Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har global indeks fond. Det går jo ikke akkurat så bra nå. Det har vært nede før også selvsagt. Men er det noen grunn til å tro at det skal gå opp igjen snart? Det ser vel ikke helt sånn ut i verden? 

Har dere fortsatt troa? Kjøper mer eller har dere solgt dere ut? 

Jeg holder ut for jeg skjønner ikke så mye av det og nå er det så lavt uansett... 

Anonymkode: e08f8...993

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ta tid. Verden styres av psykisk ustabile ledere. Eneste fordelen er at de er like gamle som de er gale.

Børsen raser hver lang de markerer seg.

Verden går ikke fremover for å si det mildt.

Anonymkode: 28ed8...50a

• Liker 8
Skrevet

Har du vært investert mer en et par måneder så vet du at det ikke akkurat er unormalt med periodevis nedgang, bare se på de siste 5-6årene, corona, ukraina krigen, Trump tull toll, og urolige tider nå, men til tross for at det har vært nedgang på 30++% til tider så har fondene totalt sett steget mye i denne perioden.

Nå er det mellomvalg i USA til høsten, Trump har ikke råd til å strekke Iran krigen for langt, fondene vil etterhvert begynne å stige.

Benytt muligheten om du kan til å helle putte mer penger inn i markedet før det begynne å stige.

Så fremt du ikke trenger pengene innen kort tid så er det ikke noe å tenke på, ikke bli påvirket av midlertidig uro.

Om du har alt i Globalt indeks så kan det vær lurt å spre de litt ut uansett, sett litt i fremvoksende markede og litt i Europa/Norge er nok ikke dumt.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Norske kroner har styrket seg betraktelig mot dollar siden julaften, så der kan du se rundt 15% av pengene dine har forduftet. Så er det krig i verden, litt usikker oljetransport osv… 

dumt å selge NÅ, siden verden har priset inn akkurat disse hendelsene i verdens børser. Burde gjort noe for noen uker siden isåfall.

Sitt stille i båten og ikke tenk så mye på det. Gjør du noe NÅ er du garantert å tape

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva burde man gjøre når man sparer til barna i globale fondene som bare synker?

Anonymkode: af0b1...928

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan ta tid. Verden styres av psykisk ustabile ledere. Eneste fordelen er at de er like gamle som de er gale.

Børsen raser hver lang de markerer seg.

Verden går ikke fremover for å si det mildt.

Aksjeprisene styres ikke av ledere. Men derimot av psykisk ustabile tradere, spekulanter og investorer. 

Det er en kjent sak at aksjemarkedet er irrasjonelt. De reagerer fullstendig irrasjonelt på alt av nyheter fordi de ikke klarer å prosessere informasjonen korrekt.

Det lider vi alle under.

Anonymkode: 4b5fb...5af

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fortsette å spare, jevnt og trutt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Supernaut skrev (3 timer siden):

Fortsette å spare, jevnt og trutt.

Hørt det rådet siden start og har tapt 7.5% foreløpig. Kunne fått 4% rente i mellomtiden. 

Har ikke tro på at markedet tar seg opp på mange, mange år. Dessuten er det ikke "Trump" som bestemmer alt i usa. Andre bak så det nytter ikke å bytte.

Anonymkode: a980e...128

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hørt det rådet siden start og har tapt 7.5% foreløpig. Kunne fått 4% rente i mellomtiden. 

Har ikke tro på at markedet tar seg opp på mange, mange år. Dessuten er det ikke "Trump" som bestemmer alt i usa. Andre bak så det nytter ikke å bytte.

Da kan du vel ikke ha spart særlig lenge.

Anonymkode: 33c09...b52

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sjekk status på fondene. Fortsatt å spare og kikk innom om 5 år. Works for me.

Anonymkode: a8324...48f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skulle kjøpe mer av fondet mitt og så at det hadde dalt. Kjøpte selvfølgelig mer 😊 Skal ha det til pensjon, så sover godt om natta

Anonymkode: e01da...be0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

La det surre og gå uten å sjekke status for ofte. Time in the marked beats timing in the marked. 

Anonymkode: b6dfc...789

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hvis du har en sparehorisont på 10 år eller mer, så bare la det skure og gå. Ikke sjekk oftere enn halvårlig eller årlig 😉

Men spre gjerne risikoen litt mer ved å fordele i både globalt indeksfond (ca 70 %), fremvoksende markeder (ca 15 %) og SMB flerfaktor (ca 15 %). Spytt eventuelt inn litt i det europeiske markedet.

Hvis sparehorisonten din er 5 år eller mindre, så bør du heller sjekke ut rentefond. De fleste rentefond har lavere risiko enn aksjefond, samtidig som gevinsten historisk sett er lavere.

Og så er vi jo alle forskjellige. Hvis du blir veldig stresset av dette, så bør du kanskje heller ha pengene på en sparekonto. Man skal jo ikke gå rundt og bekymre seg for dette på daglig basis.

Anbefaler podcasten Dine Penger på PodMe 😊

Endret av Rastebenk
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvis du ikke har troa bør du jo ikke spare i disse fondene. Da tror du jo at det finnes bedre alternativer. 

Fond er ikke for folk som ikke holder ut de onde dagene i "i gode og onde dager". 

Anonymkode: 5647d...bf0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper flere hver mnd. jeg har en lang horisont på de fleste av den. Ja dem har tapt seg mye i de siste. Men jeg har ikke tapt de pengene jeg har satt inn. Er bare en jeg hadde en kort horisont på. Den har ikke tapt seg så mye. Siden jeg har mindre risiko på den. Men det er alt det andre som skjer i verden som har gjort at jeg har satt den planen for de pengene på vent. Det er mye som skjer i bygda vår å som gjør at jeg venter og ser om det ordner seg. Mange bedrifter som går konkurs og en del som flytter ifra siden det ikke er så mye jobber her akkurat no. Var ei bygd med enormt vekst. Men ikke lenger. Alt er skrinlagt. 

Anonymkode: fefd8...6e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis du ikke har troa bør du jo ikke spare i disse fondene. Da tror du jo at det finnes bedre alternativer. 

Fond er ikke for folk som ikke holder ut de onde dagene i "i gode og onde dager". 

Anonymkode: 5647d...bf0

Hva er vitsen med å kjøpe noe nå du kan få billigere neste mnd?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har global indeks fond. Det går jo ikke akkurat så bra nå. Det har vært nede før også selvsagt. Men er det noen grunn til å tro at det skal gå opp igjen snart? Det ser vel ikke helt sånn ut i verden? 

Jeg holder ut for jeg skjønner ikke så mye av det og nå er det så lavt uansett... 

Du er heldig. Fond henter seg alltid inn. Jeg investerte 100.000 i bitcoin rundt nyttår, nede ca 30%, totalt latterlig opplegg, betrakter egentlig de pengene som mistet allerede.

Anonymkode: 6286e...500

Skrevet

Vi har tjent nesten 200k de siste fem årene på fondet, til tross for nedgang - for det går jo opp igjen til slutt. Litt sånn to steg frem ett tilbake hele tiden.

uansett mye større avkastning enn hva stusselige fire prosent på sparekonto ville gitt. 

Man må spare langsiktig. Minst 5-7 års perspektiv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke sjekk status på fondene. Fortsatt å spare og kikk innom om 5 år. Works for me.

Anonymkode: a8324...48f

Ikke alle er 27 år lenger.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det har alltid vært svigninger i fond og aksjer, men det har alltid tatt seg opp igjen og gått forbi tidligere topper. Kanskje tar det et halvt år og kanskje tar det fem år, men det kommer til å komme opp igjen. Bare å ha is i magen, la pengene stå og vente.

Selger du deg ut nå, mister du de pengene som fondet har falt me og det kan jo være dumt å gjøre. Noen velger å kjøpe seg inn i fond og aksjer etter en slik nedtur som vi ser nå for å få med seg mest mulig av oppturen etterpå, så det er jo en mulighet. Jeg vil ikke anbefale hverken det ene eller andre, du må velge sjøl hva du vil.

Jeg har selv tapt nesten 15% på mine fondsinvesteringer siden nyttår, men jeg lar det stå og venter på oppturen igjen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...