AnonymBruker Skrevet 7. april #41 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tar av meg hatten, for det ser ut som at det er en myte jeg har falt for her! Finner heller ikke noe annet enn nettopp det du sier om at flerspråklige utviker språk likt. Beklager, jeg burde undersøkt det før jeg skrev! Anonymkode: a93db...e1b Vel, du har ikke helt feil: flerspråklige barn kan oppfattes som at de kan færre ord om de dømmes ut ifra hva de kan av ord innenfor kun det ene språket. Det vil si at det ikke er en så merkelig antakelse eller påstand, selv om barnet sammenlagt med begge språkene kan like mange ord som de som kun snakker ett språk. Anonymkode: 4065f...de2 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. april #42 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar! Setter stor pris på det!! Godt å se at du fungerer og har ett godt liv. Hva var/er dine symptomer? Hand flapping bekymrer meg mest egentlig. Alle videoer av autister viser hand flapping. Jeg blir helt gal, begynner nesten å svette av angst hver gang jeg ser at hand flapping kan være et symptom på autisme 😭😭 Anonymkode: 33027...6a0 Vår sønn gjør blandt annet hand flapping som er endel av hans “stimming” for å regulere seg selv. Det er tøft å ha ett barn med autisme men ikke krisemaksimer mer enn nødvendig. Anonymkode: bf616...700
AnonymBruker Skrevet 7. april #43 Skrevet 7. april Så små barn har ingen utbytte av skjermtid. Jeg sier ikke det for å kritisere men kanskje prøv par måneder uten skjerm/TV? Har du prøvd babytegn? Det har hjulpet oss veldig med å forstå barnet. Barnet ble også mindre frustrert da vi forsto hva han ville. Anonymkode: fbf94...18f 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. april #44 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei. Jeg har tre barn som er ungdommer nå. To med autisme, gutt og jente. En hadde veldig lite språk som 2 åring, andre veldig godt språk. Kjenner du en med autisme så kjenner du en. Det som er en fellesnevner er det sosiale. Mine er så forskjellige, men likheten er at begge sliter med sosiale koder. Skjønner at du er langt nede, redsel for fremtiden osv.. Men, skulle det bli til at diagnose settes etterhvert så prøv å tenke at det åpner dører for han også. Meld deg inn i foreningen om det blir den diagnosen. Info gir trygghet. Og vi må jo få til at de lever sitt liv best mulig selv om vi foreldre alltid vil ha en ekstra bekymring. Min autistiske sønn sitter nå på flyet over til USA. Sikkert det blir fin tur, men bekymret lell. 💙 Anonymkode: e080d...17f Takk for svar! Han/hun som hadde lite språk; begynte de å snakke til slutt, isåfall hvor gammel? Jeg kjenner en som har autisme, kusina mi. Hun har ekstrem autisme hvis man skal si det med enkle ord. Hun kan ikke snakke, skader seg selv og andre, rømmer fra huset, og mye annet... tanken om autisme skremmer meg til helvete og tilbake. Vil ikke at gutten min skal lide akkurat som henne😭 Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april #45 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kanskje dere kan øve på å putte ørepropper / airpods i ørene før timen på sykehus slik at barnet blir vant med følelsen? Eller er det og mulig å få tatt hørselstest i narkose. Hørsel har veldig stor påvirkning på språkutviklingen så hadde fått dette sjekket grundig ut først. Med så mange øreinfeksjoner allerede er det ikke usannsynlig at han har nedsatt hørsel. Væske i ørene kan og påvirke balansen så det kan også være medvirkende til dårlig motorikk / redd for å falle. Anonymkode: 7d509...140 God ide! Takk! Har aldri tenkt over. Legen sa sist at de på ahus har forskjellige apparater og vet hva de skal gjøre for å sjekke hørselen hans. Så jeg regner med at det må være en måte å teste det på! Jeg er noen ganger helt sikker på det er noe med ørene hans, og ikke noe annet. Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april #46 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sønnen vår var slik. Men der var det epilepsi. Epilepsi fyret i hjernen som forstyrret språksenteret drev på om natta så det som skulle fordøyes og lagres under søvn ble dermed ikke lagret. Kunne gi beskjed men pga abcens så fikk ikke barnet med det hele. Vi så aldri anfall, ingen kramper. Bare at det så ut til han drømte mye Anonymkode: 67a82...339 Oii det var interessant. Det har jeg aldri tenkt på før. Hvordan ble det oppdaget? Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april #47 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar! Han/hun som hadde lite språk; begynte de å snakke til slutt, isåfall hvor gammel? Jeg kjenner en som har autisme, kusina mi. Hun har ekstrem autisme hvis man skal si det med enkle ord. Hun kan ikke snakke, skader seg selv og andre, rømmer fra huset, og mye annet... tanken om autisme skremmer meg til helvete og tilbake. Vil ikke at gutten min skal lide akkurat som henne😭 Anonymkode: 33027...6a0 Det er enkle ord ja, og utelukket antagelig at hun også er psykisk utviklingshemmet? Det er to ulike ting, selvom de også forekommer samtidig. La være å krisemaksimere. Gråte fordi du tenker barnet ditt kanskje, muligens kan være autist? Det er så respektløst! En autist lider ikke fordi man er autist, men fordi samfunnet ikke lar en fungere som autist. Legger man til psykisk utviklingshemming blir det føere utfordringer, ja. Likevel trenger du ikke være redd. Det er ikke noe å frykte. Uansrtt hva det dreier deg om er det deres hverdag. Drt kommer til å gå bra. Anonymkode: 64489...656 1
Brightstar Skrevet 7. april #48 Skrevet 7. april (endret) AnonymBruker skrev (På 7.4.2026 den 10.15): Merker at du skriver at han skjønner "strawberry" og "Yummy yummy melk". Er dere flerspråklige? Da kommer ofte språket litt senere. Ser han mye på tv/youtube, og det er derfor han skjønner engelsk, så kan det være lurt å teste en måned eller to u en skjerm, og se om det gir endring. Anonymkode: a93db...e1b Endret 10. april av Brightstar 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #49 Skrevet 7. april Lorieen skrev (12 timer siden): Det KAN være en autismespekterforstyrrelse, men det behøver absolutt ikke å være det. Jeg ville startet med en grundig utredning av hørselen. Mye kan ligge der. Nå har barnehagen ihvertfall sin del, og kontaktet PPT. Får se hva PPT gjør. Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april #50 Skrevet 7. april Følg magefølelsen din og få de utredningene dere trenger. Det kan være "bare" hørselsrelatert, som er vanskelig nok, men det kan også være andre ting. Autisme, epilepsi, annen diagnose. Uansett, å få vite og kunne få rett hjelp tidlig hvis det er behov er lurt. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: c3b85...f59 2
AnonymBruker Skrevet 7. april #51 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det med manglende peking og språkforståelse er grunn til bekymring tenker jeg. At en toåring ikke har så mange ord er vanlig. Anonymkode: 3c408...6e4 Språkforståelse skremmer meg veldig. Føler han burde ha forstått en del. Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april #52 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Uansett om det bare er litt forsinket utvikling eller om det kanskje kan være noe innenfor spekteret må du pushe på å få utredning. Hvordan er barnet motorisk? Var det tidlig ute med å snu seg, sitte, krabbe og gå? Når begynte barnet å gå? Om barnet også var sen motorisk tenker jeg det er enda en "grunn" til å utrede videre og ikke bare fokusere på forsinket språk. Går barnet på tærne noe? Du sier at barnet vifter med armene? Er det typisk når barnet blir glad eller giret? Mestrer barnet og kommunisere på annet vis eller viser forståelse til språk eller kommunikasjon? Klarer barnet å hente den leken om det pekes? Mestrer barnet å delta i typ titt-tei lek? Gjemme ansiktet og komme frem igjen? Reagerer barnet om du tuller sånn? Hvordan er barnet i matveien? Spiser det variert og likt andre barn? Eller er barnet veldig selektiv på hva det ønsker å spise og drikke? Hvordan er det med søvn og hvordan har det vært? Var barnet født prematurt? Beklager mange spørsmål, men har jobbet mye med barn med ulike diagnoser innen både spekteret og andre ting da jeg har mange års erfaring fra bhg. Anonymkode: 1ea9a...d2a Han var bra motorisk. Han var ganske tidlig ute med å snu seg, sitte og krabbe. Begynte å gå når han var rundt 16/17 måneder. Han gikk på tærne i starten da han begynte å gå. Det varte bare i noen uker, så sluttet han med det. Han gjør ikke det nå- Han vifter med hendene sine ( hand flapping som det kalles på engelsk.). Det skjer kun når han blir glad eller giret, f . eks når kids animal på tv'n kommer opp eller baba black sheep sangen dukker opp. Han drar meg i hånda og går bort til det han vil ha. Da setter han hånda mi på tingen. Når vi peker i boka, bruker han fingeren min til å peke. Han blar selv i bøkene. Noen ganger prøver jeg å bruke fingeren hans til å peke i boka, men da blir han sur og drar tilbake hånda si. Han elsker å lese bøker. Elsker å gi kos. Jeg sier f. eksempel '' kissiii''. Da kommer han enten frem med hodet for at jeg skal kysse eller munn. Noen ganger kysser han meg på ansiktet. Han ristet hodet når ikke vil ha noe eller at jeg skal slutte med noe. Han klarer ikke å hente den leken som jeg peker på. Han forstår ikke peking. Men hvis jeg sier navnet til leken, da ser han rundt i huset og prøver å finne den. Hvis han finner den, kommer han tilbake til meg med den. Han elsker titt- tei leken. Når jeg gjemmer ansiktet, kommer han bort til med engang og fjerner hånda mi. Da ler han, og vil fortsette. Han elsker å tulle. Når det gjelder mat, spiser han som ofte all slags mat, alt fra pasta til grøt. Først prøver han å se og føle maten før han tar det inn i munnen sin. Han elsker frukt. Drikker vann og melk. Ikke saft eller brus. Heller ikke søtsaker. Jeg har vært veldig streng på det! Han sover godt om natta, har vært sånn fra dag 1. Han sov utrolig mye som nyfødt om natta. Føler han forsto allerede fra dag 1 at han skal sove om natta og være våken på dagen. Når han er syk, sover han dårlig. Han tar også en napp om dagen, da sover han rundt 3-4 timer. Han sover veldig dypt, og skal mye til for å vekke han. Han var ikke født prematurt. Han ble født c. 4-5 dager etter termin. Han er keisersnitt-baby. Takk for du tar deg tid å stille så mange spørsmål, og prøver å forstå situasjonen hans. Setter stor pris på det Anonymkode: 33027...6a0 2
AnonymBruker Skrevet 7. april #53 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Min gutt var lik. Ingen interesse i å følge med, leke i grupper. Vandret mye i barnehagen og hadde alltid noe i hånden, liten bil som han kjørte på ting. Ikke noe språk før to til tre års alder. Han har adhd og noe trekk på autisme. nå er han 13 og tester viser at han løser problemer på nivå med en på 16. Han har høy IQ og skjønner søren meg raskere et system enn det jeg gjør, men har litt dårlig språk som påvirker hans selvtillit. Angående det med vifting av hender, det er jo litt "autisme" er det ikke? Det heter vel noe. Hand flapping er ihvertfall det som de kaller det på engelsk, og det skjer nettop når noen med autisme blir glade. Angående språk. Et godt tips er å leke rollespill. feks om dere har en hund, eller katt eller et søsken, da kan du "prate" for hunden. og så svarer du tilbake. Feks.. nå kommer snurre. snurre vil ha maten sin. Snurre spiser. Da hører han språk og ser det demonstrert forran seg... Anonymkode: bc7d4...8ec Men har gutten din autisme? Når du sier dårlig språk, hva legger du i det? Klarer han ikke å snakke ordentlig eller uttaler han ting feil? Hvordan er språkforståelsen? Mye er sagt om vifting med hendene. Noen mener det er helt normalt; alle barn gjør det. Andre sier derimot at dette kan være et tegn på autisme. Er litt forvirret når det gjelder dette. Jeg har begynt med rollespill, og han elsker det. Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april #54 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi startet utredning da vår var 2. Spekteret er jo enormt, så mange ganger er det vanskelig å fange opp. Men jeg mistenkte autisme allerede da han var 8 måneder. Fulgte opp i barnehagen og fikk PPT inn etter 6 mnd. Innen han var 2 var de enige om at han burde utredes og han fikk diagnosen før han fylte 3. Han er i dag 11 år og går på spesialskole. Han var nonverbal, men vi har jobbet mye med språket. Nå er det mer selektiv mutisme da han kan prate og spørre om ting, men foretrekker å ikke prate. Han har full språkforståelse, kan også flytende engelsk, kan lese og skrive(men skriving er utfordrende). Han er ellers veldig blid, hører på beskjeder og har aldri meltdowns(også jobbet iherdig med å regulere følelsene og bruke ordene når ting er vanskelig). Han vil nok måtte bo i kommunal bolig med tilsyn, men det er ok. Han er lykkelig i sin verden og er veldig fornøyd og mellow. Har 2 bonusbarn som er funksjonsfriske og er definitivt mer drama med dem 🫣🤭 Men de elsker hverandre og det er utrolig fint å se hvordan de koser seg sammen gjennom lek og aktiviteter ♥️🥰 Anonymkode: 4ef6f...b6a Hva fikk deg til å mistenke autisme da han var bare 8 måneder? Hva slags symptomer hadde han? Godt å høre at de elsker hverandre Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april #55 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Trenger slett ikke være autisme, men jeg hadde absolutt vært bekymret for utviklingen. En time eller to hos privat barnelege, kan ofte være nyttig for tilgang på utredning. Anonymkode: 75187...ff1 Er det noen du vil anbefale? Har selv vurdert det noen ganger. Skikkelig lei av offentlig. Alt tar så lang tid. Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april #56 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Aspergers er høytfungerende autisme, det merker man IKKE hos et barn på 1-2 år. Det TS lurer på, er nok barneautisme/autisme med utviklingsforstyrrelser. Som flere andre her skriver, er det innenfor normalen at en 2-åring ikke snakker noe særlig, så det er språkforståelsen som høres unormalt liten ut her. Mye annet høres også normalt ut, TS, som at du synes dere har liten øyekontakt, men så nevner du en masse situasjoner der dere har god øyekontakt. Tror du kanskje blander sammen flere ting til én, og derfor legger mer i dette enn det er. Men nå skriver du jo at dere skal få hjelp, og det er bra. PPT og å få sjekka hørselen hans skikkelig høres ut som riktig vei å gå. Anonymkode: 65ff3...a16 Jeg er helt enig med deg. Det er flere ting her, som jeg ikke skjønner helt. Han kan være helt borte noen ganger, andre ganger er han der og viser interesse. Jeg er glad for at PPT nå skal se på han, og kanskje kan gi meg noen konkrete svar. Hørselen har jeg tenkt på hele tiden. Det er noe der som ikke stemmer helt, føler han ikke føler meg ordentlig. Men så ble jeg veldig usikker på det som skjedde sist hos ØNH legene. Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april #57 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Skjønner at du er bekymret, vi vil jo bare det beste for barna våre. Pust med magen og ta ting etterhvert. Det kan godt være hørsel, forsinket utvikling eller at han er på spekteret. Det er jo umulig å si for noen her og de pleier som oftest å vente med utredning fordi det er så store variasjoner i utvikling hos så små. Hos noen er det klart og tydelig mens hos noen er tegnene svakere. Men om det skulle vise seg at han er det så går det bra det også! Spekteret er stort, der noen er velfungerende autister som fungerer godt i hverdagen mens andre ikke er det. Anonymkode: 8d3e9...faa Takk for fine ord, setter stor pris på det! Håper bare virkelig ikke at det er autisme. Alt annet kan jeg jobbe med. Anonymkode: 33027...6a0 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #58 Skrevet 7. april AprilLudgate skrev (10 timer siden): Dette kan være hørselsrelatert og/eller for eksempel nevrodivergens. Dere kan allerede nå søke om egen ressurs og plan for barnet selv om det ikke foreligger diagnose. Ungen høres ut som han trives godt både hjemme og i barnehagen, og har godt samspill somregel. Der er normalt for babyer/små barn å stimme - altså vifte/lage lyder etc. Men det kan og være tegn på nevrodivergens (adhd/autisme). Jeg tenker utredning, og ta ting som det kommer. Og tiltaksplan i barnehagen for ungens behov. Men viktigst: han virker som en fornøyd og trygg unge Håper virkelig det er hørselsrelatert, og ikke autisme. Har tenkt mye på det. Han har hatt øre infeksjon rundt 6-7 i løpet av 1 år, så jeg tenker at det må ha gjort noe med ørene. Han virker som du sier en fornøyd og trygg gutt. Han har det kjempe fint hjemme og i barnehagen der han møter sin favoritt personer. Det første vi skal gjøre nå er teste hørsel, og deretter en utredning. Han vifter med hendene når han er glad. Ellers ikke til vanlig. Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april #59 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Om det skulle vært autisme må det være to ting som er gjennomgripende til stede, og det ene er repetitiv atferd (som stimming - vet ikke om det er det han gjør med hendene?) og det andre er særinteresser. Har han stor interesse for en type leke? Og hvordan leker han i såfall med de? Ofte bruker de leker på litt andre måter, som f.eks. å sortere eller å snurre på hjulene på biler. i og med at han ikke forstår så godt heller, så høres det ut som det er en språklig forsinkelse. Dette kan jo igjen gå utover det sosiale f.eks.. men det trenger jo ikke å være autisme heller. Men om du føler at det er noe som ikke stemmer, så stå på ditt. det vil nok ta litt tid før ppt kommer på banen og man evt får en utredning om de synes at det trengs. lykke til! Anonymkode: 94b75...cbd Autister trenger ikke å ha EN særinteresse. Det er en myte. Anonymkode: eefa5...f05 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #60 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for fine ord, setter stor pris på det! Håper bare virkelig ikke at det er autisme. Alt annet kan jeg jobbe med. Anonymkode: 33027...6a0 Autisme er ikke verdens undergang ❤️ jeg ble glad for å lese at de skal sjekke hørselen hans ❤️ Anonymkode: eefa5...f05
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå