AnonymBruker Skrevet 7. april #61 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (1 time siden): ☺️Fire: Er barnet ditt autistisk, så er det det. Styr unna ABA/EIBI Anonymkode: 64489...656 Hvorfor anbefaler du å styre unna ABA/EIBI? Anonymkode: 489ca...aab 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #62 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Vårt barn fikk ikke en autisme diagnose før h*n var fem år fordi h*n ikke falt under de typiske autisme tegnene som manglende øyekontakt og fysisk kontakt. Siste året i barnehagen ble PPT involvert og barnet fikk 14 timer spes ped i uken og utviklingen til barnet var kjempe positiv. Nå går barnet i 2 klasse, har 1/1 assistent og trives på skolen. Vi har søkt om spesialklasse/skole men ser ikke ut til at det blir innvilget med det første. Anonymkode: bf616...700 hva var symptomene hennes/hans? Har barnet språk? Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april #63 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor anbefaler du å styre unna ABA/EIBI? Anonymkode: 489ca...aab De som er imot det mener at man ikke skal forandre et autistisk menneske Anonymkode: eefa5...f05
AnonymBruker Skrevet 7. april #64 Skrevet 7. april Det er og en myte at alle autistiske mennesker sliter med øyekontakt! Og nærhet ! Er mange autister som elsker nærhet! Kan like godt være PU, hørsel, epilepsi. Autister kan og ha epilepsi i tillegg. Men ikke vær lei deg, hi. Autisme er ikke noe å frykte altså. Det er ingen sykdom. Anonymkode: eefa5...f05 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #65 Skrevet 7. april Det er helt riktig å starte med å sjekke om sansene hans fungerer. Deretter, din sønn fortjener at du og andre aksepterer han og det livet han kommer til å leve. Det betyr å ikke sammenligne han med andre. Det betyr at jeg anbefaler deg å ta tak i det å ha vært pårørende til din kusine og den sorgen som det innebærer å ha en slektning som er et tungt tilfelle. Selv har jeg feilbehandlete slektninger som har gått over 20 år i dyp lidelse, noe som har satt sine spor også hos meg. Jeg er voksen høytfungerende autist, og med litt støtte fungerer jeg greit i dag. Jeg skader ikke noen, gjør meg stort sett forstått og lurer på hvordan livet hadde blitt om jeg hadde blitt fanget opp tidligere. Sent språk skjer. Min bror pratet først som fireåring. Og han er altså «den normale» av oss to. En annen ting er at infeksjonene din sønn har hatt kan gi midlertidige symptomer på autisme og forstyrrelser. Når infeksjonen er helt borte og ungen frisk over tid, vil han godt mulig komme til å oppleve en normalisering og rivende utvikling. Anonymkode: 5b492...015 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #66 Skrevet 8. april Brightstar skrev (7 timer siden): Faren er fra Storbritannia, og vi var mye i London da han var liten. Føler han forstår engelsk mer enn norsk og mitt morsmål. Han ser på tv av og til, rundt 1 gang i uke. Er det snakk om at han har vokst opp med TRE språk?! Dette har det vært fler tråder om før - en overbekymret mor som messer om autisme, når barnet har vokst opp med tre språk og så viser dårlig språkutvikling. den infoen kommer gjerne senere i tråden, men er selvfølgelig ekstremt relevant. Barnet er nok mer forvirret og bruker ekstremt mye krefter på å skjematisk plassere språkene i ulike bokser i hjernen. Plutselig en dag faller brikkene på plass og han kan tre språk. Frem til det kan det fremstå som "dårlig språkutvikling", selektiv mutisme og mye kroppsspråk. Slapp av. Din bekymring, angst og stress rundt autisme er antagelig mer skadelig enn den gjør godt, selv om du bare vil barnet ditt det beste. La ballen rulle med PPT nå. Anonymkode: fd588...1aa 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #67 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar! Setter stor pris på det!! Godt å se at du fungerer og har ett godt liv. Hva var/er dine symptomer? Hand flapping bekymrer meg mest egentlig. Alle videoer av autister viser hand flapping. Jeg blir helt gal, begynner nesten å svette av angst hver gang jeg ser at hand flapping kan være et symptom på autisme 😭😭 Anonymkode: 33027...6a0 Jeg flappet ikke med hender, men gikk mye på tå. Var helt utrolig kresen. Andre ting som sosiale greier dukket opp seinere for meg. Jeg kjenner folk som flapper med hendene ennå som voksne og som har jobb og alt. Så det trenger ikke bety at man har autisme med stort hjelpebehov. Håndflapping kan være helt vanlig hos så små barn uansett. Man kan og ha noen autistiske trekk uten å kvalifisere for diagnose. Slekta mi er full av sånne trekk, men ikke så mange diagnoser. Anonymkode: efd98...620 1
Strigiformes Skrevet 8. april #68 Skrevet 8. april (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for svar! Han pleier å vifte med hendene når han blir glad/gira ( hand flapping). Det skjer kun når han ser noe han elsker, f. Eks det kommer noe på tv'n; baba black sheep eller animal kids. Da blir han skikkelig glad. Men til vanlig gjør han ikke det. Jeg har også sett at han rocker med føttene side til side når han ser noe på tv. Dette er ting han ellers ikke gjør til vanlig. Han leker med forskjellige ting. Han elsker dyrfigurer, abc, tall, biler osv.. kan ikke se at han liker en type leker noe særlig. Sorterer ikke lekene på en spesiell måte. Han leker og kaster de til slutt før han plukker opp noe annet. Snurrer ikke på hjulene på bilene. Det han derimot gjør er at han vil at jeg skal leke med lekene f . Eks han vil se meg leke med bilen eller vil at jeg skal ta frem kua og lage Moo Moo lyd. Da sier jeg f. Eks " kua si sier?" Og stopper. Da han ser på meg i øynene og venter på at jeg skal si " Mooo". Da smiler han skikkelig og vil at jeg skal fortsette. Når har barnehagen fått PPT inn i bildet, så håper det skjer noe for jeg er skikkelig bekymret. Anonymkode: 33027...6a0 Virker som om han har begrepsforståelse. Han ser på dyreprogram og elsker dyrefigurer. Han er forventningsfull med tanke på figuren av kua og at du skal lage lyden. Han responderer på deg. Han har begrepsforståelse og hjernen hans kan parkoble. Ord og uttale kan komme senere. Tror denne gutten er veldig smart jeg. Jeg har hatt barn som har gått langt tilbake i utvikling, pga traumatiske opplevelser. Blant annet mistet språk. Når hjernen deres har kommet på plass så har de tatt kvantesprang utviklingsmessig. Er det slik at dere er flerspråklige, så tar det mye lengre tid pga alle prossessene som skjer i hjernen kontinuerlig under utvikling. Bra at PPT er på banen 🙌 Hvor mange begreper og ord forstår han? Om du ber han hente en rød ball eller et dyr han er glad i. Klarer han det? Eller selekterer han utifra det han selv liker best? Barn kan være finurlige på dette viset her. Endret 8. april av Strigiformes 3
AprilLudgate Skrevet 8. april #69 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Håper virkelig det er hørselsrelatert, og ikke autisme. Har tenkt mye på det. Han har hatt øre infeksjon rundt 6-7 i løpet av 1 år, så jeg tenker at det må ha gjort noe med ørene. Han virker som du sier en fornøyd og trygg gutt. Han har det kjempe fint hjemme og i barnehagen der han møter sin favoritt personer. Det første vi skal gjøre nå er teste hørsel, og deretter en utredning. Han vifter med hendene når han er glad. Ellers ikke til vanlig. Anonymkode: 33027...6a0 Den type stimming er vanlig ved autisme (at det kun skjer feks ved glede). Men som du jo sier så kan det like gjerne være ørerelatert Lykke til med utredningen - ungen er den han er uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #70 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva fikk deg til å mistenke autisme da han var bare 8 måneder? Hva slags symptomer hadde han? Godt å høre at de elsker hverandre Anonymkode: 33027...6a0 Det var gut feeling. Måten han lekte på. Viste lite interesse for andre barn. Likte teksturer og snurre på hjulene på lekebiler etc. Motorisk syntes jeg han lå etter andre barn. Men vet jo at ved 8 mnd så utvikler de seg forskjellig. Men jeg fulgte instinktene mine og de viste seg å ha rett. Med det fikk han tidlig utredning, spesial pedagoger, grunn og hjelpestønad, hjelpemidler, støttekontakt osv. Jeg ville heller skreket ut bekymringene mine og fått så mye som mye hjelp så tidlig som mulig. Følg bekymringen og magefølelsen din. Uansett hva diagnose eller ikke det måtte medføre. Bedre føre var. Forhåpentligvis er det ingenting og ungen din vokser opp som en helt normal og funksjonfrisk unge. Men om ikke, så har du i det minste alt av økonomisk og pedagogisk bistand og videre oppfølging på plass så tidlig som mulig. Anonymkode: 4ef6f...b6a 2
wonderwhy Skrevet 8. april #71 Skrevet 8. april Vil bare gi deg en stor klem! Har selv vært der hvor du er med bekymringer for et barn. Mitt første barn var sen i utviklingen på alle områder og havnet lenger og lenger bak. Fikk i en alder av 6 år uspesifisert utviklingshemming som ved 9 års alder ble gradert til moderat grad. Jeg var som deg livredd for at hen skulle være annerledes og levde i en sorg i mange mange år. Men her vil jeg også trekke frem at det kommer til å gå bra uansett hvor dette måtte ende. I dag kjenner jeg ikke lenger på en overveldende sorg. Sorgen kan komme som en svak bølge i tiden hvor hen har bursdag, men de store bølgene er ikke der lengre. Og jeg har fått et helt nytt perspektiv på hva et bra liv er. Husk at man kan ha mye livsglede og god livskvalitet selv om utgangspunktet ikke er som de fleste. Å en normal fungerende person kan ha et dårlig liv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #72 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Han var bra motorisk. Han var ganske tidlig ute med å snu seg, sitte og krabbe. Begynte å gå når han var rundt 16/17 måneder. Han gikk på tærne i starten da han begynte å gå. Det varte bare i noen uker, så sluttet han med det. Han gjør ikke det nå- Han vifter med hendene sine ( hand flapping som det kalles på engelsk.). Det skjer kun når han blir glad eller giret, f . eks når kids animal på tv'n kommer opp eller baba black sheep sangen dukker opp. Han drar meg i hånda og går bort til det han vil ha. Da setter han hånda mi på tingen. Når vi peker i boka, bruker han fingeren min til å peke. Han blar selv i bøkene. Noen ganger prøver jeg å bruke fingeren hans til å peke i boka, men da blir han sur og drar tilbake hånda si. Han elsker å lese bøker. Elsker å gi kos. Jeg sier f. eksempel '' kissiii''. Da kommer han enten frem med hodet for at jeg skal kysse eller munn. Noen ganger kysser han meg på ansiktet. Han ristet hodet når ikke vil ha noe eller at jeg skal slutte med noe. Han klarer ikke å hente den leken som jeg peker på. Han forstår ikke peking. Men hvis jeg sier navnet til leken, da ser han rundt i huset og prøver å finne den. Hvis han finner den, kommer han tilbake til meg med den. Han elsker titt- tei leken. Når jeg gjemmer ansiktet, kommer han bort til med engang og fjerner hånda mi. Da ler han, og vil fortsette. Han elsker å tulle. Når det gjelder mat, spiser han som ofte all slags mat, alt fra pasta til grøt. Først prøver han å se og føle maten før han tar det inn i munnen sin. Han elsker frukt. Drikker vann og melk. Ikke saft eller brus. Heller ikke søtsaker. Jeg har vært veldig streng på det! Han sover godt om natta, har vært sånn fra dag 1. Han sov utrolig mye som nyfødt om natta. Føler han forsto allerede fra dag 1 at han skal sove om natta og være våken på dagen. Når han er syk, sover han dårlig. Han tar også en napp om dagen, da sover han rundt 3-4 timer. Han sover veldig dypt, og skal mye til for å vekke han. Han var ikke født prematurt. Han ble født c. 4-5 dager etter termin. Han er keisersnitt-baby. Takk for du tar deg tid å stille så mange spørsmål, og prøver å forstå situasjonen hans. Setter stor pris på det Anonymkode: 33027...6a0 Ut fra det du skriver her virker det bare som barnet er sent ute med å snakke. Det at barnet deltar i titt-tei lek, har hatt "normalt" søvn og spisemønster og i tillegg ligget inennfor normalen (selv om 17 mnd er litt sent for å gå selvstendig) motorisk gjør bekymringen mindre for typisk diagnose på barneautisme. Kan jo selvsagt være en form for mild autisme eller asperger, men sjelden slike diagnoser settes så tidlig. Men altså, for å kunne si noe som helst må man ha møtt barnet og observert barnet i samspill med andre. Bra at barnehagen har involvert ppt, da vil en spesialpedagog komme å observere barnet i bhg. Da får dere nok mer pekepinn på om hva barnet trenger av støtte og hjelp 😊 Min (upopulære) erfaring er at flere og flere barn er sent ute utviklingsmessig - noen med språk, andre motorisk... mange barn slutter jo ikke med bleie før de er 4 år heller. Det virker som det blir mer og mer "normalen". Hva som er årsaken er vanskelig å si.... Om barnet slutter med nærkontakt og øyekontakt, går "tilbake" i utviklingen, begynner å gå på tærne og/eller blir veldig selektiv innen matveien tenker jeg det kan være lurt å pushe på en utredning med barnehabiliteringen, ellers tenker jeg PPT vet hva de skal se etter og hva de bør sette inn av tiltak for å støtte barnet i språkinnlæringen. Bare positivt at barnet lærer to språk samtidig, men ville nok også kuttet ned på tv-titting og heller lest og sunget mye - på begge språk 😊 Anonymkode: 1ea9a...d2a 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #73 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (På 7.4.2026 den 2.54): Skjønner ikke helt om jeg har gjort noe galt når det gjelder gode gutten min. Anonymkode: 33027...6a0 Autisme er medfødt. Hvis han har det, er det på ingen måte du som har «gjort noe galt». Anonymkode: 689e8...572 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #74 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 0.35): Hvorfor anbefaler du å styre unna ABA/EIBI? Anonymkode: 489ca...aab AnonymBruker skrev (23 timer siden): De som er imot det mener at man ikke skal forandre et autistisk menneske Anonymkode: eefa5...f05 ABA/EIBI går kun på adferd og ikke årsak til adferd. Derfor fører ofte ABA/EIBI til at man trenes til ikke-autistisk fungering. Dette kan være svært skadelig for autisten, og føre til blandt annet at man trenes bort fra å sette grenser for drg selv og sin kropp. Det igjen gjør st man er ekstrabutsatt for overgrep av ulike slag (ikke bare seksuelt og makt, men innen alle aspekter av livet). At man er imot ABA/EIBI betyr ikke det samme som at man mener man ikke skal øve inn ferdigheter for et mest mulig selvstendig liv, men det skal gjøres med utgangspunkt i og forståelse for autistisk fungering. Anonymkode: 64489...656 1
mamanodrama Skrevet 8. april #75 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 0.35): Hvorfor anbefaler du å styre unna ABA/EIBI? Anonymkode: 489ca...aab Fordi det er beint ut mishandling i sine mest ekstreme former. Det legger også vekt på å presse autisten til å maskere mer, fremfor å legge til rette for sunn utvikling innenfor autistens forutsetninger. Det er enkelt å Google. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:37 #76 Skrevet fredag kl. 21:37 AnonymBruker skrev (På 7.4.2026 den 22.42): Så små barn har ingen utbytte av skjermtid. Jeg sier ikke det for å kritisere men kanskje prøv par måneder uten skjerm/TV? Har du prøvd babytegn? Det har hjulpet oss veldig med å forstå barnet. Barnet ble også mindre frustrert da vi forsto hva han ville. Anonymkode: fbf94...18f Helt enig med deg, barn får ingen utbytte av skjermtid. Han ser på tv noen ganger iblant, og da er det som ofte bestemor/bestefar som tar på noe på youtube. Babytegn har vi begynt med etter at han startet på barnehagen. Jobber med det hjemme også, selv om jeg som ofte forstår hva han vil ha uten at han sier noe. Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:41 #77 Skrevet fredag kl. 21:41 AnonymBruker skrev (På 7.4.2026 den 23.02): Følg magefølelsen din og få de utredningene dere trenger. Det kan være "bare" hørselsrelatert, som er vanskelig nok, men det kan også være andre ting. Autisme, epilepsi, annen diagnose. Uansett, å få vite og kunne få rett hjelp tidlig hvis det er behov er lurt. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: c3b85...f59 Tusen takk ❤️ Jeg har siden ifjor kriget for utredning. Føler jeg ble avvist hver gang jeg prøvde å fortelle at noe var galt. Nå føler jeg ting skjer etter at barnehagen reagerte! Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:53 #78 Skrevet fredag kl. 21:53 AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 6.23): Er det snakk om at han har vokst opp med TRE språk?! Dette har det vært fler tråder om før - en overbekymret mor som messer om autisme, når barnet har vokst opp med tre språk og så viser dårlig språkutvikling. den infoen kommer gjerne senere i tråden, men er selvfølgelig ekstremt relevant. Barnet er nok mer forvirret og bruker ekstremt mye krefter på å skjematisk plassere språkene i ulike bokser i hjernen. Plutselig en dag faller brikkene på plass og han kan tre språk. Frem til det kan det fremstå som "dårlig språkutvikling", selektiv mutisme og mye kroppsspråk. Slapp av. Din bekymring, angst og stress rundt autisme er antagelig mer skadelig enn den gjør godt, selv om du bare vil barnet ditt det beste. La ballen rulle med PPT nå. Anonymkode: fd588...1aa Ja, han har vokst med tre språk; engelsk, morsmålet mitt og norsk. Håper virkelig det er som du sier. PPT har kommet inn i bildet nå, så vi får se hva som skjer. Barnehagen er også enig i at gutten er forvirret fordi han har vokst opp med tre språk. Anonymkode: 33027...6a0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:49 #79 Skrevet fredag kl. 22:49 Jeg har et barn med autisme (Asperger). Jeg ville presset på for utredning, og ikke bare for hørsel. Mye av det du beskriver kan ikke forklares med evt redusert hørsel. Når det er sagt, det er ikke nødvendigvis unormalt at et barn på ca to år ikke har språk - for noen kommer språket i rasende tempo rett etter fylte to år (på vår helsestasjon har de toårskontrollen ca på 2 år og 3 mnd pga dette). MEN manglede språkforståelse er bekymringsfullt (kan evt skyldes hørsel, selvsagt). Men ting som håndflapping, håndlesning, manglende øyekontakt og håndledning er vanlig for autister. Jeg husker at habiliteringstjenesten var spesielt opptatt av håndledningen under utredningen. Det skal sies at mitt barn IKKE hadde noe av dette (håndflapping og de andre tingene jeg nevnte over), og det hadde mye mer språk i den alderen enn barnet ditt har. Hen var også svært glad i kroppskontakt og kosing - i ettertid ser jeg at han sikkert brukte det for å regulere seg selv. Han smilte også mye. Ingen kan gi deg noen diagnose uansett. Men jeg skjønner uroen din, og tenker du bør få dette sjekket ut. Har du snakket med barnehagen? Er de bekymret? Husk at du kan selv melde opp til PPT. De kan ikke sette autismediagnose, men hvis de ser tegnene kan det gjøre det enklere med henvisning. Hvis fastlege og helsestasjon nekter henvisning kan du gå til privat barnelege. Men før det bør du lage en spesifisert liste over tingene som du har observert, og du kan gjerne filme det. Anonymkode: 3e78d...734
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:03 #80 Skrevet fredag kl. 23:03 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har et barn med autisme (Asperger). Jeg ville presset på for utredning, og ikke bare for hørsel. Mye av det du beskriver kan ikke forklares med evt redusert hørsel. Når det er sagt, det er ikke nødvendigvis unormalt at et barn på ca to år ikke har språk - for noen kommer språket i rasende tempo rett etter fylte to år (på vår helsestasjon har de toårskontrollen ca på 2 år og 3 mnd pga dette). MEN manglede språkforståelse er bekymringsfullt (kan evt skyldes hørsel, selvsagt). Men ting som håndflapping, håndlesning, manglende øyekontakt og håndledning er vanlig for autister. Jeg husker at habiliteringstjenesten var spesielt opptatt av håndledningen under utredningen. Det skal sies at mitt barn IKKE hadde noe av dette (håndflapping og de andre tingene jeg nevnte over), og det hadde mye mer språk i den alderen enn barnet ditt har. Hen var også svært glad i kroppskontakt og kosing - i ettertid ser jeg at han sikkert brukte det for å regulere seg selv. Han smilte også mye. Ingen kan gi deg noen diagnose uansett. Men jeg skjønner uroen din, og tenker du bør få dette sjekket ut. Har du snakket med barnehagen? Er de bekymret? Husk at du kan selv melde opp til PPT. De kan ikke sette autismediagnose, men hvis de ser tegnene kan det gjøre det enklere med henvisning. Hvis fastlege og helsestasjon nekter henvisning kan du gå til privat barnelege. Men før det bør du lage en spesifisert liste over tingene som du har observert, og du kan gjerne filme det. Anonymkode: 3e78d...734 Her gikk det fort, det skulle stå at ingen HER kan gi deg en diagnose uansett! Og håndlesning var feil, det var autocorrect (skulle vært håndledning). Og du - jeg skjønner det er ekstra skremmende siden du har erfaring med en kusine med store vansker. Men spekteret er veldig stort, og skulle barnet ditt våre på spekteret, trenger ikke vanskene bli så ille som hos din kusine. Men jeg skjønner veldig godt bekymringen din. Jeg føler av og til at bekymringene for barnet mitt (som er langt over funksjonsnivået til din kusine) av og til river meg i fillebiter. Anonymkode: 3e78d...734
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå