Gå til innhold

Tilrettelegger dere middag til voksne?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tar kun hensyn til allergier, om noen ikke spiser kjøtt f.eks. får de spise tilbehør eller ta med egen kjøtterstatning. 
Om det er småting som f.eks. noen ikke liker en grønnsak i salaten kan jeg legge den i en egen skål. Men prøver jo å servere noe alle kan like innenfor visse grenser. 

Anonymkode: 216fb...d64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri opplevd at noen har gitt beskjed om at de ikke liker noe. Men jeg tilrettelegger for både vegetarianer, veganer og laktoseintolerante i vennekretsen. Har også hatt en nabo på middag noen ganger som verken tåler gluten eller melkeprotein, da sliter jeg litt mer, men får det til på et vis. 

Anonymkode: b07c1...5ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tilrettelegger mat på det viset at jeg ikke serverer mat som folk er allergisk mot.

Anonymkode: e969a...959

Dette. Samt at jeg har noen i familien som spiser nesten alt de får servert, utenom en type grønnsak. Da tilbereder jeg den grønnsaken for seg, slik at den kan velges vekk. 

Når det er sagt så gidder jeg ikke lage en flott og fin ørrettmiddag til noen jeg vet ikke spiser rød fisk. Jeg tenker takt og tone går begge veier. 

Når det er en stor happening som konfirmasjon med mange gjester og hensyn så vil behovene prioriteres. Helse foran liker ikke. 

Anonymkode: 0f4a8...a26

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er mange som klager på at barn må få tilrettelagt mat…

Vi voksne er litt rare noen ganger.

Vi planlegger, handler inn og lager mat som vi selv liker – eller i det minste ikke har noe problem med å spise. Vi kjenner smakene, vi er vant til konsistensen, og vi vet hva vi går til. Likevel sitter vi der etterpå og forventer at barna skal gjøre akkurat det samme.

Spise opp. Like det. Være fornøyde.

Så til ditt spørsmål; ja, jeg prøver i imøtekomme de jeg har invitert til middag. I begge barnas konfirmasjoner hadde vi koldtbord og alle fant i alle fall én ting de likte 😂

• Liker 2
Skrevet

Tenker det kommer an på settingen. Når vi har invitert til dåp så har vi tatt hensyn til allergier, men har tenkt at gjestene får spise det som serveres. Har da gjerne hatt to gryter, slik at det er mulig å velge det ene eller det andre. Til middagsselskap så gjør jeg som mange andre her nevner: serverer ikke noe jeg vet at gjestene ikke spiser. Evt kan jeg gjøre små tilpasninger som å servere koriander ved siden av etc.

Skal sies at jeg har en vennegjeng som pleier å spise middag sammen og det er én person som har veldig mange preferanser til mat som ikke kjøtt, ikke løk, ikke hvitløk, ikke bønner, ikke for sterkt og ikke ditten og datten. Kjenner i den typen setting er det provoserende at det forventes tilrettelegging, særlig siden vedkommende aldri én gang har laget mat til oss andre 😅

Selv spiser jeg alt jeg får servert, om jeg så må spise med fortennene 😂

Anonymkode: 29462...f2d

Skrevet

Kun allergier.

De fleste voksne jeg kjenner vet å oppføre seg.

Voksne folk som må kommentere at de ikke liker grønnsaker, sier ÆSJ, og bare kan spise barnebursdag mat er veldig krevende å være rundt for meg personlig. 

Anonymkode: 183a3...223

Skrevet

Ja, jeg tilrettelegger. Jeg har aldri opplevd at voksne folk ‘ikke liker’. 

Skrevet

Kommer litt an på, men i utgangspunktet ja, jeg tilrettelegger. Selv spiser jeg det meste og elsker mat. Synes det er viktig at alle har det hyggelig på middagsselskap. Søsteren min er ekstremt sær på mat og liker kun ganske plain mat (pasta, pizza med skinke, kyllingsalat). Jeg inviterer ikke henne om vi skal ha dumplings, sushi eller steambuns (ja, det er for eksperimentelt for henne 😅). Sjømat liker hun ikke heller. 

Personlig synes jeg det virk pinlig å være så kresen så jeg tenker at jeg fint kan legge til rette for at gjestene skal føle seg vel.

Så velger man jo selv hvem man inviterer på middag (kanskje med unntak av veldig spesielle anledninger). Det beste jeg vet er å gå ut på fin restaurant eller lage noe skikkelig digg hjemme, men ville ikke tatt med noen som ikke vil sette pris på det på Maaemo eller disket opp med en femretters til søsteren min som helst vil ha pasta carbonara. Da er det bedre å tilpasse til de man inviterer.

Hadde sønnen min ønsket seg noe spesielt til bursdagen sin som søsteren min ikke liker hadde jeg løst det ved å ha noe annet i tillegg. Når vi har hatt fester og laget større gryter har jeg alltid skrevet hva vi serverer så kan gjestene selv bestemme om de vil komme sultne eller spise noe før de kommer.

Anonymkode: 8991d...efb

• Liker 1
Skrevet

Jeg tilrettelegger ikke for "liker ikke" nei, men jeg serverer heller ikke taco eller annen hverdagsmat i dåp, konfirmasjon eller andre spesielle anledninger. 

Anonymkode: 5a157...b39

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er mange som klager på at barn må få tilrettelagt mat… men hva med voksne, hvis vi snur litt på det? 😊😅

Si at dere inviterer til middag, barnebursdag eller noe annet, og skal servere taco, Pizza, pølser eller lasagne. Men tante Petra og bestefar Olav liker ikke det. Får de da noe annet servert? Koker dere noen poteter kanskje 😅

Jeg ser ofte voksne skrive at hvis de hadde blitt invitert i konfirmasjon og det ble servert taco, så hadde de ikke kommet – eller nektet å spise. Fordi de ikke liker taco, eller mener at taco ikke er “konfirmasjonsmat”. Det er bare Oksesteik med kokte poteter, saus og grønnsaker som er middag selvfølgelig 😅

Jeg kunne fint servert Taco i konfirmasjon, men da hadde nok Bestefar snudd i døra, han er veldig gammeldags av seg. Men jeg synes folk må være litt mer åpne. Vi er tross alt i 2026, å ikke 80- 90 tallet. Har ingen konfirmasjon her før om 5 år da, så det er lenge til. Jeg synes uansett konfirmanten må få lov til å være med å bestemme. Å få mat som de selv liker. 

Anonymkode: 5adce...1ae

I en konfirmasjon ville jeg passet på at det fantes noe for alle å velge i. Men er enig i at det må være noe som konfirmanten liker! Når vi skulle ha en feiring hjemme med venner og bekjente som ikke hadde vært med på selve dagen, så ønsket konfirmanten seg et stort taco bord. (Da hadde vi hatt selve dagen med familie med tapas/koldtbord levert av restauranten i lokalet vi leide - konfirmanten var med på menyvalget der også), til tacoen hadde vi flere ting å velge mellom: kjøttdeig, kylling, pulled pork, og laksebiter, vi hadde lefser, skjell og flere typer saus, hjemmelaget guacamole, dressinger, flere type salater og alt tenkelig av tilbehør. Da kan jo folk blande akkurat det de vil. Jeg tenker at om man ikke finner noe å spise med masse slike valg, så er man litt vanskelig, for man kan jo lage litt ekstra utover den typiske fredagstacoen som gjerne eldre forbinder med taco? Et barn i familien min hadde taco til sin konfirmasjon. Også der var det masse forskjellig å velge i. Men de serverte i tillegg focaccia, en enkel salat, ris og en god gryterett til de gamle tantene og besteforeldre…

Ps: 5 år går fort - jeg begynte også veldig tidlig. Bestilte bla. lokale nesten 5 år før tiden - pga at det er så populært der 😅! Vår krets har konfirmasjon en fast helg hvert år.

Anonymkode: aca06...45e

Skrevet

Tar hensyn til allergier, ikke noe mer. MEN: Jeg ønsker at gjester skal være både mett og fornøyd, så de mest sære og kjipe ting unngår jeg lett :)

Anonymkode: 1f91e...91a

Skrevet

Var i konfirmasjon forrige mai hvor de serverte taco fordi det var yndlingsretten til konfirmanten. 

Så ikke noe problem hos den eldre garde 😅

selv tar jeg kun hensyn hvis det er snakk om allergier. Om det er vegetar, greit. Prøver å se om det går å spise retten uten, feks lage èn pizza uten kjøtt. Veganer derimot; da får de ta med seg mat. Liker ikke; nei da spiser man seg mett før man kommer🤷‍♀️

Skrevet

Noen mennesker kan ha anstrengt forhold til diverse mat (spiseforstyrrelse e.l.) eller allergi.

Dere som sier «de får spise det som er.» og ferdig med det – Synes dere det er gøy å servere noe du vet folk du er glad i ikke spiser / liker så godt eller tåler bare på trass når du først inviterer de? 

Hva er det jeg ikke skjønner med dette? 
Hvorfor er det så givende å si «Det får de tåle når de er voksne»?

Uavhengig av klaging, det bør jo handle om at du vil folk skal kose seg? Eller tar jeg feil? Finnes det en høyerestående, mer snobbete mening med det hele?

Anonymkode: 63674...b92

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville aldri funnet på å ha taco i konfirmasjon, det er blodharry. Ellers tilrettelegger jeg. En venn er vegetarianer, han får vegetarmat eller jeg lager det til alle. En venninne tåler laktose dårlig, da lager jeg ikke tunge fløtesauser selvsagt. Tidligere hadde jeg en veganer i familien, vedkommende fikk vegansk mat. Ellers tror jeg de fleste jeg inviterer spiser det meste. Jeg har lagt merke til at min mor pirket i et blåskjell en gang vi spiste fiskesuppe ute, vel, da serverer jeg ikke blåskjell. Den ene svigerinnen min er fra et annet europeisk land der jeg ikke tror det er så vanlig med skalldyr. Jeg vet hun liker reker, men jeg er usikker på om hun er vant til å pille reker selv, derfor har jeg hittil ikke invitert dem på reker. Osv osv osv. Jeg tar likevel sjansen på å,f.eks servere indisk (ikke av den sterkeste sorten) til foreldrene mine som er godt oppe i årene, og de har likt det. Sushi vet jeg de ikke spiser, så det serverer jeg dem ikke. Det er ikke vanskelig eller kjipt for meg, det er jo uendelig mye god mat man kan lage uansett. 

Anonymkode: d118d...b89

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2026 den 19.34):

Det er mange som klager på at barn må få tilrettelagt mat… men hva med voksne, hvis vi snur litt på det? 😊😅

Si at dere inviterer til middag, barnebursdag eller noe annet, og skal servere taco, Pizza, pølser eller lasagne. Men tante Petra og bestefar Olav liker ikke det. Får de da noe annet servert? Koker dere noen poteter kanskje 😅

Jeg ser ofte voksne skrive at hvis de hadde blitt invitert i konfirmasjon og det ble servert taco, så hadde de ikke kommet – eller nektet å spise. Fordi de ikke liker taco, eller mener at taco ikke er “konfirmasjonsmat”. Det er bare Oksesteik med kokte poteter, saus og grønnsaker som er middag selvfølgelig 😅

Jeg kunne fint servert Taco i konfirmasjon, men da hadde nok Bestefar snudd i døra, han er veldig gammeldags av seg. Men jeg synes folk må være litt mer åpne. Vi er tross alt i 2026, å ikke 80- 90 tallet. Har ingen konfirmasjon her før om 5 år da, så det er lenge til. Jeg synes uansett konfirmanten må få lov til å være med å bestemme. Å få mat som de selv liker. 

Anonymkode: 5adce...1ae

Personlig synes jeg det er godt vertskap å sørge for at alle gjester er ivaretatt. Innen rimelighetens grenser. Jeg hadde kanskje ikke stått å lagd 3 forskjellige krevende retter, men jeg hadde nok sørget for at alle har NOE de liker. Evt valgt å gå for koldtbord eller noe med litt forskjellige alternativer. Alt ettersom. Finnes nok løsninger som ikke trenger å være alt for tungvinte for de som ønsker å ta vare på gjestene tenker jeg. 

Skrevet

Nå er ikke taco festmat akkurat, og selv hadde jeg takket nei hadde jeg visst det stod på menyen, men hvis jeg absolutt måtte gå, så hadde jeg spist salat, sagt den var kjempegod og ellers holdt kjeft.

Det spørs på anledning. Inviterer du noen til en middag, så er du god vert og lager noe du vet de liker. Inviterer du til stort selskap for å feire noen, får gjestene få mulighet til å melde avbud eller finne egne løsninger selv. Gjester har et ansvar for å oppføre seg dannet de også. Det man kan gjøre er å ha sånne småbrød, smør og ekstra salat stående, så får oss litt mer kresne noe å mumse på uten at det blir lagt merke til. Spiser de ikke det heller, så får de bare gå sulten. 

Skrevet
Elliem skrev (1 time siden):

Var i konfirmasjon forrige mai hvor de serverte taco fordi det var yndlingsretten til konfirmanten. 

Så ikke noe problem hos den eldre garde 😅

selv tar jeg kun hensyn hvis det er snakk om allergier. Om det er vegetar, greit. Prøver å se om det går å spise retten uten, feks lage èn pizza uten kjøtt. Veganer derimot; da får de ta med seg mat. Liker ikke; nei da spiser man seg mett før man kommer🤷‍♀️

Konfirmanten får gaver til tusenvis av kroner og dere byr gjestene på hverdagsmat? Fy f.

Anonymkode: 5a157...b39

Skrevet

Har ikke opplevd at folk "ikke liker". I bursdager har jeg servert litt av hvert så da får folk spise det de vil. I dåpen til barna har vi hatt koldtbord.

Fikk servert taco i konfirmasjonen til en slektning av meg. Jeg liker taco og spiser taco ofte hjemme. Og selv om jeg ikke søler nevneverdig, er ikke taco og bunad en god kombinasjon synes jeg. Ene gammeltanta mi klarte å få saft av kjøttdeigen på bunadskjorta si. Flekken fikk hun ikke bort. 

Anonymkode: 20d82...3d2

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke, men jeg kan være sjenerøs med tilbehøret så de kan spise seg mette på det. 

Anonymkode: 8ce44...a1b

Skrevet

Jeg pleier å lage buffet hvis det er mange på middag, evt. noe med masse forskjellig tilbehør sånn at alle får mat uansett... Er det folk jeg kjenner godt vet jeg jo hva de liker og tåler, og velger selvsagt noe som er innafor. Har imidlertid gitt beskjed én gang om at det ikke lot seg gjøre å tilrettelegge, og det var da noen i familien plutselig skulle ha alt både lavkarbo, økologisk, glutenfritt og uten meieriprodukter (ikka bare laktosefritt), fordi det var sunnest. De var fem personer, jeg var fattig student. Sånn frekkhet orker jeg bare ikke, da vil jeg heller at folk takker nei eller i det minste tilbyr seg å kjøre byen rundt selv for å handle inn alt som kommer gjennom kostholdsregime-nåløyet. 

Anonymkode: 68291...683

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...