Gå til innhold

Tilrettelegger dere middag til voksne?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2026 den 19.34):

Det er mange som klager på at barn må få tilrettelagt mat… men hva med voksne, hvis vi snur litt på det? 😊😅

Si at dere inviterer til middag, barnebursdag eller noe annet, og skal servere taco, Pizza, pølser eller lasagne. Men tante Petra og bestefar Olav liker ikke det. Får de da noe annet servert? Koker dere noen poteter kanskje 😅

Jeg ser ofte voksne skrive at hvis de hadde blitt invitert i konfirmasjon og det ble servert taco, så hadde de ikke kommet – eller nektet å spise. Fordi de ikke liker taco, eller mener at taco ikke er “konfirmasjonsmat”. Det er bare Oksesteik med kokte poteter, saus og grønnsaker som er middag selvfølgelig 😅

Jeg kunne fint servert Taco i konfirmasjon, men da hadde nok Bestefar snudd i døra, han er veldig gammeldags av seg. Men jeg synes folk må være litt mer åpne. Vi er tross alt i 2026, å ikke 80- 90 tallet. Har ingen konfirmasjon her før om 5 år da, så det er lenge til. Jeg synes uansett konfirmanten må få lov til å være med å bestemme. Å få mat som de selv liker. 

Anonymkode: 5adce...1ae

Ja, vi hadde tilrettelagt ja. 
De hadde gjort akkurat det samme for oss eller våre barn om det var noe.

Skulle den ene bestemme seg for han vil ha taco i konfirmasjonen sin, da hadde det blitt taco, men også laget til alternativ som jeg vet de andre hadde spist. 
Fult mulig og få til uten for mye jobb, tilbehør til taco som oppkuttet salat som ligger hver for seg kan fint fungere til flere typer mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smarteste man gjør ved spesielle anledninger er å servere koldtbord eller tapas, for da er det mange retter og alle finner noe de liker og evt tåler. Personlig foretrekker jeg tapas med en del varme retter.

Anonymkode: 5a157...b39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som klager på at barn må få tilrettelagt mat… men hva med voksne, hvis vi snur litt på det? 😊😅

Si at dere inviterer til middag, barnebursdag eller noe annet, og skal servere taco, Pizza, pølser eller lasagne. Men tante Petra og bestefar Olav liker ikke det. Får de da noe annet servert? Koker dere noen poteter kanskje 😅

Jeg ser ofte voksne skrive at hvis de hadde blitt invitert i konfirmasjon og det ble servert taco, så hadde de ikke kommet – eller nektet å spise. Fordi de ikke liker taco, eller mener at taco ikke er “konfirmasjonsmat”. Det er bare Oksesteik med kokte poteter, saus og grønnsaker som er middag selvfølgelig 😅

Jeg kunne fint servert Taco i konfirmasjon, men da hadde nok Bestefar snudd i døra, han er veldig gammeldags av seg. Men jeg synes folk må være litt mer åpne. Vi er tross alt i 2026, å ikke 80- 90 tallet. Har ingen konfirmasjon her før om 5 år da, så det er lenge til. Jeg synes uansett konfirmanten må få lov til å være med å bestemme. Å få mat som de selv liker. 

Står foran dette nå. Gjester med forskjellige preferanser og sterke meninger. Vi har gått for en taco lignende variant. Det muliggjør nemlig at alle finne noe de kan spise uten at bankkontoen lider mer enn nødvendig.

Når jeg tenker meg om burde jeg kanskje skrevet det i invitasjonen. Det er sikkert flere på gjestelisten som ville protestert på det også. Det kunne vært interressant å gi enkelte mer å klage på.

Uansett, de som tar seg bryet med å komme vil bli positivt overrasket. Dette er nemlig ikke den klassiske tacoen. Her snakker vi en buffet med autentiske tacoinspirerte retter som ingen har sett maken til.

Alt hjemmelaget av noen som vet hva de gjør på 😊

Anonymkode: 1761d...b7b

Skrevet

Ved allergier gjør jeg alltid det ja, det samme med religion/livssyn. Er det pga. matpreferanser så ser jeg an, og det spørs hvor enkelt det er å tilrettelegge. Ofte ser jeg på hva jeg kan legge til, så jeg ikke må lage en helt annen matrett. 

Jeg velger ofte koldtbord eller mat som ikke er sammenblandet når jeg har gjester, fordi folk kan velge hva de vil og så har jeg heller mer av det jeg vet det går mye av.

Skrevet

Ja, jeg gjør til en viss grad det.

Til dåp hadde vi catering, og det var veldig mye forskjellig. Vi hadde veldig mange gjester, fra 3 til 85 år, så da ville alle finne noe de likte.

Til vanlige middagsinvitasjoner der bare et par er invitert så tar jeg hensyn til hva jeg tror passer for gjestene. Mine svigerforeldre foretrekker kokte eller fløtegratinerte poteter fremfor mos eller ovnsstekte, og da gjør jeg det slik.

Når jeg har invitert familie til barnebursdag og halvparten av gjestene er barn har jeg laget lasagne. Alle barna liker det, de voksne liker det, det er ikke favoritten for svigerfar på 85, men da går flertallets behov foran (og mine, for å kunne lage maten på forhånd).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tilrettelegger, siden jeg ønsker at gjestene skal kose seg. Det betyr at jeg ikke inviterer en vegetarianer på elgsteik, at jeg ikke inviterer en som ikke liker skalldyr på skalldyraften, at jeg ikke inviterer en meg eggeallergi på mat med egg i etc.

Jeg serverer skikkelig mat i sammenhenger der det er forventet. Å servere pølser eller lapskaus i et selskap der mange av gjestene har brukt tusenvis av kroner på fly og hotell, anser jeg som gnient og direkte respektløst. Taco kan faktisk være skikkelig god mat, men det kan også være kjip junk, så der kommer det an på. Snakker vi salsa på glass, tacokrydder fra pose, kjøpe-tortillas, noen bokser mais, agurk, slimete tomat og litt billig kyllingkjøttdeig spedd ut med bønner, så hard no. Men som en over skriver, kan taco også være gourmetmat.

Anonymkode: dfac2...62a

AnonymBruker
Skrevet

Om bestefar velger å snu i døra i konfirmasjon fordi det serveres taco så mangler enten evne eller vilje til emosjonell regulering. Og han har trolig, i løpet av sin levetid, blitt skjermet for konsekvensene av sine handlinger. 

Den eldre generasjon er ufyselig nok som det er, om jeg ikke skal digge for nykkene deres og skjerme dem fra konsekvensene av en åpenbart dårlig oppdragelse. Jeg tenker at det er greit at bestefar velger å ikke komme.

Men jeg ville ha «tilrettelagt». Dersom bestefar sa høyt at han ikke kommer om det serveres taco? Da ville menyen blitt endret til taco så raskt at du ikke rakk si «slipper å se han». Så, ja, jeg endrer menyer etter hva voksne med trassanfall ikke ønsker seg. Det tenker jeg er en del avvmitt samfunnsansvar. Å utfryse voksne med uønsket adferd ville fått en hel generasjon til å endre adferd, om vi bare alle stod sammen om oppdraget.

Til hyggelige onkel Kåre som alltid kommer og alltid sier noe hyggelig og aldri mukker på noe? Han vet jeg både yndlingskaken til og annet. Og han får det som han vil, fordi han aldri krever noe. Men bestefar som går høyt ut? Han kutter jeg kanskje bare fra invitasjonene helt og holdent.

Anonymkode: 76e7c...6a0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om bestefar velger å snu i døra i konfirmasjon fordi det serveres taco så mangler enten evne eller vilje til emosjonell regulering. Og han har trolig, i løpet av sin levetid, blitt skjermet for konsekvensene av sine handlinger. 

Den eldre generasjon er ufyselig nok som det er, om jeg ikke skal digge for nykkene deres og skjerme dem fra konsekvensene av en åpenbart dårlig oppdragelse. Jeg tenker at det er greit at bestefar velger å ikke komme.

Men jeg ville ha «tilrettelagt». Dersom bestefar sa høyt at han ikke kommer om det serveres taco? Da ville menyen blitt endret til taco så raskt at du ikke rakk si «slipper å se han». Så, ja, jeg endrer menyer etter hva voksne med trassanfall ikke ønsker seg. Det tenker jeg er en del avvmitt samfunnsansvar. Å utfryse voksne med uønsket adferd ville fått en hel generasjon til å endre adferd, om vi bare alle stod sammen om oppdraget.

Til hyggelige onkel Kåre som alltid kommer og alltid sier noe hyggelig og aldri mukker på noe? Han vet jeg både yndlingskaken til og annet. Og han får det som han vil, fordi han aldri krever noe. Men bestefar som går høyt ut? Han kutter jeg kanskje bare fra invitasjonene helt og holdent.

Anonymkode: 76e7c...6a0

Jeg er nå nesten 40 år, og har hele mitt liv slitt med en del matvarer. Jeg bare klarer ikke spise dem, det er noe «feil» med tekstur eller smak som gjør at jeg bare ikke får det til. Så dessverre, jeg kan ikke spise all maten du lager. Jeg møter opp, jeg har med vertinnegave, jeg forsyner meg av det jeg tror jeg kan spise, og jeg sier ikke noe slemt. Men det er ikke trass, det er autisme. Det bare tok meg veldig mange år å finne ut av det. 

Beklager til alle i tråden her som føler seg dårlig behandlet av meg og de som sliter med det samme som meg, jeg skulle virkelig ønske at det var annerledes. Men etter snart fire tiår med å «skjerpe meg», «vokse opp», «slutte å trasse», «endre atferd»… Beklager, det kjennes ut som om jeg kveles. Det bare går ikke. Tro meg, jeg har prøvd. 

Det er mange her som mener alt er bare dårlig oppdragelse eller en generasjonsgreie. Men tenk på hvor mange av de i eldre generasjoner som ikke er diagnostisert med noe, men som ville blitt det hvis de var barn i dag. Det kan hende at det er mer bak enn den trassen dere tror dere ser. 

Koldtbord eller buffet er stort sett null stress. Inviterer du meg på fårikållag så må jeg dessverre stå over.

Jeg oppmuntrer ungene mine til å prøve, og å smake, og jeg gjør det samme selv. Men etter 40 år vet jeg at enkelte ting ikke funker. Da er det ikke så mye vits i å prøve mer.

Og taco i konfirmasjon er en uting. Ikke fordi jeg ikke liker taco, eller fordi det er for hverdagslig, men fordi det er så grisete. Det er så herk å vaske bunad 😅 

Anonymkode: 569e1...8d6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg inviterer noen på middag så kunne det ikke falle meg inn å servere dem noe jeg vet de ikke liker. Hvorfor i alle dager skulle jeg gjøre det? Det er jo direkte slemt. 

Anonymkode: 86498...c89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...