Gå til innhold

ME eller noe annet ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har fått en ME diagnose men det viste seg å hjelpe å få korrigert masse ubalanser og mangler i kroppen (som forsåvidt har kommet mer og mer i forløpet etter debut av sykdommen)?

Kan man bli ekstremt syk, pem, puls, POTs, nevrologisk og kogntnivt og diverse av at kroppen er ute av balanse?

Anonymkode: 8abab...91d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som hevder det.

Men - og det er et DIIIGERT men - det er også relativt vanlig å få noe bedring etter hvert.

Det er ingen studier som har funnet at diverse slikt som folk typisk prøver ut selv faktisk har noe som helst å si på sykdomsbildet. Folk som ikke tar tilskudd/gjør noe aktivt for å rette opp ubalanser har tilsvarende bedring over studieperioder.

Den ene tingen som ser ut til å ha noen tydelig effekt, er å unngå å trigge PEM i største mulig grad. Da gir en kroppen best mulighet til å klare å balansere seg selv.

Anonymkode: bcfb2...a69

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den ene tingen som ser ut til å ha noen tydelig effekt, er å unngå å trigge PEM i største mulig grad. Da gir en kroppen best mulighet til å klare å balansere seg selv.

Dette har hjulpet meg og flere andre jeg kjenner. Jeg har ikke trent eller pushet meg på noen år og derfor unngått PEM og opplevd sakte bedring. Men vil også våge meg til å si at mange av de jeg kjenner med ME har ikke fått tilstrekkelig utredning av andre ting. Som stoffskifte, jernlagrer, fordøyelsesproblemer osv. Så jeg har troen på at ME kan fikses med riktig helsehjelp.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det noen som har fått en ME diagnose men det viste seg å hjelpe å få korrigert masse ubalanser og mangler i kroppen (som forsåvidt har kommet mer og mer i forløpet etter debut av sykdommen)?

Kan man bli ekstremt syk, pem, puls, POTs, nevrologisk og kogntnivt og diverse av at kroppen er ute av balanse?

Ja, eg fekk ME-stempelet, mens hovedproblemet var udiagnostisert ADHD + periode med psykisk og fysisk megastress!

Anonymkode: 19610...7c4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 16.10):

Det er mange som hevder det.

Men - og det er et DIIIGERT men - det er også relativt vanlig å få noe bedring etter hvert.

Det er ingen studier som har funnet at diverse slikt som folk typisk prøver ut selv faktisk har noe som helst å si på sykdomsbildet. Folk som ikke tar tilskudd/gjør noe aktivt for å rette opp ubalanser har tilsvarende bedring over studieperioder.

Men hvis man har omfattende mangler og ubalanser og ting som ikke fungerer i kroppen, vil ikke det å adressere det hjelpe mener du? Høres rart ut 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 10.40):

Ja, det vil hjelpe fordi ubalanser og mangler vil gjøre deg mye verre. Hilsen ME-syk. Viktig å ta jevnlige blodprøver og evt andre tester, feks spyttprøve kortisol. 

Anonymkode: 5b313...ec6

AnonymBruker
Skrevet
Millinea skrev (På 31.3.2026 den 16.26):

Dette har hjulpet meg og flere andre jeg kjenner. Jeg har ikke trent eller pushet meg på noen år og derfor unngått PEM og opplevd sakte bedring. Men vil også våge meg til å si at mange av de jeg kjenner med ME har ikke fått tilstrekkelig utredning av andre ting. Som stoffskifte, jernlagrer, fordøyelsesproblemer osv. Så jeg har troen på at ME kan fikses med riktig helsehjelp.

Høres rart ut… her sjekket de grundig stoffskifte, blodprøver, allergier, magen, MR av hodet osv osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja, det vil hjelpe fordi ubalanser og mangler vil gjøre deg mye verre. Hilsen ME-syk. Viktig å ta jevnlige blodprøver og evt andre tester, feks spyttprøve kortisol. 

Jeg har omfattende mangler. Men de har jo kommet etter jeg ble ME-syk. Men føler jeg ikke tåler tilskudd og mat. Burde man ta tilskuddene likevel?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker også på, at , jeg har lest at ME og long covid kan gjøre slik at næringsbalanse, hormonbalanse osv blir annerledes , og da hjelper det vel ikke å korrigere manglene? Hvis det er andre mekanismer som forårsaker problemene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2026 den 13.03):

Men hvordan vet du hva som er ME og hva som egentlig er mangler?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men hvordan vet du hva som er ME og hva som egentlig er mangler?

Mangler synes jo på prøver. Eller hva slags mangler tenkte du på?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mangler synes jo på prøver. Eller hva slags mangler tenkte du på?

Ja jeg har jo omfattende alvorlige mangler som synes på prøver. Men jeg har tenkt at alt jeg sliter med er ME. Så lurer på hvordan jeg vet om problemene skuldes ME eller om det faktisk kan være omfattende næringsmangler som gir symptomer som virker som ME eller forverring av ME. Hvordan man skiller hvilke symmtomer som er underliggende ME og hva som er mangelene

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja jeg har jo omfattende alvorlige mangler som synes på prøver. Men jeg har tenkt at alt jeg sliter med er ME. Så lurer på hvordan jeg vet om problemene skuldes ME eller om det faktisk kan være omfattende næringsmangler som gir symptomer som virker som ME eller forverring av ME. Hvordan man skiller hvilke symmtomer som er underliggende ME og hva som er mangelene

Det er jo bare å ta tilskudd slik at man får bort manglene. Da vil man jo se hvilke symptomer som fortsatt er tilstede.

Anonymkode: 5ecb0...d09

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Doktor Mozzie på Instagram, han har en post der om jernlagre som er spot on for mange av oss som feildiagnostiseres med alt fra fibromyalgi til depresjon til utbrenthet. Normalen for ferritin er basert på en referanseverdier fra en studie der 30-50% av kvinnene hadde tomme jernlagre, det vil si at normalen ble basert på syke kvinner. 

Vi spiser i stadig mindre grad innvoller og deler av dyrene som gav oss jern naturlig. Nå må vi være flinke til å fylle på lageret. 

Kvinnehelse må på agendaen ❤️

Anonymkode: 3121f...e21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Sjekk ut Doktor Mozzie på Instagram, han har en post der om jernlagre som er spot on for mange av oss som feildiagnostiseres med alt fra fibromyalgi til depresjon til utbrenthet. Normalen for ferritin er basert på en referanseverdier fra en studie der 30-50% av kvinnene hadde tomme jernlagre, det vil si at normalen ble basert på syke kvinner. 

Vi spiser i stadig mindre grad innvoller og deler av dyrene som gav oss jern naturlig. Nå må vi være flinke til å fylle på lageret. 

Kvinnehelse må på agendaen ❤️

Jeg har fått mangler etter jeg ble syk med ME da. Men jeg tenker jo at det jeg har tenkt er forverring er mangler og en kropp som sliter maks?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har fått mangler etter jeg ble syk med ME da. Men jeg tenker jo at det jeg har tenkt er forverring er mangler og en kropp som sliter maks?

Det er ikke utenkelig, kan være en mer stillesittende livsstil og mindre dagslys og aktivitet kan ha en finger med i spillet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mulig jeg misforstå hva du mener, men om du har ME og så får f.eks B12-mangel, vil du jo bli enda verre og derfor merke noe bedring av å få opp b12. Det er ikke sikkert du blir kjempemye bedre, men du vil jo bli verre av å ikke gjøre noe med det. 

Å skille på symptomer er vel omtrent umulig, med mindre man får symptomer som ikke er typisk for ME. Jeg begynte f.eks å se regnbuer, og da skjønte jeg at jeg kanskje hadde utviklet migrene. Før det trodde jeg alle symptomene på migrene var pga ME (jeg har ikke migrene med hodepine, kun aura). Jeg fikk jo mindre symptomer av å få migrenemedisin, men det hjelper jo ikke på ME-en.. Men likevel var jeg jo enda dårligere med migrene i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mulig jeg misforstå hva du mener, men om du har ME og så får f.eks B12-mangel, vil du jo bli enda verre og derfor merke noe bedring av å få opp b12. Det er ikke sikkert du blir kjempemye bedre, men du vil jo bli verre av å ikke gjøre noe med det. 

Å skille på symptomer er vel omtrent umulig, med mindre man får symptomer som ikke er typisk for ME. Jeg begynte f.eks å se regnbuer, og da skjønte jeg at jeg kanskje hadde utviklet migrene. Før det trodde jeg alle symptomene på migrene var pga ME (jeg har ikke migrene med hodepine, kun aura). Jeg fikk jo mindre symptomer av å få migrenemedisin, men det hjelper jo ikke på ME-en.. Men likevel var jeg jo enda dårligere med migrene i tillegg.

Jeg fikk ME først tror jeg, hatt noe lave verdier før det og men ikke noe man tenke Rover, men  så har diverse mangler utviklet seg, og jeg har blitt gradvis verre over tid. Nå er det rimelig alvorlig og på grensen til livstruende pga omfattende mangler og ubalanser i vitaminer og elektrolytter og andre ting. Men jeg har jo hatt ekstrem puls og klarer ikke stå osv og blir verre av alt av inntrykk og sånn, omfattende hjerne symptomer (dette har også blitt verre), men trodde ikke man kunne få slike symmtomer av mangler, derfor jeg lurer på om det er ME’ n eller dette andre 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg fikk ME først tror jeg, hatt noe lave verdier før det og men ikke noe man tenke Rover, men  så har diverse mangler utviklet seg, og jeg har blitt gradvis verre over tid. Nå er det rimelig alvorlig og på grensen til livstruende pga omfattende mangler og ubalanser i vitaminer og elektrolytter og andre ting. Men jeg har jo hatt ekstrem puls og klarer ikke stå osv og blir verre av alt av inntrykk og sånn, omfattende hjerne symptomer (dette har også blitt verre), men trodde ikke man kunne få slike symmtomer av mangler, derfor jeg lurer på om det er ME’ n eller dette andre 

Hvorfor har du latt manglene skure og gå og ikke tatt tilskudd?

Anonymkode: 5ecb0...d09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har CFS moderat grad etter kreft og når jeg var underernært så var jeg så dårlig at jeg ble lagt inn på sykehus fordi jeg begynte å kaste opp(pga næringsmangel) og det ga seg ikke.                        
Etter jeg var der begynte jeg med medisinsk næringsdrikk og har blitt mye mye bedre etter at alle lagrene med vitaminer, mineraler og sporstoffer er blitt helt fylt opp.
Drikker opptil flere flasker med dette om dagen eller kombinerer med mat. 
Er fremdeles ganske dårlig men kan ikke sammenlignes med hvordan jeg var før. Jeg innhenter meg mye raskere og kaster ikke opp lenger

Kosttilskudd i form av piller tålte jeg ikke og det ble ikke tatt opp i kroppen

Anonymkode: afed6...f4a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...