AnonymBruker Skrevet 5. april #41 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så du mener at et symptom på ME er at man blir verre og man tar tilskudd for å korrigere vitaminene mineralmangel? Anonymkode: 22b05...7fc Det er svært vanlig å ikke tåle tilskudd og medisiner hvis man har ME ja Anonymkode: 8abab...91d
AnonymBruker Skrevet 5. april #42 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva du føler og hva som er fakta er to forskjellige ting, men helt ærlig så virker det som du er mere interessert i å diskutere enn å faktisk prøve å korrigere manglene for å se hva som skjer. Anonymkode: 22b05...7fc Går an å gjøre to ting samtidig. Hva plager deg med at jeg prøver å forstå ? Hadde du noen svar på hvorvidt det jeg nevnte kan forekomme ved «bare mangler»? Anonymkode: 8abab...91d
AnonymBruker Skrevet 5. april #43 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet jo at jeg har mangler av mange ting. Men det jeg trenger å bli bedre av er jo å tåle mer stimuli, aktivitet, nevrologiske og kognitive og sensoriske symmtomer og dysautonomi og energy og pem. Og finner jo ikke at dette er symmtomer som folk med «bare» mangler (på alt mulig) har? Så ja selvsagt bør jeg prøve å få opp nivåene men jeg skjønner ikke om det at jeg mangler alt (ja alt), kan gi sånt symptombilde eller ikke og dermed om det å få opp verdiene vil hjelpe det jeg faktisk trenger hjelp med😜 Anonymkode: 8abab...91d Ja, mennesker med bare mangler kan få samme symptomer. F.eks. kan mangel på jern, B-vitamin og D-vitamin gi veldig merkbare symptomer. Mangel på B-vitamin f.eks. kan gi følgende symptomer: tretthet, slapphet, svimmelhet, hjertebank, tungpustethet, samt prikking/nummenhet i hender og føtter. Andre tegn kan være sår/rød tunge, dårlig balanse, hukommelsessvikt, depresjon og mage-tarmproblemer. Hadde selv folatmangel og merket godt hjernetåke og svimmelhet. Nå har jeg ingen mangler og merker mest på negativ påvirkning av stress. Ja, du bør selvfølgelig prøve å få opp nivåene. Hvis målingene ikke hadde noen hensikt kunne man jo bare latt være å måle. Anonymkode: f1ebb...4ce 2
AnonymBruker Skrevet 5. april #44 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, mennesker med bare mangler kan få samme symptomer. F.eks. kan mangel på jern, B-vitamin og D-vitamin gi veldig merkbare symptomer. Mangel på B-vitamin f.eks. kan gi følgende symptomer: tretthet, slapphet, svimmelhet, hjertebank, tungpustethet, samt prikking/nummenhet i hender og føtter. Andre tegn kan være sår/rød tunge, dårlig balanse, hukommelsessvikt, depresjon og mage-tarmproblemer. Hadde selv folatmangel og merket godt hjernetåke og svimmelhet. Nå har jeg ingen mangler og merker mest på negativ påvirkning av stress. Ja, du bør selvfølgelig prøve å få opp nivåene. Hvis målingene ikke hadde noen hensikt kunne man jo bare latt være å måle. Anonymkode: f1ebb...4ce Men hjernetåke og svimmelhet er jo noe annet enn sånn symptombildet fortoner seg med ME virker det som. Har du ME også så du kan sammenligne? Jeg syns det er så vanskelig å skille/skjønne. Jeg har null funskjon og tåle evne Anonymkode: 8abab...91d
AnonymBruker Skrevet 5. april #45 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er svært vanlig å ikke tåle tilskudd og medisiner hvis man har ME ja Anonymkode: 8abab...91d Men ikke et krav for ME-diagnosen Anonymkode: 5b313...ec6
AnonymBruker Skrevet 5. april #46 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vet jo at jeg har mangler av mange ting. Men det jeg trenger å bli bedre av er jo å tåle mer stimuli, aktivitet, nevrologiske og kognitive og sensoriske symmtomer og dysautonomi og energy og pem. Og finner jo ikke at dette er symmtomer som folk med «bare» mangler (på alt mulig) har? Så ja selvsagt bør jeg prøve å få opp nivåene men jeg skjønner ikke om det at jeg mangler alt (ja alt), kan gi sånt symptombilde eller ikke og dermed om det å få opp verdiene vil hjelpe det jeg faktisk trenger hjelp med😜 Anonymkode: 8abab...91d Det kommer jo an på hva av mangler, men det er mange ting som kan gi ME-symptomer, ja. Jeg hadde lavt B12 mange år før ME og var gørrdårlig. Du må jo bare prøve å få opp nivåene på det du har mangler på. Jeg ville også tatt ekstra B-vitaminer. Anonymkode: 5b313...ec6
AnonymBruker Skrevet 5. april #47 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hjernetåke og svimmelhet er jo noe annet enn sånn symptombildet fortoner seg med ME virker det som. Har du ME også så du kan sammenligne? Jeg syns det er så vanskelig å skille/skjønne. Jeg har null funskjon og tåle evne Anonymkode: 8abab...91d Nei, jeg har ikke ME. Men jeg har heller ikke hatt omfattende mangler, kun den ene tingen. Poenget var at mangler kan gi lignende fysiske symptomer. Hvordan det fortoner seg for den enkelte er individuelt. Men om du mangler alt som du sier vil jeg tro at det i seg selv kan påvirke mye. Anonymkode: f1ebb...4ce
AnonymBruker Skrevet 5. april #48 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er svært vanlig å ikke tåle tilskudd og medisiner hvis man har ME ja Anonymkode: 8abab...91d Kilde? Anonymkode: 22b05...7fc
AnonymBruker Skrevet 5. april #49 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Går an å gjøre to ting samtidig. Hva plager deg med at jeg prøver å forstå ? Hadde du noen svar på hvorvidt det jeg nevnte kan forekomme ved «bare mangler»? Anonymkode: 8abab...91d Jeg svarte på spørsmålet ditt når jeg skrev at det er forskjell på hva du føler og hva som er fakta. Anonymkode: 22b05...7fc
AnonymBruker Skrevet 6. april #50 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det kommer jo an på hva av mangler, men det er mange ting som kan gi ME-symptomer, ja. Jeg hadde lavt B12 mange år før ME og var gørrdårlig. Du må jo bare prøve å få opp nivåene på det du har mangler på. Jeg ville også tatt ekstra B-vitaminer. Anonymkode: 5b313...ec6 Utfordringen er at jeg reagerer så veldig på alt av tilskudd og mat. Jeg mangler det meste. Men ikke b12 Anonymkode: 8abab...91d
AnonymBruker Skrevet 6. april #51 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men ikke et krav for ME-diagnosen Anonymkode: 5b313...ec6 Nei selvsagt ikke. Men det hjelper jo ikke Meg, jeg tåler ingen ting uansett om det er et krav eller ikke Anonymkode: 8abab...91d
AnonymBruker Skrevet 6. april #52 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kilde? Anonymkode: 22b05...7fc https://www.cdc.gov/me-cfs/hcp/clinical-care/monitoring-the-use-of-medicines-and-supplements.html Anonymkode: 8abab...91d
AnonymBruker Skrevet 6. april #53 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Utfordringen er at jeg reagerer så veldig på alt av tilskudd og mat. Jeg mangler det meste. Men ikke b12 Anonymkode: 8abab...91d Ja, det gjør det vanskelig.. Reagerer du like dårlig på naturlig som syntetisk, og på renvare som på up-mat? Hva spiser du per i dag? Anonymkode: 5b313...ec6
AnonymBruker Skrevet 6. april #54 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er svært vanlig å ikke tåle tilskudd og medisiner hvis man har ME ja Anonymkode: 8abab...91d AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.cdc.gov/me-cfs/hcp/clinical-care/monitoring-the-use-of-medicines-and-supplements.html Anonymkode: 8abab...91d Nå er det ikke det som står i linken. Det står lavere doser av medisiner kan være nødvendig. Og at man bør snakke med lege før man tar tilskudd forsikre seg om at de ikke er problematisk å kombinere med ev. andre medisiner. Problemer med mat skyldes ofte psykiske faktorer, med mindre man faktisk har konstatert intoleranser eller allergier. Anonymkode: f1ebb...4ce 3
AnonymBruker Skrevet 6. april #55 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Går an å gjøre to ting samtidig. Hva plager deg med at jeg prøver å forstå ? Hadde du noen svar på hvorvidt det jeg nevnte kan forekomme ved «bare mangler»? Anonymkode: 8abab...91d Fordi du har "prøvd å forstå" i nå vel over et år om ikke enda lenger. Du er lett å kjenne igjen for alle svar du får følger du bare opp med nye spørsmål. Det stopper aldri. Anonymkode: 5ecb0...d09 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #56 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (23 timer siden): Å…men hvordan vet du tilskudd hjelper da? Eller mener du at det er selve ME som blir forverret (med alt det innebærer av sinnsyke symptomer) faktisk har skyldtes mangler? For jeg føler jo ikke at folk med bare mangler ikke tåler stimuli, aktivitet, har nevrologiske kognitive og vaskulære problemer og dysautonomi og hva enn Anonymkode: 8abab...91d Hvis du har både ME og alvorlige mangler og du lett kan bli kvitt de alvorlige manglene ved å ta tilskudd, så gjør du vel det på tross av at du fremdeles vil ha ME etterpå? Jeg har f.eks. migrene. Hvis jeg faller og brekker et ben så vil jeg jo få store smerter, kanskje like store smerter som migrene. Jeg må jo likevel dra til lege og få på gips for benet mitt, for det gir ikke mening at jeg skal gå med et brukket bein fordi jeg også har migrene? På samme måte må en som er kronisk syk og har mangler ordne opp i manglene. Det blir kanskje ekstra viktig for de som er syke å passe godt på at de ikke får andre problemer i tillegg, da det vil kunne gjøre en vanskelig situasjon enda verre. Anonymkode: ec591...d51 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april #57 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nå er det ikke det som står i linken. Det står lavere doser av medisiner kan være nødvendig. Og at man bør snakke med lege før man tar tilskudd forsikre seg om at de ikke er problematisk å kombinere med ev. andre medisiner. Problemer med mat skyldes ofte psykiske faktorer, med mindre man faktisk har konstatert intoleranser eller allergier. Anonymkode: f1ebb...4ce Lite vits å diskuter med noen som ikke kjenner til diagnosen eller tror på den . Denne linken var bare det første eksempler jeg hadde. Du kan feks google Mastcelle aktivitering etter virus Som sagt lite nyttig å diskutere med noen som ikke har erfaring med dette selv eller tror på det Anonymkode: 8abab...91d
AnonymBruker Skrevet 6. april #58 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvis du har både ME og alvorlige mangler og du lett kan bli kvitt de alvorlige manglene ved å ta tilskudd, så gjør du vel det på tross av at du fremdeles vil ha ME etterpå? Jeg har f.eks. migrene. Hvis jeg faller og brekker et ben så vil jeg jo få store smerter, kanskje like store smerter som migrene. Jeg må jo likevel dra til lege og få på gips for benet mitt, for det gir ikke mening at jeg skal gå med et brukket bein fordi jeg også har migrene? På samme måte må en som er kronisk syk og har mangler ordne opp i manglene. Det blir kanskje ekstra viktig for de som er syke å passe godt på at de ikke får andre problemer i tillegg, da det vil kunne gjøre en vanskelig situasjon enda verre. Anonymkode: ec591...d51 Jeg bare prøver å finne ut og strekke meg etter et halmstrå av håp om at det ikke er (bare) ME som gjør meg så dårlig. Vil bare bli bedre Anonymkode: 8abab...91d 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #59 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lite vits å diskuter med noen som ikke kjenner til diagnosen eller tror på den . Denne linken var bare det første eksempler jeg hadde. Du kan feks google Mastcelle aktivitering etter virus Som sagt lite nyttig å diskutere med noen som ikke har erfaring med dette selv eller tror på det Anonymkode: 8abab...91d Men det er jo ikke sånn at ingen med ME tåler noe tilskudd. Jeg var kjempesensitiv på UP-mat og syntetiske tilskudd da jeg var på mitt sykeste, men tålte fint renvare og naturlige tilskudd. Jeg fikk kjempereaksjon på noen typer medisiner, mens andre merket jeg lite på. Så selvom du er sånn så er det jo ikke alle ME-syke som er sånn. Anonymkode: 5b313...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #60 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Men det er jo ikke sånn at ingen med ME tåler noe tilskudd. Jeg var kjempesensitiv på UP-mat og syntetiske tilskudd da jeg var på mitt sykeste, men tålte fint renvare og naturlige tilskudd. Jeg fikk kjempereaksjon på noen typer medisiner, mens andre merket jeg lite på. Så selvom du er sånn så er det jo ikke alle ME-syke som er sånn. Anonymkode: 5b313...ec6 Det har jeg da aldri sagt. Jeg bare forklarte at det ikke er uvanlig og at ME kan være årsaken for at man plutselig ikke tåler noe. Til den personen som stilte seg tvilende til alt Anonymkode: 8abab...91d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå