Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser mye om det såkalte tredje skiftet som visstnok alle kvinner påtar seg og ingen menn.

Nå har jeg bodd alene en stund med barna 50% og jeg har fremdeles ikke opplevd noe tredje skift? Ok, jeg må gjøre mer av noen oppgaver jeg gjorde lite av før. Men det har også blitt mindre av andre oppgaver. Å vaske klær er ikke noe verre enn å måke snø eller klippe plenen. Barna skal på trening og skolen har foreldremøte som før?

Kanskje handler ordskiftet vel så mye om at man er lei av relasjonen, har det dårlig med partneren og rasjonaliserer det med at han må gjøre (ikke gjøre) noe galt heller enn å innrømme at «vi-et» ikke er der lengre?

Jeg hater ikke kvinner, jeg elsker kvinner. Men jeg lurer også på om dette «tredje skiftet» til en viss grad er kjønnspolitikk vel så mye som en realitet for brede lag av folket. En meme og kampsak som en eller annen tenketank eller akademiker har kokt i hop på lik linje med «monstermaster», «bestemor på anbud» etc av politiske årsaker?

Anonymkode: 036ec...97e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg leser mye om det såkalte tredje skiftet som visstnok alle kvinner påtar seg og ingen menn.

Nå har jeg bodd alene en stund med barna 50% og jeg har fremdeles ikke opplevd noe tredje skift? Ok, jeg må gjøre mer av noen oppgaver jeg gjorde lite av før. Men det har også blitt mindre av andre oppgaver. Å vaske klær er ikke noe verre enn å måke snø eller klippe plenen. Barna skal på trening og skolen har foreldremøte som før?

Kanskje handler ordskiftet vel så mye om at man er lei av relasjonen, har det dårlig med partneren og rasjonaliserer det med at han må gjøre (ikke gjøre) noe galt heller enn å innrømme at «vi-et» ikke er der lengre?

Jeg hater ikke kvinner, jeg elsker kvinner. Men jeg lurer også på om dette «tredje skiftet» til en viss grad er kjønnspolitikk vel så mye som en realitet for brede lag av folket. En meme og kampsak som en eller annen tenketank eller akademiker har kokt i hop på lik linje med «monstermaster», «bestemor på anbud» etc av politiske årsaker?

Forskjell på å være deltids pappa og bo sammen med barna 100% med en partner.

For min del forsvant tredje skiftet når jeg skilte meg fra eksmannen da EKSmannen var den som gjorde at jeg ble stående alene om alt.

Å faktisk stå alene med alt var en drøm. Og jeg er 100% ansvarlig med fullt foreldreansvar og daglig omsorg.

https://www.dettredjeskiftet.no/hva-er-det-tredje-skiftet

Anonymkode: 0e86b...156

• Liker 17
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Det handler ikke om det, du har ikke forstått det. Er du av typen som må oppleve noe selv før du klarer å sette deg inn i hvordan det føles for andre? 

Det tredje skiftet er all den usynlige planleggingen og konstante oversikten man må ha for at familiens behov skal bli møtt. Hvilke ingredienser man snart går tom for i huset, hvilket del av huset som må vaskes og når, hvilken mat de ulike ungene liker og hva de nekter å spise, hvilke lekser de har, hva de må øve mer på, hvor x, y, z er - og det inkluderer ofte spørsmpl fra partner som ikke selv holder styr på hvor ens egne ting er. Det gjelder alle de 10000 spørsmålene som alle, barn og partner, spør mamma om, fordi mamma alltid finner ut av svaret. 

Jeg støtter svaret ovenfor - som kvinne er det ofte langt enklere og mindre stressende å være alene med ungene, enn å dele ansvaret med partner. Med unntak av partne som tar din andel av det tredje skiftet! De finnes, og de er helt fantastiske 🥰 Og de parene der, de thriver i alle arenaer - intimitet inkludert. 

Anonymkode: 99f6a...621

• Liker 15
  • Nyttig 27
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det tredje skiftet handler altså ikke om bare om praktiske husarbeidsoppgaver, men om planlegging, organisering, holde oversikt over hele Familien AS. Å være den som holder oversikt over ikke bare sin egen hverdag og timeplan, men også alle andre sin så aktiviteter kan planlegges, oppgaver huskes, avtaler etc slik at ikke alt blir et salig kaos. Det er slitsom å ha en partner som ikke deltar på denne delen og ikke har aning om når ungene begynner/slutter på skolen, timelplaner, fritidsaktiviteter, bursdager, familiebesøk, avtaler, ferier, ferieplanlegging, sykedager, barnepass, planlegging av måltider og matpakker, handling av alt som forbrukes i huset (som er overraskende mye), om det finnes rene og tørre klær..... lista er uendelig og konstant på i bakgrunnen. Og så har man en partner som kun tenker på seg og sitt og blir like overrasket over ferier, jul og bursdag hvert år....

Anonymkode: aac92...8fd

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

En liten sidekommentar jeg ømsker å legge til... Jeg har aldri noensinme hørt menn med oppriktig godt kvinmesyn og lileverdig respekt for kvinner, bruke uttrykket "jeg hater ikke kvinner, jeg elsker kvinner". 

Likt som at jeg aldri har hørt noen helt uten rasistiske tendenser bruke uttrykket "jeg er ikke rasist, MEN..." 

Bare en interessant observasjon. 

• Liker 13
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Haahaha selvfølgelig så var dette skrevet av en mann 😂

Anonymkode: a0fcf...707

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En liten sidekommentar jeg ømsker å legge til... Jeg har aldri noensinme hørt menn med oppriktig godt kvinmesyn og lileverdig respekt for kvinner, bruke uttrykket "jeg hater ikke kvinner, jeg elsker kvinner". 

Likt som at jeg aldri har hørt noen helt uten rasistiske tendenser bruke uttrykket "jeg er ikke rasist, MEN..." 

Bare en interessant observasjon. 

👏 helt enig! 

Anonymkode: a0fcf...707

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det første skiftet: Arbeid/jobb/studier/foreldrepermisjon. Dvs 8-timers «jobben» som gir penger på et eller annet vis. 

Det andre skiftet: Husarbeid/praktiske oppgaver, dvs kjøre barn til trening, handle, lage middag, rydde, vaske, måke snø, fylle spylevæske på bilen, klippe gress, male gjerdet, rense sluket, vaske gulv, gå ut med søpla, bytte søppelposer, støvsuge, lufte hunden osv. 

Det tredje skiftet: Planlegge og organisere alt fra fritidsaktiviteter, vedlikeholde sosiale relasjoner, huske når ungene trenger nye gummistøvler før det er høst og regnvær, holde oversikt over når man bør invitere til bursdag, når må man planlegge hvor man skal være juleaften, huske å be om blodprøver hos legen eller følge opp andre ting, vite når det er tid før å bytte ut overmadrass igjen eller når barna bør ha vintersko, den regningen skulle vi be om å dele opp, og der var den snekkeren vi hadde bestilt til å reparere trinnet i trappa ja. Hvordan gikk det egentlig med krangelen yngste barn hadde med bestekompis, skal vi invitere på et besøk snart så vi sikrer at de får ordnet opp og hatt en god opplevelse igjen før vi starter på nytt etter vinterferien. Hvilket barn trenger ny dress og hvilket kan arve, er det hull i den ene slik at den må sys først, eller må man kjøpe ny osv. 

Anonymkode: b1bb7...2dc

• Liker 13
  • Nyttig 28
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei. Det handler ikke om det, du har ikke forstått det. Er du av typen som må oppleve noe selv før du klarer å sette deg inn i hvordan det føles for andre? 

Det tredje skiftet er all den usynlige planleggingen og konstante oversikten man må ha for at familiens behov skal bli møtt. Hvilke ingredienser man snart går tom for i huset, hvilket del av huset som må vaskes og når, hvilken mat de ulike ungene liker og hva de nekter å spise, hvilke lekser de har, hva de må øve mer på, hvor x, y, z er - og det inkluderer ofte spørsmpl fra partner som ikke selv holder styr på hvor ens egne ting er. Det gjelder alle de 10000 spørsmålene som alle, barn og partner, spør mamma om, fordi mamma alltid finner ut av svaret. 

Jeg støtter svaret ovenfor - som kvinne er det ofte langt enklere og mindre stressende å være alene med ungene, enn å dele ansvaret med partner. Med unntak av partne som tar din andel av det tredje skiftet! De finnes, og de er helt fantastiske 🥰 Og de parene der, de thriver i alle arenaer - intimitet inkludert. 

Definitivt.

Møtte verdens fineste mann etter skilsmissen og han er en ekte mann som bidrar på lik linje som meg. Vi er partnere og et team.

Og ja, ingen av oss har hatt bedre sexliv enn vi har i dag sammen 😈😚

Anonymkode: 0e86b...156

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekker du størrelsen på klærne til barna? Passer på de har rett klær til rett årstid og i rett størrelse? Følger du med på salg og kjøper inn vinterdress, regntøy med bra vannsøyle som samtidig puster godt? Passer du på at de har gode sko i rett størrelse? Lager du navnelapper, bestiller dem og klistrer på alle barnas klær? Pakker du bort for små klær, og gir dem bort/selger på finn? Har du oversikt over neste tannlegetime? Organiserer du bursdager? Lager du bursdagsinvitasjoner til barnas venner? Passer du på at alle blir invitert? Lager du kake og mat til selskapet? Kjøper du inn gaver til venner? Planlegger du julen? Planlegger du ferier? Vet du når skolen/barnehagen har planleggingsdager dette året? Vet du når det er karneval og har du ordnet kostyme? Organiserer du besøk med besteforeldre og/eller tanter og onkler? 

Gjør du alt dette helt av deg selv, eller må eksen din minner deg på å gjøre det? Må du bli minnet på at det er foreldremøte, bursdag, at barna trenger nye sko o.l? Den som har oversikten og husker på alt dette gjør det tredje skiftet. 

Siden du ikke vet hva det tredje skiftet er, så regner jeg med at moren til barna organiserer og er alene om kontrollen på alt dette. Hun sender deg nok fortsatt påminnnelser om  aktiviteter o.l, når det er din uke. 

Anonymkode: acbc5...cd7

• Liker 8
  • Nyttig 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det tredje skiftet handler altså ikke om bare om praktiske husarbeidsoppgaver, men om planlegging, organisering, holde oversikt over hele Familien AS. Å være den som holder oversikt over ikke bare sin egen hverdag og timeplan, men også alle andre sin så aktiviteter kan planlegges, oppgaver huskes, avtaler etc slik at ikke alt blir et salig kaos. Det er slitsom å ha en partner som ikke deltar på denne delen og ikke har aning om når ungene begynner/slutter på skolen, timelplaner, fritidsaktiviteter, bursdager, familiebesøk, avtaler, ferier, ferieplanlegging, sykedager, barnepass, planlegging av måltider og matpakker, handling av alt som forbrukes i huset (som er overraskende mye), om det finnes rene og tørre klær..... lista er uendelig og konstant på i bakgrunnen. Og så har man en partner som kun tenker på seg og sitt og blir like overrasket over ferier, jul og bursdag hvert år....

Anonymkode: aac92...8fd

En mann trenger stort sett bare å møte opp så er forventningene innfridd…

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det tredje skiftet unngås visst ved å flytte fra partneren. Da er man alene om det en allerede var alene om fra før og alt ble så mye bedre.

Det var etter sigende klesvasken og å rydde etter partneren som var så overveldende. Denne gjorde aldri noen ting og det ble for mye.

Kommende problematisk kommunikasjon og tidsbruk mellom partene angående barna etter bruddet er aldri et tema, alt ble så mye bedre etter at en kom seg unna dette berømte skiftet. Heller ikke problematikken med at barna nå har 2 hjem, der alt nå skal samkjøres på et helt annet nivå.

Det er flott.

Anonymkode: 7b0e9...daa

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror hun tar det ennå.. 

hvis du ønsker å ta det, be henne om å slippe alt en periode, for å lære. Hvis du er oppriktig interessert i det. Kan være bra for henne og, lære seg å slippe. Noen overdriver litt, over-planlegger og skal ha 100% kontroll på ting man ikke kan ha det på. 

jeg er mor og har jo kjent på at jeg må ta den delen, men min del var langt mindre enn søsteren min sin den i hennes familie. Til tross for at hennes mann er langt mer involvert og god på organisering, planlegging osv.. Så det er jo litt opp til en selv hva man gjør av det og.. 

Anonymkode: be10f...8e7

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tredje skiftet unngås visst ved å flytte fra partneren. Da er man alene om det en allerede var alene om fra før og alt ble så mye bedre.

Det var etter sigende klesvasken og å rydde etter partneren som var så overveldende. Denne gjorde aldri noen ting og det ble for mye.

Kommende problematisk kommunikasjon og tidsbruk mellom partene angående barna etter bruddet er aldri et tema, alt ble så mye bedre etter at en kom seg unna dette berømte skiftet. Heller ikke problematikken med at barna nå har 2 hjem, der alt nå skal samkjøres på et helt annet nivå.

Det er flott.

Nettopp derfor vi sier at det er langt enklere å ha barna 100% alene, enn med en partner som ikke evner å stille opp med sin halvdel av alle skiftene som beskrives. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn er voksne no. Men minsta sa det bra her en dag. Hun spurte pappaen om han kunne kjøpe med noe fra bakeriet til henne. Pappaen gjorde så det. Kom tilbake med det han liker som hun aldri har likt. Å jeg glemte det. Er mamma som vet hva jeg foretrekker av mat. Ikke pappa. Hun har lært. Hun må spesifisere det hun vil ha når han skal handle. Men trenger ikke det til meg. Det er tredje skiftet som mange ikke tenker over. 

Anonymkode: e72d4...23b

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp derfor vi sier at det er langt enklere å ha barna 100% alene, enn med en partner som ikke evner å stille opp med sin halvdel av alle skiftene som beskrives. 

Jada, dette blir såååå mye enklere når en fortsatt må gjøre alt likevel. Og i tillegg slipper en jo å koordinere de 2 hjemmene, fordi den late partneren tok automatisk til vettet da han ble alene. Nu går alt så meget bedre.

Men en slipper denne enorme klesvasken og ryddingen, da. Barna setter nok også pris på dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ba mannen min kjøpe nye tøfler til datteren vår som hun skulle ha i barnehagen. Han hadde ikke lagt merke til at tøflene var begynt å bli små. Han måtte få beskjed om det til tross for at han leverer henne hver dag og er den som tar de på henne. Så først måtte jeg be han kjøpe tøfler. Deretter visste han ikke hvilken størrelse hun hadde eller hvilken størrelse han nå skulle kjøpe. Eller hvor vi pleier å kjøpe tøfler. Det ble så mange spørsmål at jeg endte opp med å bare kjøpe de selv. Det er bare et eksempel herfra.. og det er tonnevis gjennom døgnet. Han aner ikke hvilken klesstørrelse hun bruker heller. Han finner bare klær i skuffen til henne. Som jeg har planlagt for innkjøp, sett etter salg, pakket vekk det som begynner å bli for lite og lagt frem det som passer i størrelse og årstid. Vinterdress og sko finner han i gangen nede. I går var det 12 grader her og helt tørt med sol og han tok på henne vinterstøvlene for en tur i byen… til tross for at nye lettere overgangssko står i skoskapet. Alt går på bane og han slipper å tenke. Så nå vet jeg at jeg må rydde bort vinterstøvlene og sette frem overgansskoene til i morgen. Alt dette er usynlig arbeid. Og irriterende å måtte ha ansvar for helt alene. 

Anonymkode: 52cad...95c

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som sagt har jeg 50% av ansvaret for barna mine og det går helt fint. De går i rene, tørre klær. Vi kjøper nye når noe er utslitt. Det er ikke noe «tredje skifte». Der er bare noe å «være forelder, ha et hus og en jobb».

Er du av typen som har litt vanskelig for å følge opp en første post med relevante svar?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg tror hun tar det ennå.. 

hvis du ønsker å ta det, be henne om å slippe alt en periode, for å lære.

Anonymkode: be10f...8e7

Det må du gjerne tro men det er altså ikke sant. Ikke at jeg tror at det vil endre overbevisningen din…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Gjør du alt dette helt av deg selv, eller må eksen din minner deg på å gjøre det? Må du bli minnet på at det er foreldremøte, bursdag, at barna trenger nye sko o.l? Den som har oversikten og husker på alt dette gjør det tredje skiftet. 

Siden du ikke vet hva det tredje skiftet er, så regner jeg med at moren til barna organiserer og er alene om kontrollen på alt dette. Hun sender deg nok fortsatt påminnnelser om  aktiviteter o.l, når det er din uke. 

Anonymkode: acbc5...cd7

Eksen min minner meg ikke på noe som helst? Jeg har en telefon med kalender som minner meg på foreldremøter, tannlege og slikt. Bursdager er det i større grad meg enn eksen som har organisert.

Men jeg ser fra posten din at du er fanget i den samme kjønnkrigen som mange andre her «kvinne bra, mann dårlig» …

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...