Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spare slik at barnet kan kjøpe egen bolig? Det er fullt mulig i slike tilfeller. Jeg vet om folk som er 100% pleietrengende og har alvorlig PU som gjør det, så det er ikke avhengig av funksjonsnivå. Jeg ville i lengden heller satset på det enn hybel hos mor og far. Noen kommuner har bofellesskap for funksjonshemmede hvor de eier egen bolig. 

Anonymkode: c8cf0...612

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Beboerne der er heldige som har økonomisk mulighet til å faktisk reise, i et bofellesskap her i byen har det kommet frem at beboerne knapt har penger igjen til å dra på kafe eller en fotballkamp. Her er det godt voksne beboere.

Anonymkode: 0c3ef...4e7

Det er trist. 

Anonymkode: d7227...c33

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (35 minutter siden):

Lett.

Som både verge og huseier kan TS styre både egen og barns kapitalgenerering på en slik måte at det er lett å styre hvilket barn som skal ende opp med mest eller minst EK og deretter arv. Å tappe vergehavers økonomi for å bygge egen EK som deretter blir skjevfordelt arv er for lett å gripe til når vergen er for tett på vergehaver.

Jeg mener ikke at dette er TS sin plan spesifikt, jeg sier at slike insentiver er grunne til at nær familie aldri bør bli verge.

Så i steden for å bo hjemme og kunne spare seg opp masse midler, så bør hun betale for å bo i bolig og i tillegg betale en utenforstående for å være verge?

ts

Anonymkode: b1e4e...c20

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Bare fordi personalet får betalt for å ta vare på tjenestemottakere, betyr ikke det at vi som personal ikke er glad i de vi passer på. 

Anonymkode: f0778...7ff

Dere er mindre glad i dem enn deres egne barn eller? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva om dere foreldre dør, før dere har planlagt? 

Syns dere skal spare pengene, slik at barnet har råd til å betale for tjenester. Dere lever ikke for alltid. Å være hjelpepleier, er tungt arbeid. Dere er ikke unge og spreke for alltid. 

Anonymkode: c5263...a80

Ja, da dør vi før planlagt da🤷🏼‍♀️ det betyr jo ikke at vi ikke kan yte god omsorg frem til det (eller frem til bobiler greier det lenger). 

Vi kommer til å ordne med en buffer til barnet, men det har også sine begrensninger hvor mye hun trenger. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Beboerne der er heldige som har økonomisk mulighet til å faktisk reise, i et bofellesskap her i byen har det kommet frem at beboerne knapt har penger igjen til å dra på kafe eller en fotballkamp. Her er det godt voksne beboere.

Anonymkode: 0c3ef...4e7

Det er det. At derfor personer med diagnoser bør ha penger på konto. For har de ikke penger på konto så vil de ikke sitte igjen med mye etter trygd er betalt 

Som min onkel sa da sønnen ble utsatt for ulykke, så fikk gutten utbetalt erstatning der fikk onkel inn en advokat, så de pengene som er for erstatning får ikke offentlig brukt av, de får kun fra det som er fra trygda. Og dermed kan det brukes fra spare konto tiø ferier og turer.

Dette er desverre ting pårørende ikke tenker på, at det bør være penger på en sparekonto til person for å kunne dra på ferier og andre aktiviteter   evnt til å betale noe privat hjelp 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, da dør vi før planlagt da🤷🏼‍♀️ det betyr jo ikke at vi ikke kan yte god omsorg frem til det (eller frem til bobiler greier det lenger). 

Vi kommer til å ordne med en buffer til barnet, men det har også sine begrensninger hvor mye hun trenger. 

ts

Privat hjelp koster fort. Så en bør ha buffer, og buffer til turer osv.

Anonymkode: c1416...9b8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dessverre kan man ikke stole på alle som blir verger, de kan bruke pengene selv. Hvilke krav er det til verger egentlig? Ville tro familien er bedre ….

Anonymkode: 240f4...2cc

Eneste kravet for å være verge er plettfri vandel. En må levere vergeregnskap hvert år, hvor man må dokumentere utgiftene til vergehaver. Det blir tatt stikkprøver av disse regnskapene og dessverre opplever flere at det blir underslått penger. Det å være verge er ikke en jobb. Det betales en godtgjørelse for jobben. Familie får ikke denne godtgjørelsen, dermed sparer vergehaver denne utgiften. 

Anonymkode: 1fa3d...3a4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Privat hjelp koster fort. Så en bør ha buffer, og buffer til turer osv.

Ja, det skrev jeg jo🤷🏼‍♀️

ts

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (40 minutter siden):

Som verge sitter TS på begge sider av bordet når husleien settes. Det gjør ikke TS i et ordinært leieforhold. 
Klarere nå?

Det er ikke så enkelt. Statsforvalter skal godkjenne denne leien og det er strengere krav når man eier boligen selv og leier ut til sitt barn. En får ikke tjene penger på egne barn. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå taper dere økonomisk på at barnet bor hjemme i hybelen. Da tenker jeg at det er grunn nok til å bruke noen av de leieinntektene dere får på akkurat hva dere vil. Også egenkapital til det friske barnet. Jeg tror ikke dette er det riktige stedet å spørre om litt vanskeligere saker. Folk her vil ikke forstå at arv til det handikappede barnet bare blir stående der uten å kunne brukes. Det samme med penger dere sparer opp. Det ene innlegget her til en i samme situasjon har bare blitt glatt ignorert. 

Anonymkode: 15d7d...549

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var det utrolig mange merkelige svar som ikke ser ut til å ha peiling om hva de snakker..

Ts bør snakke med noen som har peiling på dette, som kan hjelpe med å tilrettelegge dette.

Anonymkode: 6fc7f...3c9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der mitt søsken barn bor så har de aktiviteter hver dag, går på turer, de som kan gjøre litt har en tilrettelagt arbeidsplass de drar til. De er på utenlands turer. Osv. Alle steder er ikke håpløse selv om enkelte tror det. Alle har en liten leilighet med soverom, bad et rom til stue med tea kjøkken, så har de stort felles kjøkken, stue og sanse rom. Og tilgang til tilrettelagt arbeid i vernet bedrift.

Flere i boligen har bpa i tilleg til det fra kommunen. 

Men der må en ofte søke plass fra barnet er 15 og gi beskjed en ønsker plass.

Søstre tiø mannen og jobber i slik bolig og hører ofte hvor mye de gjør for de som bor der turer, reiser osv til sommeren så er planen flere av beboerne drar sammen til Island. Som søstre til mannen sier den gleden de ser når de drar på ting er stort

Den typen reiser du beskriver er ekstremt uvanlig. 

En kommune vil ikke la sine ansatte reise på utenlandsturer i betalt arbeidstid, det skaper utrolig mange juridiske og økonomiske utfordringer, og beboerne vil ikke ha råd til å betale for noe sånt. Det lar seg praktisk enklere løse med BPA, men da kan man like gjerne bo hjemme hos foreldrene så man faktisk får råd til en sånn reise. Det igjen forutsetter at man får BPA-vedtak og sparer timene til en reise (og hvem skal hjelpe deg mens du underforbruker timene for å spare de til en reise?), og veldig mange får aldri et sånt BPA-vedtak og særlig ikke hvis de bor i kommunal omsorgsbolig (den er jo allerede bemannet). 

Noen kommuner rundt omkring har noen dyre særordninger som de etterhvert sliter enormt med å komme seg ut av. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så i steden for å bo hjemme og kunne spare seg opp masse midler, så bør hun betale for å bo i bolig og i tillegg betale en utenforstående for å være verge?

ts

Nå startet du jo denne tråden for å diskutere om du kan la være å "spare opp masse midler"...? 

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Spare slik at barnet kan kjøpe egen bolig? Det er fullt mulig i slike tilfeller. Jeg vet om folk som er 100% pleietrengende og har alvorlig PU som gjør det, så det er ikke avhengig av funksjonsnivå. Jeg ville i lengden heller satset på det enn hybel hos mor og far. Noen kommuner har bofellesskap for funksjonshemmede hvor de eier egen bolig. 

Hvis ikke kommunen har en egnet ordning (noe mange ikke har) er det svært mye arbeid for pårørende å la barnet kjøpe egen bolig. Det er mye vedlikehold som da står på foreldrenes skuldre (i dette tilfellet) for en bolig de selv ikke eier. 

Det er ikke barebare å eie bolig i bofellesskap heller, for de kan være vanskelig å få solgt. Hvis man ikke trives i bofellesskapet (kanskje flytter det inn noen som man går svært dårlig overens med) er man stuck. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke så enkelt. Statsforvalter skal godkjenne denne leien og det er strengere krav når man eier boligen selv og leier ut til sitt barn. En får ikke tjene penger på egne barn. 

Det understreker jo innvendingen min.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Minn innvending er prinsipiell, ikke spesifikk for deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som jeg har sagt mange ganger så vill vi tape penger på å leie ut til henne. 

ts

• Nyttig 1
Skrevet

Hjelpes her var det mange som leste med vrangsia til! 

TS - høres ut som dere tar godt vare på begge barna, og ønsker det beste for dem. ❤️ 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (2 timer siden):

Nå startet du jo denne tråden for å diskutere om du kan la være å "spare opp masse midler"...? 

Hvis ikke kommunen har en egnet ordning (noe mange ikke har) er det svært mye arbeid for pårørende å la barnet kjøpe egen bolig. Det er mye vedlikehold som da står på foreldrenes skuldre (i dette tilfellet) for en bolig de selv ikke eier. 

Det er ikke barebare å eie bolig i bofellesskap heller, for de kan være vanskelig å få solgt. Hvis man ikke trives i bofellesskapet (kanskje flytter det inn noen som man går svært dårlig overens med) er man stuck. 

Jeg snakker om begge deler. Både at hun selv kan spare opp egne penger fra sin egen trygd ved å bo billig, OG at det er begrenset hvor stor den bufferen hennes trenger å være. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet om en som bodde hjemme etter ett år på husmorskole. Hun er kanskje ensom, men blid og har familie rett i nærheten. Foreldrene er døde, og det var kanskje dumt å oppfordre henne til å bo hos dem siden hun bare har lettere p.u. 

En annen er pleietrengende og bor ikke hjemme lengre. Det ble for tungt for familien med stell og løft m.m. Men hun trives i omsorgsbolig der hun aldri er alene. 

Jeg forstår ts, men savner å vite hvor på skalaen datteren er. 

Anonymkode: 82374...577

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...