nojac Skrevet 23. mars #61 Skrevet 23. mars newman01 skrev (29 minutter siden): Det er en liten gråsone. Gullmynter kan regnes som hobby, og man kan eie gullmynter for inntil 1 million uten at de direkte utløser skattbar formue. Men. Det er alltid et "men". Den gullmillionen inngår i innbo-og-løsøre-potten. Og den er ikke et magisk sort hull hvor man kan gjemme store kunstsamlinger, et berg med gullmynter, Patek Philippe-klokker, persiske tepper og 4 kasser Romanée Conti-vin. På et eller annet tidspunkt krysser man en grense hvor skatteetaten blir sint Jeg sjekket dette med min hemmelige venn, som ikke alltid er 100 % pålitelig. Men han sier: Ingen "hobby-grense" på 1 million: Det finnes ingen regel i skatteloven som sier at hobbyer er skattefrie opp til en million. For hobbygjenstander (som frimerker eller mynter) er det omsetningsverdien som teller hvis samlingen har en betydelig verdi. Investeringsgull vs. Samleobjekt: Skatteetaten skiller mellom vanlige mynter (samleobjekt) og investeringsgull. Gullmynter som kjøpes for sin metallverdi (som Krugerrand eller Maple Leaf), regnes som en finansiell eiendel på lik linje med saldoen i din bank Formuesskatt fra første krone: Gullmynter skal føres opp i skattemeldingen til markedsverdi per 31. desember [1, 2, 5]. Det finnes ingen "fribunn" spesifikt for gull. Den eneste fribunnen som finnes, er det generelle bunnfradraget for formue (1,76 millioner i 2026), som gjelder din totale formue (bolig, bank, fond og gull) [4, 9]. Gråsonen som ikke finnes: Den eneste reelle "gråsonen" er at Skatteetaten ikke har et automatisk register over hvem som har gull i safen (slik de har med bankinnskudd og aksjer/fond ). Men å la være å føre det opp er ikke en "gråsone" – det er skatteunndragelse [1, 5, 8]. Oppsummert: Hvis du har gullmynter for 1 million, og totalformuen er over bunnfradraget, skal du betale formuesskatt av hver eneste krone av den millionen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #62 Skrevet 23. mars newman01 skrev (34 minutter siden): Det er en liten gråsone. Gullmynter kan regnes som hobby, og man kan eie gullmynter for inntil 1 million uten at de direkte utløser skattbar formue. Men. Det er alltid et "men". Den gullmillionen inngår i innbo-og-løsøre-potten. Og den er ikke et magisk sort hull hvor man kan gjemme store kunstsamlinger, et berg med gullmynter, Patek Philippe-klokker, persiske tepper og 4 kasser Romanée Conti-vin. På et eller annet tidspunkt krysser man en grense hvor skatteetaten blir sint I stedet for den "gullklumpen" du snakker om, kan man kjøpe to slike tuber med 10 i hver, og holde seg godt under grensen på 1 million; 2026/25 Gold Maple Leaf 1ozt Tube med 10 stk | Goldsource Tror skatteetaten ikke har mulighet til å ransake alle hjem rundt om kring? Vertfall noe jeg aldri har hørt om i mitt nabolag. Anonymkode: bfde5...f55
AnonymBruker Skrevet 23. mars #63 Skrevet 23. mars Dette går opp og ned, slik er markeder. Finnes ikke noe fasitsvar. Selv solgte jeg alt før 2025 pga Trump, tok rett valg. Hadde 2x i gevinst. Anonymkode: 4816c...e03
AnonymBruker Skrevet 23. mars #64 Skrevet 23. mars nojac skrev (5 minutter siden): Jeg sjekket dette med min hemmelige venn, som ikke alltid er 100 % pålitelig. Men han sier: Ingen "hobby-grense" på 1 million: Det finnes ingen regel i skatteloven som sier at hobbyer er skattefrie opp til en million. For hobbygjenstander (som frimerker eller mynter) er det omsetningsverdien som teller hvis samlingen har en betydelig verdi. Investeringsgull vs. Samleobjekt: Skatteetaten skiller mellom vanlige mynter (samleobjekt) og investeringsgull. Gullmynter som kjøpes for sin metallverdi (som Krugerrand eller Maple Leaf), regnes som en finansiell eiendel på lik linje med saldoen i din bank Formuesskatt fra første krone: Gullmynter skal føres opp i skattemeldingen til markedsverdi per 31. desember [1, 2, 5]. Det finnes ingen "fribunn" spesifikt for gull. Den eneste fribunnen som finnes, er det generelle bunnfradraget for formue (1,76 millioner i 2026), som gjelder din totale formue (bolig, bank, fond og gull) [4, 9]. Gråsonen som ikke finnes: Den eneste reelle "gråsonen" er at Skatteetaten ikke har et automatisk register over hvem som har gull i safen (slik de har med bankinnskudd og aksjer/fond ). Men å la være å føre det opp er ikke en "gråsone" – det er skatteunndragelse [1, 5, 8]. Oppsummert: Hvis du har gullmynter for 1 million, og totalformuen er over bunnfradraget, skal du betale formuesskatt av hver eneste krone av den millionen. Eller du kan lese deg opp her; Hvorfor investere i gull og sølv? | Goldsource Anonymkode: bfde5...f55
AprilLudgate Skrevet 23. mars #65 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2026 den 7.14): Ikke sjekk status på fondene. Fortsatt å spare og kikk innom om 5 år. Works for me. Anonymkode: a8324...48f WORKED for you er vel mer rett å si. Vi er i helt andre tider nå enn før Trump. Og det som skjer er så ekstremt og ustabilt at jeg personlig ikke antar vekst fremover etter han går av. Jeg har en sum der jeg tør tape, sparing til barn og annet setter jeg ikke i fond/aksjer nå. Jeg tror de lukrative tidene er over. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #66 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det du sier minner meg om… Da boligmarkedet i Oslo begynte å øke, så kom alle dommedagsprofetiene om at det ble et krakk. Det er snart 20 år siden og krakket har ikke kommet. Boligprisene har derimot steget, betraktelig og i mellomtiden så har jeg blitt gjeldsfri. Disse dommedagsprofetiene kommer hyppig, hele tiden, uansett hva det gjelder og jeg, så gammel som jeg er, er ganske lei av dem og dere som skal spre dem 😌 Anonymkode: 80100...7bb Normalt sett ville jeg vært enig med deg og jeg er absolutt ikke typen til å spå krakk i markedet. Jeg vet ikke om det blir noe krakk eller hva som kommer til å skje. Jeg vet bare at en langvarig mangel på olje som det vi risikerer nå er noe vi ikke har opplevd før og det er ingen som vet hva som vil bli konsekvensene. At det er mange som har ropt ulv, ulv før betyr ikke at ulven aldri dukker opp. Det her er en unik situasjon og kan ikke sammenlignes med tidligere kriser som hovedsakelig har handlet om penger og likviditet. Det er ikke noe som kan løses med pengepolitikk alene. Anonymkode: 8a5c5...bb8
nojac Skrevet 23. mars #67 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror skatteetaten ikke har mulighet til å ransake alle hjem rundt om kring? Vertfall noe jeg aldri har hørt om i mitt nabolag. Anonymkode: bfde5...f55 Så da er vi tilbake til "penger i madrassen", en oppskrift på skattesvindel som myndighetene kan ha problemer med å avdekke. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eller du kan lese deg opp her; Hvorfor investere i gull og sølv? | Goldsource Anonymkode: bfde5...f55 Ingenting om fritak fra formueskatt i denne lnken.
AnonymBruker Skrevet 23. mars #68 Skrevet 23. mars newman01 skrev (7 timer siden): Når man sparer i fond til barna kan det være lurt å vurdere å konvertere aksjefond til rentefond over tid. Når man bytter fond realiseres gevinsten, og holder man seg under grensa for personfradrag kan store deler av avkastningen tas ut uten å utløse skatt. Krever litt planlegging og disiplin, og så må man passe seg for formuesgrensa til Lånekassen Stemmer. Det kan f eks være lurt av barna å ta ut avkastning fra aksjefond mens man har lav inntekt, f eks mens de studerer 😊 Anonymkode: de461...b81
Rastebenk Skrevet 23. mars #69 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stemmer. Det kan f eks være lurt av barna å ta ut avkastning fra aksjefond mens man har lav inntekt, f eks mens de studerer 😊 Anonymkode: de461...b81 Meg over, mente ikke å være anonym 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå