Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2026 den 13.18):

Lurer på om du troller…

En som røyker så massivt både inne og ute hele året i 2026?

Jeg røyker, kun ute. Det er sjelden en røyker gjør begge deler, utenom sommeren. Det er sikker noe plagsomt for mine naboer over i min blokk at jeg røyker ute. Men jeg gjør det ikke konstant og pga balansert ventilasjon er det lite åpen vinduer her. 
Det skal røykes voldsomt mye inne med veldige lekkasjer inn til nabo for at det skal ødelegge klær, møbler osv. 

Det er forskjell på å ikke like røyklukt og være allergisk/svært sensitiv. 

Anonymkode: 164da...b3a

Da vi skulle selge huset til farfar stinket det røyk selv etter vi hadde malt. Nikotin setter seg. Helt forundret over folks mangel på kunnskap. Wow. 

Anonymkode: e64a1...54f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Artig at du spør for nå begynner jeg å tenke 🤣 Det er de som er gull generasjonen i dag. Aldri før har de levd lenger. Det er de som er fra 60 og opp nå. Altså de sprekeste pensjonistene vi kjenner til i vår tid, Og jeg er selv under 50 og satt i fly med røyk som barn. 

Anonymkode: 50c46...b1c

Hehe, kjenner tydeligvis ikke mange med røykebein? Lungekreft? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, kanskje det mest kunnskapsløse jeg har lest på lenge. Bodde med en storrøyker da jeg var barn og lungene mine er påvirket av det. Det er haugevis av studier som viser effektene av passiv røyking- dette var flaut å lese i 2026. Også  provoserende og trist, snakk om å være født bak en stein. 

Forskjell på å bo med en storrøyker og være nabo til en 😂😂🤣
(tredjehåndsrøyker my ass... MYE rart en skal høre lese!)

Farlig for TS å gå langs trafikkert vei også... livsfarlig!! 

Anonymkode: a2163...858

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Forskjell på å bo med en storrøyker og være nabo til en 😂😂🤣
(tredjehåndsrøyker my ass... MYE rart en skal høre lese!)

Farlig for TS å gå langs trafikkert vei også... livsfarlig!! 

Anonymkode: a2163...858

Vel i et så utett bygg som dette føles det omtrent som å bo med. Det siver inn i mellom konstruksjonen, soverommet er vegg i vegg med hun som røyker, jeg har undersøkt og leilighetene er kun skilt av rupanel som tar røyken til seg og lar den trenge inn til meg. Så fare er der så absolutt.

Bruker forøvrig ikke å gå lang trafikkerte veier med mindre det er tilrettelagt, men det kan uansett ikke sammenlignes, da om man er ute å går er det kun i en kort periode, dette her bor jeg i 24/7. 

Anonymkode: 331a1...392

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel i et så utett bygg som dette føles det omtrent som å bo med. Det siver inn i mellom konstruksjonen, soverommet er vegg i vegg med hun som røyker, jeg har undersøkt og leilighetene er kun skilt av rupanel som tar røyken til seg og lar den trenge inn til meg. Så fare er der så absolutt.

Bruker forøvrig ikke å gå lang trafikkerte veier med mindre det er tilrettelagt, men det kan uansett ikke sammenlignes, da om man er ute å går er det kun i en kort periode, dette her bor jeg i 24/7. 

Dette er en advarsel om å ikke kjøpe eldre boliger som har blitt bygd om til flere leiligheter. (Ødelegger gamle flotte boliger samt gir dårlig brannvern).

Anonymkode: ea95e...189

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oi, kanskje det mest kunnskapsløse jeg har lest på lenge. Bodde med en storrøyker da jeg var barn og lungene mine er påvirket av det. Det er haugevis av studier som viser effektene av passiv røyking- dette var flaut å lese i 2026. Også  provoserende og trist, snakk om å være født bak en stein. 

Nå er det vel her ikke snakk om passiv røyking?

Noen duftpartikler kommer gjennom enten dårlige vegger mellom leilighetene eller gjennom lufteanlegg. Det skal en ganske stor mengde av disse partiklene før det blir snakk om helseskadelig.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det pappvegger i dette huset?

Det må også være ekstremt lytt når det siver ting gjennom veggene 🙃

Anonymkode: 9cb28...bda

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om du troller…

Jeg røyker, kun ute. Det er sjelden en røyker gjør begge deler, utenom sommeren. Det er sikker noe plagsomt for mine naboer over i min blokk at jeg røyker ute. Men jeg gjør det ikke konstant og pga balansert ventilasjon er det lite åpen vinduer her. 
Det skal røykes voldsomt mye inne med veldige lekkasjer inn til nabo for at det skal ødelegge klær, møbler osv. 

Joda, det finnes folk som røyker så massivt både inne og ute hele året i 2026. Var nylig på en visning i en leilighet som var så jævlig innrøyka. Det var som å bli møtt av en vegg med røyklukt med en gang man stakk hodet inn døra der. Kjentes ut som jeg holdt på å bli kvalt da jeg gikk rundt der. Den leiligheten er fortsatt ikke solgt for å si det sånn. 

Anonymkode: 742ef...5b9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Artig at du spør for nå begynner jeg å tenke 🤣 Det er de som er gull generasjonen i dag. Aldri før har de levd lenger. Det er de som er fra 60 og opp nå. Altså de sprekeste pensjonistene vi kjenner til i vår tid, Og jeg er selv under 50 og satt i fly med røyk som barn. 

Anonymkode: 50c46...b1c

De fleste jeg kjenner som er rundt 60 nå har enten kreft eller andre alvorlige helseutfordringer (som f.eks kols) pga. bl.a røyking og/eller annen usunn livsførsel. Store mengder passiv røyking og eksponering for eksos har neppe hjulpet. 

Generasjonen som vokser opp nå kommer i snitt til å ha langt, langt bedre helse som 60-åringer. 

Skrevet

Vi sliter med en nabo som røyker hasj, vårt soverom lukter konstant hasj nå. Sengen, dyna, puter og alt. Vi må flytte. dette selv ned vindu lukket, og ingenting åpent.

jeg forstår frustrasjonen godt. Jeg er kjempeplaget her, og vi må flytte. Da styre ikke får gjort noe. Og politiet får ikke gjort noe, når hun aldri åpner døra eller svarer tlf. vi bor i blokk. Og gangen i hennes etasje stinker. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå bor jo ikke TS med en røyker da men...

Anonymkode: fea42...361

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 11.05):

Ts her, problemet er også at det kommer røyklukt inn fra hennes innendørs røyking og inn til min leilighet, da vi har soverom vegg i vegg. Jeg og mitt kjæledyr blir jo passiv røyker og blir utsatt for helserisiko pga hennes røyking. 

Det er lukt, ikke selve røyken du får inn? For der ligger forskjellen på passiv røyk vs lukt.  Det et du lukter røyk betyr ikke at du får i deg røyk. Røyken hun røyker har mest sannsynlig en sterk odør.

Hvis det kommer røyk inn og du puster inn selve røyken, er det passiv røyking. Da er ikke veggen tett.  Da må du se om det kommer inn røyk noe sted og få tettet det.  Men, jeg tipper det er lukt som siver inn fra vinduer og andre luftveier (vet ikke om dere har felles ventilasjonsløsninger mellom leilighetene) 

Er dette leiligheter som inngår i et sameie/borettslag? I så fall går det Ann å høre med styret om det er vanlig at lukter fra hverandres leiligheter siver inn og melde om at det er en konstant røyklukt i din leilighet Når dine vinduer er lukket skal det ikke komme inn lukter utenfra gjennom vinduet. Da er ikke vinduene dine tette. Vinduer er en del av fasade, og da kan det hende at sameiet/borettslaget dekker kostnader for å bytte/reparere ødelagte/utette vinduer.  

Skjønner godt at det ikke er noe gøy å oppleve sjenerende lukt, Jeg har opplevd at det kom kloakklukt fra sluket på badet når jeg eide leilghet. Jeg renset alle sluk og allikevel kom lukten tilbake ved jevne mellomrom, Jeg fikk lukten på hjernen og følte at hele ledigheten lukta. Jeg lukta, klærne min lukta, sofaen luktet. Følte jeg, Men det var bare på badet det luktet en gang i blant selv om jeg hadde den lukta i «nesa» når jeg var hjemme,  Du har oppdaget noe negativt med leiligheten og det drar deg ned litt.   Prøv å finn noen luft-pinner (rituals feks, de er ganske sterke) og/eller duftlys. Sett duftpinner litt strategisk (i gangen, stue og soverom), sånn at det første du lukter når du kommer inn, ikke er røyk. Samme med soverommet. Sett en der,  så den overdøver røyklukten. 

Prøv å ikke tenke på det, og få sjekket vinduene om de er tette ell ikke 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om du troller…

Jeg jobber som bud og jo folk røyer massivt inne. Så mye at jeg stinker i bilen på vei til neste kunde. Jeg har da kun stått ved døren i noen min. Som en tidligere røyker, så er jeg flau over hvor lite jeg visste. Lukten er helt for jævelig. Det har tatt år som eks røyker å forstå det. 

Anonymkode: c9fd0...150

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2026 den 10.40):

Da vi skulle selge huset til farfar stinket det røyk selv etter vi hadde malt. Nikotin setter seg. Helt forundret over folks mangel på kunnskap. Wow. 

Vi total renoverte ett hus som hadde blitt røyket i, i mange år. Selv om vi hadde dratt av to forskjellige lag av vegg og gulv, tok vekk dører og lagde stor åpning i yttervegg, slik sto det i flere uker med gjennomlufting. Det ble aldri borte. Men når vi satte på ny inner og yttervegg og malte med luktsperre making så kunne man ikke lukte det. Men herregud for en jobb. 

Jeg syns så synd i dyr som må bo med folk som røyker innendørs. De har ikke en stemme 😢😭

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men.. dette er så ekstremt og hysterisk at det må da være en psykiatrisk diagnose inne i bildet? Katten kan få kreft? Gjenstander blir ødelagt? Dette var bare vilt.

Anonymkode: b1471...82e

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2026 den 10.24):

Du ser ikke forskjellen på disse to scenarioene? Å bo i et hjem med en storrøyker er ikke det samme som at naboen røyker.

Anonymkode: 2a1b1...c25

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2026 den 15.14):

Men.. dette er så ekstremt og hysterisk at det må da være en psykiatrisk diagnose inne i bildet? Katten kan få kreft? Gjenstander blir ødelagt? Dette var bare vilt.

Anonymkode: b1471...82e

Og dette er svaret ditt til noen som spør ett og tips og råd?? Når noen ber om hjelp til å finne ut hva man kan gjør for å forhindre røyklukt er dette din hjelp? Var det noe hjelp eller nyttig i denne kommentaren tror du til hva jeg startet tråden med og spurte om?

Og forresten å bry seg om sitt kjæledyr og sine ting er vel ganske normalt. Å ikke ønske at dyret blir utsatt for skadelige ting er normalt og ikke hysterisk, samme med å ikke ønske at alt jeg eier skal stinke røyk for da er det ødelagt i mine øyne.

Så man kan vel heller lure på du har en narsissistisk diagnose, med dine narsissistiske trekk. Med tanke på din arroganse og totalt manglende empati.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2026 den 12.46):

Vi total renoverte ett hus som hadde blitt røyket i, i mange år. Selv om vi hadde dratt av to forskjellige lag av vegg og gulv, tok vekk dører og lagde stor åpning i yttervegg, slik sto det i flere uker med gjennomlufting. Det ble aldri borte. Men når vi satte på ny inner og yttervegg og malte med luktsperre making så kunne man ikke lukte det. Men herregud for en jobb. 

Jeg syns så synd i dyr som må bo med folk som røyker innendørs. De har ikke en stemme 😢😭

Ja det skulle vært mulig å melde fra slik at dyrene som bor i hjem med noen som røyker innendørs ble tatt fra eieren til de slutter å røyke innendørs eventuelt omplassert. Er vel forresten kanskje mattilsynet man kan melde fra til, men føler meg usikker på om de gjør noe med dyr som bor med innendørs røyking selv om det er veldig skadelig for dyrene.

AnonymBruker
Skrevet
msLazy skrev (På 11.4.2026 den 8.44):

Det er lukt, ikke selve røyken du får inn? For der ligger forskjellen på passiv røyk vs lukt.  Det et du lukter røyk betyr ikke at du får i deg røyk. Røyken hun røyker har mest sannsynlig en sterk odør.

Hvis det kommer røyk inn og du puster inn selve røyken, er det passiv røyking. Da er ikke veggen tett.  Da må du se om det kommer inn røyk noe sted og få tettet det.  Men, jeg tipper det er lukt som siver inn fra vinduer og andre luftveier (vet ikke om dere har felles ventilasjonsløsninger mellom leilighetene) 

Er dette leiligheter som inngår i et sameie/borettslag? I så fall går det Ann å høre med styret om det er vanlig at lukter fra hverandres leiligheter siver inn og melde om at det er en konstant røyklukt i din leilighet Når dine vinduer er lukket skal det ikke komme inn lukter utenfra gjennom vinduet. Da er ikke vinduene dine tette. Vinduer er en del av fasade, og da kan det hende at sameiet/borettslaget dekker kostnader for å bytte/reparere ødelagte/utette vinduer.  

Skjønner godt at det ikke er noe gøy å oppleve sjenerende lukt, Jeg har opplevd at det kom kloakklukt fra sluket på badet når jeg eide leilghet. Jeg renset alle sluk og allikevel kom lukten tilbake ved jevne mellomrom, Jeg fikk lukten på hjernen og følte at hele ledigheten lukta. Jeg lukta, klærne min lukta, sofaen luktet. Følte jeg, Men det var bare på badet det luktet en gang i blant selv om jeg hadde den lukta i «nesa» når jeg var hjemme,  Du har oppdaget noe negativt med leiligheten og det drar deg ned litt.   Prøv å finn noen luft-pinner (rituals feks, de er ganske sterke) og/eller duftlys. Sett duftpinner litt strategisk (i gangen, stue og soverom), sånn at det første du lukter når du kommer inn, ikke er røyk. Samme med soverommet. Sett en der,  så den overdøver røyklukten. 

Prøv å ikke tenke på det, og få sjekket vinduene om de er tette ell ikke 

Vet ikke helt, men så lenge man kjenner lukten kan det være tredjehåndsrøyking som også er skadelig selv om det ikke passiv røyking, da de skadelige partiklene vil kunne være der når røyken siver i mellom leilighetene så vidt jeg har forstått. Lukten kommer inn utenfra når hun røyker ute, men det er ikke det som er det største problemet. Det største problemet er røyken som kommer inn fra hennes leilighet og til min på innsiden. Det er utettheter i konstruksjonen, da jeg også har kjent matlukt fra de forrige som bodde der inn på mitt soverom som er vegg i vegg med deres soverom (det har skjedd flere ganger når mitt vindu og ventil på soverommet var igjen).

Jeg begynt med å pusse opp veggen jeg deler med nabo, med ett ekstra lag gips, fugeskum og fugemasse, så håper dette vil fungere. Men gangen min som er mot fellesgang som også lukter mye røyk er og et problem. På denne veggen er sikringsskapet så vi får ikke pusset opp denne uten at det blir for dyrt for meg med elektriker. Ytterdøren er gammel og ikke helt tett så skal prøve med nye tetningslister, om de ikke hjelper så vet jeg ikke hva jeg kan gjøre. Så tar i mot alle tips fra alle om hva man kan gjøre for å tette vegger og dører.

Reagerer dessverre på de fleste duftpinner, spesielt de sterke. Jeg har noen ikke fult så sterke duftpinner på badet og det går da jeg ikke er der så lenge om gangen. Jeg kjøpte en gang noen duftpinner fra der jeg jobbet som er sterkere en de jeg har nå, gikk en halv dag og jeg klarte ikke å være på rommet uten å føle at jeg kveltes. Og etter dette har jeg tålt det mye dårligere, har måtte flytte duftpinnene på jobb lengst mulig unna kassen (da går det bra fordi rommet er så stort og det er åpent videre ut til resten av senteret). Får dessverre nå ofte hodepine, kløe i hals/svelg og nyser av duftpinner om jeg er lengre i et rom de står i om det ikke er veldig stort rom eller det luftes når jeg sitter der. Men takk for tips allikevel.

Vinduene kjennes kanskje ikke helt tette selv om det e igjen, samme med ventilen på soverommet (er forresten sånn gammel lufte ventil som er montert i veggen), har du noe tips til hva jeg kan gjør her?

AnonymBruker
Skrevet
Brukerano skrev (På 10.4.2026 den 22.40):

Vi sliter med en nabo som røyker hasj, vårt soverom lukter konstant hasj nå. Sengen, dyna, puter og alt. Vi må flytte. dette selv ned vindu lukket, og ingenting åpent.

jeg forstår frustrasjonen godt. Jeg er kjempeplaget her, og vi må flytte. Da styre ikke får gjort noe. Og politiet får ikke gjort noe, når hun aldri åpner døra eller svarer tlf. vi bor i blokk. Og gangen i hennes etasje stinker. 

Bor dere også vegg i vegg med han?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...