Snok1 Skrevet 20. april #41 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og hun bruker jo ikke vergerollen til å skjevfordele arv? Jo. 1
NoaideBiehtar Skrevet 20. april #42 Skrevet 20. april Snok1 skrev (7 timer siden): TS planlegger å bruke vergerollen til å skjevfordele arv. Snok1 skrev (2 timer siden): Jo. Dette må du forklare. Barnet må betale leie helt uavhengig av hvem som er verge. TS kan velge å spare den inntekten til barnet sitt helt uavhengig av hvem som er verge. Akkurat som alle vi andre foreldre kan gjøre. Ikke er det noen arv å snakke om heller. TS - jeg personlig ville ikke spart all leieinntekten til barnet. Det gir barnet en enorm økonomisk fordel om den i praksis ikke betaler husleie. Da må dere i så fall ha økonomiske ressurser til å gi deres andre barn samme fordel. En slik sparing vil jo fort utgjøre 100.000 eller mer i året. Anbefaler også å se på andre bosteder for barnet etterhvert. Ikke nødvendigvis nå, men det blir svært krevende for barnet å miste dere om 30-40 år og først da skulle bo alene. Det er noe som skjer altfor ofte dessverre, at foreldre ivaretar barna sine altfor altfor lenge og så blir det fullstendig krise når foreldrene dør eller blir syke. 5
AnonymBruker Skrevet 20. april #43 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er sjelden eller aldri en fordel at barnet er så avhengig av foreldrene i voksen alder. Hva da den dagen de går bort? Det er bedre at barnet får hjelp til å etablere seg i en egen leilighet et annet sted og får bpa eller andre ordninger. Anonymkode: 73655...545 I all verden. Hvorfor skulle det være bedre å motta disse tjenestene fra det offentlige enn fra oss? Vibryr oss jo faktisk. ts Anonymkode: b1e4e...c20 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #44 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Høres bra ut at barnet kan leie hos dere. Hvis dere har råd til spare deler av til barnet ville jeg gjort det. Alle har behov for en buffer til nødvendige ting, men også til ferier og opplevelser. På sikt, hvis ikke dere alt har det, kan BPA være lurt. Da får barnet mulighet til både kjekke opplevelser, og også praktisk hjelp. Dere blir ikke yngre med årene, og noe selvstendighet er alltid bra. Barnet ksn evt også ha nytte av bil, selv om det ikke kan være sjåfør selv. BPA kan kjøre bil hvis det er behov. Hos oss er 13 åringen bileier på 3 året. Det er til stor hjelp for oss at BPA kjører bilen både på små og store turer og aktiviteter. Får ikke med hele hjelpemiddelparken på bussen til hytten liksom. Anonymkode: 63157...2b4 Helt enig i at hun trenger en buffer, og ekstra penger, men det kommer liksom til et punkt. Hvis vi tar 10 000 i leie (for å ta et rundt tall) og hun bor der i 10 år, da har hun 1,2 mill i buffer. Hun trenger ikke mer. Hun vil aldri greie å bruke det opp. ts Anonymkode: b1e4e...c20 5
AnonymBruker Skrevet 20. april #45 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, hun kan dessverre ikke det. Hun må ha med seg noen. ts Anonymkode: b1e4e...c20 Og det kan ho får gjøre med bpa osv Har selv et søskenbarn som ble alvorlig skadd. Der gikk foreldrene å ordnet at han bor i privat bofellesskap med 4 andre ungdommer, bpa og hjelp fra kommune 4 ganger i året er han i Spania på tur Er og en del utgifter i forhold til behandling hos fysioterapeut osv. Så jo barnet kan få opplevelser selv uten foresatte i voksen alder selv med tunge diagnoser Anonymkode: c1416...9b8 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #46 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Foreldrene kan selvfølgelig fortsatt være en del av livet hennes, men hun er voksen og foreldre vil gå bort etterhvert. Det vil være en fordel å få grunnleggende ting på plass mens foreldrene fortsatt kan være en resurs i livet hennes, og ikke gjøre situasjonen enda mer utfordrende for henne den dagen dere ikke er der. Og et tips til slutt: trykk på + så kan du svare flere på én gang. Anonymkode: 73655...545 Så fordi vi dør på et tidspunkt så bør vi ikke passe på henne nå? Det er litt sånn ikke få et kjæledyr for det blir så trist når det dør-tankegang. Vi er unge og sterke, selvsagt blir det trist når vi dør men det er mest sannsynlig veldig langt frem i tid. Selvsagt blir det et stort tap for henne, men vi kan jo gi henne masse i dag som hun ikke bør gå glipp av. Blant annet at vi kan spare husleien hennes å gi henne en solid buffer i livet. ts Anonymkode: b1e4e...c20 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #47 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men på sikt bør dere få henne i bolig, og i noen kommuner er det lange køer. Jeg har selv jobbet i bolig, og det første året, er ofte tøft, og spesielt den første tiden. Da er det fint med god støtte av familien. Vil jo bli ekstremt tøft, hvis hun må flytte i bolig, samtidig som dere har dødd. Og hun må takle sorgen over det og. Anonymkode: 08ec8...a73 Men mest sannsynlig vil hun ha masse gode år før det. Jeg har også jobbet på bolig, og det er en av grunnene til at jeg ønsker å utsette det lengst mulig. ts Anonymkode: b1e4e...c20 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #48 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): For at hun får et liv. Anonymkode: 972f4...1ae Har du jobbet på bolig? Hvilket liv snakker du om? ts Anonymkode: b1e4e...c20 3
AnonymBruker Skrevet 20. april #49 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor svarer du i denne tråden når du ikke har noe å bidra med? Jeg har selv to barn, eldste er jeg verge for. Han får full uføre og bor i kommunal bolig med døgnbemanning. Minste er på barneskolen. Jeg skal sette opp testamentet nå og skal selvsagt skjevfordele! Eller mener du at om jeg dør i morgen så skal halve arven stå på låst konto de neste 60 åra? Samtidig som min minste ville trengt hver krone? Og hun bruker jo ikke vergerollen til å skjevfordele arv? Anonymkode: 0f4fc...993 Hadde noe å bidra med. Påpekte forskjellsbehandling av barn i samme familie setting. Ikke mitt innlegg du siterte. Anonymkode: d7227...c33
AnonymBruker Skrevet 20. april #50 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du jobbet på bolig? Hvilket liv snakker du om? ts Anonymkode: b1e4e...c20 Der mitt søsken barn bor så har de aktiviteter hver dag, går på turer, de som kan gjøre litt har en tilrettelagt arbeidsplass de drar til. De er på utenlands turer. Osv. Alle steder er ikke håpløse selv om enkelte tror det. Alle har en liten leilighet med soverom, bad et rom til stue med tea kjøkken, så har de stort felles kjøkken, stue og sanse rom. Og tilgang til tilrettelagt arbeid i vernet bedrift. Flere i boligen har bpa i tilleg til det fra kommunen. Men der må en ofte søke plass fra barnet er 15 og gi beskjed en ønsker plass. Søstre tiø mannen og jobber i slik bolig og hører ofte hvor mye de gjør for de som bor der turer, reiser osv til sommeren så er planen flere av beboerne drar sammen til Island. Som søstre til mannen sier den gleden de ser når de drar på ting er stort Anonymkode: c1416...9b8 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #51 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Helt enig i at hun trenger en buffer, og ekstra penger, men det kommer liksom til et punkt. Hvis vi tar 10 000 i leie (for å ta et rundt tall) og hun bor der i 10 år, da har hun 1,2 mill i buffer. Hun trenger ikke mer. Hun vil aldri greie å bruke det opp. ts Anonymkode: b1e4e...c20 Du vet jo ikke om ting vil endre seg og hun trenger penger på bok for å betale feks for ledsager på tur og lignende ting. Anonymkode: d7227...c33 2
Snok1 Skrevet 20. april #52 Skrevet 20. april NoaideBiehtar skrev (44 minutter siden): Dette må du forklare. Lett. Som både verge og huseier kan TS styre både egen og barns kapitalgenerering på en slik måte at det er lett å styre hvilket barn som skal ende opp med mest eller minst EK og deretter arv. Å tappe vergehavers økonomi for å bygge egen EK som deretter blir skjevfordelt arv er for lett å gripe til når vergen er for tett på vergehaver. Jeg mener ikke at dette er TS sin plan spesifikt, jeg sier at slike insentiver er grunne til at nær familie aldri bør bli verge. 1 2
moomino Skrevet 20. april #53 Skrevet 20. april Snok1 skrev (5 minutter siden): Lett. Som både verge og huseier kan TS styre både egen og barns kapitalgenerering på en slik måte at det er lett å styre hvilket barn som skal ende opp med mest eller minst EK og deretter arv. Å tappe vergehavers økonomi for å bygge egen EK som deretter blir skjevfordelt arv er for lett å gripe til når vergen er for tett på vergehaver. Jeg mener ikke at dette er TS sin plan spesifikt, jeg sier at slike insentiver er grunne til at nær familie aldri bør bli verge. Dette er og en av grunnene til at ved forsikring utbetaling og arv til barn hvor det er store verdier kommer statsforvalter inn. Men det er kun til de fyller 18 eller hvis ungdommen sier ja til de er 21/23. Beste hadde nok vært å ha en verge utenom etter min mening. Vi valgte det på våres foreldre for da kunne ingen av søsken si det var forsvunnet noe 2 1
NoaideBiehtar Skrevet 20. april #54 Skrevet 20. april Snok1 skrev (6 minutter siden): Lett. Som både verge og huseier kan TS styre både egen og barns kapitalgenerering på en slik måte at det er lett å styre hvilket barn som skal ende opp med mest eller minst EK og deretter arv. Å tappe vergehavers økonomi for å bygge egen EK som deretter blir skjevfordelt arv er for lett å gripe til når vergen er for tett på vergehaver. Jeg mener ikke at dette er TS sin plan spesifikt, jeg sier at slike insentiver er grunne til at nær familie aldri bør bli verge. Jo du sier jo at ts spesifikt bruker vergerollen for å skjevdele, det er det jeg ber deg forklare. Barnet må betale husleie uansett. Ts vil tjene penger på husleie uansett, og det har ingen kobling med vergerollen hvem som bor i leiligheten hun leier ut. Hvis ts leier ut til en fremmed kan hun gjøre nøyaktig det samme med pengene, uavhengig av om hun er verge eller ei. 1
Snok1 Skrevet 20. april #55 Skrevet 20. april NoaideBiehtar skrev (2 minutter siden): Ts vil tjene penger på husleie uansett, og det har ingen kobling med vergerollen hvem som bor i leiligheten hun leier ut. Hvis ts leier ut til en fremmed kan hun gjøre nøyaktig det samme med pengene, uavhengig av om hun er verge eller ei. Som verge sitter TS på begge sider av bordet når husleien settes. Det gjør ikke TS i et ordinært leieforhold. Klarere nå? 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #56 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor tenker du det? Hvorfor skulle det være bedre at fremmede som ikke er glad i henne eller bryr seg om henne får betalt for å passe på henne? Anonymkode: b1e4e...c20 Bare fordi personalet får betalt for å ta vare på tjenestemottakere, betyr ikke det at vi som personal ikke er glad i de vi passer på. Anonymkode: f0778...7ff 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #57 Skrevet 20. april Dette syns jeg er en helt fantastisk løsning, der barnet ditt sikres god omsorg mens dere er i stand til det. En eller annen gang i fremtiden vil nok dere bli for gamle for å ivareta alle behovene hennes, inkl. å være økonomisk verge, men jeg er helt enig i at løsningen dere ønsker er best for alle. Kommunal bolig blir en nødvendighet i fremtiden (så lenge hun overlever dere), men jeg ville unngått det så lenge som mulig fordi kommunenes økonomi er så skral generelt at tilbudet er svakt. Er forsåvidt ikke så mye å spare på for henne, men plutselig trenger hun ny seng, sofa osv? Ville uansett tatt leien som inntekt til dere selv, fordi det gir dere større økonomisk frihet til å ta fridager fra jobb når hun trenger det (reise, sykdom, aktiviteter osv). Til alle dere andre som mener det offentlige burde ha det fulle ansvaret; Dere har tydeligvis null erfaring med hvordan det offentlige forvalter og passer på slike brukere. Det er mye bedre at dette ordnes av de pårørende så lenge de har kapasitet. Det er mye dårligere omsorg i offentlige tjenester pga kommuneøkonomien og det faktum at vi står foran en ekstrem eldrebølge. Anonymkode: ca9e8...792 3
AnonymBruker Skrevet 20. april #58 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (57 minutter siden): I all verden. Hvorfor skulle det være bedre å motta disse tjenestene fra det offentlige enn fra oss? Vibryr oss jo faktisk. ts Anonymkode: b1e4e...c20 Hva om dere foreldre dør, før dere har planlagt? Syns dere skal spare pengene, slik at barnet har råd til å betale for tjenester. Dere lever ikke for alltid. Å være hjelpepleier, er tungt arbeid. Dere er ikke unge og spreke for alltid. Anonymkode: c5263...a80 3
AnonymBruker Skrevet 20. april #59 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Der mitt søsken barn bor så har de aktiviteter hver dag, går på turer, de som kan gjøre litt har en tilrettelagt arbeidsplass de drar til. De er på utenlands turer. Osv. Alle steder er ikke håpløse selv om enkelte tror det. Alle har en liten leilighet med soverom, bad et rom til stue med tea kjøkken, så har de stort felles kjøkken, stue og sanse rom. Og tilgang til tilrettelagt arbeid i vernet bedrift. Flere i boligen har bpa i tilleg til det fra kommunen. Men der må en ofte søke plass fra barnet er 15 og gi beskjed en ønsker plass. Søstre tiø mannen og jobber i slik bolig og hører ofte hvor mye de gjør for de som bor der turer, reiser osv til sommeren så er planen flere av beboerne drar sammen til Island. Som søstre til mannen sier den gleden de ser når de drar på ting er stort Anonymkode: c1416...9b8 Beboerne der er heldige som har økonomisk mulighet til å faktisk reise, i et bofellesskap her i byen har det kommet frem at beboerne knapt har penger igjen til å dra på kafe eller en fotballkamp. Her er det godt voksne beboere. Anonymkode: 0c3ef...4e7 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #60 Skrevet 20. april Nesten som en moderne Askepott historie med forskjellsbehandling. Anonymkode: d7227...c33
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå