Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Telte? Hvor skal du bæsje?

Anonymkode: 085cd...cf0

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du fricamper må du flytte på teltet nokså ofte. 

Anonymkode: 0068f...e52

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Allemannsretten

Screenshot_20260403_134732_Google.jpg

Anonymkode: 0068f...e52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er for sært. Du vet vinter, hygiene og sosial rang? 

Ikke gjør det. 

Anonymkode: aea08...661

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stod nettopp en reportasje om en i Oslo som gjør dette. Han bor i telt sammen med bikkja si, han har to telt. Antar det er mye pes å flytte to telt jevnlig? 

Kjenner man en grunneier kan man vel få tillatelse til å stå lenger på samme sted? 

Anonymkode: 23a31...b99

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har drømmejobben men har ikke råd til smør på brødskiva? Da forslår jeg at du finner deg en bedre betalt jobb. Evnt tar en utdanning som gir deg høyere inntekt. Selg boligen og gå inn i leiemarkedet,  lei det billigste rælet av en leilighet du kan finne. Uansett har du da tak over hodet og varme, å bo i telt året rundt er helt forferdelig på vinteren og også året rundt da vi bor i et værhardt land. For ikke å snakke om stresset over å bli jaget vekk eller ranet

Anonymkode: b7032...2ff

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der bjørnen bæsjer, tenker jeg.

Anonymkode: da967...df6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du skal kokkelere og passe hygienen på jobb, kan du ikke rulle ut en madrass i bøttekottet om natten også da? 

Anonymkode: 224c3...62e

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På jobb 😉 jeg har ikke så ofte avføring så det går bra. Men vil ordne til en doplass nær teltet hvor jeg vil fange evt avføring i poser.

Det stod nettopp en reportasje om en i Oslo som gjør dette. Han bor i telt sammen med bikkja si, han har to telt. Antar det er mye pes å flytte to telt jevnlig? 

Kjenner man en grunneier kan man vel få tillatelse til å stå lenger på samme sted? 

Anonymkode: 23a31...b99

Er det vanlig at andre enn kommunen eier vanlig utmark?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har drømmejobben men har ikke råd til smør på brødskiva? Da forslår jeg at du finner deg en bedre betalt jobb. Evnt tar en utdanning som gir deg høyere inntekt. Selg boligen og gå inn i leiemarkedet,  lei det billigste rælet av en leilighet du kan finne. Uansett har du da tak over hodet og varme, å bo i telt året rundt er helt forferdelig på vinteren og også året rundt da vi bor i et værhardt land. For ikke å snakke om stresset over å bli jaget vekk eller ranet

Anonymkode: b7032...2ff

Jeg kjempet lenge om å få denne jobben så å bytte er jo det siste jeg vil. Begynte i jobben i en tid hvor vanlige folk (les: lavtlønnede og middelslønnede) kunne overleve i byen. Dette har endret seg brutalt.

Og det er ikke leiemarked som sagt her i byen. Dessuten er jeg ikke interessert i å leie da det omtrent er en mer usikker bosituasjon enn å faktisk ha et telt å gå til. Folk blir sagt opp i tide og utide på utleieleiligheter og jeg har opplevd det selv flere ganger i mine yngre år.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden du skal kokkelere og passe hygienen på jobb, kan du ikke rulle ut en madrass i bøttekottet om natten også da? 

Det er folk på min arbeidsplass døgnet rundt så det er ikke et alternativ.

Dette er for sært. Du vet vinter, hygiene og sosial rang? 

Ikke gjør det. 

Anonymkode: aea08...661

Hva mener du egentlig? Hygiene er jeg opptatt av og sosial rang kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Vinteren er dog et godt poeng, jeg takler kulde dårlig.

Men lavvo med ovn kunne jo vært aktuelt om jeg fikk varig teltplass.

Anonymkode: b8601...081

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil råde deg til å prøvesove i telt noen dager før du går så drastisk til verk, for det er mye tøffere enn du tror. Du skriver allerede at vinteren kan bli et problem pga. kulde. Trenger ikke en gang være vinter før det blir ganske så kaldt å sove i telt. Jeg har gjort det i hagen på sommeren og fy så kaldt det blir på natta selv om sommeren. Ja mye kan gjøres med rett utstyr, underlag osv., men bare det å bli kald på nesen... Så er det fuktig, lite og trangt. Det er koselig i blant men ikke særlig lenge om gangen.

Jeg var med i speideren i mange år som barn og har sovet ganske mye i telt. På vinteren slo vi opp slike telt med ovn inni, og ledere hadde vakt på natten for å legge vedkubber i og passe på brannsikkerheten. Og selv da kunne det bli kaldt. Også kan Norge være ganske værhardt, så du møter på mange andre utfordringer som mye regn og vind.

Anonymkode: 6f4c6...4bb

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil råde deg til å prøvesove i telt noen dager før du går så drastisk til verk, for det er mye tøffere enn du tror. Du skriver allerede at vinteren kan bli et problem pga. kulde. Trenger ikke en gang være vinter før det blir ganske så kaldt å sove i telt. Jeg har gjort det i hagen på sommeren og fy så kaldt det blir på natta selv om sommeren. Ja mye kan gjøres med rett utstyr, underlag osv., men bare det å bli kald på nesen... Så er det fuktig, lite og trangt. Det er koselig i blant men ikke særlig lenge om gangen.

Jeg var med i speideren i mange år som barn og har sovet ganske mye i telt. På vinteren slo vi opp slike telt med ovn inni, og ledere hadde vakt på natten for å legge vedkubber i og passe på brannsikkerheten. Og selv da kunne det bli kaldt. Også kan Norge være ganske værhardt, så du møter på mange andre utfordringer som mye regn og vind.

Anonymkode: 6f4c6...4bb

Jeg er godt vant med å bo flere dager (og uker forsåvidt) i telt sammenhengende. Er fjellvant og naturvant. Men ville selvsagt gått til innkjøp av skikkelig vintersovepose og diverse skinn for å holde varmen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke turt å bo alene i telt, ganske lett å ta seg inn i for uvedkommende. Syntes det er rart at du ikke har råd til leiligheten din hvis du har full jobb, ingen barn og ingen bil…

Anonymkode: a4342...9d6

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Spør sjefen om å sette campingvogn utenfor jobben og dra en skjøteledning ut. 
Flytt i kollektiv. 
Lei ut et rom. 
Bytt bank til lavere boliglånsrente. 
Ta ekstrajobb/ekstravakter/overtid. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tjener du og hva har du i utgifter? Sett opp et budsjett, så kanskje noen kan komme med noen gode råd til deg!

Anonymkode: 1b4b2...c14

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er dette et litt illustrert drama for å påpeke at ting har blitt dyrere? Ingen kan bo over evne, slik er det bare. Om jobben er så viktig at du vil bo i telt så er jo det en fin løsning. Telting krever prøving, feiling og erfaring. Du finner ut hva som fungerer etterhvert😁

Anonymkode: e5a7f...191

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke at telt er løsningen på sikt. F.eks ved å leie ut din leilighet til langtidsleie. Det ville blitt trist og demotiverende, og langtidskontrakter har varighet på minst 9 mnd, slik at du måtte bodd ute en vinter. Nei huff. 

Jeg tror det er bedre ide å satse på korttidsleie. Folk som skal være i byen kun et par mnd, folk som står mellom to boliger salg/kjøp. Jeg tror det er litt manko på muligheten for korttidsleie i byene. Da kan du lettere bo i telt, når vet det bare er et par mnd. Eller alliere deg med en venninne, og faktisk holde ut et samboerskap en liten periode for å tjene penger. Jeg tror jeg selv kunne gjort det, om jeg hadde en venn i samme posisjon og ønske om å tjene/spare litt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg hadde ikke turt å bo alene i telt, ganske lett å ta seg inn i for uvedkommende. Syntes det er rart at du ikke har råd til leiligheten din hvis du har full jobb, ingen barn og ingen bil…

Anonymkode: a4342...9d6

Jeg er ikke lettskremt.

Ja, det er rart. Men slik er det blitt.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Spør sjefen om å sette campingvogn utenfor jobben og dra en skjøteledning ut. 
Flytt i kollektiv. 
Lei ut et rom. 
Bytt bank til lavere boliglånsrente. 
Ta ekstrajobb/ekstravakter/overtid. 

Ikke mulighet for parkering utenfor jobb. Det er ikke særlig leiemuligheter i byen og ingen vil ta inn en godt voksen dame i kollektiv.

Utleie av rom er midlertidig løsning, men jeg tenker langsiktig.

Har allerede god renteavtale.

Ekstrajobb er under vurdering, men det er heller ikke levedyktig på lang sikt da jeg i realiteten tidvis jobber 150% allerede når jeg tenker meg om.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvor mye tjener du og hva har du i utgifter? Sett opp et budsjett, så kanskje noen kan komme med noen gode råd til deg!

Anonymkode: 1b4b2...c14

Sitter igjen med kanskje 5 eller 6000 kroner etter alt av faste utgifter er tatt hånd om (boliglån, fellesutgifter, strøm, telefon, studielån).

Eureka! skrev (25 minutter siden):

Jeg tror ikke at telt er løsningen på sikt. F.eks ved å leie ut din leilighet til langtidsleie. Det ville blitt trist og demotiverende, og langtidskontrakter har varighet på minst 9 mnd, slik at du måtte bodd ute en vinter. Nei huff. 

Jeg tror det er bedre ide å satse på korttidsleie. Folk som skal være i byen kun et par mnd, folk som står mellom to boliger salg/kjøp. Jeg tror det er litt manko på muligheten for korttidsleie i byene. Da kan du lettere bo i telt, når vet det bare er et par mnd. Eller alliere deg med en venninne, og faktisk holde ut et samboerskap en liten periode for å tjene penger. Jeg tror jeg selv kunne gjort det, om jeg hadde en venn i samme posisjon og ønske om å tjene/spare litt. 

Slik korttidsleie du nevner er ikke lovlig. Er selvsagt forberedt på at jeg må bo ute etter par vintre, ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke lettskremt.

Ja, det er rart. Men slik er det blitt.

Ikke mulighet for parkering utenfor jobb. Det er ikke særlig leiemuligheter i byen og ingen vil ta inn en godt voksen dame i kollektiv.

Utleie av rom er midlertidig løsning, men jeg tenker langsiktig.

Har allerede god renteavtale.

Ekstrajobb er under vurdering, men det er heller ikke levedyktig på lang sikt da jeg i realiteten tidvis jobber 150% allerede når jeg tenker meg om.

Sitter igjen med kanskje 5 eller 6000 kroner etter alt av faste utgifter er tatt hånd om (boliglån, fellesutgifter, strøm, telefon, studielån).

Slik korttidsleie du nevner er ikke lovlig. Er selvsagt forberedt på at jeg må bo ute etter par vintre, ja.

Det er ikke ulovlig å legge ut leiligheten sin på Airbnb med minimumsleie på 30 dager. Eller legge ut korttidsleie på Finn. 

Anonymkode: e996f...180

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du drar på årene, liker ikke kulde og vurderer å flytte i telt? Du høres jo ut som om du har psykiske problemer av noe slag, beklager å si det. For hvis du har 5-6000 kr igjen å leve for etter at absolutt alt er betalt, ingen bil og ingen barn, så har du 1) nok til å spise ok mat, og 2) mulighet til å selge leiligheten og feks kjøpe deg en campingvogn et sted. Ellers så har du særdeles dårlig styring på pengene. 

Anonymkode: 28b2b...991

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du drar på årene, liker ikke kulde og vurderer å flytte i telt? Du høres jo ut som om du har psykiske problemer av noe slag, beklager å si det. For hvis du har 5-6000 kr igjen å leve for etter at absolutt alt er betalt, ingen bil og ingen barn, så har du 1) nok til å spise ok mat, og 2) mulighet til å selge leiligheten og feks kjøpe deg en campingvogn et sted. Ellers så har du særdeles dårlig styring på pengene. 

Kan legge til, det må være MYE MYE verre å bo i telt året rundt enn å ha lite å rutte med hver måned men tak over hodet. Han fyren som nevnes over her, som bor i telt med hunden, han pakker det ned hver eneste dag før jobb. Det skrev han selv på et av innleggene på insta.

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...