Gå til innhold

Autisme eller sen utvikling?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært mest bekymret for hørselen (og ev. syn). Med så mange øreinfeksjoner første leveår så er han i høy risiko for å ha fått skader på hørselen. En venninne av meg hadde det slik, hun var tregere til å lære språk som helt lita. Som voksen begynte hun å høre dårligere og dårligere, og det var visstnok pga. alle de øreinfeksjonene hun hadde som lita. Nå har hun fått operert implantater og hører godt med dem :) 

Hun har fortalt at hun såvidt har minner om at hun syntes det var vanskelig å forstå hva andre ville, da hun var helt lita, fordi hun ikke forstod alt de ville frem til. Hun har også fortalt at hun hørte noen lyder veldig mye bedre enn andre på den tiden.

Hun er i dag høyt utdannet og uten andre diagnoser.

Vet om et annet barn også med lignende historikk med øreinfeksjoner første leveår, første 1-2 år. Går helt bra med det barnet. 

Andre har hatt væske i ørene og fått lagt inn dren og etterhvert fått normalt språk.

Kjenner også to tospråklige gutter (nå voksne menn). Den ene var ganske ekstrem, sa ikke et ord før han var fem år - og da kunne han snakke begge språkene perfekt. Han har i dag doktorgrad, har familie og er veldig godt fungerende og sosial. Den andre brukte litt over tre år før han kunne si litt mer, men hang fremdeles langt etter jevnaldrende og det gjorde han noen år til. I dag en veldig velfungerende ung mann, høytfungerende autist, veldig intelligent, stor empati for andre, aktiv.

Kjenner et par andre som først begynte å gå da de var rundt to år, ene var nesten 2,5 år og var før dette veldig redd for å falle. Så en dag bare slapp hun seg og gikk helt fint. Begge to uten diagnoser.

Kjenner også flere som har hatt slike armbevegelser som beskrives, men som bare hadde det en periode inntil de ble litt større. Ingen diagnoser i dag.

Og kjenner til en som i dag er danser - som begynte å "rocke" med beina når han satt og så på tv når det var musikk, eller han satt på gulvet og hørte musikk på radioen. Heller ingen diagnoser.

Helt uavhengig av ev. diagnoser på spekteret eller ikke - det aller viktigste nå er å få undersøkt ørene hans og at det blir fulgt opp! Det kan også være lurt å få sjekket syn.

Anonymkode: 1d517...3e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du skal roe ned. Han er liten! Normalspekteret for denne alderen er veldig bredt.

Min eldste var treg språklig, og de satte ham i en språkgruppe i barnehagen, uten mye effekt. Vi måtte bare ta tiden til hjelp. Mellom 2 og 3 løsnet det helt. Han er 3 nå, og en skravlebøtte.

Høres ut som han smiler og ler og har mye mimikk. Da er han jo sosialt til stede, om han så «soner ut iblant» (det gjør både min sønn og jeg! Tror ikke vi har noen diagnoser, bare ekstreme introverter med rike indre liv).

Anonymkode: ec9f5...136

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du skal roe ned. Han er liten! Normalspekteret for denne alderen er veldig bredt.

Min eldste var treg språklig, og de satte ham i en språkgruppe i barnehagen, uten mye effekt. Vi måtte bare ta tiden til hjelp. Mellom 2 og 3 løsnet det helt. Han er 3 nå, og en skravlebøtte.

Høres ut som han smiler og ler og har mye mimikk. Da er han jo sosialt til stede, om han så «soner ut iblant» (det gjør både min sønn og jeg! Tror ikke vi har noen diagnoser, bare ekstreme introverter med rike indre liv).

Anonymkode: ec9f5...136

Ingen av oss kan si noe om barnet har diagnoser eller ikke. Men det TS beskriver er ikke innenfor normalområdet for alderen, og de bør få utredet gutten av fagfolk, ikke på forum. Det TS beskriver handler om helt andre ting enn språk alene. 

Anonymkode: 3e78d...734

• Liker 1
  • Nyttig 3
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2026 den 11.24):

Ingen av oss kan si noe om barnet har diagnoser eller ikke. Men det TS beskriver er ikke innenfor normalområdet for alderen, og de bør få utredet gutten av fagfolk, ikke på forum. Det TS beskriver handler om helt andre ting enn språk alene. 

Anonymkode: 3e78d...734

Jeg tenker at «fagfolk» i dette tilfellet ikke er PPT. De utreder ikke helserelaterte vansker. PPTs mandat ligger i opplæringsloven. 
Rett instans er i spesialisthelsetjenesten, med henvisning fra fastlege. 

Anonymkode: 97fa4...0d9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...