AnnaØ Skrevet mandag kl. 18:40 #21 Skrevet mandag kl. 18:40 kommer helt an på. Inviterer vi på lutefiskaften, inviterer vi bare folk som vi vet liker lutefisk. Gidder ikke å invitere Lise og Pål som ikke liker det, for å lage annen mat til dem. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:45 #22 Skrevet mandag kl. 18:45 Ikke utover relgion/allergi tilrettelegging Min mann har spist mang en ekstra blodig biff i konfirmasjon/bryllup pga jeg har vært gravid. Anonymkode: 64bc2...517
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:46 #23 Skrevet mandag kl. 18:46 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tar nok litt hensyn, ja. Ingen i familien her i huset liker bløtkake, men vi har alltid bløtkake på bursdager fordi besteforeldre og oldeforeldre setter pris på det. Var i en konfirmasjon for et år siden der de hadde en buffet med bla. Taco. Konfirmanten ville ha Taco, foreldrene tenkte det ikke passet seg så godt. Så da ble det et godt utvalg av diverse, salaten og tilbehøret passer jo til mye annet og. Synes det var en fin løsning på Taco i konfirmasjon Anonymkode: 0f6ed...56c Synes taco fungerer utmerket i konfirmasjon som en del av en buffe. Vi hadde vanlig koldtbord i konfirmasjon og min far ønsket røyket laks og karbonader (ungene våre spiser ikke det), svigermor var veldig opptatt av at det var variert nok spekemat (ungene spiser ikke alt av det heller) Så om det hadde vært litt tacokjøtt, ost og saus mm så hadde det ikke vært mye forskjell. Jeg hadde fikset det også. Ungene foretrakk baconsurret kylling som kjøtt så det fikk de. Lagde eggerøre, potetsalat, waldorfssalat, pastasalat og hadde fat med roastbeef og fat med mozzarella og tomat. Var nok noe mer også. I ene konfirmasjonen hadde jeg også skål med pølsebiter til 2-åringen som var der. Anonymkode: f1adf...1c3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:48 #24 Skrevet mandag kl. 18:48 Jeg serverer ikke noe med tomater/tomatsaus hvis min far kommer, men min mors varierende "allergier" tar jeg ikke hensyn til (den ene uka blir hun såååå dårlig av noe, neste uke spiser hun nesten ikke noe annet...). Anonymkode: 14e2c...1c3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:51 #25 Skrevet mandag kl. 18:51 Middagsgjester her, er folk jeg kjenner godt. Vet f.eks at min svoger ikke er glad i fisk. Så da serverer jeg ikke det når han er invitert. Ingen problemer med det. Forteller jo alltid hva vi har tenkt å servere når vi inviterer til middag, så da kan folk si nei om maten ikke faller i smak 🙂. Ikke alle som er så glad i fårikål, lutefisk, sterk chili osv. Men som sagt, så kjenner jeg de fleste av gjestene mine godt. Vi inviterer aldri på pølser, pizza, eller lasagne, bortsett fra da vi hadde småbarn og de ville ha pølser i bursdag. Er som regel litt mer forseggjort middag når vi først inviterer Anonymkode: 30380...d9e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:51 #26 Skrevet mandag kl. 18:51 Jeg selv elsker å lage noe til alle. Så jeg tilrettelegger alltid for alle, både barn og voksne, de som liker sjokolade og de som liker bløtkake , og de som ikke spiser sukker får frukt 😊 . Men jeg synes det er så mange som klager på at barn ikke spiser visse ting , men de selv spiser heller ikke alt. Jeg er oppvokst med at det skal bugne, selv om det bare er familieselskap, eller en søndagsmiddag, og at det skal være noe alle liker når man inviterer 😊 . Ts. Anonymkode: 5adce...1ae 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:54 #27 Skrevet mandag kl. 18:54 Jeg tilrettelegger for allergier. Men jeg hadde aldri servert taco eller pizza i konfirmasjon heller. Vi har konfirmant i hus om 4 år og da lager vi koldtbord. Da er det noe for alle. Taco og pizza er ikke selskapsmat i mine øyne Anonymkode: b03e4...99f 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:55 #28 Skrevet mandag kl. 18:55 Jeg får alltid vegetarmat hos mamma og hos bror, hos bror tar jeg innimellom med mat selv da. Anonymkode: 942eb...912 1 2
Blåsippa Skrevet mandag kl. 19:01 #29 Skrevet mandag kl. 19:01 Har ei venninne som ikke spiser kylling, så lager selvsagt ikke akkurat det når hun kommer på besøk. Om det var lutefisklag og noen ikke spiste lutefisk, hadde jeg kjøpt noen skiver med torsk. Samme tilbehør, så null stress. Om det absolutt skulle være taco, sushi el. i en konfirmasjon og jeg visste at dette ble rart for besteforeldre og oldeforeldre, hadde jeg laget en god gryte med veldig mørt kjøtt som et alternativ. Ris og potet til. Ble det igjen rester, hadde den eldre garde fått med dette hjem i hver sin boks slik at de hadde middag dagen etter. 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:04 #30 Skrevet mandag kl. 19:04 Jeg tilrettelegger alltid ved å lage buffet eller alternativ. Spør alltid gjester, både voksne og barn, om det er ting de ikke tåler eller liker. Hadde selv hatet å få servert lever, kanin, eller ferskt kjøtt med løksaus. Det orker jeg bare ikke. Anonymkode: e24d0...0b6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:18 #31 Skrevet mandag kl. 19:18 Tja, det hender nesten aldri at voksne folk er kresne og ikke liker noe vi har. Men vi spør jo på forhånd om sære ting hvis vi ikke vet: «Spiser dere rakfisk, er dere glad i lutefisk?» ikke: Er det greit med lasagne? til broren min liksom. Hadde vi servert noe så enkelt som taco eller pølser, hadde jeg aldri spurt. Og kan ikke se for meg at noen noensinne ville bedt om «tilpasninger». Anonymkode: f9c7d...6c4 2
Arkana Skrevet mandag kl. 23:41 #32 Skrevet mandag kl. 23:41 Selvfølgelig tilrettelegger jeg enten det er allergi, religion eller bare kresenhet. Jeg inviterer folk på middag fordi jeg vil at alle skal ha det hyggelig, ikke for å belære dem. Å insistere på å servere X til noen som ikke liker X er jo bare direkte slemt. Man kan spise X alle de andre dagene i året, det trenger ikke være akkurat den dagen man har en gjest som ikke liker det. 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 01:22 #33 Skrevet tirsdag kl. 01:22 Har koldtbord med retter som egner seg til alle generasjoner! Ellers tar jeg hensyn til allergier og lignende, og at det ikke er grisemat som flekker til finklærne Anonymkode: f6803...69f
Nordlending1 Skrevet tirsdag kl. 01:37 #34 Skrevet tirsdag kl. 01:37 Tilrettelegger for allergier, for barn og voksne.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:18 #35 Skrevet tirsdag kl. 08:18 Jeg tilrettelegger for både barn og voksne så godt jeg kan Skjønner ikke opphenget en del folk har i hva andre folk skal spise og like, og hvor opptatt de er av at andre skal like absolutt alt og akkurat det samme som dem. Null forståelse for at folk er forskjellige eller at man kan ha grunner for å ikke like ting (jeg er feks på autismespekteret og sliter veldig med teksturer i mat, det er ikke fordi jeg ikke gidder å lære meg å like ting, jeg har øvd hele livet og har utvidet veldig men noen ting får jeg ikke til) Nå synes jeg det er litt sært å ikke ville komme i større selskaper pga serveringen da. Jeg går jo i bryllup, konfirmasjoner osv uavhengig av om jeg liker maten. Men det kan jo være fint å opplyse om meny på forhånd, eller passe på at det er noe ekstra om man velger noe sært som man vet at mange ikke liker. Man ønsker jo at gjestene skal ha det fint Anonymkode: 6e876...d74 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:23 #36 Skrevet tirsdag kl. 08:23 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg tilrettelegger mat på det viset at jeg ikke serverer mat som folk er allergisk mot. Anonymkode: e969a...959 Jeg tilrettelegger slik at jeg ikke serverer mat til folk jeg er allergisk mot. Anonymkode: a5caf...32c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:33 #37 Skrevet tirsdag kl. 08:33 Allergier, vegetarnianere, glutenfritt, lavkarbo og diabetes. Anonymkode: f880e...4a7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:54 #38 Skrevet tirsdag kl. 08:54 I familien vår ha vi både laktoseintoleranse og cøliaki, dette tilrettelegges for. Alt av kaker er glutenfrie da 3 personer har cøliaki mens laktosefritt er det en kresen person så vi lager kakene den personen spiser laktose og glutenfri. Men vi tar ikke hensyn til at noen ikke liker det ene eller andre. Liker du ikke lasanja oki spis salat og baguetter. Hver glad du kommer til dekket bord. Vi gjør det enkelt. Bursdagsbarnet/voksne får velge meny så får de som ikke liker ta med niste. Når noe tok mandlene noen dager før et selskap og ikke kunne spise maten, laget jeg blomkålsuppe som de ville ha kald. Med andre ord legger til rette for sykdom, skade ol. Men kresne voksene nope! Anonymkode: 54709...4c5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:43 #39 Skrevet tirsdag kl. 10:43 Når jeg lager mat til andre så unngår jeg sær mat kun få liker. F.eks snegler og blekksprut eller pizza med ananas. Serverer heller ikke taco til bestemor og grandtante. Anonymkode: f6803...69f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:01 #40 Skrevet tirsdag kl. 11:01 Selvfølgelig må konfirmanten få være med å bestemme. Det er jo konfirmantens dag. Man nekter heller ikke barn å være med og bestemme i deres egne bursdager. Det er noe annet enn dagliglivet. Når jeg inviterer venner eller familie på middag så sier jeg ifra om hva jeg lager, hvis jeg har planlagt, ellers ikke. Da er det altså snakk om vanlig invitasjon til middag, ikke at andre har en stor dag. Jeg tilrettelegger utifra allergi, intoleranse og vegetar. Er jeg usikker, ber jeg dem å si ifra. Som regel er det enkelt. Hvis noen ikke tåler laktose, går jeg for laktosefritt feks. Enkle erstatninger eller bare en rett uten. Jeg lager nesten aldri to versjoner av noe, trengs omtrent aldri. Når jeg inviterer på middag gjør jeg det fordi jeg vil gjøre noe fint for de jeg er glad i. Det er min gest. Hvis det i tillegg skulle handle om preferanser og hva de vil og ikke vil ha, så blir det et ork. Jeg trenger bare å vite om de kan spise det og så prøver jeg å lage noe bra til dem utifra det. Andre ganger lager og spiser vi middag sammen, da bare avtaler vi det. Anonymkode: aa230...644
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå