AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:34 #1 Skrevet mandag kl. 17:34 Det er mange som klager på at barn må få tilrettelagt mat… men hva med voksne, hvis vi snur litt på det? 😊😅 Si at dere inviterer til middag, barnebursdag eller noe annet, og skal servere taco, Pizza, pølser eller lasagne. Men tante Petra og bestefar Olav liker ikke det. Får de da noe annet servert? Koker dere noen poteter kanskje 😅. Jeg ser ofte voksne skrive at hvis de hadde blitt invitert i konfirmasjon og det ble servert taco, så hadde de ikke kommet – eller nektet å spise. Fordi de ikke liker taco, eller mener at taco ikke er “konfirmasjonsmat”. Det er bare Oksesteik med kokte poteter, saus og grønnsaker som er middag selvfølgelig 😅. Jeg kunne fint servert Taco i konfirmasjon, men da hadde nok Bestefar snudd i døra, han er veldig gammeldags av seg. Men jeg synes folk må være litt mer åpne. Vi er tross alt i 2026, å ikke 80- 90 tallet. Har ingen konfirmasjon her før om 5 år da, så det er lenge til. Jeg synes uansett konfirmanten må få lov til å være med å bestemme. Å få mat som de selv liker. Anonymkode: 5adce...1ae 2 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:40 #2 Skrevet mandag kl. 17:40 Jeg tilrettelegger mat på det viset at jeg ikke serverer mat som folk er allergisk mot. Anonymkode: e969a...959 17 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:42 #3 Skrevet mandag kl. 17:42 Har aldri opplevd "liker ikke" fra voksne. Jeg tar hensyn til allergier. Anonymkode: 3cfe9...3df 13 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:45 #4 Skrevet mandag kl. 17:45 Tja, vi gjør jo det, i noen grad. Fordi når man inviterer noen på noe å spise så har man jo lyst til å nyte et hyggelig måltid. Hvis man med vilje serverer noe man vet gjestene ikke spiser, så blir det jo litt rart.. Men innrømmer at det ikke er all tilrettelegging som jeg gjør med like stor glede. Det er helt greit å tilrettelegge for reelle allergier. Men det er noe annet med «ønsker ikke spise» og «liker ikke», spesielt for voksne mennesker som bare har valgt å være sære. For jeg kjenner og ønsker jo å invitere mange med så mangt av behovene for tilrettelegging. Da blir helheten av tilrettelegging fort litt mye. Og da har det skjedd at jeg bare gir beskjed fruit de som «bare ikke liker» hva som serveres. Så kan de velge å spise litt hjemme i forkant, ta med noe selv e.l Anonymkode: 38f5b...235
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:46 #5 Skrevet mandag kl. 17:46 Ved store anledninger som dåp, konfirmasjon osv. serveres det samme til alle, men vi tar hensyn til allergier og forsøker å finne noe de fleste liker. Om vi inviterer et vennepar på middag eller lignende serverer vi naturligvis noe gjestene liker. Jeg inviterer ikke venninnen min som hater skalldyr på rekeaften, da serverer vi heller noe annet. Anonymkode: 16822...35c 7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:48 #6 Skrevet mandag kl. 17:48 Jeg tilrettelegger for allergier, og evnt vegeterianere el. Men kresenhet gir jeg fullstendig f i. Anonymkode: d11e0...132 2 2
Thorn Skrevet mandag kl. 17:49 #7 Skrevet mandag kl. 17:49 Det kommer an på anledningen. Inviterer jeg til venninnekveld serverer jeg ikke kun reker når jeg vet at Lise ikke spiser det, liksom. Ellers tenker jeg at å tilrettelegge for allergier og eventuelt dietter av type vegetar/religiøst i de fleste tilfeller er tilstrekkelig. Men dette er veldig sjelden et problem, siden vi i vår familie og omgangskrets er veldig glad i mat av type buffetstil, som tapas, koldtbord og lignende. Det løser ofte problemet med både dietter og "liker ikke" for både store og små. 1
visp Skrevet mandag kl. 17:50 #8 Skrevet mandag kl. 17:50 Ja, om jeg vet at noen ikke liker noe så går jeg for noe annet. Nå skal det stort sett er tilfeldigheter som gjør at jeg vet at hun og han ikke liker lam (f.eks.) Spesielt en jeg kjenner oppfører seg veldig kravstort og da er det ikke like hyggelig akkurat.
solsolsol Skrevet mandag kl. 18:15 #9 Skrevet mandag kl. 18:15 Tar selvfølgelig hensyn til alle slags folk jeg inviterer på middag.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:18 #10 Skrevet mandag kl. 18:18 De nærmeste vennene vet jeg jo hva ikke liker så godt, så det tar jeg/vi hensyn til når vi inviterer de nærmeste venneparene på middag. Ellers tilrettelegger vi selvsagt for allergier og intoleranser både for våre og barnas venner. Anonymkode: 7bab8...eb7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:18 #11 Skrevet mandag kl. 18:18 Ikke søren om mine gjester skal spise noe de ikke vil ha. Da kan en like greit kutte ut invitasjonen. Anonymkode: 64f27...364 3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:19 #12 Skrevet mandag kl. 18:19 Jeg veit hva folk jeg omgås mye ikke liker og derfor unngår jeg den maten eller har flere alternativer. Anonymkode: 4519e...977
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:28 #14 Skrevet mandag kl. 18:28 Tar nok litt hensyn, ja. Ingen i familien her i huset liker bløtkake, men vi har alltid bløtkake på bursdager fordi besteforeldre og oldeforeldre setter pris på det. Var i en konfirmasjon for et år siden der de hadde en buffet med bla. Taco. Konfirmanten ville ha Taco, foreldrene tenkte det ikke passet seg så godt. Så da ble det et godt utvalg av diverse, salaten og tilbehøret passer jo til mye annet og. Synes det var en fin løsning på Taco i konfirmasjon Anonymkode: 0f6ed...56c 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:28 #15 Skrevet mandag kl. 18:28 solsolsol skrev (12 minutter siden): Tar selvfølgelig hensyn til alle slags folk jeg inviterer på middag. Samme her, herlighet ønsker da at vi skal ha det koselig og alle skal spise Anonymkode: b64a5...46c 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:28 #16 Skrevet mandag kl. 18:28 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke søren om mine gjester skal spise noe de ikke vil ha. Da kan en like greit kutte ut invitasjonen. Anonymkode: 64f27...364 Ikke sant, hvor sært er det ikke å invitere folk og servere noe de ikke spiser Anonymkode: b64a5...46c 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:32 #17 Skrevet mandag kl. 18:32 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det er mange som klager på at barn må få tilrettelagt mat… men hva med voksne, hvis vi snur litt på det? 😊😅 Si at dere inviterer til middag, barnebursdag eller noe annet, og skal servere taco, Pizza, pølser eller lasagne. Men tante Petra og bestefar Olav liker ikke det. Får de da noe annet servert? Koker dere noen poteter kanskje 😅. Jeg ser ofte voksne skrive at hvis de hadde blitt invitert i konfirmasjon og det ble servert taco, så hadde de ikke kommet – eller nektet å spise. Fordi de ikke liker taco, eller mener at taco ikke er “konfirmasjonsmat”. Det er bare Oksesteik med kokte poteter, saus og grønnsaker som er middag selvfølgelig 😅. Jeg kunne fint servert Taco i konfirmasjon, men da hadde nok Bestefar snudd i døra, han er veldig gammeldags av seg. Men jeg synes folk må være litt mer åpne. Vi er tross alt i 2026, å ikke 80- 90 tallet. Har ingen konfirmasjon her før om 5 år da, så det er lenge til. Jeg synes uansett konfirmanten må få lov til å være med å bestemme. Å få mat som de selv liker. Anonymkode: 5adce...1ae Det er veldig merkelig at BARN skal tvinges til å spise alt, men eldre slipper å prøve nytt. Anonymkode: f1adf...1c3 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:34 #18 Skrevet mandag kl. 18:34 Norsk taco egner seg ikke i konfirmasjon. Blir det samme som å servere Fjordland svinestek, selv om det kan være mat ved feiring. Men man kan lage en ordentlig mexicansk taco. Langtidskokt kjøtt feks. Ikke kjøttdeig med krydder mix. Og flere ulike typer tilbehør - på mexicansk vis. Og selvsagt hjemmelaget/kokk/Catering. Inviterer jeg både barn og eldre hverdags eller helg, serverer jeg stort sett noe alle liker. Feks lasagne, blomkålsuppe, laks osv. Anonymkode: 10a35...d31 1
Macro Skrevet mandag kl. 18:36 #19 Skrevet mandag kl. 18:36 Jeg gidder ikke servere noe folk ikke liker så jeg tar hensyn ja. Jeg tar ikke hensyn til trass som at folk ikke spiser taco i konfirmasjon. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:38 #20 Skrevet mandag kl. 18:38 Jeg «tilrettelegger» alle bursdager og selskaper. Mine foreldre synes ikke det er selskap uten marsipankake så de bestiller alltid og har med. Min tilrettelegging er at jeg tillater det. Ingen av oss fire i familien(mann, barn og meg) rører marsipankaken og hadde ikke brukt hundrevis av kroner selv på noe vi ikke spiser når det er andre kaker. Vi drikker også alle fire laktosefri melk så det forklarer delvis grunnen til at vi skipper kremkaken…. Min far liker ikke pizza, dvs han mener han ikke liker tomatsaus. Jeg lagde hvit pizza til han og den spiste han.. Alle fikk velge saus og fyll og vi fyrte opp pizzaovnen. Anonymkode: f1adf...1c3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå