AnonymBruker Skrevet 6. april #61 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det har jeg da aldri sagt. Jeg bare forklarte at det ikke er uvanlig og at ME kan være årsaken for at man plutselig ikke tåler noe. Til den personen som stilte seg tvilende til alt Anonymkode: 8abab...91d Men du bør jo skrive hva som gjelder for deg, ikke bare anta at andre skal skjønne det. Om jeg skriver at jeg trenger råd for søvnproblemer, så kan jo det være alt fra insomnia til hypersomni til at jeg sover "lenge nok", men har hyppig oppvåkning osv. Anonymkode: 5b313...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #62 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 10.40): Er det noen som har fått en ME diagnose men det viste seg å hjelpe å få korrigert masse ubalanser og mangler i kroppen (som forsåvidt har kommet mer og mer i forløpet etter debut av sykdommen)? Kan man bli ekstremt syk, pem, puls, POTs, nevrologisk og kogntnivt og diverse av at kroppen er ute av balanse? Anonymkode: 8abab...91d Vis meg den kropp som ikke er ute av balanse liksom, det er jo det livet går ut på, overleve lengt mulig som best man kan... Anonymkode: 1a3d5...a9a 3
AnonymBruker Skrevet 6. april #63 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): https://www.cdc.gov/me-cfs/hcp/clinical-care/monitoring-the-use-of-medicines-and-supplements.html Anonymkode: 8abab...91d Leste du egentlig din egen kilde før du postet den? For det står ingenting i denne artikkelen om at mange med ME ikke tåler tilskudd «People with ME/CFS are often more sensitive to medicines than people without ME/CFS. This is particularly true when they take any medication that acts on the central nervous system, such as sedating medications.» Anonymkode: 22b05...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #64 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Lite vits å diskuter med noen som ikke kjenner til diagnosen eller tror på den . Denne linken var bare det første eksempler jeg hadde. Du kan feks google Mastcelle aktivitering etter virus Som sagt lite nyttig å diskutere med noen som ikke har erfaring med dette selv eller tror på det Anonymkode: 8abab...91d Men du må jo komme med et eksempel på den påstanden du fremstiller. Og siden påstanden din er at mange med ME ikke tåler tilskudd er det å forvente at du kan hoste opp kilder som bekrefter akkurat det. Anonymkode: 22b05...7fc 2
AnonymBruker Skrevet 7. april #65 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men du bør jo skrive hva som gjelder for deg, ikke bare anta at andre skal skjønne det. Om jeg skriver at jeg trenger råd for søvnproblemer, så kan jo det være alt fra insomnia til hypersomni til at jeg sover "lenge nok", men har hyppig oppvåkning osv. Anonymkode: 5b313...ec6 Har jo gjort det. Skjønner ikke diskusjonen? Jeg skrev at jeg reagerer og føler meg verre av alt, en person kverrulerte og mente det ikke var mulig og jeg prøvde bare forklare at det ikke er så uvanlig å reagere på ting hvis man har ME/mastcelle aktivering Anonymkode: 8abab...91d
AnonymBruker Skrevet 7. april #66 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har jo gjort det. Skjønner ikke diskusjonen? Jeg skrev at jeg reagerer og føler meg verre av alt, en person kverrulerte og mente det ikke var mulig og jeg prøvde bare forklare at det ikke er så uvanlig å reagere på ting hvis man har ME/mastcelle aktivering Anonymkode: 8abab...91d Medisiner, ikke tilskudd. Mener du å si at hvis blodprøver påviser at du har vitaminmangel og du dermed tar mer av den vitaminen du mangler, så blir du dårligere? Og dette har gjentatt seg flere ganger med ulike typer vitamintilskudd? Har du diskutert dette med legen din? Anonymkode: 5ecb0...d09 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #67 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (På 5.4.2026 den 7.10): Ja man kan bli på felgen, men får man disse merkelig ME symptomene som er høyst uforutsigbare og fra alle kroppens systemer i merkelig kaos? Anonymkode: 8abab...91d Ja for mangler oppå ME bidrar til at alt føles verre. Det er nettopp det som er så typisk for alvorlig ME og næringsmangler. symptomene er uforutsigbare, kaotiske og rammer alt fra nervesystem til fordøyelse. Det føles som om hele kroppen er i krise. For å få kroppen ut av den «krisen» må den ha næring. Det finnes ingen vei utenom det annet en å tilføre det kroppen mangler. Anonymkode: 7ff0a...74f
AnonymBruker Skrevet 7. april #68 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja for mangler oppå ME bidrar til at alt føles verre. Det er nettopp det som er så typisk for alvorlig ME og næringsmangler. symptomene er uforutsigbare, kaotiske og rammer alt fra nervesystem til fordøyelse. Det føles som om hele kroppen er i krise. For å få kroppen ut av den «krisen» må den ha næring. Det finnes ingen vei utenom det annet en å tilføre det kroppen mangler. Anonymkode: 7ff0a...74f Men dette er ikke noe som er unik for de som har ME. Anonymkode: 22b05...7fc
AnonymBruker Skrevet 7. april #69 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men dette er ikke noe som er unik for de som har ME. Anonymkode: 22b05...7fc Har ikke sagt det er unikt, men typisk for ME når man har og får andre problemer oppå. Man kan ha flere problemer oppå energisvikten til ME. Det trenger ikke være enten eller. Anonymkode: 7ff0a...74f
AnonymBruker Skrevet 7. april #70 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja for mangler oppå ME bidrar til at alt føles verre. Det er nettopp det som er så typisk for alvorlig ME og næringsmangler. symptomene er uforutsigbare, kaotiske og rammer alt fra nervesystem til fordøyelse. Det føles som om hele kroppen er i krise. For å få kroppen ut av den «krisen» må den ha næring. Det finnes ingen vei utenom det annet en å tilføre det kroppen mangler. Anonymkode: 7ff0a...74f Okei så det kan forverre de faktiske ME symptomene også da, tenkte at mangler har et eget sett med symptomer og ikke viser seg som pem og kognngive og nevrologiske og dysautonomi Anonymkode: 8abab...91d
AnonymBruker Skrevet 7. april #71 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Okei så det kan forverre de faktiske ME symptomene også da, tenkte at mangler har et eget sett med symptomer og ikke viser seg som pem og kognngive og nevrologiske og dysautonomi Anonymkode: 8abab...91d Dette er kun noe trådstarter hevder. Det finnes ingen dokumentert fakta som kan støtte opp under denne påstanden. Anonymkode: 22b05...7fc
AnonymBruker Skrevet 7. april #72 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er kun noe trådstarter hevder. Det finnes ingen dokumentert fakta som kan støtte opp under denne påstanden. Anonymkode: 22b05...7fc Hæ? Fint hvis du lar den jeg siterte svare Anonymkode: 8abab...91d
AnonymBruker Skrevet 8. april #73 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Okei så det kan forverre de faktiske ME symptomene også da, tenkte at mangler har et eget sett med symptomer og ikke viser seg som pem og kognngive og nevrologiske og dysautonomi Anonymkode: 8abab...91d Mener du å si at hvis blodprøver påviser at du har vitaminmangel og du dermed tar mer av den vitaminen du mangler, så blir du dårligere? Og dette har gjentatt seg flere ganger med ulike typer vitamintilskudd? Har du diskutert dette med legen din? Anonymkode: 5ecb0...d09
AnonymBruker Skrevet 8. april #74 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 16.10): Det er mange som hevder det. Men - og det er et DIIIGERT men - det er også relativt vanlig å få noe bedring etter hvert. Det er ingen studier som har funnet at diverse slikt som folk typisk prøver ut selv faktisk har noe som helst å si på sykdomsbildet. Folk som ikke tar tilskudd/gjør noe aktivt for å rette opp ubalanser har tilsvarende bedring over studieperioder. Den ene tingen som ser ut til å ha noen tydelig effekt, er å unngå å trigge PEM i største mulig grad. Da gir en kroppen best mulighet til å klare å balansere seg selv. Anonymkode: bcfb2...a69 Hva er PEM? Anonymkode: be095...167
AnonymBruker Skrevet 8. april #75 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er PEM? Anonymkode: be095...167 Du vet du får raskere svar av å google? Anonymkode: 5ecb0...d09
AnonymBruker Skrevet 8. april #76 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mener du å si at hvis blodprøver påviser at du har vitaminmangel og du dermed tar mer av den vitaminen du mangler, så blir du dårligere? Og dette har gjentatt seg flere ganger med ulike typer vitamintilskudd? Har du diskutert dette med legen din? Anonymkode: 5ecb0...d09 Den kommentaren jeg siterte handla om hva slags symmtomer og forverring av ME man kan få ved alvorlige mangler:) så jeg spurte for å være sikker på hva personen mente, om faktiske ME symptomer som nevrologisk kognitivt pem og tålegrense og funskjon faktisk blir verre pga mangler. Altså at man ikke bare har klassiske mangel symptomer Anonymkode: 8abab...91d
AnonymBruker Skrevet 8. april #77 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 16.10): Det er mange som hevder det. Men - og det er et DIIIGERT men - det er også relativt vanlig å få noe bedring etter hvert. Det er ingen studier som har funnet at diverse slikt som folk typisk prøver ut selv faktisk har noe som helst å si på sykdomsbildet. Folk som ikke tar tilskudd/gjør noe aktivt for å rette opp ubalanser har tilsvarende bedring over studieperioder. Den ene tingen som ser ut til å ha noen tydelig effekt, er å unngå å trigge PEM i største mulig grad. Da gir en kroppen best mulighet til å klare å balansere seg selv. Anonymkode: bcfb2...a69 Men når man er på alvorlig hele tiden, hvordan vet man hva som er pem og ikke og det er umulig å unngå det føler jeg? Kan ikke det å korrigere mangler gjøre at de faktiske symptomene forsvinner og man får bedre restitusjon og tålegrense? Anonymkode: 8abab...91d
AnonymBruker Skrevet 8. april #78 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet du får raskere svar av å google? Anonymkode: 5ecb0...d09 Men du kan ikke fortelle meg ? Anonymkode: be095...167 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #79 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hæ? Fint hvis du lar den jeg siterte svare Anonymkode: 8abab...91d Dette er et debattforum så du kan ikke nekte andre å skrive kommentarer om de ønsker det. Anonymkode: 22b05...7fc
AnonymBruker Skrevet 9. april #80 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (19 timer siden): Den kommentaren jeg siterte handla om hva slags symmtomer og forverring av ME man kan få ved alvorlige mangler:) så jeg spurte for å være sikker på hva personen mente, om faktiske ME symptomer som nevrologisk kognitivt pem og tålegrense og funskjon faktisk blir verre pga mangler. Altså at man ikke bare har klassiske mangel symptomer Anonymkode: 8abab...91d Det var ikke svar på spørsmålet mitt. Anonymkode: 5ecb0...d09
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå