Merlin Skrevet 29. mars #61 Skrevet 29. mars Jeg gjør for jeg nekter å bli avhengig av en telefon . 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #62 Skrevet 29. mars Har ikke hatt brikke på mange år. Helene skrev (På 26.3.2026 den 13.45): Hadde sånn kodebrikke i mange år. Det fungerte fint. Etter hvert gikk banken over til bank id på nett. Det fungerer kjempefint. Men selv i dag, mistet nettet noen timer, da får du ikke gjort noe. Det er noe å tenke på…. Kan jeg spørre hvor du logger inn med bank-id brikken når nettet er nede? AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 21.00): Jeg mistet mobilen min nylig, og siden jeg kun har brukt bank id de siste 5 årene, er jeg helt fortapt uten kodebrikke når jeg nå må gjenopprette alt på den nye mobilen og ikke har kodebrikke. Banken sier det tar et par uker å få ny, passet mitt er utgått og nasjonalt id kort tar også et par uker. Anonymkode: 5fbb5...257 Å gå uten gyldog ID er ett sjansespill, helt uavhengig av bankID eller ikke... Perine skrev (På 27.3.2026 den 22.09): Ja, jeg hadde nettopp bruk for min kodebrikke da bankID på telefonen ikke fungerte. For å komme videre på telefonen måtte jeg først finne passet og registrere ID. Det hadde jeg ikke tid til da, men gjorde det litt senere. Plutselig var det borte igjen og jeg måtte registrere passet på nytt. Nå får jeg se hvor lenge det fungerer denne gangen. Det ble litt dumt, for nå stoler jeg ikke på at bankID-en på telefonen vil virke hvis jeg får behov for å bruke den og ikke har med meg kodebrikken som reserve. Det hender jo at jeg trenger å logge på banken og flytte penger for å betale ett eller annet og ikke har nok penger på brukskontoen, f.eks hos tannlegen, som ikke godtar giro og heller ikke kredittkort. Jeg logger inn og overfører mellom egne kontoer uten bankID, både i Himla, Nordea og Eika. Anonymkode: 758f2...25c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #63 Skrevet 29. mars Vet ikke hvor den er siden det er så lenge siden jeg har brukt den sist. Men jeg har ei bekjent på 30 år som bruker det. 😆 Anonymkode: ddeb2...a51
AnonymBruker Skrevet 29. mars #64 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men jeg har ei bekjent på 30 år som bruker det. 😆 Tviler på at så unge mennesker bruker den forhistoriske brikken, Anonymkode: acec4...708 1
Perine Skrevet 29. mars #65 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Har ikke hatt brikke på mange år. Kan jeg spørre hvor du logger inn med bank-id brikken når nettet er nede? Å gå uten gyldog ID er ett sjansespill, helt uavhengig av bankID eller ikke... Jeg logger inn og overfører mellom egne kontoer uten bankID, både i Himla, Nordea og Eika. Anonymkode: 758f2...25c Jeg er ikke kunde i disse bankene, men bruker DnB, så jeg vet ikke noe om det, men DnB bruker bankID for å logge inn i nettbank, og da tenker jeg at det antakelig betyr noe for sikkerheten. Det er likevel en del funksjoner som kunne utføres i nettbanken via SMS, det brukte jeg noen ganger tidligere for å overføre noen kroner mellom min og datters konto da hun studerte, men så gikk vi heller over til å bruke Vipps da dette kom. Så jeg vet ikke om disse sms-tjenestene fortsatt finnes hos DnB.
AnonymBruker Skrevet 29. mars #66 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2026 den 3.40): Ja, opplever støtt og stadig at bankid ikke funker på mobilen, så i de tilfellene bruker jeg kodebrikken. Anonymkode: e4ba2...8a8 Aldri opplevd. AnonymBruker skrev (På 27.3.2026 den 3.41): I nesten alle tilfeller der bankid ikke har fungert på mobilen hos meg, har det virket med brikke. Anonymkode: e4ba2...8a8 Vi snakker om BankID appen på mobil, ikke den tidligere versjonen. Hvilket i tillegg fungerer som offisiell legitimasjon. TomKrus skrev (På 27.3.2026 den 15.29): Eller motsatt, det handler i så fall bare om tilfeldigheter. Kneler det digitale systemet i en krise hjelper det ikke med den forbanna brikken om du tror det. Nettopp. Merlin skrev (1 time siden): Jeg gjør for jeg nekter å bli avhengig av en telefon . Lykke til med det. De fleste i dag bruker mobilen til all slags betaling, og det fungerer så mye bedre enn de gammeldagse løsningene. Snart må også du/dere tilpasse dere. Jo før jo bedre. Anonymkode: 29d7c...653 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #67 Skrevet 29. mars Bruker kun kodebrikke. Det er jo dumt å samle alt av sikkerhet på én device - telefonen. Har aldri helt skjønt at folk tør å gå med på det. Anonymkode: 6f0d8...ceb 3
Merlin Skrevet 29. mars #68 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Aldri opplevd. Vi snakker om BankID appen på mobil, ikke den tidligere versjonen. Hvilket i tillegg fungerer som offisiell legitimasjon. Nettopp. Lykke til med det. De fleste i dag bruker mobilen til all slags betaling, og det fungerer så mye bedre enn de gammeldagse løsningene. Snart må også du/dere tilpasse dere. Jo før jo bedre. Anonymkode: 29d7c...653 Lykke til når telefonen ikke har strøm , noe teknisk svikter , den blir stjålet eller mistet. Jeg har en utmerket DELL hjemme som løser alle mine problemer og som privat telefon har jeg den enkleste NOKIA som er å få kjøpt som passer perfekt i lommen og ikke er noe savn om den blir mistet eller svikter. Er jeg på reise i inn eller utland og kortet svikter har jeg alltid litt kontanter på lur. Gammeldags OK , men hvem er det som har tilpasset seg ? 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars #69 Skrevet 29. mars Haha, alle disse "det funker hos meg, så da er du gammeldags hvis det ikke funker hos deg"-folkene. Anonymkode: e4ba2...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #70 Skrevet 29. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tviler på at så unge mennesker bruker den forhistoriske brikken, Anonymkode: acec4...708 Ganske mange faktisk. Hilsen ungdomsveileder i Nav. Anonymkode: a850b...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #71 Skrevet 29. mars Har nettopp gått over til app. Var den eneste på jobb som hadde brikke. Anonymkode: de70c...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #72 Skrevet 29. mars Ja, bruker kodebrikke til Bank-id. Er ikke glad i digitale ting heller... Anonymkode: 41e0e...c57 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #73 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Bruker kun kodebrikke. Det er jo dumt å samle alt av sikkerhet på én device - telefonen. Har aldri helt skjønt at folk tør å gå med på det. Anonymkode: 6f0d8...ceb Hvorfor? Hva er det verste som kan hende tror du? Merlin skrev (13 timer siden): Lykke til når telefonen ikke har strøm , noe teknisk svikter , den blir stjålet eller mistet. Jeg har en utmerket DELL hjemme som løser alle mine problemer og som privat telefon har jeg den enkleste NOKIA som er å få kjøpt som passer perfekt i lommen og ikke er noe savn om den blir mistet eller svikter. Er jeg på reise i inn eller utland og kortet svikter har jeg alltid litt kontanter på lur. Gammeldags OK , men hvem er det som har tilpasset seg ? "Ikke har strøm" er et elendig argument. Hva med el-bilen? Folk evner å planlegge. Dersom mobilen blir mistet eller stråler så ligger alt i skyen. Du har i hvert fall ikke tilpasset deg. Hva gjorde du under Covid når man måtte scanne en QR - hvilket fremdeles brukes til mye annet, for å få sett menyen? Men du gikk vel neppe ut døra. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Haha, alle disse "det funker hos meg, så da er du gammeldags hvis det ikke funker hos deg"-folkene. Anonymkode: e4ba2...8a8 Haha, alle disse "jEg BrUkEr BaRe MoBiLeN tIl Å rInGe MeD jEg" - folkene må bo i huler og knapt bevege seg utenfor døra. Anonymkode: 29d7c...653 2
Fru Uperfekt Skrevet 30. mars #74 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 13.31): BankID kan miste godkjenning på høyeste sikkerhetsnivå – utsendelse av kodebrikker utgjør risiko Har aldri hatt kodebrikke. Anonymkode: acec4...708 Ja, mine barn som ikke kan ha BankID på tlf enda 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars #75 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg bruker brikken på jobb. Logger inn med bank id minst 10 ganger iløpet av en arbeidsdag og det går mye raskere med brikke. Har appen også, bruker den når eg ikke har brikke ned meg. Anonymkode: 822df...52c Det har jeg store vanskeligheter med å forstå. Jeg bruker BankID på mobil flere ganger om dagen av samme grunn, og trenger ikke engang å åpne tastelåsen for å akseptere innloggingen med mobilen. Anonymkode: 2d22d...a94 1
Merlin Skrevet 30. mars #76 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor? Hva er det verste som kan hende tror du? "Ikke har strøm" er et elendig argument. Hva med el-bilen? Folk evner å planlegge. Dersom mobilen blir mistet eller stråler så ligger alt i skyen. Du har i hvert fall ikke tilpasset deg. Hva gjorde du under Covid når man måtte scanne en QR - hvilket fremdeles brukes til mye annet, for å få sett menyen? Men du gikk vel neppe ut døra. Haha, alle disse "jEg BrUkEr BaRe MoBiLeN tIl Å rInGe MeD jEg" - folkene må bo i huler og knapt bevege seg utenfor døra. Anonymkode: 29d7c...653 Hva jeg gjorde under Covid ? Jeg var på jobb hver eneste dag , aldri hatt det så travelt. Jeg bekymret meg heller ikke en eneste dag over pandemien og levde helt som vanlig. Skanne QR kode ? Jeg forstår ikke hvordan jeg får tak i mat og bestille på restaurant. Skal jeg forklare deg hvordan jeg gjør det ? Å herregud , hva har EL bil med kodebrikke å gjøre ? PS Jeg har et ganske bra bensin - strøm aggregat , er det bra i din verden ? 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #78 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 15.29): Kanskje best med kontanter... og aldri reise med fly... Har brukt nettbank i 26 år og aldri hatt kodebrikke. Anonymkode: acec4...708 Hva brukte du før 2009 når bankID på mibil kom? Husker vi hadde noen små kort med koder en periode, men føler det var i "steinalderen". Jeg har kodebrikke liggende på jobb, da datasystemet vårt krever BankID login, så i tilfelle noe skjer med tlf har jeg den der så jeg kan gjøre jobben min. Anonymkode: 9ef1f...ee0 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #79 Skrevet 31. mars alle jeg kjenner benytter fremdeles sånn kodebrikke. kjenner faktisk ingen som bruker mobiltelefon, eller andre ting... Anonymkode: 5a343...468 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #80 Skrevet 31. mars Dere som bruker kun app. Hva gjør dere om mobilen knuser eller mistes? Gjerne på reise.... Er detvikke da greit å ivertfall kunne betale for seg i med kort og nettbank?? Utrolig at folk ikke er litt i beredskap!! Anonymkode: 8c5b6...22f 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå