Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (17 timer siden):

De forstår ikke hvordan denne teknologien fungerer :) Virker ikke BanID på mobil, virker den neppe med noe kodebrikke heller, dette går igjennom det samme systemet.

I nesten alle tilfeller der bankid ikke har fungert på mobilen hos meg, har det virket med brikke. 

Anonymkode: e4ba2...8a8

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Må gjenopprette alt på den nye mobilen, og kommer ikke inn på noe nettsted uten bank id.

Banken sier det tar et par uker å få ny kodebrikke,

Har ikke alle nye mobiler eSIM? Da får man nytt "SIM-kort" på dagen.

Anonymkode: acec4...708

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

man trenger jo kodebrikken for å lage seg bank-ID da? tenker på når den blir utdatert og man må fornye osv. da er brikken fin å ha. 

Anonymkode: 1abba...c8b

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg hadde nettopp bruk for min kodebrikke da bankID på telefonen ikke fungerte. For å komme videre på telefonen måtte jeg først finne passet og registrere ID.  Det hadde jeg ikke tid til da, men gjorde det litt senere.  Plutselig var det borte igjen og jeg måtte registrere passet på nytt. Nå får jeg se hvor lenge det fungerer denne gangen. 

Det ble litt dumt, for nå stoler jeg ikke på at bankID-en på telefonen vil virke hvis jeg får behov for å bruke den og ikke har med meg kodebrikken som reserve.  Det hender jo at jeg trenger å logge på banken og flytte penger for å betale ett eller annet og ikke har nok penger på brukskontoen, f.eks hos tannlegen, som ikke godtar giro og heller ikke kredittkort.

Skrevet
TomKrus skrev (På 26.3.2026 den 16.57):

De forstår ikke hvordan denne teknologien fungerer :) Virker ikke BanID på mobil, virker den neppe med noe kodebrikke heller, dette går igjennom det samme systemet.

AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 19.44):

Har brikke, tom for batteri for lengst. Som andre sier så er enten systemet ned eller ikke. Det hjelper ikke med brikke da. 

Anonymkode: a546a...526

Som andre allerede har skrevet så kan det skje at brikken virker når BankId på mobil ikke gjør det. Jeg reagerte selv på det i høst da media skrev om at BankId er nede, og bare de som har brikke fikk logge på.

Jeg husker det fordi banken min slo seg sammen med en annen for et år siden, og jeg har ikke fått den nye brikken vi ble lovet. Kanskje fordi jeg veldig sjelden bruker kodebrikke. Mine foreldre fikk heldigvis, de bruker ikke BankId å mobil eller mobilbank.

• Liker 1
Skrevet
applestories skrev (5 minutter siden):

Som andre allerede har skrevet så kan det skje at brikken virker når BankId på mobil ikke gjør det. Jeg reagerte selv på det i høst da media skrev om at BankId er nede, og bare de som har brikke fikk logge på.

Jeg husker det fordi banken min slo seg sammen med en annen for et år siden, og jeg har ikke fått den nye brikken vi ble lovet. Kanskje fordi jeg veldig sjelden bruker kodebrikke. Mine foreldre fikk heldigvis, de bruker ikke BankId å mobil eller mobilbank.

Eller motsatt, det handler i så fall bare om tilfeldigheter. Kneler det digitale systemet i en krise hjelper det ikke med den forbanna brikken om du tror det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (40 minutter siden):

Det ble litt dumt, for nå stoler jeg ikke på at bankID-en på telefonen vil virke hvis jeg får behov for å bruke den og ikke har med meg kodebrikken som reserve.  Det hender jo at jeg trenger å logge på banken og flytte penger for å betale ett eller annet og ikke har nok penger på brukskontoen, f.eks hos tannlegen, som ikke godtar giro og heller ikke kredittkort.

Jeg har alltid brikken i nøkkelknippet, ikke få ganger jeg har fått bruk for den på farten. Blant annet flere ganger når Ruter-appen plutselig spør om bankid, og så virker det ikke på telefonen. Brikke har jeg ytterst sjelden opplevd feil med.

Anonymkode: e4ba2...8a8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bruker begge deler. Brikken jeg har nå, er ca 10 år gammel. BankID app har blitt mer stabil de senere årene, men det har aldri kommet feilmelding om ar brikkeløsningen  er nede, og app kan benyttes. Når app er nede er det greit at brikke fungerer. Litt usikker på hvor mange ganger i løpet av en normal arbeidsdag jeg logger på og trenger bankid mellom 10 og 20 tenker jeg. Da er det litt krise om jeg ikke kommer inn i nettbank, NAV, Altinn etc 

Anonymkode: a285e...7c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min gjør. Har gått helt fint i sånn snart 10-13 år 

Anonymkode: 38bd9...2ba

• Liker 1
Gjest Ramsay Street
Skrevet

Jeg bruker kodebrikke, og det kommer jeg alltid til å gjøre inntil jeg må gå over til den jævla æppen (for den tiden kommer nok dessverre).

At folk kommer med flåsete utsagn som "du lever i steinalderen" eller "har du ikke forlatt 2009?" bryr meg midt i analen.

AnonymBruker
Skrevet
Cuddlegirl skrev (På 26.3.2026 den 13.34):

Jeg gjør😅

Det er rimelig avleggs i 2026!

Anonymkode: e5863...487

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har ikke alle nye mobiler eSIM? Da får man nytt "SIM-kort" på dagen.

Ikke alle nye mobiler har e-sim, kun noen av toppmodellene sa de på Elkjøp til meg.

Jeg fikk nytt sim-kort på dagen hos Chilimobil. 

Anonymkode: 5fbb5...257

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Anonymkode: 4122b...608

Ja glemt alle passord og adresser. Har alltid ved mobilbytte latt den gamle mobilen overføre alt til den nye, og da har det gått automatisk. Har ikke brukt passord på år og dag på apper.

Anonymkode: 5fbb5...257

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (På 26.3.2026 den 13.45):

Hadde sånn kodebrikke i mange år. Det fungerte fint. Etter hvert gikk banken over til bank id på nett. Det fungerer kjempefint. 

Men selv i dag, mistet nettet noen timer, da får du ikke gjort noe. 

Det er noe å tenke på…. 

Trodde at alle hadde en slik som beredskap? Det er jo ikke direkte sikre tider vi lever i. Ikke lenge siden bankID på mobil var nede, men kodebrikken fungerte fint. 

Anonymkode: 2454f...4f0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Trodde at alle hadde en slik som beredskap? Det er jo ikke direkte sikre tider vi lever i. Ikke lenge siden bankID på mobil var nede, men kodebrikken fungerte fint. 

Anonymkode: 2454f...4f0

ja, hvis man får ny mobil, feks? greit å ha. har ikke brukt min på et år minst, men likevel. kjedelig å være stuck hvis man skulle trenge den. 

Anonymkode: 1abba...c8b

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva dere snakker om, dere som opplever at BankID på mobil ikke virker. Har aldri opplevd at det ikke virker. Banken min (Nordea) har sluttet helt med brikke, den jeg har virker ikke lenger.

Anonymkode: fa73e...eb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2026 den 23.50):

Det er rimelig avleggs i 2026!

Anonymkode: e5863...487

Jeg bruker brikken på jobb. Logger inn med bank id minst 10 ganger iløpet av en arbeidsdag og det går mye raskere med brikke. Har appen også, bruker den når eg ikke har brikke ned meg.

Anonymkode: 822df...52c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skjønner ikke hva dere snakker om, dere som opplever at BankID på mobil ikke virker.

BankID på mobil ble nedlagt for 1.5 år siden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker og brikke. Har opplevd at den på tlf ikke fungerer og da greit å ha. Samme hvis noe skjer med tlf.

Her så sa banken at de anbefalte at en har den i bakhånd som sikkerhet, for går fort noen uker hvis du trenger ny for å få logget inn

Anonymkode: b5f1c...b71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 13.42):

Jepp, bruker bare brikke her.
Prøvde app en periode, men det fungerte dårlig.

Det er synd at man skal være så jævla avhengig av den jævla mobiltelefonen hele tida.

Anonymkode: 49467...032

Fungerte dårlig? Ikke brukt noe annet enn app de siste 10 årene og aldri hatt et problem. 

Anonymkode: ef971...716

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...