Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2026 den 21.36):

Jeg er litt fortvilet,  en venninne gjennom flere år har bestemt seg fir å bryte kontakten,  og vil ikke engang hvorfor , eneste at hun føler vi har dårlig kjemi og at hun blir sliten av meg. Jeg har sendt henne meldinger på messenger bare for å sjekke stemning, men hun har ikke lest de engang. Har fortalt om dette til kollegaen hennes, og hun har ikke hørt noe om dette,  men jeg er så nysgjerrig- Hva kan jeg få gjort ?

Anonymkode: 7d71a...cc6

Hva mener du «få gjort», ts?

Din venninne har sagt «jeg ønsker ikke kontakt» og du har ikke valgt å si «det respekterer jeg naturligvis» (som er den absolutt eneste akseptable reaksjonen - et nei er en fullverdig setning ikke bare når det handler om sex men også i andre relasjoner)

Du valgte ikke bare å føle deg berettiget til årsak (helt uten grunn, du og vi vet alle at du ikke er berettiget en årsak) men også til å gi åpent blanke i å respektere hennes «nei». 

Hva mer skal du «gjøre» for å vise at du ikke har tenkt å velge å oppføre deg innenfor normene her, ts? Tenker du deg berettiget til å påtvinge henne ditt vennskap? Er du så ute å kjøre?

Anonymkode: ccaee...0e4

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt fortvilet,  en venninne gjennom flere år har bestemt seg fir å bryte kontakten,  og vil ikke engang hvorfor , eneste at hun føler vi har dårlig kjemi og at hun blir sliten av meg. Jeg har sendt henne meldinger på messenger bare for å sjekke stemning, men hun har ikke lest de engang. Har fortalt om dette til kollegaen hennes, og hun har ikke hørt noe om dette,  men jeg er så nysgjerrig- Hva kan jeg få gjort ?

Du oppleves som en som stjeler all energi fra henne. Så gir du deg ikke heller, hun forklarer at kjemien er dårlig og det ble holde. Istedet så blander du inn kollegaen hennes i det hele. Fryktelig mye drama da? 

Jeg kjente selv etter noen år at jeg og ei venninne ikke passet sammen lengre. Følte hele tiden at jeg måtte stille meg inn for å ha overskudd til henne. Ufattelig mange ganger jeg følte meg nedsnakket av henne. Flere negative sider av henne kom frem som jeg virkelig ikke liker. Det kan også bli snudd til at vi egentlig er for ulike og har dårlig kjemi. Rett og slett for lite til felles fir å fungere som nære venner. Prates kun om vi møtes på butikken nå. 

Anonymkode: 95b8a...51a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

ts her!

Jeg kjenner kollegaen litt fra tidligere og gjennom felles venner..Jeg vet at kollegaen har en del issues med hun venninnen min , og jeg trengte bare å ventilere litt sammen med henne, var kanskje dumt...Men jeg trengte å sparre med noen

Ventilere kan man gjøre til en god venn når man er lei seg eller frustrert. For all del. Men i dette tilfelle så oppsøker du en kollega av din eksvenninne som du såvidt kjenner - og du velger henne for denne «sparringen» fordi du vet denne kollegaen har problemer med din eksvenninne. Det er bare kjip oppførsel. Det er sladring og baksnakking, uansett hva du pakker det inn som. 

Så ja. Ikke bare dumt, men meget ufint. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

«Når en dør lukkes så åpnes en ny». Har hun lukket døren for deg så ikke prøv å gå igjennom en stengt dør, det fører bare til mer smerte for deg selv». Prøv heller å finne andre dører, som står åpen for deg. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Zena33 skrev (Akkurat nå):

«Når en dør lukkes så åpnes en ny». Har hun lukket døren for deg så ikke prøv å gå igjennom en stengt dør, det fører bare til mer smerte for deg selv». Prøv heller å finne andre dører, som står åpen for deg. 

Enig med deg. Det er vondt å bli dumpet av en venninne en har lyst å være venn med. Det er som kjærlighetssorg. 
Men ts fortjener bedre. Ikke hig etter noen som ikke setter pris på en. 
Alle de folka der ute som er vennene dine men som du ikke har blitt kjent med enda 

Anonymkode: 8fb3f...b1c

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Enig med deg. Det er vondt å bli dumpet av en venninne en har lyst å være venn med. Det er som kjærlighetssorg. 
Men ts fortjener bedre. Ikke hig etter noen som ikke setter pris på en. 
Alle de folka der ute som er vennene dine men som du ikke har blitt kjent med enda 

Anonymkode: 8fb3f...b1c

Ts fortjener ikke bedre. Hun har ekkel oppførsel og må føst og fremst skjerpe seg. Når noen sier de ikke ønsker kontakt, må man respektere den grensen. En ting er at noen oppfører seg som henne etter et samlivsbrudd pga følelser som gjør det sosiale kompasset dårlig, men å opptre som hun gjør mot en venninne som har fått nok av henne er bare creepy. 

Anonymkode: b5207...b88

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ts fortjener ikke bedre. Hun har ekkel oppførsel og må føst og fremst skjerpe seg. Når noen sier de ikke ønsker kontakt, må man respektere den grensen. En ting er at noen oppfører seg som henne etter et samlivsbrudd pga følelser som gjør det sosiale kompasset dårlig, men å opptre som hun gjør mot en venninne som har fått nok av henne er bare creepy. 

Ja det er creepy. Samtidig kan det være like vondt å miste en venn som det er å miste en kjæreste. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du antakelig er forvirret og vil ha svar. Men denne venninnen har jo gitt deg to gode grunner, som flere påpeker. Jeg har også blitt "dumpet" av to venninner. Og vet du hva - det er greit. Jeg trenger ikke vite hvorfor, jeg vil uansett ikke tvinge frem et vennskap som ikke er liv laga. Jeg har andre gode venner som jeg kan bruke tiden min på, og så får jeg bare håpe at de to andre har det fint i sine vennskap. Selv har jeg brutt kontakt med folk jeg selv har blitt sliten av. Sånn er det bare, og jeg tenker at det ikke er en større deal enn det er. Folk vokser fra hverandre, og det er greit.

Anonymkode: c3d3b...74b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt, brukerforfølgelse, avsporing og tilhørende svar.

Rhodiola, admin.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Jeg føler bare at det er en merkelig ting å gjøre av henne og bare avslutte et langvarig vennskap på den måten.

Her om dagen oppdaget jeg at hun har slettet meg på Some, da var jeg nødt om å spørre hva som er skjedd siden hun har slettet meg, men jeg fikk bare et kort svar tilbake som ikke ga meg så mye..Spurte henne igjen om det var slik at hun ikke ville at jeg skulle følge henne,  og hun svarte ikke mere. Men greit nok, jeg skal ikke " plage " henne noe mere 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her!

Jeg føler bare at det er en merkelig ting å gjøre av henne og bare avslutte et langvarig vennskap på den måten.

Her om dagen oppdaget jeg at hun har slettet meg på Some, da var jeg nødt om å spørre hva som er skjedd siden hun har slettet meg, men jeg fikk bare et kort svar tilbake som ikke ga meg så mye..Spurte henne igjen om det var slik at hun ikke ville at jeg skulle følge henne,  og hun svarte ikke mere. Men greit nok, jeg skal ikke " plage " henne noe mere 

Du får tenke Good riddance. Du vil ikke være venn med noen som ikke vil det selv.

Anonymkode: c3d3b...74b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts her!

Har du en formening om hva årsaken er til at du ikke klarer å akseptere de begrunnelsene hun allerede har gitt deg?

Anonymkode: ef7f2...7ea

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hun har bestemt seg. Kan jo være at hun er sliten av at du evt involverer andre i deres "greier" ? Jeg kutter også ut folk som gjør dette. Noen mennesker greier ikke regulere seg uten å dele ting med andre og det skaper masse uhygge, synes jeg. Se for deg at du går inn i et rom der alle vet om "greia" og ser på deg. Det føles skikkelig ekkelt ut og man greier ikke stole på vedkommede mer.

Anonymkode: e0e7a...9e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2026 den 22.29):

ts her!

Jeg kjenner kollegaen litt fra tidligere og gjennom felles venner..Jeg vet at kollegaen har en del issues med hun venninnen min , og jeg trengte bare å ventilere litt sammen med henne, var kanskje dumt...Men jeg trengte å sparre med noen

Her har du det TS, dette er nok grunnen til at hun har faset dette ut. Desverre. Når vi blir voksne så slutter voksne folk å kommunisere og ventilere som på ungdomskolen. 

Anonymkode: e0e7a...9e8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts her!

Du virker å ha dårlig kalibrerte sosiale antenner..så dårlig kalibrert at du må ta høyde for at andre opplever det plagsomt. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ts her!

Virker som en må sende med teskje til deg. Hun har jo oppgitt grunnen, og du fortsetter å tjate på henne.

Anonymkode: aa420...0e8

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Det hjelper ikke å dvele over vennskap som går over da du aldri får det svaret du leter etter. Det er bortkastet tid og energi..Gå videre, og vær litt mere lydhør overfor signaler og tilbakemeldinger fra andre mennesker ved neste vennskap!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 17.47):

Synes du som det virker som at ts hadde lettere akseptert grunnen dersom venninnen hadde vært vagere om årsaken?

Vet ikke helt hva du mener med «selvhjelpslitteraturbegrunnelse». Gjennom denne tråden har jeg fått inntrykk av at ts er meget intens og masete, og jeg kan forstå at man kan bli sliten av slike personer.

Dersom du setter deg litt inn i selvhjelpslitteratur - og særlig kritikken mot den - vil du nok skjønne hva jeg mener.

Ellers vet jeg ingenting om hvordan TS er, og heller ikke noe om hennes historikk og omgangsform med denne venninna, så jeg ser jeg ikke noen grunn til å spekulere.

Jeg har for øvrig selv avsluttet vennskap, og vet at dette har blitt tatt opp med felles venner/kjente med den som ble “dumpet”. Og det går helt greit.

Anonymkode: 39741...a4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2026 den 4.38):

Har du en formening om hva årsaken er til at du ikke klarer å akseptere de begrunnelsene hun allerede har gitt deg?

ts

Det var vanskeligheter mellom oss for et par år siden, da hun var sint over at jeg hadde gått videre med ting hun ikke ville at jeg skulle dele. For 1,5 år siden var jeg direkte mot henne etter at jeg følte at hun ikke prioriterte meg i sine planer. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun har bestemt seg for å kutte kontakten nå, som jeg føler vi ikke har hatt noe " ondt blod" mellom oss..

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

ts

Det var vanskeligheter mellom oss for et par år siden, da hun var sint over at jeg hadde gått videre med ting hun ikke ville at jeg skulle dele. For 1,5 år siden var jeg direkte mot henne etter at jeg følte at hun ikke prioriterte meg i sine planer. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun har bestemt seg for å kutte kontakten nå, som jeg føler vi ikke har hatt noe " ondt blod" mellom oss..

Okei, så du har delt ting du skulle holde for deg selv, kritisert henne for å ikke prioritere deg, og nå sier hun at hun ikke føler kjemi og at hun blir sliten av deg. Etter hun sa hun ville avslutte vennskapet gikk du til en kollega av henne som du vet ikke liker henne for å lufte dine frustrasjoner.

Jeg blir fascinert av at du er overrasket over at hun ønsker å avslutte vennskapet. Jeg tror du må øve litt på å se deg selv utenfra. Hvordan hadde du reagert hvis alt var motsatt her?

Anonymkode: 664dd...2ca

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...