Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
sommerfugl154 skrev (5 minutter siden):

Vi har tjent nesten 200k de siste fem årene på fondet, til tross for nedgang - for det går jo opp igjen til slutt

Dette med at "det går opp igjen til slutt" er bare delvis riktig og kan være villedende.

Det gjelder ikke nødvendigvis alle fond (noen kan stagnere eller forsvinne), noen markeder bruker over 20 år på å hente seg inn igjen, historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning og inflasjon spiser av realavkastningen.

Anonymkode: da11c...3dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fornøyd med høyrente. Syns det er ok at de som ville ha mer, nå ikke får det som de ville.

Less is more in the end.

Anonymkode: 1f3d3...a98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva burde man gjøre når man sparer til barna i globale fondene som bare synker?

Anonymkode: af0b1...928

Ikke sjekke dem overhodet resten av året!

Jeg er seriøs. Gjerne to år til og med. Hvis du hører det er nedgang, så vil du KJØPE. Ikke selge! Da taper du. 

Hvis du ikke er av typen som klarer å la vær å sjekke og overtenke på nedgang, så kan du ikke investere i aksjer og fond. Du må koble deg av følelsesmessig og tørre å stå gjennom nedgangstider for å tjene mye på sikt. 

Anonymkode: e9c92...cf7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har global indeks fond. Det går jo ikke akkurat så bra nå. Det har vært nede før også selvsagt. Men er det noen grunn til å tro at det skal gå opp igjen snart? Det ser vel ikke helt sånn ut i verden? 

Har dere fortsatt troa? Kjøper mer eller har dere solgt dere ut? 

Jeg holder ut for jeg skjønner ikke så mye av det og nå er det så lavt uansett... 

Anonymkode: e08f8...993

Jeg har tjent ca 1 million ut over bankrente siden 2021. På et innskudd som har variert men var 3 millioner på det meste. Nå solgte jeg ut mesteparten av innskuddet så det jeg har investert nå er hovedsaklig tidigere fortjeneste (av skatteårsaker vil jeg la de stå inne i ASK så lenge som mulig).

Jeg var dum som hadde penger i banken og tapte stort på det i mange år. Men jeg var flink som stod i fondene selv når alt gikk nedover i starten (2022). Stol på tiden.

Jeg startet med global indeksfond men har erterhvert lagt til emerging markets, small cap og valutasikring etterhvert som jeg har forstått mer og ønsket om mange bein å stå på har festet seg. Jeg har byttet fond for ofte, og sjekker dem for ofte.

Anonymkode: 0dc7d...695

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har global indeks fond. Det går jo ikke akkurat så bra nå. Det har vært nede før også selvsagt. Men er det noen grunn til å tro at det skal gå opp igjen snart? Det ser vel ikke helt sånn ut i verden? 

Jeg holder ut for jeg skjønner ikke så mye av det og nå er det så lavt uansett... 

Byttet til rentefond for 4-5 år siden. Solgte ikke på topp, men slapp hele nedgangen. Så har etter dagens tall stått meg godt.

Anonymkode: bfde5...f55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hørt det rådet siden start og har tapt 7.5% foreløpig. Kunne fått 4% rente i mellomtiden. 

Har ikke tro på at markedet tar seg opp på mange, mange år. Dessuten er det ikke "Trump" som bestemmer alt i usa. Andre bak så det nytter ikke å bytte.

Anonymkode: a980e...128

Du begynte å investere i år da eller? 

Det er ispfall helt klart at du må gi det mer tid. Jeg begynte å investere i 2019, og tenk om jeg hadde solgt ut da alt sank kraftig pga covid? I stedet har jeg nå fem ganget beløpet, til tross for nedgang nå. Jeg sitter fremdeles stille i båten og venterndet ut, fordi det er pensjon jeg sparer til. 

Anonymkode: e9c92...cf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har tjent ca 1 million ut over bankrente siden 2021. På et innskudd som har variert men var 3 millioner på det meste. Nå solgte jeg ut mesteparten av innskuddet så det jeg har investert nå er hovedsaklig tidigere fortjeneste (av skatteårsaker vil jeg la de stå inne i ASK så lenge som mulig).

Jeg var dum som hadde penger i banken og tapte stort på det i mange år. Men jeg var flink som stod i fondene selv når alt gikk nedover i starten (2022). Stol på tiden.

Jeg startet med global indeksfond men har erterhvert lagt til emerging markets, small cap og valutasikring etterhvert som jeg har forstått mer og ønsket om mange bein å stå på har festet seg. Jeg har byttet fond for ofte, og sjekker dem for ofte.

Tjent 1 million på hvor stort innskudd? Litt vesentlig å vite.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dette med at "det går opp igjen til slutt" er bare delvis riktig og kan være villedende.

Det gjelder ikke nødvendigvis alle fond (noen kan stagnere eller forsvinne), noen markeder bruker over 20 år på å hente seg inn igjen, historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning og inflasjon spiser av realavkastningen.

Anonymkode: da11c...3dd

Dette stemme til en viss grad, men nå tenke du på mer spisset fond, er du bredt investert så er fond en ganske sikker investering over tid, 

Men det er enkelte sektorer/mer spisset fond som har brukt lang tid på å hente seg inn, derfor lurt å investere bredt på sektorer og geografi.

En annen ting som er lurt å tenke på er at det er investeringer gjort i nedgangstider som gir best avkastning på sikt, Fond hadde vært langt mindre lønnsomt om vi ikke hadde hatt perioder med nedgang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Byttet til rentefond for 4-5 år siden. Solgte ikke på topp, men slapp hele nedgangen. Så har etter dagens tall stått meg godt.

Sikker verdt det om det hjelper deg å sove, men aksjefond har vært langt mer lønnsomt enn rentefond de siste 4-5årene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (2 minutter siden):

Sikker verdt det om det hjelper deg å sove, men aksjefond har vært langt mer lønnsomt enn rentefond de siste 4-5årene.

Stemmer, det har vert mye bedre sovemedisin. Hadde ikke hatt nerver til å sitte i aksjefond nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tjent 1 million på hvor stort innskudd? Litt vesentlig å vite.

Det står i setning nr to i quoten din.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det står i setning nr to i quoten din.

Sto jo at innskudd har variert...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke alle er 27 år lenger.

Anonymkode: 28ed8...50a

Du må jo styre risiko etter tidshorisont, en god stund før uttak så bør du jo gradvis ta ned risiko med mer rentefond f.eks.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke alle er 27 år lenger.

Anonymkode: 28ed8...50a

Skjønner! Med kortere horisont enn 10-15 år ville jeg ikke spart i fond. Selv sparer jeg til barna og de skal ikke ha pengene før om 15-20 år.

Anonymkode: a8324...48f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg gikk fra 50000 i pluss til rundt 40000 i minus (rundt 5 % i minus). jeg sjekker innimellom, men lar det bare surre og gå. Tapet er ikke realisert før man selger. Om det går opp eller ikke vet man ikke, må bare vente og se. Det er jo en del med det å investere 😌 jeg kjøper litt ekstra nå med 500 kr her og 500 kr der.

Anonymkode: 80100...7bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et globalt indeksfond, men var heldig og solgte rett før covid kom. Investerte litt av uttaket i en tube med gullmynter til kostpris 161.000,- Nå har gullprisen gått noe ned siste uker, men en tilsvarende koster i dag likevel 448.000,- Ganske bra byttehandel med tanke på hvordan fondet har utviklet seg siste tiden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hørt det rådet siden start og har tapt 7.5% foreløpig. Kunne fått 4% rente i mellomtiden. 

Har ikke tro på at markedet tar seg opp på mange, mange år. Dessuten er det ikke "Trump" som bestemmer alt i usa. Andre bak så det nytter ikke å bytte.

Anonymkode: a980e...128

Du må gi det tid. Du klarer ikke å time topp og bunn uansett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sto jo at innskudd har variert...

Så da har du svaret ditt.

AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke si at jeg vet hva som kommer til å skje, men man kan ikke se blindt tilbake på fortiden og tro det kommer til å gå bra bare fordi det har gjort det før. 

Om det eskalerer videre så vil dette være noe verden ikke har opplevd på lang lang tid. Det er ikke bare bare å sprøyte mer penger inn i økonomien slik de har kommet ut av tidligere kriser hvis vi allerede sliter med en ekstrem høy oljepris og høy inflasjon.

Mest sannsynlig vil markedet komme seg i løpet av noen år selv i de verste tilfellene, men i løpet av den tiden kan inflasjon ha gjort at verdiene dine i realiteten er vesentlig lavere.

Om man ønsker å redusere risikoen for det verst tenkelige så kan man alltid sitte med litt overvekt oljeaksjer. 

Anonymkode: 8a5c5...bb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er fornøyd med høyrente. Syns det er ok at de som ville ha mer, nå ikke får det som de ville.

Less is more in the end.

Anonymkode: 1f3d3...a98

Samme som deg, med oppunder 5% hos kredittbanken. Kun 22% skatt på rentene også og totalt risikofritt nå som det stormer på verdens havene.

Anonymkode: 7b74a...d25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...