erfaring er at de som passer best i jobben finner seg noe annet. Det er mye turnover og mange som kommer rett fra studier (som jeg også gjorde), og da er det ikke så lett og si ifra eller prøve å sette grenser.

Anonymkode: f064a...fd5

• Liker 7
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...