AnonymBruker Skrevet 4. april #61 Skrevet 4. april Har overnattet i telt når det tilfeldigvis ble frost. Sov ikke noe særlig for å si det sånn. På mange måter kan det være idyllisk med telt og det å våkne opp i naturen. Til det blir regn og du ikke har noe sted å henge opp våte klær og håndklær. Til du hører et dyr/ menneske? som romsterer rett utenfor teltet midt på natten. Selv med dyrt underlag som skal være bra våkner man opp med vondt i ryggen. Er nok mye goder man ikke tenker på. Som kjøleskap, ladere/ strøm, varme etc. Sikkert mye insekter på vår og sommer. Og hva med toalett og søppel/ avfallshåndtering. Anonymkode: 0165d...836 6 1
AnonymBruker Skrevet 4. april #62 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har ikke dårlig styring på pengene, men jeg har for lav lønn i forhold til boutgifter. Anonymkode: b8601...081 Selvfølgelig har du dårlig økonomis sans (ut i fra det du forteller her i tråden). Og tilsynelatende lite løsingsorientert når telt gir mer mening for deg enn enklere grep folk foreslår i tråden. - Du jobber som regel opptil 150% stilling sier du og kan derfor ikke ta på deg en ekstrajobb. Da må du jo kreve overtidsbetalt eller sette grense ved 100% så du kan ha en ekstrajobb om du virkelig ikke vil finne deg en jobb med bedre lønn. Jeg har mange single, barnløse venner som bor midt i oslo på relativt lav lønn som får det til å gå rundt så det at det har blitt umulig å leve i by er bare tull. - Du har en god renteavtale med banken, hvilket betyr at du en gang i tiden tok deg lån langt over evne dersom du plutselig nå sliter med å betale - Du har igjen 5000-6000 etter faste avgifter. Som du sier blant annet også skal dekke lege osv men om du er så mye til lege har du vel frikort? Det er et greit beløp å ha igjen, ikke tilsvarende å gjøre noe så drastisk som å flytte til skogs. Det åpenbare svare her er å selge leiligheten så du ikke bor over evne og finner en rimelig utleieenhet. Eller jobb med bedre betaling. Anonymkode: ce0be...c1a 4 3
AnonymBruker Skrevet 4. april #63 Skrevet 4. april Du har drømmejobben, jobber 150%. Leilighet, der du leier ut et rom. Men du går nesten i minus, og har ikke råd til smør på skiva, selv om du har lønn + leieinntekter. Hadde hvertfall aldri bodd i telt. Hvis det er så sinnsykt høye utgifter på boligen din, så må du vel selge da. Du får sikkert mye for den da. Du tar allrede buss til jobb, så jobben ligger ikke i nærheten uansett? Flytt til noe mye billigere, du må faktisk leve . Anonymkode: 1eb59...77c 4 5
AnonymBruker Skrevet 4. april #64 Skrevet 4. april Om du skal bo i telt bør du iallfall investere i et isfiske-telt (ala iFish, eller noe lignende), med ovn og gulv. Vi telter ofte i det om vinteren, på vidda, og holder varmen godt med vedovn. Er god plass til både feltsenger, bord, stoler og det man trenger Du kan registrere deg som UFB (uten fast bopel) i Folkeregisteret og ha postboks i butikken. Mange som gjør det og det er fullt lovlig. Anonymkode: 8931b...3fb 2
AnonymBruker Skrevet 4. april #65 Skrevet 4. april Hvorfor kan du ikke leie ut et rom på fast basis? Eller for ett og ett skoleår? Da slipper du å skatte, og det er sikkert noen studenter som også setter pris på å finne et billig bo-alternativ. Ja, det er kanskje rart at en voksen dame leier ut rom og dermed et mini-kollektiv, men når du finner en god match i en annen person som rom-leier, så går det. Så kan du heller ta telt-turene dine for å komme fri "samboeren". Du kan vel ta 5000 kr for å leie ut rom? Som må være en stor boost til økonomien. Anonymkode: 5e716...7f3 5
Jytte Skrevet 5. april #66 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (På 3.4.2026 den 11.14): Jeg eier det billigste en får tak i her i byen. Finnes ikke rimeligere boliger. Bor ikke rett ved jobben heller men innenfor bygrensen må jeg være slik at jeg kan ta buss dit. Anonymkode: b8601...081 Jo du kan telte (ulovlig hvis det er i mer enn tre døgn), men vær klar over at det er mange narkomane som også blir dine naboer. Ikke de på heroin, men de som går på amfeta min og ofte er grinete. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april #67 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (På 3.4.2026 den 19.25): Er det vanlig at andre enn kommunen eier vanlig utmark? Det er stort sett alle andre enn en kommune som eier utmarka. Du kan finne eier av en eiendom i eiendomsregisteret til Kartverket https://eiendomsregisteret.kartverket.no/ Men for din egen del håper jeg du finner en bedre løsning enn telt. Anonymkode: c0189...666 4
AnonymBruker Skrevet 5. april #68 Skrevet 5. april Hvis du er dame som begynner å dra på årene, så kan du ikke bo i telt, og ihvertfall ikke nær byen! Men det finnes andre løsninger! - Flere her har foreslått bobil. Personlig synes jeg dette er det beste forslaget, men det koster jo litt i innkjøp da. Må jo være deilig å noen kvelder bare parkere utenfor jobben og våkne opp til å kunne gå rett i dusjen på jobb? Hvis bobilen koster 200.000,- og du får 10.000,- minus skatt på leiligheten din, så har du vel tjent den inn igjen på 2 år. Du må jo uansett regne med at du må ut med en betydelig sum til telt og annet utstyr for vintercamping. Dette er vel strengt tatt bare et valg hvis du har lappen. - Leie ut et rom til en pendler eller en student. - Bo hjemme men ta en ekstrajobb så du slipper å være i leiligheten med vedkommende så ofte. - Selge leiligheten og bygge mikrohus. - Ta en ekstrajobb og la være med utleie. - Kjøpe telt og fortsette med utleie via Airbnb mens du bor hjemme, men litt hardere skala enn du har gjort til nå. Lei for eksempel ut hele sommeren, du kan jo ta mye høyere priser med Airbnb enn du kan gjøre hvis du velger å leie ut ordinært. Et annet forslag, sånn helt til slutt: Få deg en partner! En kjæreste som er villig til å flytte inn sammen med deg i leiligheten din og betale leie til deg samtidig som dere deler på alle utgifter. Jeg er veldig redd for at du ikke kommer deg inn på leiemarkedet igjen hvis du selger nå. Men jeg kan absolutt ta feil. Anonymkode: 85725...f47 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. april #69 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (På 3.4.2026 den 17.55): Siden du skal kokkelere og passe hygienen på jobb, kan du ikke rulle ut en madrass i bøttekottet om natten også da? Anonymkode: 224c3...62e Jeg jobber som renholder et lite stykke unna der jeg bor, og har faktisk vært inne på tanken. Sove der fra den ene dagen til den andre (vaske kveld og så morgen), og så dra hjem. Orker ikke flere dager, men det er jo et bedre alternativ for TS enn å bo i telt Har ikke sett hva slags jobb TS har, men om vedkommende jobber på kontor, så er jo det en mulighet også. Ingen som trenger å få vite at han/hun bor der. Liggeunderlag og sovepose er lett å pakke bort. Anonymkode: cac78...e3c 1
Hmmmmmm Skrevet 5. april #70 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (På 3.4.2026 den 23.55): Kan legge til, det må være MYE MYE verre å bo i telt året rundt enn å ha lite å rutte med hver måned men tak over hodet. Han fyren som nevnes over her, som bor i telt med hunden, han pakker det ned hver eneste dag før jobb. Det skrev han selv på et av innleggene på insta. Anonymkode: 28b2b...991 Men hvor gjør han av hunden da, vet du det? 1
AnonymBruker Skrevet 5. april #71 Skrevet 5. april 48 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du er dame som begynner å dra på årene, så kan du ikke bo i telt, og ihvertfall ikke nær byen! Anonymkode: 85725...f47 Hvorfor det? Anonymkode: 23a31...b99
AnonymBruker Skrevet 5. april #72 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (På 3.4.2026 den 3.23): Jeg ser det blir en umulig fremtid for meg å fortsette å eie bolig i byen min. Alternativet blir leiemarkedet som ikke finnes lengre på grunn av Airbnb eller å flytte til en billigere by. Jeg har drømmejobben og er langt fra klar for å gi den opp. Dessuten finnes min arbeidsstilling kun i større byer. Jeg har derfor begynt å tenke litt kreativt. Hva med å bo ute i et par år for å spare opp midler? Men jeg forstår det er strenge regler på det å sette opp telt i byer, kun to døgn om gangen er tillatt på samme sted. Noen som har erfaring med å søke kommunen om lengre opphold? Jeg har tilgang til dusj og kjøkken på jobb slik at teltet kun vil bli brukt til overnatting. Andre ting å tenke på i en slik situasjon? Hva med folkeregistrert adresse? Er det lov å ikke ha en? Anonymkode: b8601...081 Du kan jo evt se om det er noen som leier ut minihus å om det er noe du evt vinner på? Det er ikke andre ting du kan gjøre for å ha litt mer å rutte med? Flytte boliglånet til en bank med rimligere rente, evt høre med andre banker å forhandle med din egen Bank. forhandle forsikringer sånn de blir rimligere. Leie ut det andre rommet til folk som feks er i praksis? Sånn det bare er noen uker i slengen, leie ut et rom til helgependlere, jobbe litt overtid i perioder. Du kan jo selfølgelig prøve telt, men jeg tror det blir veldig tungt. Iallefall på vinteren. Anonymkode: 9e190...d88 2
AnonymBruker Skrevet 5. april #73 Skrevet 5. april Hmmmmmm skrev (37 minutter siden): Men hvor gjør han av hunden da, vet du det? Ikke meg du spør, men det fremkommer ikke. Muligens han har med seg hunden på jobb, han jobber i Brannvesenet. Anonymkode: da967...df6
AnonymBruker Skrevet 5. april #74 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (På 3.4.2026 den 3.23): Jeg ser det blir en umulig fremtid for meg å fortsette å eie bolig i byen min. Alternativet blir leiemarkedet som ikke finnes lengre på grunn av Airbnb eller å flytte til en billigere by. Jeg har drømmejobben og er langt fra klar for å gi den opp. Dessuten finnes min arbeidsstilling kun i større byer. Jeg har derfor begynt å tenke litt kreativt. Hva med å bo ute i et par år for å spare opp midler? Men jeg forstår det er strenge regler på det å sette opp telt i byer, kun to døgn om gangen er tillatt på samme sted. Noen som har erfaring med å søke kommunen om lengre opphold? Jeg har tilgang til dusj og kjøkken på jobb slik at teltet kun vil bli brukt til overnatting. Andre ting å tenke på i en slik situasjon? Hva med folkeregistrert adresse? Er det lov å ikke ha en? Anonymkode: b8601...081 Kjøp en billig camping vogn for 10.000 så bor du billig. Leie ut din egen bolig. Eller lei et rom med langtidsleie. Telt blir jo ikke godt på vinteren. Hva med toalett, dusj? Hvor skal du ha tingene dine? Anonymkode: 5de74...3cf 2
Alice123 Skrevet 6. april #75 Skrevet 6. april (endret) En kompis bodde i telt et år. Han hadde vanlig, fast jobb (8-16, man-fre) der han kunne dusje og hadde tilgang til kjøkken. Han hadde bostedsadresse hos en venn, så posten kom dit. Han fikk låne vaskemaskin hos venner for å vaske klær o.l. Kompisen min gjorde dette som et prosjekt i det jeg bare antar var en livskrise av noe slag. Fra før hadde han MYE friluftserfaring og er generelt en gærning. For det første, skal du leve i telt må du i praksis ha en leier. Pga. allmannsretten, må denne leieren flyttes på minst hver tredje dag. Det er veldig tidkrevende og stressende å både finne nye leirplasser, forflytte alt pikkpakket og etablere ny leir. For det andre, er det helt ekstremt kummerlig å bo slik på permanent basis. Jeg setter pris på en god telttur selv, men er veldig glad for å selv kunne velge hvor lenge, når, og hvor teltturen skal skje, og så ha fire vegger å komme hjem til. For det tredje så brukte kameraten min ekstremt mye tid på logistikken rundt å være uteligger. Han hadde som nevnt fast jobb, så leieren hans måtte både være i skogen og samtidig innenfor rimelig avstand til jobben. Kombiner dette med at du kun kan overnatte på samme sted i to døgn. Han brukte ca. 4-5 timer hver dag på å komme seg til/fra jobb/leier. Dagene ble i en tredagerssyklus brukt til henholdsvis dusje og lage mat på jobb/vaske klær og hente post/flytte leier. Dette er bare logistikk-delen av å leve slik. I tillegg til alt det, må du iberegne at det å bo i telt er ekstremt krevende og på alle måter helt jævlig. Og dette er bare boforholdene. I tillegg skal du prestere på jobb, vedlikeholde sosiale relasjoner, osv. Endret 6. april av Alice123 3
AnonymBruker Skrevet 6. april #77 Skrevet 6. april Og ta med i betraktningen økte matutgifter. Det blir mye take away og kvikk-mat som ikke trenger kjøkken med utstyr. En ting også må legge til hele regnskapet er at du må betale mer skatt totalt, med leieinntekter. Det er 22% flat skatt på utleieinntekter, men i realiteten er det ikke så enkelt for inntekten din i sin helhet blir større og ergo må du skatte litt mer av den vanlige jobben din. Anonymkode: 5e716...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #78 Skrevet 6. april Men uansett, dette er egentlig en enkelt ting å slippe å lure på. Det koster ingenting å la leiligheten stå tom et par uker, pakk sammen av alt telt og utstyr du har og dra ut i marka. Da får du kjenne på om det kan være en løsning som fungerer på sikt. Anonymkode: 5e716...7f3
Elvirra Skrevet 6. april #79 Skrevet 6. april Den tiden du vil bruke på å opprettholde leir, sanke brennbar ved, ordne med varme, mat og vann, holde varmen osv,pluss elstra tid på jobb til å lage mat, dusje, ordne klesvask(hvor?), vil du lett kunne omsette til pendling over lengre avstander. 4 timer per dag tror jeg ikke er å ta i om en ser på hva du må regne med ved å holde/flytte leir osv. Da er du tørr og varm, du bor i det du eier(eller leier), kan sove/lese/utnytte pendlertida, uten å sette deg selv utafor livet og boligmarkedet. På et eller annet tidspunkt utenfor bygrensa blir det billigere. Med så mye air bnb antar jeg at infrastrukturen inn til byen er på plass, så se på kollektivtransporttilbudet i vid omkrets, og let ny bolig deretter. Du høres ærlig talt litt skjør og lite faktisk fleksibel ut, og noe negativt/bittert/oppgitt jeg ikke får helt tak i - men som neppe spiller deg god når det kommer til nettopp dette. Da er det ikke bra å sette seg i en slik ekstrem situasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 6. april #80 Skrevet 6. april Siden jobben din er så bra at du ikke vil ofre den for å flytte til et billigere sted, regner jeg med at du lett hadde orket en ekstrajobb. Helse skriker etter folk, og du kan lett tjene ganske mange tusen ekstra i mnd ved å jobbe en helg eller to i mnd, samt røde dager. Anonymkode: 2646a...983
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå