AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:40 #21 Skrevet søndag kl. 21:40 Snok1 skrev (12 minutter siden): TS planlegger å bruke vergerollen til å skjevfordele arv. Hvorfor svarer du i denne tråden når du ikke har noe å bidra med? Jeg har selv to barn, eldste er jeg verge for. Han får full uføre og bor i kommunal bolig med døgnbemanning. Minste er på barneskolen. Jeg skal sette opp testamentet nå og skal selvsagt skjevfordele! Eller mener du at om jeg dør i morgen så skal halve arven stå på låst konto de neste 60 åra? Samtidig som min minste ville trengt hver krone? Og hun bruker jo ikke vergerollen til å skjevfordele arv? Anonymkode: 0f4fc...993 9
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:01 #22 Skrevet søndag kl. 22:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun kan dra på ferie og andre aktiviteter. UTEN FORELDRE! Anonymkode: 9106c...f5b Nei, hun kan dessverre ikke det. Hun må ha med seg noen. ts Anonymkode: b1e4e...c20 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:02 #23 Skrevet søndag kl. 22:02 AnonymBruker skrev (1 time siden): Familie bør ikke være økonomisk verge. Anonymkode: 41baa...58c Nei vel, hvem er mer opptatt av hennes ved og vel enn foreldrene hennes? Det er ingen i denne verden som er mer glad i henne enn oss. ts Anonymkode: b1e4e...c20 4 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:03 #24 Skrevet søndag kl. 22:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Klarer hun å styre økonomien selv? Hvis hun ikke klarer det er det lite poeng å spare for henne. Da vil det uansett være dere som tar alle økonomiske beslutninger. Da er det bedre at dere styrer deres penger og disponerer de slik dere mener er mest rettferdig for begge barna. Anonymkode: 80a26...fb4 Nei, hun greier ikke det. Det er derfor hun trenger verge. ts Anonymkode: b1e4e...c20 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:04 #25 Skrevet søndag kl. 22:04 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet trenger et eget sted å bo. Ikke hos dere så dere får fast innkomst. Barnet må ha verge så ikke dere ruinere det. For en forskjellsbehandling. Sjokkert. Anonymkode: d7227...c33 Hun kan ikke bo for seg selv. Alternativet er at noen som ikke er like glad i henne som oss passer på henne. Hun kan ikke bo for seg selv. Vi tjener jo ikke penger på at hun bor i utleiedelen, vi taper penger på det. ts Anonymkode: b1e4e...c20 3 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:05 #26 Skrevet søndag kl. 22:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det virker faktisk som du bare tenker på deg selv. Anonymkode: d7227...c33 Hæ? Vi prøver å lage en fremtid som er best mulig for henne. ts Anonymkode: b1e4e...c20 6
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:07 #27 Skrevet søndag kl. 22:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis barnet trenger daglig støtte av sine foreldre vil det være en fordel for barnet å bo nær dem. Selvsagt skal hun betale for seg. Det er jo derfor hun får trygd. Anonymkode: 80a26...fb4 Ja, altså vi tjener jo ikke på å ha henne i utleiedelen, vi taper på det. Vi leier den i dag ut til markedspris, det vil hun jo aldri kunne betale med sin trygd. Det vil hun ikke råd til og samtidig betale for det hun trenger. ts Anonymkode: b1e4e...c20 2 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:08 #28 Skrevet søndag kl. 22:08 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvorfor har dere ikke begynt planleggingen av bolig? Anonymkode: c8901...908 Er jo det jeg gjør nå. ts Anonymkode: b1e4e...c20 4 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:09 #29 Skrevet søndag kl. 22:09 Virrevirrevapp skrev (54 minutter siden): Bedre å kjøpe bolig til henne som ung voksen. Så slipper hun i framtida å bytte hjem samtidig med sorgen over dere. Hun kan ikke bo alene. Det blir mye mer slitsomt for alle om vi må dra innom henne daglig hvis hun bor langt unna oss. ts Anonymkode: b1e4e...c20 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:09 #30 Skrevet søndag kl. 22:09 Snok1 skrev (55 minutter siden): Nettopp. HI er et vitnesbyrd på hvorfor de ikke bør det. Hæ? ts Anonymkode: b1e4e...c20 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:11 #31 Skrevet søndag kl. 22:11 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er sjelden eller aldri en fordel at barnet er så avhengig av foreldrene i voksen alder. Hva da den dagen de går bort? Det er bedre at barnet får hjelp til å etablere seg i en egen leilighet et annet sted og får bpa eller andre ordninger. Anonymkode: 73655...545 Hvorfor tenker du det? Hvorfor skulle det være bedre at fremmede som ikke er glad i henne eller bryr seg om henne får betalt for å passe på henne? Anonymkode: b1e4e...c20 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:15 #32 Skrevet søndag kl. 22:15 Høres bra ut at barnet kan leie hos dere. Hvis dere har råd til spare deler av til barnet ville jeg gjort det. Alle har behov for en buffer til nødvendige ting, men også til ferier og opplevelser. På sikt, hvis ikke dere alt har det, kan BPA være lurt. Da får barnet mulighet til både kjekke opplevelser, og også praktisk hjelp. Dere blir ikke yngre med årene, og noe selvstendighet er alltid bra. Barnet ksn evt også ha nytte av bil, selv om det ikke kan være sjåfør selv. BPA kan kjøre bil hvis det er behov. Hos oss er 13 åringen bileier på 3 året. Det er til stor hjelp for oss at BPA kjører bilen både på små og store turer og aktiviteter. Får ikke med hele hjelpemiddelparken på bussen til hytten liksom. Anonymkode: 63157...2b4 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:15 #33 Skrevet søndag kl. 22:15 Hva med å ta leie av barn 1 for å finansiere barn 2 når det skal inn i boligmarkedet? Anonymkode: 92c6a...d24 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:28 #34 Skrevet søndag kl. 22:28 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor tenker du det? Hvorfor skulle det være bedre at fremmede som ikke er glad i henne eller bryr seg om henne får betalt for å passe på henne? Anonymkode: b1e4e...c20 Foreldrene kan selvfølgelig fortsatt være en del av livet hennes, men hun er voksen og foreldre vil gå bort etterhvert. Det vil være en fordel å få grunnleggende ting på plass mens foreldrene fortsatt kan være en resurs i livet hennes, og ikke gjøre situasjonen enda mer utfordrende for henne den dagen dere ikke er der. Og et tips til slutt: trykk på + så kan du svare flere på én gang. Anonymkode: 73655...545 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:29 #35 Skrevet søndag kl. 22:29 Men på sikt bør dere få henne i bolig, og i noen kommuner er det lange køer. Jeg har selv jobbet i bolig, og det første året, er ofte tøft, og spesielt den første tiden. Da er det fint med god støtte av familien. Vil jo bli ekstremt tøft, hvis hun må flytte i bolig, samtidig som dere har dødd. Og hun må takle sorgen over det og. Anonymkode: 08ec8...a73 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:42 #36 Skrevet søndag kl. 22:42 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nei vel, hvem er mer opptatt av hennes ved og vel enn foreldrene hennes? Det er ingen i denne verden som er mer glad i henne enn oss. ts Anonymkode: b1e4e...c20 Ehh. De som lettes kan utnytte. Økonomiske verger har det som jobb. Anonymkode: 972f4...1ae 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:45 #37 Skrevet søndag kl. 22:45 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvorfor tenker du det? Hvorfor skulle det være bedre at fremmede som ikke er glad i henne eller bryr seg om henne får betalt for å passe på henne? Anonymkode: b1e4e...c20 For at hun får et liv. Anonymkode: 972f4...1ae 1
SPOCA Skrevet søndag kl. 22:53 #38 Skrevet søndag kl. 22:53 Vi er i nesten samme situasjon, det vil si at min manns barn også blir ufør den dagen det fyller 18 år. Allerede nå før fylte 10 år har vi begynt å tenke prosessen rundt bolig. Noe som teamet rundt barnet synes er lurt, siden dette er en svært lang prosess. Her er det snakk om barnebolig før barnet fyller 18 år, bare så det er sagt. Vi setter inn i fond til barnet, samt at vi sparer på sparekonto til større utgifter som f.eks hjelpemiddelsentralen/NAV gir avslag på. Det kan være alt fra tilpassede leker til boligtilpasning. Når og hvis vi får egne barn kommer vi til å spare til dette barnet i egne fond og egne sparekontoer. Jeg tenker det er greit at barna får tilnærmet likt, og ikke blir for mye skjevdelt. Hvordan det vil bli med verge er vi spente på. Mannen har satt meg som verge for sin sønn i sitt testamente, da han ikke stoler på sin eks. Jeg sparer også ekstra til min stesønn, og har også testamentert alt mitt til han. Dog står min mann og hans søster som eventuelle verger hvis jeg skulle falle fra. Jeg skjønner ikke helt kritikken du får, da det virker som dere er gjennomtenkte. Det er jo kjempefint at barnet deres, med sine utfordringer og diagnoser, kan bo og leie hos dere. En leie der dere setter inn til sparing for barnet. Det er noe vi selv har tenkt på, men vi ser at vi nok ikke makter å ha barnet boende hos oss (men vi håper jo å ha barnet boende så lenge dette er mulig). Det blir rett og slett for krevende, selv med BPA-ordning og lignende. 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:13 #39 Skrevet søndag kl. 23:13 AnonymBruker skrev (1 time siden): Først og fremst bør dere søke råd hos noen som forstår problemstillingen. Her er det mange som ikke forstår hva dette betyr. Leiligheten barnet skal bo i - har den en livsløpstandard etter barnets utfordringer og behov. Hvis ikke kan det være aktuelt for barnet å kjøpe sin egen bolig med tiden. Hva med pleie og omsorg - hvor mye klarer barnet selv og hvor mye vil det trenge hjelp til. Vil det være aktuelt med BPA. I så fall er det lurt med noen ekstra kroner på bok, til ferier og opplevelser. Uavhengig om dere er verge eller ikke, bør barnet betale husleie etter fylte 18 år. Hva dere velger å gjøre med denne husleien, er opp til dere. Jeg forstår det slik at barnet vil få uføretrygd med tiden. Den vil ha midler til å betale for seg. Jeg syns ikke man skal sammenlikne barn med funksjonsnedsettelser med funksjonsfriske barn. Deres oppvekst og fremtid vil være ulik. De har ulikt utgangpunkt og ulike muligheter. Om dere skal være verge eller ikke avhenger også veldig av diagnose. Men i de fleste tilfeller anbefaler jeg å gjøre jobben selv. Det er jammen mye rart som skjer under vergemål. Anonymkode: 1fa3d...3a4 Dessverre kan man ikke stole på alle som blir verger, de kan bruke pengene selv. Hvilke krav er det til verger egentlig? Ville tro familien er bedre …. Anonymkode: 240f4...2cc 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:25 #40 Skrevet søndag kl. 23:25 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ehh. De som lettes kan utnytte. Økonomiske verger har det som jobb. Anonymkode: 972f4...1ae Du vet at en utnevnt verge tar seg betalt for den jobben også. Tviler på at foreldrene gjør det. Anonymkode: 99369...f0e 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå